Det stora pensionsrånet - Miljardsvindeln i Falcon Funds av Jens B. Nordström.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Eftersom jag har lyssnat på hur Ellen Sundberg har tolkat Kjell Höglund så dök hennes tonsättning av Bodil Malmsten upp bland Spotifys rekommendationer.Jag slår ett slag för Lukas Moodysson och Christine Falkenland. Blodbok av den senare än en fantastiskt stark sorgeskildring och Lukas Moodyssons har ett antal starka släpp. Naivt men effektivt och känslosamt. Tycker även att Bodil Malmsten förtjänar att läsas.
Rödluvan var faktiskt en riktig sidvändare. Kanske inte lika djup som Swan Song.
Jag skulle nog föreslå att du läser The Passage med Justin Cronin om du inte gjort. Tre böcker totalt. Innehåller hela spektrumet av känslor. Lite seg att komma igång med, men när man väl gör är det bara wow!
Eftersom jag har lyssnat på hur Ellen Sundberg har tolkat Kjell Höglund så dök hennes tonsättning av Bodil Malmsten upp bland Spotifys rekommendationer.
Jag tänkte att detta kan vara relevant till viss del för denna tråd. Jag ber om ursäkt om jag trampar någon boknörd på tårna.. Fler tips på det riva urvalet av tonsatta diktare hör väl hemma i "vad lyssnar du på"-tråden.
Jag läste ut Vägen för ett par veckor sedan. Jag är tagen än. Den är dystopisk så det stänker det, samtidigt en vacker skildring av kärleken mellan far och son utan att den någonsin blir sentimental.Till slut har jag tagit mig igenom 1984. Inte för att den var lång eller svårläst, men svårt att få ro till läsning sista tiden. Dock bra med lite tid för att reflektera lite så lite ofrivilliga längre pauser gjorde den nog bara bättre. För nog väcker den en del tankar som sitter kvar långt efter att man lagt den ifrån sig. Gillades verkligen även om den kanske inte var spot on vad jag brukar gilla
Snart blir det till att hugga tag i mer Wilderäng innan nästa klassiker står på tur. Väljer att växla lite. Då blir det nog ”Vägen”.
Håller med dig, och skulle rekommendera alla att läsa Murakami på engelska istället. Om möjligt.just nu läser jag Haruki Mordet på kommendören del 2. Alltså jag vetefan. Jag har alltid gillat hans böcker men jag tycker språket har tappat något här. ”Det var mörkt som svart kaffe.” Jahopp. Vilken fin analogi!
just nu läser jag Haruki Mordet på kommendören del 2. Alltså jag vetefan. Jag har alltid gillat hans böcker men jag tycker språket har tappat något här. ”Det var mörkt som svart kaffe.” Jahopp. Vilken fin analogi!
Jag gillar de tidigare på svenska men denna känns så tafatt. Sen är det ju i grund och botten samma story som alltid. Kokt pasta! Kvinnligt könshår! Gubbslem! Mörka hål! Drömmar!Håller med dig, och skulle rekommendera alla att läsa Murakami på engelska istället. Om möjligt.
Nej inte vad jag förstått det som. TyvärrÄr det samma översättare som av de tidigare böckerna?
Håller med dig om att Mordet på kommendören inte var hans bästa bok, fortfarande en favoritförfattare hos mig!Jag gillar de tidigare på svenska men denna känns så tafatt. Sen är det ju i grund och botten samma story som alltid. Kokt pasta! Kvinnligt könshår! Gubbslem! Mörka hål! Drömmar!
Nej inte vad jag förstått det som. Tyvärr
Har precis avslutat denna tragiska kärlekshistoria. Inte i närheten av vad jag brukar läsa men oj vad den tog mig med storm. Trots mycket grymhet och fantasi så kunde jag inte slita mig. Kändes som att jag var med i sagan. För en som annars läser lättsmälta Jo Nesbo eller Anne Holt så var detta klart uppfriskande.
Jag gav denna i födelsedagspresent till min fru. En kompis till oss sa också att det var en av de bästa böcker hon läst. Så förväntningarna var höga...Det låter som ett bra julklappstips. Sätter upp den på listan.
Tycker den är mycket bra. Tilltalar mig. Har du läst någon av hans andra böcker?Never let me go av K. Ishiguro.
Rent ut sagt en deprimerande läsning. En klart läsvärd bok men inte riktigt nobelpris material.
Tycker den är mycket bra. Tilltalar mig. Har du läst någon av hans andra böcker?
”Begravd jätte” läste jag för en tid sedan. Satte sitt avtryck den med.
Läste precis ut ”Jomsviking”. Inte min vanliga typ av bok men det var gött att läsa något spännande med flyt. En riktig bladvändare.
En av mina största läsupplevelser. Otroligt svart men fantastiskt skriven, väldigt speciell. Kan också rekommendera No country for old men av samme författare, särskilt om ni inte sett filmen. Väsensskild från Vägen men riktigt bra den med.Jag läste ut Vägen för ett par veckor sedan. Jag är tagen än. Den är dystopisk så det stänker det, samtidigt en vacker skildring av kärleken mellan far och son utan att den någonsin blir sentimental.
Har du läst Cormacs andra böcker? Ruggiga men bra.Att den är ruggig har jag nog inga problem med. Det ska väl en dystopi vara? Verkar dock som att 1984 är lättare att ta till sig, så kanske börjar med den.
Någon som har tips på mer ”moderna” böcker i samma kategori? Gillar också när det utspelar sig i Sverige. Känns mer nära då vilket jag tycker gör rätt mycket i sådana scenarion. Svenska författare i stil med Wilderäng verkar dock inte växa på träd.
Ja, du har förstås rätt. Får för mig att många böcker som nämns i tråden är rätt intellektuellt komplexa eller hur man nu ska uttrycka det. Är väl egentligen rädd för att man inte ska hänga med riktigt och tappa intresset. Men jag gör det nog för komplicerat. Är väl bara ta på den svarta polon och hugga in
Tycker flödet och känslan återkommer i de böcker jag läst av honom.Nej jag har inte läst några andra verk av honom. Men jag gillade att det var bra flöde i texten, inget pretentiöst innehåll.
En del författare vill ju liksom peta in så många komplicerade ord som möjligt i varje mening. Lite för att försöka glänsa typ. Ska kika på Begravd jätte.
Faktiskt inte läst någon än. Tänkte ta mig an Vägen nu men har den inte hemma än. Tack för tipsHar du läst Cormacs andra böcker? Ruggiga men bra.
Edit. utöver ”Vägen” kan jag rekommendera ”Blodets meridian”, No country for old men” och ”Child of God”
Jag har sett filmen och vill gärna läsa boken. Vägen sitter kvar i mig än. Det har nog ingen annan bok jag läst gjort, inte på samma sätt.En av mina största läsupplevelser. Otroligt svart men fantastiskt skriven, väldigt speciell. Kan också rekommendera No country for old men av samme författare, särskilt om ni inte sett filmen. Väsensskild från Vägen men riktigt bra den med.
Har tänkt läsa Child of god men inte kommit dit än.Har du läst Cormacs andra böcker? Ruggiga men bra.
Edit. utöver ”Vägen” kan jag rekommendera ”Blodets meridian”, No country for old men” och ”Child of God”