Kul tanke. Poesi är som allt annat väldigt olika. Därför finns ingen regel, mer än att du inte behöver läsa från pärm till pärm. Dikter är fristående, djupa och kan öppna för din tolkning, som inte behöver vara densamma som min eller någon annans. Ibland finns bara det som står, ofta smärtsamt klart. Jag läser dikt efter dikt, men känner mig fri att stanna upp efter en enda, som jag kan gå och tänka på länge. När det känns dags, går jag tillbaka till dikten och fortsätter, eller löser samma dikt en gång till. Ibland får reflektionen mig att tolka dikten annorlunda nästa gång jag läser den.
Några tips på bra svenska poeter är de som du redan nämnt, och Göran Tunström, Barbro Lindgren, Katarina Frostensson, Tomas Tranströmer och kanske en av de främsta och bortglömda Nobelpristagarna i litteratur Bo Bergman.
Katarina Frostenssons två böcker hon skrev när det blåste hårt i svenska akademin heter K respektive F. K hjälpte mig att få syn på flera diktare. Hon är så kunnig. Förutom hennes tankar från Paris berikade mig mycket.