• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vad läser du just nu? Stora tråden om böcker och läsvärt >>>

Jag läste också första Mistborn-trilogin innan jag började på den andra. Originaltrilogin var verkligen bra, en klar favorit för mig. Har du läst Sandersons The way of kings? Den är hans mer episka författarserie. Jag har inte läst wheel of time, men jag köpte första boken för ett tag sen och tänkte plöja hela serien, taggad på att dyka ner i den världen :)

Mistborn ligger på min att-läsa-lista (tillsammans med orimligt många andra böcker), men har tyvärr inte hunnit ge mig in i den ännu! Har hört väldigt mycket gott om den.
 
Den tror jag att jag har läst om någonstans. Tyckte du om den? Känns det som att den bottnar i kunskap också eller är den bara bra dramaturgiskt skriven?
Kan säga som så att den väcker mycket känslor, ofta i form av äckel och obehag men den är bra skriven och har ett rätt häftigt dramaturgiskt upplägg där man får känna karaktärerna på djupet genom stora delar av deras liv. Bottnar säkert i viss kunskap, tror jag baserat på sättet att skriva om extrema övergrepp och ondska som om det är självklarheter i livet. Att det skrivs som att det är helt naturligt att människor är vidriga om bara minsta tillfälle ges. Har en liten bit kvar, så återkommer med mer när den är färdig!
 
Läser den här nu, någon annan som provat?
13C97D8C-58F8-4DFB-8088-88F5EE17AAA6.jpeg
 
Har börjat läsa "The spy who came in from the cold" och tycker den är otroligt trälig. Hunnit läsa 88 sidor och tvekar om jag ska fortsätta ödsla tid på den.
Nån som har läst den och tyckte att den var bra?

external-content.duckduckgo.com.jpeg
 
Har börjat läsa "The spy who came in from the cold" och tycker den är otroligt trälig. Hunnit läsa 88 sidor och tvekar om jag ska fortsätta ödsla tid på den.
Nån som har läst den och tyckte att den var bra?

external-content.duckduckgo.com.jpeg
Kanske den här artikeln kan få dig inspirerad att läsa ut boken? Personligen tycker jag om när en författare skildrar psykologin så man förstår vad som pågår inne i dem. https://www.boktugg.se/2020/12/14/forfattaren-john-le-carre-ar-dod/
 
Kanske den här artikeln kan få dig inspirerad att läsa ut boken? Personligen tycker jag om när en författare skildrar psykologin så man förstår vad som pågår inne i dem. https://www.boktugg.se/2020/12/14/forfattaren-john-le-carre-ar-dod/

Bra text. Ja jag ska fortsätta på den.
Premisserna är intressanta - Huvudpersonen, en fd agent, är på intet sätt en glamorös Bond. Snarare en alkis som försöker återfå sin heder och försöker skipa rättvisa. På sitt sätt. På så vis är skildringen intressant och givetvis väldigt annorlunda... men upplever den som vääldigt seg. Ska ge den en chans.
 
Senast ändrad:
Bra text. Ja jag ska fortsätta på den.
Premisserna är intressanta - Huvudpersonen, en fd agent, är på intet sätt en glamorös Bond. Snarare en alkis som försöker återfå sin heder och försöker skipa rättvisa. På sitt sätt. På så vis är skildringen intressant och givetvis väldigt annorlunda... men upplever den som vääldigt seg. Ska ge den en chans.
Jag är inne i motsvarande motström som du. Jag läser Strindbergs stjärna av journalisten Jan Wallentin. En typiskt modernt uppbyggd spänningsroman och jag lider åt att jag har hälften kvar att läsa. Jag fick den i handen av en vän som absolut tyckte att jag skulle läsa den. Då vill jag göra det så jag kan prata om den och om litteratur överhuvudtaget när vi ses igen, men inte har den mycket av det som de mer klassiska författarna har. En dramaturgi kring en osannolik historia med onödiga detaljer gör att man inte behöver tänka själv, men det är så en bestseller byggs upp nuförtiden.
 
Jag är inne i motsvarande motström som du. Jag läser Strindbergs stjärna av journalisten Jan Wallentin. En typiskt modernt uppbyggd spänningsroman och jag lider åt att jag har hälften kvar att läsa. Jag fick den i handen av en vän som absolut tyckte att jag skulle läsa den. Då vill jag göra det så jag kan prata om den och om litteratur överhuvudtaget när vi ses igen, men inte har den mycket av det som de mer klassiska författarna har. En dramaturgi kring en osannolik historia med onödiga detaljer gör att man inte behöver tänka själv, men det är så en bestseller byggs upp nuförtiden.


Förstår din ambivalens.
En bok ska ju vara en riktig bladvändare och när man kommit till sista sidan ska det kännas lite ledsamt.
Men ibland kan det vara värt att hålla ut. ^^
 
Räknas denna som något man bör läsa? Inte för att man ska "ha läst den", utan att den faktiskt ger något?


gentlemen.jpg
 
  • Like
Reactions: jwh
Jag är inne i motsvarande motström som du. Jag läser Strindbergs stjärna av journalisten Jan Wallentin. En typiskt modernt uppbyggd spänningsroman och jag lider åt att jag har hälften kvar att läsa. Jag fick den i handen av en vän som absolut tyckte att jag skulle läsa den. Då vill jag göra det så jag kan prata om den och om litteratur överhuvudtaget när vi ses igen, men inte har den mycket av det som de mer klassiska författarna har. En dramaturgi kring en osannolik historia med onödiga detaljer gör att man inte behöver tänka själv, men det är så en bestseller byggs upp nuförtiden.

Köpte den då jag tyckte den såg intressant ut men fy fasen vilken besvikelse. Tråkiga och osympatiska karaktärer, rörig och generisk plot.
 
Köpte den då jag tyckte den såg intressant ut men fy fasen vilken besvikelse. Tråkiga och osympatiska karaktärer, rörig och generisk plot.
Jag tänkte ge upp efter 100 sidor, men kämpade på. Nu närmar jag mig upplösningen med ett par tre kapitel kvar. Så säg inte hur den slutar 😤. Den är inte bara skrutt. Det finns en del fakta som är en behållning, men överlag har jag ett stort motstånd till modernt dramaturgiskt upplagda böcker. Det blir lite same same. Steget från Tjechov till denna blev lite väl stort.
 
Jag tänkte ge upp efter 100 sidor, men kämpade på. Nu närmar jag mig upplösningen med ett par tre kapitel kvar. Så säg inte hur den slutar 😤. Den är inte bara skrutt. Det finns en del fakta som är en behållning, men överlag har jag ett stort motstånd till modernt dramaturgiskt upplagda böcker. Det blir lite same same. Steget från Tjechov till denna blev lite väl stort.

Vill du ha mer episka och välskrivna konspirationer så läs lite Umberto Eco, t.ex. Foucaults Pendel. Aningen mer komplex och engagerande minst sagt.
 
Vill du ha mer episka och välskrivna konspirationer så läs lite Umberto Eco, t.ex. Foucaults Pendel. Aningen mer komplex och engagerande minst sagt.
Tack för tipset av författare. Jag ska se om han skrivit något annat än om ockultism och konspirationer för där toppar verkligheten alla böcker. Efter denna bok väntar De obesegrade av Ernst Hemingway och Möss & Människor av John Steinbeck. Sen är det nog dags för en diktsamling igen, eller några bra noveller. Det finns så många bra böcker som jag aldrig kommer att hinna läsa innan jag dör. En bläddrande kamp mot tiden.
 
Tack för tipset av författare. Jag ska se om han skrivit något annat än om ockultism och konspirationer för där toppar verkligheten alla böcker. Efter denna bok väntar De obesegrade av Ernst Hemingway och Möss & Människor av John Steinbeck. Sen är det nog dags för en diktsamling igen, eller några bra noveller. Det finns så många bra böcker som jag aldrig kommer att hinna läsa innan jag dör. En bläddrande kamp mot tiden.
Oh, Steinbecks klassiker - jag tyckte den var fantastisk när jag läste den för en massa år sedan. Den ligger fortfarande kvar som ett varmt och kärt minne även om jag har glömt av vad det är som är så bra med den :) Det kanske är dax för mig att läsa om den..
 
Oh, Steinbecks klassiker - jag tyckte den var fantastisk när jag läste den för en massa år sedan. Den ligger fortfarande kvar som ett varmt och kärt minne även om jag har glömt av vad det är som är så bra med den :) Det kanske är dax för mig att läsa om den..
Kul att du känner så o Steinbeck. Nu ser jag ännu mer fram emot att läsa Möss och människor. Vredens druvor står kanske på tur om jag tycker om den här. Ja, läs om den eller ta en annan bok av samma författare som du inte läst. :)
 
Bra text. Ja jag ska fortsätta på den.
Premisserna är intressanta - Huvudpersonen, en fd agent, är på intet sätt en glamorös Bond. Snarare en alkis som försöker återfå sin heder och försöker skipa rättvisa. På sitt sätt. På så vis är skildringen intressant och givetvis väldigt annorlunda... men upplever den som vääldigt seg. Ska ge den en chans.


Ok, har läst ut den nu. De sista ~20 sidorna var dramatiska och rätt spännande.
 
Den är säkert värd att upprepas. Jag har lovat mig själv att läsa den. Så långt har jag inte kommit än. Det känns som den får igång tankarna?
Ja någonstans så får man lite distans till ekorrhjulet. Hustrun läste den först så är beredd på ett sorgligt slut. Även om det inte är i närheten av det författaren gjort så tog jag själv ett beslut som gör att jag reser betydligt mindre och är hemma och äter middag med hustrun i stort sett varje kväll. Detta efter tidigare konstanta 12-14 timmars dagar på jobbet alternativt ett resande. Inte alla förunnat att kunna ta sådana beslut jag vet. Men jag kan ha fel! Läser varje sida 2ggr och hoppas jag lär mig något nytt.
 
Läste precis ut Väggen. Väldigt lik känsla som efter Vägen i den mening att den var väldigt bra och berörde utan att man riktigt kan säga varför. Jag skulle säga att jag är en rätt ”ytlig” läsare och filosoferar inte djupt kring det jag läser. Men den här var liksom väldigt trivsam att läsa och jag kom ständigt på mig själv att gå och tänka och reflektera kring handlingen. En sak som jag dock la märke till är att den inte har någon kapitelindelning och att det gör mycket för känslan i boken.

Så, rekas verkligen!

1628876837566.jpeg
 
Läste precis ut Väggen. Väldigt lik känsla som efter Vägen i den mening att den var väldigt bra och berörde utan att man riktigt kan säga varför. Jag skulle säga att jag är en rätt ”ytlig” läsare och filosoferar inte djupt kring det jag läser. Men den här var liksom väldigt trivsam att läsa och jag kom ständigt på mig själv att gå och tänka och reflektera kring handlingen. En sak som jag dock la märke till är att den inte har någon kapitelindelning och att det gör mycket för känslan i boken.

Så, rekas verkligen!

1628876837566.jpeg
Jag har fått hem Vägen (efter tips från tråden) och den står nu i bokkön.

Själv har jag precis avslutat JK Rowlings "Ickabog". En liten trevlig saga som fungerar för vuxna också. Det blir nog lite grafiska noveller innan jag tar mig an Vägen. (Beställde även William Gibsons Pattern Recognition.)
 
Läste precis ut Väggen. Väldigt lik känsla som efter Vägen i den mening att den var väldigt bra och berörde utan att man riktigt kan säga varför. Jag skulle säga att jag är en rätt ”ytlig” läsare och filosoferar inte djupt kring det jag läser. Men den här var liksom väldigt trivsam att läsa och jag kom ständigt på mig själv att gå och tänka och reflektera kring handlingen. En sak som jag dock la märke till är att den inte har någon kapitelindelning och att det gör mycket för känslan i boken.

Så, rekas verkligen!

1628876837566.jpeg
Hm, det låter som ett bra betyg du ger boken. Det är ju så som du beskriver som en bra bo ska fungera. Det pratas ju om att en bok ska ge utrymme till eftertanke och reflektion under läsandets gång. Det verkar som du gav den den chansen.
 
Tillbaka
Topp