• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vad läser du just nu? Stora tråden om böcker och läsvärt >>>

Jag har precis fått hem volym #4 av Saga, skriven av Brian K Vaughan och illustrerad av Fiona Staples, som släpptes i december. Och om den följer de tidigare tre volymerna så kommer den vara mycket underhållande och bra. Har ni aldrig läst en grafisk novell men gillar action, Science Fiction, Star Wars, humor, Romeo & Julia-romans, och/eller lite "nudge nudge, know what I mean" så kan jag verkligen rekommendera denna novell-serie.

saga_tp_04.jpg
Ser intressant ut!
 

higge79

Omega
Har nyss kört C.J. Sansoms "Shardlake"-serie på Storytel, och det är historisk fiktion när den är som bäst. Handlar om en puckelryggig advokat som löser mordgåtor i Tudordynastins England, och syltas in i farlig storpolitik och kriget mellan katoliker och protestanter. Väldigt spännande och bildande.
 
Jag provar, trots ett principiellt motstånd mot E-böcker, att läsa just ebok. Har gett mig i kast med Stephen Kings serie The dark tower, läst de två första böckerna och på väg in i den tredje. Helt ok läsning, och e-bok har definitivt sina fördelar, även om jag fortfarande håller papper högre.
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Jag provar, trots ett principiellt motstånd mot E-böcker, att läsa just ebok. Har gett mig i kast med Stephen Kings serie The dark tower, läst de två första böckerna och på väg in i den tredje. Helt ok läsning, och e-bok har definitivt sina fördelar, även om jag fortfarande håller papper högre.
Vad använder du för läsare?
 

MariaE

Panerai
Har precis avslutat denna tragiska kärlekshistoria. Inte i närheten av vad jag brukar läsa men oj vad den tog mig med storm. Trots mycket grymhet och fantasi så kunde jag inte slita mig. Kändes som att jag var med i sagan. För en som annars läser lättsmälta Jo Nesbo eller Anne Holt så var detta klart uppfriskande.
den-vidunderliga-karlekens-historia.jpg
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Har precis avslutat denna tragiska kärlekshistoria. Inte i närheten av vad jag brukar läsa men oj vad den tog mig med storm. Trots mycket grymhet och fantasi så kunde jag inte slita mig. Kändes som att jag var med i sagan. För en som annars läser lättsmälta Jo Nesbo eller Anne Holt så var detta klart uppfriskande.
den-vidunderliga-karlekens-historia.jpg
Det låter som ett bra julklappstips. Sätter upp den på listan.
 
Vad använder du för läsare?
Jag har hittills bara testat e-bok från biblioteket, via appen Biblio, på en vanlig iPad.
Har precis avslutat denna tragiska kärlekshistoria. Inte i närheten av vad jag brukar läsa men oj vad den tog mig med storm. Trots mycket grymhet och fantasi så kunde jag inte slita mig. Kändes som att jag var med i sagan. För en som annars läser lättsmälta Jo Nesbo eller Anne Holt så var detta klart uppfriskande.
den-vidunderliga-karlekens-historia.jpg
Carl-Johan Vallgren är en favorit! Kan varmt rekommendera ”Kunzelmann & Kunzelmann” och ”Dokument rörande spelaren Rubashov” av samma författare.
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Jag har hittills bara testat e-bok från biblioteket, via appen Biblio, på en vanlig iPad.

Carl-Johan Vallgren är en favorit! Kan varmt rekommendera ”Kunzelmann & Kunzelmann” och ”Dokument rörande spelaren Rubashov” av samma författare.
Ok. Det är stor skillnad på att läsa på en platta typ Ipad och en dedikerad läsplatta typ Kindle eller Adlibris Letto som har en "e-ink" skärm. Mycket skonsammare för ögonen.
 

RosaCasio

Cartier
1606402727612.png


Avslutade för ett tag sedan Ola Wongs "Pekingsyndromet". Väldigt intressant läsning även om den har en del år på nacken för att vara aktuell.
Ingen munter bok men det fick mig att förstå hur lite jag vet om Kina och faktiskt 1/6 av jordens befolkning.
Rekommenderas
 

RosaCasio

Cartier
1606403112374.png


Satt och funderade vilken boken var jag läste efter "Pekingsyndromet" och innan den jag håller på med nu, och kom fram till att det var "Snedtänkt" med Kalle Lind.
Att jag hade svårt att komma ihåg vilken bok det var är tyvärr rätt talande för vad jag ger boken för betyg.
Rekommenderas ej pga att det är mycket bättre att lyssna på hans Podd Snedtänk som tar upp samma ämnen i boken. Ämnena gör sig helt enkelt bättre i poddformat.
Tyvärr hans sämsta bok, och då har jag nog läst alla.
( Snedtänkt är en av 2 poddar jag lyssnar på alla avsnitt av )
 

Lindrothh

Cartier
Lyssnar för tillfället på "Everybody Lies: Big Data, New Data and what the Internet osv." samt läser "The Black Swan", än så länge tycker jag båda är fascinerande. Kommit längst i Big Data och förvånas över hur mycket information som faktiskt kan hämtas genom data-analys.
 

Exekys

Cartier
Den här läser jag. Jag har precis tagit mig igenom inledningen och inser att jag behöver läsa den igen. Det är Marx och Hegel i salig blandning och de säkert kloka resonemangen är som rök - lätt att se men omöjligt att hålla kvar.

Jag känner mig rätt korkad faktiskt. Men det är inte första gången, bara att bita ihop 🙂

20201122_193808.jpg
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Kanske tipsades jag om The Ritual i den här tråden. Oavsett så är denna en bra skräckbok. Första halvan är riktigt ryslig från första sidan i princip. Andra halvan blir lite mer av det sadistiska slaget, och tappar lite av första halvans gåshud. Den handlar om fyra engelsmän som går vilse uppe i de svenska fjällen.

the-ritual.jpg



Jag har även läst klart hela serien Paper Girls av Brian K Vaughan. En utomordentlig grafisk novell-serie som handlar om fyra 12-åriga tjejer som hamnar mitt i en konflikt mellan olika grupper som reser i tiden. Som vanligt när det gäller Brian så är det välskrivet och med många vändningar och cliff-hangers. Och han lyckas väl med att navigera den svåra logiken med tidsresor.
Låna den när biblioteken öppnar igen.

paper-girls-volume-1.jpg
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Den här läser jag. Jag har precis tagit mig igenom inledningen och inser att jag behöver läsa den igen. Det är Marx och Hegel i salig blandning och de säkert kloka resonemangen är som rök - lätt att se men omöjligt att hålla kvar.

Jag känner mig rätt korkad faktiskt. Men det är inte första gången, bara att bita ihop 🙂

20201122_193808.jpg
Martin Hägglund är omtvistad i vissa läger. Han drar sina egna slutsatser, blandar och kommer fram med sin egna mix av nytänkande. Läs den möjligen för att få inspiration till att läsa Hegel och Marx egen litteratur. Personligen har jag svårt för populärvetenskap som försöker göra andlighetstörstande människor till sina egna gudar.
 

Exekys

Cartier
Martin Hägglund är omtvistad i vissa läger. Han drar sina egna slutsatser, blandar och kommer fram med sin egna mix av nytänkande. Läs den möjligen för att få inspiration till att läsa Hegel och Marx egen litteratur. Personligen har jag svårt för populärvetenskap som försöker göra andlighetstörstande människor till sina egna gudar.
Ja, att han är omtvistad är nog ett milt uttryckt. Jag kan iofs tänka att den sekulära diskussionen är vettig men sedan börjar det skena iväg aningens. Och pass på Hegel 😀
 
Jag har köpt den men har inte läst den än. Har inte läst de tidigare i trilogin heller. Vad tyckte du om den? Går den att läsa som en fristående bok?
Klart du ska få ett svar.
Eftersom jag var med när den första kom, har den ett skimmer kring sig, som är svårt att bortse från.
Kanske skall läsa om den, den andra boken ”Gangsters” kändes dock som en skuffelse.
Men den senaste är riktigt bra, tycker jag i alla fall.
Tycker du kan börja med den.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Klart du ska få ett svar.
Eftersom jag var med när den första kom, har den ett skimmer kring sig, som är svårt att bortse från.
Kanske skall läsa om den, den andra boken ”Gangsters” kändes dock som en skuffelse.
Men den senaste är riktigt bra, tycker jag i alla fall.
Tycker du kan börja med den.
Tack för gott svar. Då gör jag så. Jag börjar med Renegater. Det blir min första bekantskap med Klas Östergren. Den är tjock så det är väl bara att börja.....
 
Topp