• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vad läser du just nu? Stora tråden om böcker och läsvärt >>>

Lundgren🥊

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Läser denna just nu, det här är bra grejer😊👍
0001773133.jpg
 

Limpas

Cartier
Vägen fastnade man ju fint i så den tog slut fort. Otroligt bra, men vet inte riktigt varför. Handlingen är ju ganska tradig egentligen, och man får ingen bakgrundshistoria eller bredare perspektiv. Det är nog det som gör det på något vis.

Nu blev man ju sugen på mer Cormac. Kanske No country for old men nu då, men vet inte riktigt om det är vad jag vill ha. Ni som gillat vägen och mer generellt dystopier, gillar ni också Cormacs andra böcker? Andra tips utifrån Vägen? :)
 

Kreacon

Audemars
Vägen fastnade man ju fint i så den tog slut fort. Otroligt bra, men vet inte riktigt varför. Handlingen är ju ganska tradig egentligen, och man får ingen bakgrundshistoria eller bredare perspektiv. Det är nog det som gör det på något vis.

Nu blev man ju sugen på mer Cormac. Kanske No country for old men nu då, men vet inte riktigt om det är vad jag vill ha. Ni som gillat vägen och mer generellt dystopier, gillar ni också Cormacs andra böcker? Andra tips utifrån Vägen? :)
😂 Du vet redan vad jag tycker men jag tänker att om du gillade vägen men inte kan sätta fingret på vad det är du gillar med den, så är det kanske att du gillar hur den är berättad, känslan den gav, språket, mörkret, vad vet jag. Men om nåt av ovan nämnda känns som det träffade så tror jag att du kommer gilla hans andra böcker.

De känns för övrigt rätt dystopiska flera av dem. Tycker jag då. Känns lite som andra världar eller verkligheter. Prova! Det värsta som kan hända är att du inte gillar!
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Vägen fastnade man ju fint i så den tog slut fort. Otroligt bra, men vet inte riktigt varför. Handlingen är ju ganska tradig egentligen, och man får ingen bakgrundshistoria eller bredare perspektiv. Det är nog det som gör det på något vis.

Nu blev man ju sugen på mer Cormac. Kanske No country for old men nu då, men vet inte riktigt om det är vad jag vill ha. Ni som gillat vägen och mer generellt dystopier, gillar ni också Cormacs andra böcker? Andra tips utifrån Vägen? :)
Jag ställde mig samma frågor. Varför berörde den så mycket? Varför var den bra? Han ger inget hopp. Ett mål som de är på väg mot men som de inte vet är något bättre, men de har inget val. Troligen är den så bra för att den håller fast vid den känsla vi alla skulle ha om vi var i samma situation, vilket inte är en omöjlighet inom en snar framtid. Även inom det riktigt hopplösa så går dagarna.
 

Grafton

Dr Messerschmitt
2-Faktor
Vägen fastnade man ju fint i så den tog slut fort. Otroligt bra, men vet inte riktigt varför. Handlingen är ju ganska tradig egentligen, och man får ingen bakgrundshistoria eller bredare perspektiv. Det är nog det som gör det på något vis.

Nu blev man ju sugen på mer Cormac. Kanske No country for old men nu då, men vet inte riktigt om det är vad jag vill ha. Ni som gillat vägen och mer generellt dystopier, gillar ni också Cormacs andra böcker? Andra tips utifrån Vägen? :)
Älskade som sagt Vägen, men är inget fan av dystopier i allmänhet. Kom att tänka på en bok med ett liknande namn, Väggen, av Marlene Haushofer. Har inte läst den på decennier, men det är också en slags existentiell undergångsroman. En s k ”modern klassiker”.
No country for old men är helt annorlunda mot Vägen, en rakt berättad thriller. Riktigt bra den med, man förstår varför den blev film.
 

Limpas

Cartier
Jag ställde mig samma frågor. Varför berörde den så mycket? Varför var den bra? Han ger inget hopp. Ett mål som de är på väg mot men som de inte vet är något bättre, men de har inget val. Troligen är den så bra för att den håller fast vid den känsla vi alla skulle ha om vi var i samma situation, vilket inte är en omöjlighet inom en snar framtid. Även inom det riktigt hopplösa så går dagarna.
Ja, du är nog på rätt spår. Själva grejen att den också pågår i samma ”tonart” hela tiden. Att det är samma tempo. Att det händer samma saker. Att den är ”tradig”. Det speglar liksom känslan som boken berättar om.
Tycker ofta att det är så att om något är riktigt bra, så vet man inte riktigt varför. :)
 

Limpas

Cartier
Älskade som sagt Vägen, men är inget fan av dystopier i allmänhet. Kom att tänka på en bok med ett liknande namn, Väggen, av Marlene Haushofer. Har inte läst den på decennier, men det är också en slags existentiell undergångsroman. En s k ”modern klassiker”.
No country for old men är helt annorlunda mot Vägen, en rakt berättad thriller. Riktigt bra den med, man förstår varför den blev film.
Ja! Väggen sprang jag på under någon ”du kanske gillar”-rubrik när jag kollade på Vägen. Den kan nog vara något! Det blir No country.. när man ändå är igång med Cormac :)
 

Kreacon

Audemars
1618932143791.jpeg


Är halvvägs. Tycker Ishiguro återigen bjuder på en läsning som träffar. Han målar upp samma enslighet och hoppfulla meningslöshet som jag tycker de andra böckerna som jag läst av honom gör. Sätter fingret på mångt och mycket.
 
Senast ändrad:

Kreacon

Audemars
1618932143791.jpeg


Är halvvägs. Tycker Ishiguro återigen bjuder på en läsning som träffar. Han målar upp samma enslighet och hoppfulla meningslöshet som jag tycker de andra böckerna som jag läst av honom gör. Sätter fingret på mångt och mycket.
Yes helt klart läsvärd om man gillar författaren. Lämnar ett litet styng kvar i mig.
 

Nevada

Cartier
2-Faktor
Vägen fastnade man ju fint i så den tog slut fort. Otroligt bra, men vet inte riktigt varför. Handlingen är ju ganska tradig egentligen, och man får ingen bakgrundshistoria eller bredare perspektiv. Det är nog det som gör det på något vis.

Nu blev man ju sugen på mer Cormac. Kanske No country for old men nu då, men vet inte riktigt om det är vad jag vill ha. Ni som gillat vägen och mer generellt dystopier, gillar ni också Cormacs andra böcker? Andra tips utifrån Vägen? :)
Jag rekommenderar Blodets meridian om du gillade Vägen. Lite mer av ett commitment både i omfång och språkligt. Delar av den boken var så sjukt bra skriven. Blir sugen på att läsa om den bara av att tipsa om den
 

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
WE av Zamyatin. Orwell blev tydligen inspirerad av den när han senare skrev 1984.
Förordet är på många sidor och är extremt träigt att läsa. Ska skita i den och börja på boken ikväll.
Varför skriver folk ibland så långa förord!

we.jpg
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Har ett flertal fantastiska sorgeskildringar, men tar tacksamt emot tips på övrigt vemod som nödvändigtvis inte behöver omfattas av ond bråd död.

IMG_20210614_085258.jpg
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Läste precis ut Dikter av Yahya Hassan. Jag är tagen och har lärt och förstått så mycket mer utan att för den skull ta ställning i frågorna. Yassan dog ung. Muslimer tyckte han var en hycklare. Otrogna hörde ord.

85E5ADD6-2A0D-4473-A75B-ED0A7F418073.jpeg
595E3EA8-E39C-455E-B945-7A6259DE5BAA.jpeg

Stridbar både i livet och i döden. Minns en rasande text i Expressen skriven av Hassans vän Martin Krasnik där han totalt gör ner Athena Farrokhzad som han på goda grunder anklagar för gravplundring.
 
Läste precis ut Dikter av Yahya Hassan. Jag är tagen och har lärt och förstått så mycket mer utan att för den skull ta ställning i frågorna. Yassan dog ung. Muslimer tyckte han var en hycklare. Otrogna hörde ord.

85E5ADD6-2A0D-4473-A75B-ED0A7F418073.jpeg
595E3EA8-E39C-455E-B945-7A6259DE5BAA.jpeg
Antar att du sett denna:

Om inte, väldigt bra, önskar att den var längre.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Antar att du sett denna:

Om inte, väldigt bra, önskar att den var längre.
Nej, den har jag inte sett, men snart har jag det. Tack!
 
Topp