• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vad läser du just nu? Stora tråden om böcker och läsvärt >>>

Förstår din ambivalens.
En bok ska ju vara en riktig bladvändare och när man kommit till sista sidan ska det kännas lite ledsamt.
Men ibland kan det vara värt att hålla ut. ^^
Jag höll ut. Läste klart Strindbergs stjärna idag i regnet i bilen. Bra historia men jag saknar djupare förståelse för hur alla inblandade tänkte och vad so drev dem. En bra historia räcker inte för mig längre. Jag vill förstå varför människor går si eller så.
 
Läste precis ut Väggen. Väldigt lik känsla som efter Vägen i den mening att den var väldigt bra och berörde utan att man riktigt kan säga varför. Jag skulle säga att jag är en rätt ”ytlig” läsare och filosoferar inte djupt kring det jag läser. Men den här var liksom väldigt trivsam att läsa och jag kom ständigt på mig själv att gå och tänka och reflektera kring handlingen. En sak som jag dock la märke till är att den inte har någon kapitelindelning och att det gör mycket för känslan i boken.

Så, rekas verkligen!

1628876837566.jpeg

Samma här. Funderade också mycket när jag läste den kring hur jag själv agerat/reagerat i situationen. T.ex hade jag chansat & gjort en längre expedition på ”andra” hållet. Försökt gräva mig under osv
 
Jag läste precis ut Ernst Hemingway Den gamle och havet, en bok som nog de flesta har läst. Efteråt läste jag om hur andra tolkat denna enastående bok. Jag är glad åt att inte läsa någonting om den förrän efteråt. Nu fick jag tolka den på mitt sätt och det var en av de bästa böcker jag läst. Jag förstår att han fick Nobelpriset 1954. Boken är ett mästerverk och författaren själv har sidor som gör honom intressant, långt från machokulturen som han är mest känd för. En komplex man med en komplex uppväxt blandat med ett liv i oräddhet. Wow så vacker och ja, den har mycket mer än så.

3ADEDEEA-AB53-4760-8B8A-84E448CB9D53.jpeg
 
Senast ändrad:
Vad handlar pojken med smörkniven om? Blev intresserad men vill veta mer direkt av författaren.
Det är en fiktiv historia som tar sitt avstamp med en ung man på botten av samhället. Händelser gör att han tar ett tillfälligt jobb som personlig assistent åt en kille, bara några år yngre än han själv. Mycket är baserat på mina egna år i yrket, sånt jag upplevde, såg och hörde om. Jag försöker i historien i ord uttrycka allt jag tycker är fantastiskt med omsorgen och allt som jag tycker är fel och som kan göras bättre.
 
Mycket inspirerande bok. Bra skrivet, balans mellan personliga upplevelser och fakta, bra tempo i boken med kallt låna kapitel. Sant att den uppmanar till agerande. Oavsett om det är inom huvudområdet för boken eller tankemönster som är bra att applicera på flera områden i livet.

image.jpg
 
Törnrosor, en collab mellan King och sonen Owen. Läs inte. Köp inte. Låna inte. Horribelt slö och bisarr bok. Har drygt 100 sidor kvar och undrar fortfarande varför jag köpte den. Handlingen idisslar samma upplägg och koncept som i Under the dome, The stand m fl fast i en mindre skala och blir mer som en parodi på Kings tidigare (och bättre) alster.
 
Mycket inspirerande bok. Bra skrivet, balans mellan personliga upplevelser och fakta, bra tempo i boken med kallt låna kapitel. Sant att den uppmanar till agerande. Oavsett om det är inom huvudområdet för boken eller tankemönster som är bra att applicera på flera områden i livet.

image.jpg
+1

Fantastisk bok.

Läste precis ut Dream Architects av David Polfeldt. Kul med lite insyn i hur det är att driva spelstudio.

Nästa bok smo nu öppnas är Accelerate av Nicole Forsgren & Gene Kim. Mer jobbrelaterat men spännande.
 
+1

Fantastisk bok.

Läste precis ut Dream Architects av David Polfeldt. Kul med lite insyn i hur det är att driva spelstudio.

Nästa bok smo nu öppnas är Accelerate av Nicole Forsgren & Gene Kim. Mer jobbrelaterat men spännande.
Jag läste accelerate i våras. Bra bok men det känns som att de validerar vad dom är allmänt känt. Bra med väl underbyggda argument förvisso så det inte enbart är åsikter.
 
Jag läste accelerate i våras. Bra bok men det känns som att de validerar vad dom är allmänt känt. Bra med väl underbyggda argument förvisso så det inte enbart är åsikter.

Jag känner mest att det är en sån "måste ha läst" i jobbet.

Känner mig väl redan hyfsat trygg i exakt allt de kommer lyfta. Men det skadar aldrig att lyssna på smarta människor.

Är du på det spåret så kan jag varmt rekommendera Chaos Engineering av Rosenthal & Jones.

Är du intresserad av incidenthantering så är Friendly Fire av Snook intressant. Inte en IT grej utan militär. Men alla koncepten är värdefulla och går att lyfta rakt in i resterande värld.
 
Jag känner mest att det är en sån "måste ha läst" i jobbet.
Det var lite så jag tänkte också.

Är du på det spåret så kan jag varmt rekommendera Chaos Engineering av Rosenthal & Jones.

Är du intresserad av incidenthantering så är Friendly Fire av Snook intressant. Inte en IT grej utan militär. Men alla koncepten är värdefulla och går att lyfta rakt in i resterande värld.
Den andra boken verkar riktigt intressant, ska lägga till under min lista av böcker att läsa :)

Rent generellt tycker jag att det är tråkigt att läsa böcker som är kopplade direkt till mitt yrke men älskar att hitta böcker vars idéer går att integrera med det.
 
Det var lite så jag tänkte också.


Den andra boken verkar riktigt intressant, ska lägga till under min lista av böcker att läsa :)

Rent generellt tycker jag att det är tråkigt att läsa böcker som är kopplade direkt till mitt yrke men älskar att hitta böcker vars idéer går att integrera med det.

För mig varierar det väldigt mycket. Jag är inte så pepp på "Kubernetes up and running" men process och koncept tycker jag är intressant.

Just friendly fire fick jag rekommenderad till mig av Nora Jones, som skrev Chaos Engineering. Är du i Malmö trakten kan du få låna mitt ex.
 
Jag är pilgrimen. En tjock bok men utan några egentliga tråkiga partier - en riktig bladvändare. Visst det finns logiska luckor och stora drag av den ensamma och enastående amerikanen som räddar världen från en katastrof, men jag hade riktigt svårt att lägga boken ifrån mig. Amerikanen i det här fallet är en unik brottsutredare som jobbar i en superhemlig del av underrättelsetjänsten. Välkomponerad historia. Rekommenderas starkt till den som vill ha lite underhållning.

PXL_20211127_091707073-01.jpeg
 
Jag är pilgrimen. En tjock bok men utan några egentliga tråkiga partier - en riktig bladvändare. Visst det finns logiska luckor och stora drag av den ensamma och enastående amerikanen som räddar världen från en katastrof, men jag hade riktigt svårt att lägga boken ifrån mig. Amerikanen i det här fallet är en unik brottsutredare som jobbar i en superhemlig del av underrättelsetjänsten. Välkomponerad historia. Rekommenderas starkt till den som vill ha lite underhållning.

PXL_20211127_091707073-01.jpeg

Åh läste den för några år sedan och minns den som mkt bra.
 
The Burning girls av Tudor. Känns lite som vintage King på den tiden då han skrev bra. Lite avknipsat slut.

PXL_20211226_070136540.jpg



Konferensen av Strandberg. Längesen jag läste psycho-splatter genren men denna var faktiskt väldigt bra. Handlingen är väldigt simpel och rätt monoton men svår att lägga ifrån sig. Så duktig är han. Lite hafsig ending men förstår att det är svårt att få till ett bra slut då alternativen är så få.

PXL_20211226_070110291.jpg
 
Tillbaka
Topp