• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vad läser du just nu? Stora tråden om böcker och läsvärt >>>

nissehult

Patek
2-Faktor
Tänkte ha den här som semester-läsning, men den var så bra och medryckande att jag läste ut den innan semestern ens har börjat. Kul att King fortfarande kan leverera ibland.

9789100184728.jpg
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Antar att du sett denna:

Om inte, väldigt bra, önskar att den var längre.
Nu har jag sett den och börjar förstå vilken krutdurk han öppnade. Han sa det som behöver sägas men som också behöver tolkas humanistiskt, socialt och religiöst. Jag ska se om jag kan få tag i den andra boken.
 
Senast ändrad:

jocklas

Cartier
2-Faktor
image.jpg


Sommarläsningen fortsätter. Den här har varit på min radar ett tag och är lite kul att läsa. Det finns en del ofräscht baggage som inte står sig så bra i dagens ljus men det är inga större grejer. Ämnet är viktigt och lätt att ta för givet och språket är mycket bra för ändamålet!
 

lladron

Cartier
2-Faktor
Har nu läst ut 5e årstiden. Helt okay och känns nästan som en fristående novell där det mesta slutar illa (för en gångs skull).

Är nr 2 och 3 läsvärda?
Enligt mig är dom absolut läsvärda, tycker Jemisin gör ett bra jobb med att hålla saker under ytan tills man nästan blir frustrerad för att man vill veta mer och sen får man en liten dos till. Tror inte du kommer bli besviken om du läser hela serien :)
 

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
Enligt mig är dom absolut läsvärda, tycker Jemisin gör ett bra jobb med att hålla saker under ytan tills man nästan blir frustrerad för att man vill veta mer och sen får man en liten dos till. Tror inte du kommer bli besviken om du läser hela serien :)


Tackar. Blir att beställa :)
Håller med om att hon är duktig på att portionerna ut handlingen. Aldrig blir det långtråkigt, ibland på gränsen, men sen händer det något oväntat som får mig att haja till.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Louise Gluck, Ararat. Kände nog att den inte gav så mycket som jag trott.

Anton Tjechov, Damen med hunden. En novellsamling som är bland det mest makalösa jag läst. Att den är skriven i slutet av 1800-talet ger också perspektiv till dagens skribenter.

12AADCE9-3D23-43E6-B96E-D58EC7FCC8BE.jpeg


BE1B0ACD-AFCE-432F-BB71-9135135BB9A2.jpeg
 
Louise Gluck, Ararat. Kände nog att den inte gav så mycket som jag trott.

Anton Tjechov, Damen med hunden. En novellsamling som är bland det mest makalösa jag läst. Att den är skriven i slutet av 1800-talet ger också perspektiv till dagens skribenter.

12AADCE9-3D23-43E6-B96E-D58EC7FCC8BE.jpeg


BE1B0ACD-AFCE-432F-BB71-9135135BB9A2.jpeg
Vad menar du med att den ger perspektiv till dagens skribenter?

När jag läste novellsamlingen slog det mig att berättelserna var väldigt lättillgängliga och tidlösa. Man får sig nog en käftsmäll om man börjar med Tjechov och sen hoppar på Tolstoj, det om något skulle ge perspektiv.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Vad menar du med att den ger perspektiv till dagens skribenter?

När jag läste novellsamlingen slog det mig att berättelserna var väldigt lättillgängliga och tidlösa. Man får sig nog en käftsmäll om man börjar med Tjechov och sen hoppar på Tolstoj, det om något skulle ge perspektiv.
Dagens skribenter skriver till tusen läsare, Tjechov skriver om en människa som får ta plats. Det finns ingen självhävdelse, Tjechov tycker inget, han bara skildrar det som sker utan värdering. Han ser och förstår men uttrycker det i få ord. Han kan beskriva det psykologiska som sker mellan människor så man förstår varför de känner och agerar som de gör.

Ska du läsa båda är det nog mer givande att läsa Dostojevskij eller Tolstoj först eftersom Tjechov tog vid efter dem, men du får snarare en puss på kinden än en käftsmäll.
 
Dagens skribenter skriver till tusen läsare, Tjechov skriver om en människa som får ta plats. Det finns ingen självhävdelse, Tjechov tycker inget, han bara skildrar det som sker utan värdering. Han ser och förstår men uttrycker det i få ord. Han kan beskriva det psykologiska som sker mellan människor så man förstår varför de känner och agerar som de gör.

Ska du läsa båda är det nog mer givande att läsa Dostojevskij eller Tolstoj först eftersom Tjechov tog vid efter dem, men du får snarare en puss på kinden än en käftsmäll.
Förstår vad du menar men ser det inte alls som att han tog "vid" efter dem. Jag föreslår att du börjar med att läsa Tjechov och sen Tolstoj, då ska du inte ha några problem med att ta till dig innehållet.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Förstår vad du menar men ser det inte alls som att han tog "vid" efter dem. Jag föreslår att du börjar med att läsa Tjechov och sen Tolstoj, då ska du inte ha några problem med att ta till dig innehållet.
Jag menade bara att han började skriva på 1880-talet, efter att Tolstoj slutat skriva och Dostojevski dött. så på så sätt tog han vid även om också människors läsvanor ändrades vid den här tiden mot 1900-talets realism. Jag läser efterorden skrivna av Bengt Samuelsson. Där nämns förutom redan nämnda även andra stora ryska författare så som Turgenev, Nekrasov och Saltykov-Stjedrin. Tack för tipset, jag ska läsa Tolstoj men nu blir det Strindbergs stjärna av Jan Wallentin på rekommendation av en kompis.
 
Senast ändrad:

Scipio

Patek
2-Faktor
Någon som läst den här, Strindbergs stjärna av Jan Wallentin? Jag har precis börjat men den verkar vara välskriven och en sån bok som är svår att lägga ifrån sig. Än så länge har den handlat om dykningar i gamla gruvschakt utanför Falun i Dalarna där en ensam dykare finner något som drar igång såväl mediadrev som insatsstyrka.

054B4014-B7E1-46C8-94CF-3EF030CF7557.jpeg
 

jwh

Omega
King är kung!

Ger mig på serien Det Mörka (Svarta) Tornet igen. 3000 sidor eller nåt. Nyss avklarat del 1 med den gamla översättningen.

BB0F280B-ECD3-44FE-AD46-FF5A815684CD.jpeg
AED904F8-4B2C-4E43-83D2-B82D121F254F.jpeg
757DE3FE-F73A-423F-A7B7-118AE16132C1.jpeg
Riktigt bra läsning! Tänkte ge mig på ettan nyligen (igen) men valde att vänta, har lite andra böcker att läsa och jag skulle inte fixa att "bara läsa första". Föredrar den på orginalspråk
 

Glusch

Cartier
Läser den här just nu
E67E81D8-7045-41DC-BF7A-A194B0757081.jpeg

Läser nästan uteslutande fantasy. Vilka är era fantasyfavoriter?
Läser själv lite blandat men det brukar smyga in sig en hel del fantasy också. Har inte läst The Alloy of Law men plöjde hela (den första) Mistborn-trilogin på sju dagar under en semester för ett par år sedan. Gillade dem riktigt mycket. Men fantasyfavorit... Bra fråga... Skulle säga att det nog är The Wheel of TIme. Håller faktiskt på¨och läser om den igen just nu. Ska snart påbörja bok 13. Rekommenderar serien starkt om du inte läst den.
 

lladron

Cartier
2-Faktor
Läser själv lite blandat men det brukar smyga in sig en hel del fantasy också. Har inte läst The Alloy of Law men plöjde hela (den första) Mistborn-trilogin på sju dagar under en semester för ett par år sedan. Gillade dem riktigt mycket. Men fantasyfavorit... Bra fråga... Skulle säga att det nog är The Wheel of TIme. Håller faktiskt på¨och läser om den igen just nu. Ska snart påbörja bok 13. Rekommenderar serien starkt om du inte läst den.
Jag läste också första Mistborn-trilogin innan jag började på den andra. Originaltrilogin var verkligen bra, en klar favorit för mig. Har du läst Sandersons The way of kings? Den är hans mer episka författarserie. Jag har inte läst wheel of time, men jag köpte första boken för ett tag sen och tänkte plöja hela serien, taggad på att dyka ner i den världen :)
 
Topp