Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Nu har jag sett den och börjar förstå vilken krutdurk han öppnade. Han sa det som behöver sägas men som också behöver tolkas humanistiskt, socialt och religiöst. Jag ska se om jag kan få tag i den andra boken.Antar att du sett denna:
Vem var Yahya Hassan?
Dödshotad, kritikerhyllad, islamkritisk, omhändertagen, poet, rättspsyk, 42 erkända brott, bältad, fängslad, prisad och död redan vid 24 års ålder. Vi får möta den danska poeten Yahya Hassan från genombrottet till det sista kapitlet och höra honom berätta om sin poesi, sitt liv och om...www.svtplay.se
Om inte, väldigt bra, önskar att den var längre.
Den här är ett tips.Har ett flertal fantastiska sorgeskildringar, men tar tacksamt emot tips på övrigt vemod som nödvändigtvis inte behöver omfattas av ond bråd död.
The Fifth Season av N. K. Jemisin borde kunna klassa in där när apokalypsen händer om och om igen..
https://www.goodreads.com/book/show/19161852-the-fifth-season
Enligt mig är dom absolut läsvärda, tycker Jemisin gör ett bra jobb med att hålla saker under ytan tills man nästan blir frustrerad för att man vill veta mer och sen får man en liten dos till. Tror inte du kommer bli besviken om du läser hela serienHar nu läst ut 5e årstiden. Helt okay och känns nästan som en fristående novell där det mesta slutar illa (för en gångs skull).
Är nr 2 och 3 läsvärda?
Enligt mig är dom absolut läsvärda, tycker Jemisin gör ett bra jobb med att hålla saker under ytan tills man nästan blir frustrerad för att man vill veta mer och sen får man en liten dos till. Tror inte du kommer bli besviken om du läser hela serien
Har letat efter den tidigare, var köpte du ditt ex?Senaste läsningen, ruggigt bra!
Tror jag köpte den på stadsmissionen så ingen hjälp där tyvärr.Har letat efter den tidigare, var köpte du ditt ex?
Hittade den på Tradera.Tror jag köpte den på stadsmissionen så ingen hjälp där tyvärr.
Blev så sugen när jag läste om den så jag beställde en via tradera jag med. Ska bli kul att läsa!Hittade den på Tradera.
Vad menar du med att den ger perspektiv till dagens skribenter?Louise Gluck, Ararat. Kände nog att den inte gav så mycket som jag trott.
Anton Tjechov, Damen med hunden. En novellsamling som är bland det mest makalösa jag läst. Att den är skriven i slutet av 1800-talet ger också perspektiv till dagens skribenter.
Dagens skribenter skriver till tusen läsare, Tjechov skriver om en människa som får ta plats. Det finns ingen självhävdelse, Tjechov tycker inget, han bara skildrar det som sker utan värdering. Han ser och förstår men uttrycker det i få ord. Han kan beskriva det psykologiska som sker mellan människor så man förstår varför de känner och agerar som de gör.Vad menar du med att den ger perspektiv till dagens skribenter?
När jag läste novellsamlingen slog det mig att berättelserna var väldigt lättillgängliga och tidlösa. Man får sig nog en käftsmäll om man börjar med Tjechov och sen hoppar på Tolstoj, det om något skulle ge perspektiv.
Förstår vad du menar men ser det inte alls som att han tog "vid" efter dem. Jag föreslår att du börjar med att läsa Tjechov och sen Tolstoj, då ska du inte ha några problem med att ta till dig innehållet.Dagens skribenter skriver till tusen läsare, Tjechov skriver om en människa som får ta plats. Det finns ingen självhävdelse, Tjechov tycker inget, han bara skildrar det som sker utan värdering. Han ser och förstår men uttrycker det i få ord. Han kan beskriva det psykologiska som sker mellan människor så man förstår varför de känner och agerar som de gör.
Ska du läsa båda är det nog mer givande att läsa Dostojevskij eller Tolstoj först eftersom Tjechov tog vid efter dem, men du får snarare en puss på kinden än en käftsmäll.
Jag menade bara att han började skriva på 1880-talet, efter att Tolstoj slutat skriva och Dostojevski dött. så på så sätt tog han vid även om också människors läsvanor ändrades vid den här tiden mot 1900-talets realism. Jag läser efterorden skrivna av Bengt Samuelsson. Där nämns förutom redan nämnda även andra stora ryska författare så som Turgenev, Nekrasov och Saltykov-Stjedrin. Tack för tipset, jag ska läsa Tolstoj men nu blir det Strindbergs stjärna av Jan Wallentin på rekommendation av en kompis.Förstår vad du menar men ser det inte alls som att han tog "vid" efter dem. Jag föreslår att du börjar med att läsa Tjechov och sen Tolstoj, då ska du inte ha några problem med att ta till dig innehållet.
Jag gillade också denna. Läste ”later” direkt efter.Tänkte ha den här som semester-läsning, men den var så bra och medryckande att jag läste ut den innan semestern ens har börjat. Kul att King fortfarande kan leverera ibland.
Riktigt bra läsning! Tänkte ge mig på ettan nyligen (igen) men valde att vänta, har lite andra böcker att läsa och jag skulle inte fixa att "bara läsa första". Föredrar den på orginalspråkKing är kung!
Ger mig på serien Det Mörka (Svarta) Tornet igen. 3000 sidor eller nåt. Nyss avklarat del 1 med den gamla översättningen.
Läser den här just nu
Läser nästan uteslutande fantasy. Vilka är era fantasyfavoriter?
Tack för tips, ska kolla in!Läser inte fantasy normalt men jag tyckte att Revenger av Alastair Reynolds var fängslande. Något riktat till tonåringar kanske men välskriven och har en bra handling.
Den tror jag att jag har läst om någonstans. Tyckte du om den? Känns det som att den bottnar i kunskap också eller är den bara bra dramaturgiskt skriven?Tegelsten! Någon som läst den? Mörker som bara den alltså.
Läser själv lite blandat men det brukar smyga in sig en hel del fantasy också. Har inte läst The Alloy of Law men plöjde hela (den första) Mistborn-trilogin på sju dagar under en semester för ett par år sedan. Gillade dem riktigt mycket. Men fantasyfavorit... Bra fråga... Skulle säga att det nog är The Wheel of TIme. Håller faktiskt på¨och läser om den igen just nu. Ska snart påbörja bok 13. Rekommenderar serien starkt om du inte läst den.Läser den här just nu
Läser nästan uteslutande fantasy. Vilka är era fantasyfavoriter?
Jag läste också första Mistborn-trilogin innan jag började på den andra. Originaltrilogin var verkligen bra, en klar favorit för mig. Har du läst Sandersons The way of kings? Den är hans mer episka författarserie. Jag har inte läst wheel of time, men jag köpte första boken för ett tag sen och tänkte plöja hela serien, taggad på att dyka ner i den världenLäser själv lite blandat men det brukar smyga in sig en hel del fantasy också. Har inte läst The Alloy of Law men plöjde hela (den första) Mistborn-trilogin på sju dagar under en semester för ett par år sedan. Gillade dem riktigt mycket. Men fantasyfavorit... Bra fråga... Skulle säga att det nog är The Wheel of TIme. Håller faktiskt på¨och läser om den igen just nu. Ska snart påbörja bok 13. Rekommenderar serien starkt om du inte läst den.