• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Vad sportar ni för racercykel?

Vintage gäller på mer än dinkor!

Pegga från tidigt 80 tal med Carbolite 103 stålram, nya däck, lindor, sadel (DH sadel, jag är för benig för räsersadlar), bakväxel och kedja annars original! Tom. pedalerna :) Löw it!

image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
Bra där!
Men du, dags att plocka bort julkortet...

• Like
Reactions: JLW
Vintage är den rätta vägen att gå även med vintage. Raleigh Competition med världens bästa rammaterial reynolds 531-stål byggd i Nottingham. I princip samma cykel som tog pallplatser i TdF, tidigt 80-tal. Är väldigt förtjust i att alla originalstickers sitter kvar.

IMG_20160523_105542.jpg
IMG_20160523_105710.jpg
IMG_20160523_105651.jpg
IMG_20160523_105721.jpg
IMG_20160523_105520.jpg

Vilse...

Sugen på en 'instegstacer' och har alltid varit attraherad av Bianchi. Några tankar kring Via Nirone eller Impulso (båda med 105) och vilken som är att föredra för en muskellös nybörjare med ambitioner?

Nu kanske jag svär i kyrkan då min fråga egentligen inte rör "racer" men antar att denna tråden täcker alla sorters cyklar?
Har fått ett stort sug för att köpa en mtb/downhillcykel, någon som kan rekommendera något som funkar bra i skogen för en nybörjare?
Hur långt kommer man på 15k? Är det begagnat som gäller då?
Är helt grön på området så tips mottages gärna:)

Nu kanske jag svär i kyrkan då min fråga egentligen inte rör "racer" men antar att denna tråden täcker alla sorters cyklar?
Har fått ett stort sug för att köpa en mtb/downhillcykel, någon som kan rekommendera något som funkar bra i skogen för en nybörjare?

Personligen hade jag gärna sett att tråden döptes om till "Den stora cykeltråden" eller liknande, men det är ju upp till @rolex84 :)

Tror de flesta som cyklar har ett bredare intresse än bara en diciplin, och det känns lite onödigt med ett gäng olika cykeltrådar.

Snabbt svar innan jag måste iväg :)
För 15 får du enligt massor bra att välja mellan begagnat, men även nytt går det att köpa bra kvalitet för de pengarna.
Sen skulle jag ta mig en funderare på hur du kommer att använda cykeln mest. Om du ska ha den till både skog och downhill kommer du vara tvungen att kompromissa rejält. Min rekommendation är att du köper mtb för skogen och sen att du hyr om du ska köra downhill.

Snabbt svar innan jag måste iväg :)
För 15 får du enligt massor bra att välja mellan begagnat, men även nytt går det att köpa bra kvalitet för de pengarna.
Sen skulle jag ta mig en funderare på hur du kommer att använda cykeln mest. Om du ska ha den till både skog och downhill kommer du vara tvungen att kompromissa rejält. Min rekommendation är att du köper mtb för skogen och sen att du hyr om du ska köra downhill.
Tack för du tar dig tid :)
Alltså, det kommer vara på ren amatör-nivå! lägg därtill att jag bor i Skåne, dvs utbudet på backar häromkring är inte jättestort, så jag antar att det blir mest slingriga stigar i skogen :)
Är en ren downhillcykel överkurs då?
Vad är skillnaden på MTB,Downhill och Enduro cyklar? (finns det fler kategorier?)
Vilken storlek på ram skall man ha om man är ca 180cm, är det L som gäller då?

Alltså, det kommer vara på ren amatör-nivå! lägg därtill att jag bor i Skåne, dvs utbudet på backar häromkring är inte jättestort, så jag antar att det blir mest slingriga stigar i skogen :)
Vad är skillnaden på MTB,Downhill och Enduro cyklar? (finns det fler kategorier?)

Skulle tro att M kan passa. Personligen föredrar jag en något mindre, (rappare), ram om jag ska köra skog. Vinglar på motorvägen nu...fyller på ikväll om ingen hinner före :)

Generellt så är det fjädringsväg och vinklar på ramen som skiljer mellan cykeltyperna du nämner.

Jag tror man bör rannsaka sig ganska väl kring vilken typ av cykling man kommer att ägna sig åt när man köper cykel. Det är ganska lätt att falla för, iaf för mig, coola cykelfilmer där man åker fort utför och därför vilja ha en downhill.

En downhill har lång fjädringsväg och blir därför mjuk och svampig att cykla platt med. Den är även byggd för att gå utför, konstant, och alla vinklar på ramen är därmed tillbakalutade vilket gör att den är tung att cykla platt med.

Jag äger faktiskt en downhill eftersom jag gillade att hoppa och droppa när jag var yngre. Kag tycker fortfarande det är svinkul när det går nerför och när man får lätta lite från marken då och då men min andra MTB med modern 120mm fjädring duger till 95% av all cykling jag ägnar mig åt och då gillar jag ändå när det är riktigt, riktigt stökigt där jag cyklar.

Cyklar man platt, typ grusväg en längre sträcka, med min, som inte ens är extrem, tycker jag att den är rätt tråkig. Så vill man göra det bör man nog satsa på en cykel med ännu mindre dämpning, tom stel kanske.

Fundera på var du vill cykla och välj cykel efter det helt enkelt! :)

Generellt så är det fjädringsväg och vinklar på ramen som skiljer mellan cykeltyperna du nämner.

Jag tror man bör rannsaka sig ganska väl kring vilken typ av cykling man kommer att ägna sig åt när man köper cykel. Det är ganska lätt att falla för, iaf för mig, coola cykelfilmer där man åker fort utför och därför vilja ha en downhill.

En downhill har lång fjädringsväg och blir därför mjuk och svampig att cykla platt med. Den är även byggd för att gå utför, konstant, och alla vinklar på ramen är därmed tillbakalutade vilket gör att den är tung att cykla platt med.

Jag äger faktiskt en downhill eftersom jag gillade att hoppa och droppa när jag var yngre. Kag tycker fortfarande det är svinkul när det går nerför och när man får lätta lite från marken då och då men min andra MTB med modern 120mm fjädring duger till 95% av all cykling jag ägnar mig åt och då gillar jag ändå när det är riktigt, riktigt stökigt där jag cyklar.

Cyklar man platt, typ grusväg en längre sträcka, med min, som inte ens är extrem, tycker jag att den är rätt tråkig. Så vill man göra det bör man nog satsa på en cykel med ännu mindre dämpning, tom stel kanske.

Fundera på var du vill cykla och välj cykel efter det helt enkelt! :)
Tack för ett bra svar! :)
Har ju sett en del klipp på tuben, därför man fastnat för just DH-cyklar.. men man bör kanske rannsaka sig själv lite mer precis som du säger, vill ju kunna cykla en del "vanligt" med hojen också..

Jag skulle satsa på en enduro i ditt fall! Alternativt en "marathon-mtb"...
MTB är ofta kortslagiga, mellan 80 och 100mm. Används till plattmark och uppför i skogen.
Marathon har lite längre slaglängd, mellan 110 och 140mm (typ). Passar till skogcykling som har en del stökiga backar.
Enduro har ännu längre, mellan 140 och 160mm. Är egentligen som en downhill fast med kortare slag. Är tänkt att användas nerför i steniga backar och sen uppför på grusbackar typ.
Downhill har dubbelkronade gafflar med slag mellan 180 och 200mm. Denna vill man inte ens komma nära en uppförsbacke...

Så skulle jag beskriva skillnaden på dom lite grovt.

Downhill har dubbelkronade gafflar med slag mellan 180 och 200mm. Denna vill man inte ens komma nära en uppförsbacke...

Min första riktiga mtb var faktiskt en downhill. En fantastisk Cyclepro Octagon med XTR, som jag köpte av Tony Helmersson som bland annat vann SM i downhill -96. Det specifika exet som jag köpte av honom hade han använt till att slå, (eller om han bara kom väldigt nära, minns inte riktigt nu), hastighetsrekordet på cykel, och han körde hur som helst på hårdpistad snö i Hundfjället och den beryktade Väggen som har ungefär 45 graders lutning. Nu är det galet längesedan men ca 165 km/h har jag för mig att det blev. Vet att han om inte då, i alla fall senare var innehavare av världsrekordet.

Ganska roligt det som du skriver @WBergdahl om slaglängden på gaffeln på modern DH-cyklar. Jag hittade en gammal annons från 1996 för Octagon, och man kan läsa att "Fjädringsvägen är 110mm. Effekten är sensationell" :)

octagon.jpg

Min första riktiga mtb var faktiskt en downhill. En fantastisk Cyclepro Octagon med XTR, som jag köpte av Tony Helmersson som bland annat vann SM i downhill -96. Det specifika exet som jag köpte av honom hade han använt till att slå, (eller om han bara kom väldigt nära, minns inte riktigt nu), hastighetsrekordet på cykel, och han körde hur som helst på hårdpistad snö i Hundfjället och den beryktade Väggen som har ungefär 45 graders lutning. Nu är det galet längesedan men ca 165 km/h har jag för mig att det blev. Vet att han om inte då, i alla fall senare var innehavare av världsrekordet.

Ganska roligt det som du skriver @WBergdahl om slaglängden på gaffeln på modern DH-cyklar. Jag hittade en gammal annons från 1996 för Octagon, och man kan läsa att "Fjädringsvägen är 110mm. Effekten är sensationell" :)

octagon.jpg
CyclePro. Det märket hade jag helt glömt bort. Var poppis bland kidsen när jag gick på låg/mellanstadiet för 25 år sedan...

octagon.jpg

Grym! Kul med gamla hojjar.

Jag har kvar den här också - den kunde man åka VM på -98. Kostade då ungefär som en beggad Sub idag.

image.jpeg

Grym! Kul med gamla hojjar.

Jag har kvar den här också - den kunde man åka VM på -98. Kostade då ungefär som en beggad Sub idag.

image.jpeg

Stenhård, Crescent visste vad de gjorde på den tiden. Det här var en av mina drömmars cykel på 90-talet. Crescent Gram...den väcker fortfarande extremt mycket villha-känslor hos mig. Personligen så tycker jag att 90-talet var den absoluta höjdpunkten för mtb:s designmässigt.
2084-gram.jpg

Tillbaka
Topp