• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Vad läser du just nu? Stora tråden om böcker och läsvärt >>>

Har precis läst ut katastrofdoktorn av Johan von Schreeb. Handlar om hans upplevelser från sitt arbete inom läkare utan gränser, lättläst och läsvärd! Och man behöver inte besitta någon form av kunskap om läkaryrket sedan tidigare för att uppskatta boken även om det klart höjer den.
Jag vet inte. Att fixa till en bruten fotled, brustet magsår eller ett vanligt bråck är faktiskt riktigt kul. Att behöva fixa ett litet barn som trampat på en bomb gömd i marken skulle bara utlösa ett ricktigt djävla raseri!

Kan varmt rekommendera "Tambourinehärvan" av Eskil Fagerström som jag läste klart härförleden. https://www.bokus.com/bok/9789176290248/sanningen-bakom-tambourineharvan/

Kortfattat så går den grundligt och systematiskt igenom den sk "Tambourinehärvan" som var på tapeten för några år sedan där många kända artister såsom Cardigans, The Ark, Timbuktu mfl stämde varandra på mångmiljonbelopp, ja en riktig sörja som skakade om musiksverige! Läste man kvällspressens artiklar så var det lätt att få en viss uppfattning när Howlin´ Pelle Almqvist gråter ut i aftonbladet men läser man boken så uppträder en helt annan bild av händelseförloppet. Ska inte avslöja för mycket men kan säga att The Hives intar en huvudroll i storyn... och den är nödvändigtvis inte av det smickrande slaget om man säger så!

Just nu läser jag Konspiration Olof Palme av Gunnar Wall.

Jag blev inte riktigt nöjd (milt uttryckt) med upplösningen som presenterades på försommaren så grävde fram den här ur gömmorna.

Jag har tydligen lagt ner pretentionerna helt nu :rolleyes:
B9587DEF-1AC0-4418-A523-BF70E4C09403.jpeg

Riktigt bra inledande läsning på den sena augustisemestern. Skulle gärna läst på originalspråk men det var svenska som var tillgängligt.
Läste Stoner för något år sedan och var inte helt nöjd, för mig vinner Butchers Crossing och det är lite sorgligt att den nu är slut.

IMG_1319.jpeg

Senast ändrad:
Pynchons Gravitationens regnbåge bokad på bibblan, hämtar i e.m. :)
Gravitationens Regnbåge står numer även i min bokhylla efter tips här i tråden. Tack för det.
Kul att höra!

Jag skulle rekommendera att läsa Gravitationens regnbåge på svenska, åtminstone första gången. Hans-Jacob Nilssons översättning är riktigt bra.

Ge inte upp! Om (Haha! snarare när) ni hamnar i ett läge av "vad fan försiggår egentligen?", läs bara vidare så klarnar det för det mesta vartefter. Och räkna inte med att förstå allting första gången ;)

Det är inte heller helt dumt att ha dessa noteringar till hands.

Jag har påbörjat bok #3 på min personliga sommar-skräck-lista. Omslaget är definitivt det kusligaste av de tre så mina förväntningar är höga. Plus, jag gillade hans trilogi han skrev med Sara Bergmark.

DSC_1398-01.jpeg

P. S.
De andra två böckerna har varit Lovecraft Country (Matt Ruff) och Heartshaped Box (Joe Hill).
Läste klart denna nu. Rätt så bra tycker jag. Bygger den kusliga stämningen fint. Lite kort "slutuppgörelse" kanske, men med ett klassiskt skräck-historieslut :) Jag rekommenderar den.

Avslutade precis : John Grishams "The Guardians"
Har läst nästan alla av hans böcker, men nu kommer det dröja ett tag eftersom denna var lite trött och på samma spår som tidigare med vita åklagare/domare/jurys = dåliga.

Avslutade precis : John Grishams "The Guardians"
Har läst nästan alla av hans böcker, men nu kommer det dröja ett tag eftersom denna var lite trött och på samma spår som tidigare med vita åklagare/domare/jurys = dåliga.
Det blir lätt så med dessa stora löpande band-författarna. Hans "A Painted House" tyckte jag mycket om - den ligger ju lite utanför hand vanliga genre.

Det blir lätt så med dessa stora löpande band-författarna. Hans "A Painted House" tyckte jag mycket om - den ligger ju lite utanför hand vanliga genre.
Painted House var bra, Calico Joe var bättre. Dessa två handlar inte inte om rättssystemet och var därför lite mer oväntade i handlingen.
Läste Sycamore Road precis innan jag fick The Guardians så det var kanske lite dumt av mig att läsa back to back kanske.

Har fått den här rekommenderad från flera håll så förväntningarna är relavtivt höga. Bakgrundshistorien är verkligen något utöver det vanliga.

IMG_20200829_162914.jpg
IMG_20200829_163102.jpg

2AA003E4-9925-4B13-8349-121FE37319FF.png
Är inne i en riktig läsfas så försöker plöja en bok i veckan. Läser ju nu denna som är riktigt bra. Tre generationer ur samma familj beskriver en period (spänner över flera år) som är på mitten av 1800-talet, tidigt 1900-tal och 1900-talets mitt.

Plötsligt börjar jorden rotera långsammare och långsammare och konceptet tid får en annan mening. Samtidigt får vi följa en 12-årig tjej i Kalifornien som försöker passa in och navigera i tillvaron.
Vackert och stillsamt skrivet.

42B86009-77B3-4F22-A214-669858B396E1.jpeg

Är svag för verkliga berättelser och kan verkligen rekommendera The Big Show (Det stora vansinnet på svenska) av Pierre Clostermann samt Fighter Pilot med Paul Richey. Det är skildringar från stridspiloter under WW2, och båda är riktigt välskrivna.

I serien, skriven av en fransman, en britt, en tysk och en japan, finns två böcker till (Jag flög för Hitler tror jag den heter, av Knothe, samt Berättelser från en kamikaze-pilot tror jag titeln är) men de har jag inte hunnit läsa än så kan inte säga så mycket om de än.

Tillbaka
Topp