• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vad sportar ni för cykel?

Freddie L

Panerai
Håller med om graderingen...även om det smärtar i ett gammalt Crescent-hjärta. Har lite dålig koll på orsaken, men var det när Grimaldi tog över som märket chanserade? 90-talets mtb var så bra som det någonsin har varit och kommer att bli. Gram från -97...där kan vi snacka graal! :)

2084-gram.jpg
Det är en fantastisk cykel! Och i rättvisans namn så är Bianchi absolut ett av de finaste märkena, iaf historiskt.
Lite roligt är att jag drömde om en Nishiki som Cyclecomponents annonserade som typ "långloppscykeln" någon gång i början av 00-talet.

Första finare hojen blev en beggad röd Spesh S-Works M4:a med full XTR 960, Manitou-gaffel med extra titan, och de ursprungliga Mavic Crossmax-hjulen. Har aldrig någonsin trivts så bra på någon cykel.
 

ozzyozzy

Cartier
Om du bor i Sthlm så ska Team Sportia lägga ner sin butik som ligger inne på Ikea Barkarby. 25-50% rabatt på cyklar och tillbehör.
Har inte varit där själv och sett vilka modeller som är mest rabatterade, men de har ju som enda butik i Stockholm, (vad jag vet), BMC...och det är ju så bra som det kan bli i mina ögon. CX01 hamnar långt utanför budget men är så fantastisk att den får en bild i alla fall :)

Minns inte på rak arm vilka fler märken de har, men åtminstone Bianchi, Crecsent, Scott och Nishiki.

2015-BMC-CX01-carbon-cyclocross-bike04-600x377.jpg


EDIT: Vart f-n är @Apansson egentligen? :confused:
Grymt, tar en sväng till Barkarby imorrn. Tack!
 

ozzyozzy

Cartier
Tycker du ska kolla på en CX. Hybrid funkar säkert, men du kommer sakna bockstyret några timmar in på VR.
CX med medföljande tjockdäck för din stökiga pendling och träning, sen byter du till lättrullat ett par veckor innan start.
Köp nåt beggat om du känner att du vet hur du ska sitta på en cykel, annars kanske XXL (om din närmaste har kunniga säljare) när de har någon rea. Du kan lika gärna lägga 4.999:- som 9.999:-, lägg hellre lite extra pengar på byxor, skor, hjälm, slang och så ffa dyra findäck!

Ha så roligt!
Bra tips, tack!
 
Finns säkert tips i tråden men vad säger expertisen, om man vill testa att börja köra lite MTB och vill lägga max 6k (gärna mindre :)) vad ska man kika på då?

Beggad går finfint och gissar man får mest för pengarna då.
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Kikat runt lite. Funderar lite kring denna är det ett vettigt köp för en nybörjare https://happyride.se/annonser/ad.php?id=26810
Tittar även på https://www.canyon.com/sv/mtb/grand-canyon/2017/grand-canyon-al-4-9.html
Den är ju billigare även som ny så visst borde det skilja mycket dem åt men funderar också på om det kanske är smartast att köpa nytt när man är okunnig även om man får mindre kvalitet.
Någon kunnig som kan ge lite input och tips på vad man bör titta på om man ska köpa beggad?
 

Xalle

Audemars
2-Faktor
Har fått ett infall att börja cykla långt med packning! Har noll koll på det mesta när det gäller cykel och storlek. Många av de touring cyklar jag är intresserad av är beställningsvara varor och finns sällan i butik dessvärre.( Tar gärna emot tips på bra fysisk butik med bra utbud)

Mitt dilemma är att jag är 189 lång dvs jag är på precis på gränsen men L och XL i de flesta fall 58- och 60- finns det någon tumregel? Är det lättare att justera en L vs XL eller tvärtom med tanke på min längd och att få optimal sitt ställning? Tack på förhand!
 

Psykel

Patek
Ni som eventuellt kan ha lite koll... Sugen på att skaffa cykel (borde ha ca 15min till jobbet på en sådan), men vill helst inte ha nån tråkigt modernt bjäfs.
Enda nya cykeln som jag sett som tilltalar mig är denna vuxenleksaken: Electra Tiger Shark 3i
262139E_0.jpg

Men då ovanstående kostar ca 10.000 (vilket jag inte är supersugen att lägga på en cykel) så går den tyvärr bort.
Nu till min faktiska fråga! Som vintagetok skulle jag gärna köpa ett häftigt vintageåk och rusta upp. Ett projekt, helt enkelt! Är det möjligt att modda en gammelcykel (exempelvis gammal militärcykel/budcykel eller liknande) med moderna växlar och bromsar?
 

INSANE

Panerai
2-Faktor
Ni som eventuellt kan ha lite koll... Sugen på att skaffa cykel (borde ha ca 15min till jobbet på en sådan), men vill helst inte ha nån tråkigt modernt bjäfs.
Enda nya cykeln som jag sett som tilltalar mig är denna vuxenleksaken: Electra Tiger Shark 3i
262139E_0.jpg

Men då ovanstående kostar ca 10.000 (vilket jag inte är supersugen att lägga på en cykel) så går den tyvärr bort.
Nu till min faktiska fråga! Som vintagetok skulle jag gärna köpa ett häftigt vintageåk och rusta upp. Ett projekt, helt enkelt! Är det möjligt att modda en gammelcykel (exempelvis gammal militärcykel/budcykel eller liknande) med moderna växlar och bromsar?
Köp hajen!!!
 

Xalle

Audemars
2-Faktor
Har fått ett infall att börja cykla långt med packning! Har noll koll på det mesta när det gäller cykel och storlek. Många av de touring cyklar jag är intresserad av är beställningsvara varor och finns sällan i butik dessvärre.( Tar gärna emot tips på bra fysisk butik med bra utbud)

Mitt dilemma är att jag är 189 lång dvs jag är på precis på gränsen men L och XL i de flesta fall 58- och 60- finns det någon tumregel? Är det lättare att justera en L vs XL eller tvärtom med tanke på min längd och att få optimal sitt ställning? Tack på förhand!
IMG_2246.JPG


För att följa upp min egen fråga så blev det en Cinelli hobootleg XL/59. Har typ en bachelor i trekking/touring cykel nu. Har inte surfat på klockor på en hel vecka bara syklar och tillbehör. Köpte en Brooks sadel 17 och classic ortlieb 40& 25L pluss 8.5 till styret som pack åsnor. Har egentligen noll koll men tror detta blir bra :)
 

Singular

Rolex
2-Faktor
Ni som eventuellt kan ha lite koll... Sugen på att skaffa cykel (borde ha ca 15min till jobbet på en sådan), men vill helst inte ha nån tråkigt modernt bjäfs.
Enda nya cykeln som jag sett som tilltalar mig är denna vuxenleksaken: Electra Tiger Shark 3i
262139E_0.jpg

Men då ovanstående kostar ca 10.000 (vilket jag inte är supersugen att lägga på en cykel) så går den tyvärr bort.
Nu till min faktiska fråga! Som vintagetok skulle jag gärna köpa ett häftigt vintageåk och rusta upp. Ett projekt, helt enkelt! Är det möjligt att modda en gammelcykel (exempelvis gammal militärcykel/budcykel eller liknande) med moderna växlar och bromsar?

Nej, inte om tanken är att hålla stil/budget/rimlig svårighetsgrad.

Cruisercykel låter tufft i teorin, men det är svårt att se fånigare ut i verkligheten...
 

Rixard

Cartier
Söndagscyklist som man är så köpte jag en crescent damcykel för en ca 8 år sedan för pendling till jobbet. Har helt klart uppfyllt sitt syfte fram tills nu. Nu när man är nybliven pappa och skaffat sprillans cykelvagn från thule så räcker inte 3 växlar riktigt till nämligen. Beställde därför hem lite godsaker för uppgraderingar av cykeln.

Ett Nexus 7 nav med färdigekrat hjul och nytt växelreglage. Skall bli spännande när jag fått allt på plats!
cameringo_20170601_115551.jpg
 
Topp