• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Vad läser du just nu? Stora tråden om böcker och läsvärt >>>

Just nu läser jag för tillfället boken ”Mukiwa, a white boy in Africa” som är en memoar av Peter Goodwin. Han berättar om sin uppväxt och barndomen i Rhodesia, nuvarande Zimbabwe. Har bara kommit halvvägs men den är redan bland toppen av böckerna man har läst. Den är väldigt objektivt och tar inte upp så mycket politik utan mer hur det var att växa upp där de speciella omständigheterna som kriget etc.

Han har även skrivit en ”uppföljare” då han återkommer till Zimbabwe och man får följa när Peter kommer tillbaka till sitt hemland. Den boken heter ”When a crocodile eats the sun”. Även skrivit andra böcker om just Zimbabwe och situationen där!
487B4E2A-FF39-4868-A6FF-209E09B4D69A.png

Har även läst en bok som heter ”Kongo - en historia”, som handlar om just Kongo och är mer en fackbok men sjukligt bra skriven blandning av litterära källor samt lokala berättelser. Den är också väldigt välskriven och man får följa landet och olika människoöden från kolonialtiden framtill idag. Kan varmt rekommendera den!
E8F08592-B713-448D-AD1B-9E0C41D4FD6F.png

En American i Gulag av Alexander Dolgun.

Den bästa boken jag någonsin läst, den har precis allt. Boken är full av humor, tragedi, spänning. Utgiven 1975 så den har ju 45 år på nacken.

En kort introduktion av boken;

Berättelsen om Alexander Dolgun kom först till världens kännedom genom Solzjenitsyns "Gulagarkipelagen".
Det börjar utan förvarning en decemberdag år 1948 på en gata i Moskva. Alex Dolgun är 22 år - född i New York, son till en amerikansk ingenjör som under depressionen fick arbete i Ryssland - och har ett underordnat arbete på amerikanska ambassaden.
Han är på väg till en lunch med en vän när han plötsligt anropas av en främling - en man ur hemliga polisen. Inom några sekunder är han KGB:s fånge - och kommer att leva i dess skugga de närmaste 23 åren.
Vid de oupphörliga förhören under 18 månaders isolering, påtvingad sömnlöshet, fysiskt och psykiskt våld och på svältgränsen upptäcker Dolgun ett sätt att överleva, sin förmåga att uppfinna oändligt många knep för att behålla sitt förstånd och sitt välbefinnande.
Dolguns berättelse är berättelsen om en ensam människa i helvetet. Eftersom han inte tillåts ligga ner i cellen övar han sig i att "stjäla" sömn, sittande i upprätt ställning, i 60 sekunders intervall mellan vaktens inspektion genom celldörrens titthål. I sin ensamhet mellan förhören håller han förståndet friskt genom att tilldela sig själv den ena uppgiften efter den andra. Han arbetar t ex i veckor utan redskap för att tillverka en nål av ett fiskben från fängelsesoppan.

Han gör allt för att överleva, som att arbeta för att tyda ett meddelande som knackas till honom från cellen bredvid ... som att vinna de kriminella (ickepolitiska) fångarnas vänskap genom att berätta intrigen i amerikanska filmer. När man slår honom föreställer han sig att han befinner sig utanför sin kropp. Hopskrumpen, sårig, med starkt håravfall, hela veckor med minnesförlust upprätthåller han sin identitet, sin självkänsla, sitt liv.

Har det någonsin funnits en hjäte så är det Alexander Dolgun.

quote-i-was-afraid-of-the-pain-of-dying-and-terribly-reluctant-to-leave-the-world-behind-becau...jpg

Rekommenderar alla att läsa denna bok!

5faea90eb5fbb.jpg

Senast ändrad:
Tråden känns lite mycket finkultur för mig men gör ett försök :)

Ingen bokmal direkt men har snöat in lite på Lars Wilderäng då jag alltid tyckt om dystopiska scenarion även om jag inte läst sådana böcker. Har nu läst de flesta av hans böcker, nu senast stjärnklart-trilogin som jag uppskattade mycket. Spontant kände jag att det spårade ur lite i andra boken, men det är nog för att genren är ny för mig och det gav med sig.
Nu är jag sugen på mer i samma stuk. Efter att ha ögnat igenom tråden siktar jag nog på ”Vägen” och ”1984”, även om jag är rädd för att de är lite för mycket. Känns som att jag vill ha det någorlunda lättläst och ”folkligt” i brist på bättre ord. Andra tips?

Ingen bokmal direkt men har snöat in lite på Lars Wilderäng då jag alltid tyckt om dystopiska scenarion även om jag inte läst sådana böcker. Har nu läst de flesta av hans böcker, nu senast stjärnklart-trilogin som jag uppskattade mycket. Spontant kände jag att det spårade ur lite i andra boken, men det är nog för att genren är ny för mig och det gav med sig.
Nu är jag sugen på mer i samma stuk. Efter att ha ögnat igenom tråden siktar jag nog på ”Vägen” och ”1984”, även om jag är rädd för att de är lite för mycket. Känns som att jag vill ha det någorlunda lättläst och ”folkligt” i brist på bättre ord. Andra tips?
Jag tror du kommer att tycka om båda. 1984 har jag läst och Vägen har jag bara hunnit börja på, den verkar hyfsad lätt i språket men den kan ju vara suggestiv så man baxnar ändå när man kommer in i den.

EDIT. Jag hittade en recension om Vägen, den verkar ruggig. Författaren Cormac McCarthy ligger bakom No country for old men. https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/a/wEd6kA/en-riktigt-otack-framtidsvision

Senast ändrad:

Äh, bry dig inte om huruvida det är finkultur eller inte. Jag läser ofta hellre en lättläst bok eller grafisk novell än ringa verk. Bättre att läsa något än inget alls tänker jag.

Jag tror du kommer att tycka om båda. 1984 har jag läst och Vägen har jag bara hunnit börja på, den verkar hyfsad lätt i språket men den kan ju vara suggestiv så man baxnar ändå när man kommer in i den.

EDIT. Jag hittade en recension om Vägen, den verkar ruggig. Författaren Cormac McCarthy ligger bakom No country for old men. https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/a/wEd6kA/en-riktigt-otack-framtidsvision
Att den är ruggig har jag nog inga problem med. Det ska väl en dystopi vara? Verkar dock som att 1984 är lättare att ta till sig, så kanske börjar med den.
Någon som har tips på mer ”moderna” böcker i samma kategori? Gillar också när det utspelar sig i Sverige. Känns mer nära då vilket jag tycker gör rätt mycket i sådana scenarion. Svenska författare i stil med Wilderäng verkar dock inte växa på träd.

Äh, bry dig inte om huruvida det är finkultur eller inte. Jag läser ofta hellre en lättläst bok eller grafisk novell än ringa verk. Bättre att läsa något än inget alls tänker jag.
Ja, du har förstås rätt. Får för mig att många böcker som nämns i tråden är rätt intellektuellt komplexa eller hur man nu ska uttrycka det. Är väl egentligen rädd för att man inte ska hänga med riktigt och tappa intresset. Men jag gör det nog för komplicerat. Är väl bara ta på den svarta polon och hugga in :)

Att den är ruggig har jag nog inga problem med. Det ska väl en dystopi vara? Verkar dock som att 1984 är lättare att ta till sig, så kanske börjar med den.
Någon som har tips på mer ”moderna” böcker i samma kategori? Gillar också när det utspelar sig i Sverige. Känns mer nära då vilket jag tycker gör rätt mycket i sådana scenarion. Svenska författare i stil med Wilderäng verkar dock inte växa på träd.

Ja, du har förstås rätt. Får för mig att många böcker som nämns i tråden är rätt intellektuellt komplexa eller hur man nu ska uttrycka det. Är väl egentligen rädd för att man inte ska hänga med riktigt och tappa intresset. Men jag gör det nog för komplicerat. Är väl bara ta på den svarta polon och hugga in :)
Bra diskussion. Jag tror också att det är bättre att läsa något män inget alls. Sen kan jag själv tycka att jag vill mata mig med det som gör mig gott eller som lär mig något. När det gäller den intellektuella aspekten, bättre att förstå lite än inget alls. Sen brukar det vara kutym att man behöver läsa samma text några gånger och ha tid för eftertanke och reflektion mellan gångerna. När det gäller dikter brukar de läser om och om igen och för varje gång öppnar de en liten ny dörr i ens förståelse/medvetande. Man måste börja någonstans och inte ha bråttom. Det viktiga är den egna tanken.

Bra diskussion. Jag tror också att det är bättre att läsa något män inget alls. Sen kan jag själv tycka att jag vill mata mig med det som gör mig gott eller som lär mig något. När det gäller den intellektuella aspekten, bättre att förstå lite än inget alls. Sen brukar det vara kutym att man behöver läsa samma text några gånger och ha tid för eftertanke och reflektion mellan gångerna. När det gäller dikter brukar de läser om och om igen och för varje gång öppnar de en liten ny dörr i ens förståelse/medvetande. Man måste börja någonstans och inte ha bråttom. Det viktiga är den egna tanken.
Mycket klokt! Jag har ofta tänkt att det ska ge något och har därför läst mycket populärvetenskap, en del personlig utveckling osv. Men mer och mer ser jag läsningen som avslappning och nöje, och att det ger mycket fast på andra plan.
Så länge en bok kittlar ens sinne är den värd att läsa. Spelar ingen roll om författaren är känd okänd fått pris eller liknande.
Helt rätt, håller med :) Dock är det oftast lättare att hitta de kända klassikerna så oftast hamnar man väl där.

Grym tråd! Synd att jag inte hittat hit tidigare. Tuggar väl i mig 1-2 böcker i veckan.
För något år sedan gjorde jag mig i princip av med hela mitt bibliotek av böcker. Sparade några specialare och signerade böcker bara. Böckerna gick till vänner och till bibliotek. Sålde några som var värda lite mer. Gick helt och hållet över till e-bok. Otroligt skönt. Nu lånar jag böcker till e-boksläsaren från biblioteket gratis. Jag har därmed sparat massa pengar och massa space hemma! Finns väl några böcker som inte finns till e-boken. Då köper jag, läser och säljer vidare eller ger bort.

Just nu läser jag "Där inga änglar bor" av den bortgångne komikern Lasse Lindroth, även känd som Ali Hussein för er som kommer ihåg. Den mannen var väldigt speciell. Han levde sitt liv i 230km/h innan han i mycket ung ålder dog i en bilolycka. Där inga änglar bor är hans debut och skildrar hans egen uppväxt.
unnamed.jpg

Grym tråd! Synd att jag inte hittat hit tidigare. Tuggar väl i mig 1-2 böcker i veckan.
För något år sedan gjorde jag mig i princip av med hela mitt bibliotek av böcker. Sparade några specialare och signerade böcker bara. Böckerna gick till vänner och till bibliotek. Sålde några som var värda lite mer. Gick helt och hållet över till e-bok. Otroligt skönt. Nu lånar jag böcker till e-boksläsaren från biblioteket gratis. Jag har därmed sparat massa pengar och massa space hemma! Finns väl några böcker som inte finns till e-boken. Då köper jag, läser och säljer vidare eller ger bort.

Just nu läser jag "Där inga änglar bor" av den bortgångne komikern Lasse Lindroth, även känd som Ali Hussein för er som kommer ihåg. Den mannen var väldigt speciell. Han levde sitt liv i 230km/h innan han i mycket ung ålder dog i en bilolycka. Där inga änglar bor är hans debut och skildrar hans egen uppväxt.
unnamed.jpg
E-bok har jag funderat på. Läst ett par böcker på telefonen förut men annars hållt mig till papper. Var skeptisk med tyckte faktiskt det funkade helt ok. En riktig läsare vore kanske något. Vad rekommenderas? Gärna något med bakgrundsbelysning så att man kan läsa i dåligt ljus.

F.ö. imponerande med två böcker i veckan. Själv får man försöka hitta kortare stunder här och där. :)

unnamed.jpg

Mina böcker är mina vänner 😊 Skämt åsido så skulle det kännas väldigt tomt i hemmet utan böcker för min del. Det är mysigt att gå och dra fingrarna längs bokryggarna och leta efter något att läsa.

E-bok har jag funderat på. Läst ett par böcker på telefonen förut men annars hållt mig till papper. Var skeptisk med tyckte faktiskt det funkade helt ok. En riktig läsare vore kanske något. Vad rekommenderas? Gärna något med bakgrundsbelysning så att man kan läsa i dåligt ljus.

F.ö. imponerande med två böcker i veckan. Själv får man försöka hitta kortare stunder här och där. :)

Min fru har en amazon e-bok läsare. Jag tycker inte om känslan alls.

Jag kör Amazons enklaste Kindle med bakgrundbelysning. Gillar den riktigt mycket, läser nästan inga "fysiska" böcker längre.
Riktigt skönt att ta med sig 4-5 böcker på semester utan att det tar så mycket plats.

Edit: Tror det är den här jag har https://www.amazon.se/Kindle-Paperw...607528432&sprefix=kindle+paper,aps,170&sr=8-1

I viss mån vill jag nog slå ett slag för Tom Clancy. Han har ju några världskrig i sina böcker. Ruggiga scenarion, inte allt för tunga tycker jag men en del politik såklart. Wilderäng har jag kört som ljudbok, gillade dem sådär, men jag är inte mycket för "sci-fi" alls som hans stjärnfall o Co är (eller i alla fall åt det hållet tycker jag).

Jag kör Den läsaren som Adlibris har. Letto Frontlight 2 heter min. Tror det finns en 3:a nu också. Prisvärd! Bra batteritid. Bra bakgrundbelysning som inte stör den som sover intill. Dessutom har den wifi och är kopplad till Adlibris butik så du kan handla böcker direkt till läsaren.

Mina böcker är mina vänner 😊 Skämt åsido så skulle det kännas väldigt tomt i hemmet utan böcker för min del. Det är mysigt att gå och dra fingrarna längs bokryggarna och leta efter något att läsa.
Jag kände likadant. Böckerna var en del av mig. Men det var inte ofta jag läste samma bok mer än en gång. Så de samlade bara damm och tog plats. Var väldigt skönt att bli av med faktiskt...

Min fru har en amazon e-bok läsare. Jag tycker inte om känslan alls.
Det sköna är att du kan ta med 10 böcker på semester utan att det knappt väger eller tar plats. En annan fördel är att du inte behöver ha nattlampa som stör den som sover bredvid. Men håller med om att känslan inte är samma. Fördelar överväger för min del dock

I viss mån vill jag nog slå ett slag för Tom Clancy. Han har ju några världskrig i sina böcker. Ruggiga scenarion, inte allt för tunga tycker jag men en del politik såklart. Wilderäng har jag kört som ljudbok, gillade dem sådär, men jag är inte mycket för "sci-fi" alls som hans stjärnfall o Co är (eller i alla fall åt det hållet tycker jag).
Tack för tips. Ska undersökas! Ja, stjärnklarttrilogin är nog att betrakta som sci-fi. Jag blev lite tveksam när det visade sig, men gillade serien som helhet. Dystopiska scenarion, när allt går åt helvete, beskrivet på ett verklighetstroget sätt är nog det jag är ute efter. Politiska inslag är inget problem utan kan tvärtom vara intressant och nästan behövligt för att få lite djup. Vet inte om du, eller någon annan förövrigt, läst hans senaste ”Redovisningsavdelning Marviken”. Tyckte den var välskriven och har en bra story. Också med inslag av sci-fi men tycker inte att det kan sägas vara huvudgenre. Får alltså bli ett tips för att bidra lite till tråden också :)

Jag kör Den läsaren som Adlibris har. Letto Frontlight 2 heter min. Tror det finns en 3:a nu också. Prisvärd! Bra batteritid. Bra bakgrundbelysning som inte stör den som sover intill. Dessutom har den wifi och är kopplad till Adlibris butik så du kan handla böcker direkt till läsaren.
Verkar vara lite av en djungel med olika format, licenser osv. Att kunna ladda ner direkt till plattan låter grymt. Bakgrundsbelysning vore användbart, gäller att den är bra bara. Saknar lösning på att läsa i mörkt rum.

Tack för tips. Ska undersökas! Ja, stjärnklarttrilogin är nog att betrakta som sci-fi. Jag blev lite tveksam när det visade sig, men gillade serien som helhet. Dystopiska scenarion, när allt går åt helvete, beskrivet på ett verklighetstroget sätt är nog det jag är ute efter. Politiska inslag är inget problem utan kan tvärtom vara intressant och nästan behövligt för att få lite djup. Vet inte om du, eller någon annan förövrigt, läst hans senaste ”Redovisningsavdelning Marviken”. Tyckte den var välskriven och har en bra story. Också med inslag av sci-fi men tycker inte att det kan sägas vara huvudgenre. Får alltså bli ett tips för att bidra lite till tråden också :)

Verkar vara lite av en djungel med olika format, licenser osv. Att kunna ladda ner direkt till plattan låter grymt. Bakgrundsbelysning vore användbart, gäller att den är bra bara. Saknar lösning på att läsa i mörkt rum.
Den jag har är väldigt lättanvänd och tar de flesta filtyper. Läser även PDF-filer 👍🏽

En bra och lättläst dystopi är "Den utvalde" (The Giver) av Lois Lowry. En modern klassiker. Läs den gärna på engelska (används i engelskan på gymnasienivå).

Finns ju en hel fel svenska författare i liknande stuk som Wilderäng nu. Jag har löst någon av Jallai och tyckte den var helt OK.

Gillar man Wilderängs tidiga böcker så är Clancy helt klart värt att kolla in - kanske framförallt Röd Storm, mycket bra.

Precis avslutat Paulo Coelhos "Pilgrimsresan"
Det var tyvärr inget för mig, efter att nu ha tvingat mig igenom 3 av hans böcker räcker det.
Om man är mer spirituellt lagd är den säkert bättre, så ladda era chackras och räta på drömfångarna innan ni läser den.
5 Nurnbergrättegångar av 10 möjliga eftersom texten var behaglig.

1607683806231.png

Tillbaka
Topp