• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Vad läser du just nu? Stora tråden om böcker och läsvärt >>>

På tal om Swan Song så är the Wolfs Hour ganska underhållande läsning från samma författare. Inget litterärt underverk, men kul med Varulvar och andra världskriget.

Om du vill mixtra med din hjärna så du aldrig blir densamme som du var innan, så läs ’1984’ av George Orwell. Kom ihåg att jag varnade innan bara :bookworm:

Extra passande just 2020, faktiskt.

Ofta nämns ju Aldous Huxley samtidigt i samma andetag som George Orwell, men den tredje personen i trojkan måste väl vara vår svenska Karin Boye med sin dystopi Kallocain. Också en bok som känns i skallen när man läst den.

I min bokhylla är Murakami placerad tämligen perfekt mellan Sture Dahlström och Neil Gaiman :p
153D26B8-162C-4C66-8BEE-C121F65DB206.jpeg
Du kanske har läst dom men jag slår ett slag för Murakamis South of the border, west of the sun, wild sheep chase, hardboiled wonderland and the End of the World, dance dance dance. Ja alla tidigare böcker egentligen nu när jag tänker efter.
Tar gärna tips på mer Neil Gaiman, har bara läst american gods.

Senast ändrad:
Du kanske har läst dom men jag slår ett slag för Murakamis South of the border, west of the sun, wild sheep chase, hardboiled wonderland and the End of the World, dance dance dance. Ja alla tidigare böcker egentligen nu när jag tänker efter.

Norse mythology av Neil Gaiman är en roande sammanfattning av nordisk mytologi, kan rekommenderas.

För er med böjelse för dystopier, kan jag rekommendera Fahrenheit 451 av Ray Bradbury, samt The Road av Cormac McCarthy.

Tillägg: Pesten av Albert Camus. Kusligt aktuell tyvärr..

Alltså, jag vet inte. Tycker Neil Gaiman är extremt överskattad som romanförfattare.

Norse mythology av Neil Gaiman är en roande sammanfattning av nordisk mytologi, kan rekommenderas.
En annan roande sammanfattning av nordisk mytologi är ju Alf Henriksons Asken Yggdrasil.

För er med böjelse för dystopier, kan jag rekommendera Fahrenheit 451 av Ray Bradbury, samt The Road av Cormac McCarthy.

Tillägg: Pesten av Albert Camus. Kusligt aktuell tyvärr..
The road och Pesten är två andra jag har på min "att läsa" -lista framöver!

• Like
Reactions: FOQ
Om du vill mixtra med din hjärna så du aldrig blir densamme som du var innan, så läs ’1984’ av George Orwell. Kom ihåg att jag varnade innan bara :bookworm:
Du som är inne på såväl hjärngympa och andra världskriget, har du läst Gravitationens regnbåge?

Norpar förlagets beskrivning rakt av:
”1944. Blitzen håller London i skräck. Det nya tyska vapnet heter V2, en överljudsraket som man hör komma skrikande i sin båge först efter att den har slagit ner. Men den amerikanske officeren Tyrone Slothrop är ute efter helt andra bombnedslag - bland stadens kvinnor. Platsen för varje ny erövring markerar han med en stjärna på Londonkartan. Fast hur kommer det sig att V2-raketerna slår ner på exakt samma ställe - strax efter att Slothrop har varit framme? Vad är detta för profetisk potens? Vilken är hans bindning till Raketen?

Med ett gäng militärpsykologer och pavlovska hundar i hälarna beger sig Slothrop ut på kontinenten på jakt efter nazisternas rakethemligheter.

Thomas Pynchons roman från 1973 är en psykedelisk champagnegalopp, unik i sitt slag. I sin blandning av vetenskap och myt, gyckel och förtvivlan, snusk och rock'n'roll blir den en parabel över vår tids falliska dödsdrift - och en vision av civilisationen som en enda stor sammansvärjning.”

Ang neil Gaiman: The Ocean at the end of the lane är fantastisk, Novellsamlingarna Smoke and Mirrors, Trigger Warning och Fragile Things är också väldigt bra. Även Newerwhere har sina poänger. Men hans stora epos är ju The Sandman som varje man bör läsa och förundras av. Kommer om något år även på Netflix.

• Like
Reactions: jwh
Ang neil Gaiman: The Ocean at the end of the lane är fantastisk, Novellsamlingarna Smoke and Mirrors, Trigger Warning och Fragile Things är också väldigt bra. Även Newerwhere har sina poänger. Men hans stora epos är ju The Sandman som varje man bör läsa och förundras av. Kommer om något år även på Netflix.
Tack, the ocean at the end of the lake verkar intressant den skall beställas!

Du som är inne på såväl hjärngympa och andra världskriget, har du läst Gravitationens regnbåge?

Norpar förlagets beskrivning rakt av:
”1944. Blitzen håller London i skräck. Det nya tyska vapnet heter V2, en överljudsraket som man hör komma skrikande i sin båge först efter att den har slagit ner. Men den amerikanske officeren Tyrone Slothrop är ute efter helt andra bombnedslag - bland stadens kvinnor. Platsen för varje ny erövring markerar han med en stjärna på Londonkartan. Fast hur kommer det sig att V2-raketerna slår ner på exakt samma ställe - strax efter att Slothrop har varit framme? Vad är detta för profetisk potens? Vilken är hans bindning till Raketen?

Med ett gäng militärpsykologer och pavlovska hundar i hälarna beger sig Slothrop ut på kontinenten på jakt efter nazisternas rakethemligheter.

Thomas Pynchons roman från 1973 är en psykedelisk champagnegalopp, unik i sitt slag. I sin blandning av vetenskap och myt, gyckel och förtvivlan, snusk och rock'n'roll blir den en parabel över vår tids falliska dödsdrift - och en vision av civilisationen som en enda stor sammansvärjning.”
Har inte hört talas om detta :)

The Graveyard Book av Gaiman tyckte jag var bra - bättre än Ocean-boken.

Jag har inte läst Stardust men filmen är underbar.

Har en förkärlek för Kerouac, Ginsberg, Burroughs, ja ni fattar, den eran. Så blir en del klassiker...

Just nu C Bukowski’s Post office och även en scifi-bok av S Neuvel, Sleeping giants som jag rekommenderar.

https://www.goodreads.com/book/show/25733990
Läste onödigt mycket Bukowski i min ungdom (vem gjorde inte det?), men så här i efterhand är nog Post Office (Postverket) den enda man egentligen behöver läsa – möjligtvis Ham on Rye (Min oskuld och Pearl Habor).

Sen har vi ju också vår svenske hjälte: Sture Dahlström.

Jag har påbörjat bok #3 på min personliga sommar-skräck-lista. Omslaget är definitivt det kusligaste av de tre så mina förväntningar är höga. Plus, jag gillade hans trilogi han skrev med Sara Bergmark.

DSC_1398-01.jpeg

P. S.
De andra två böckerna har varit Lovecraft Country (Matt Ruff) och Heartshaped Box (Joe Hill).

Jag har påbörjat bok #3 på min personliga sommar-skräck-lista. Omslaget är definitivt det kusligaste av de tre så mina förväntningar är höga. Plus, jag gillade hans trilogi han skrev med Sara Bergmark.

DSC_1398-01.jpeg

P. S.
De andra två böckerna har varit Lovecraft Country (Matt Ruff) och Heartshaped Box (Joe Hill).

Helt klart läsvärd men jag trodde att den skulle innehålla mer skräck :)

DSC_1398-01.jpeg

P. S.
Boysen i Vargtimmen-podden gillar Strandberg, vad jag minns. Borde vara nån kvalitet på skräcken då, tycker man.

Minnena ser mig, Min första bok av Tomas Tranströmer. Den var mild i sitt berättande. Ett bra första möte. Nästa kommer ta längre tid och ha fler självvalda pauser. Reflektion är halva grejen med poesi, det finns utrymme för andra böcker mellan bladen.

B3F2BB7C-63D7-4BF9-9618-8CF723105B43.jpeg
E925872E-90A6-4F64-AE8A-900CA3A1CF3B.jpeg

Tillbaka
Topp