Generellt så är det fjädringsväg och vinklar på ramen som skiljer mellan cykeltyperna du nämner.
Jag tror man bör rannsaka sig ganska väl kring vilken typ av cykling man kommer att ägna sig åt när man köper cykel. Det är ganska lätt att falla för, iaf för mig, coola cykelfilmer där man åker fort utför och därför vilja ha en downhill.
En downhill har lång fjädringsväg och blir därför mjuk och svampig att cykla platt med. Den är även byggd för att gå utför, konstant, och alla vinklar på ramen är därmed tillbakalutade vilket gör att den är tung att cykla platt med.
Jag äger faktiskt en downhill eftersom jag gillade att hoppa och droppa när jag var yngre. Kag tycker fortfarande det är svinkul när det går nerför och när man får lätta lite från marken då och då men min andra MTB med modern 120mm fjädring duger till 95% av all cykling jag ägnar mig åt och då gillar jag ändå när det är riktigt, riktigt stökigt där jag cyklar.
Cyklar man platt, typ grusväg en längre sträcka, med min, som inte ens är extrem, tycker jag att den är rätt tråkig. Så vill man göra det bör man nog satsa på en cykel med ännu mindre dämpning, tom stel kanske.
Fundera på var du vill cykla och välj cykel efter det helt enkelt!