• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vad sportar ni för racercykel?

Birkhel

Rolex
2-Faktor
Caad12 har ju en schysstare ram, riktigt, riktigt fina. Knapp skillnad mellan kolfiber och såpass fina aluminiumramar
Skulle inte köpa 105 nu, om det inte är 2019-modell, så du får den nya R7000.
Ska ta en vända i några av butikerna här i krokarna imorgon, se vad de har inne.
Tack för input iallafall!
Kanske kommer mer frågor framöver..
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Caad12 har ju en schysstare ram, riktigt, riktigt fina. Knapp skillnad mellan kolfiber och såpass fina aluminiumramar
Skulle inte köpa 105 nu, om det inte är 2019-modell, så du får den nya R7000.

Vilka säljer Cannondale nu förutom CykelCity? Har för mig att det var en rätt krånglig agentur att ha att göra med och att det var därför som Cyckoteket slutade med märket.
 

Apansson

Torpare
Vilka säljer Cannondale nu förutom CykelCity? Har för mig att det var en rätt krånglig agentur att ha att göra med och att det var därför som Cyckoteket slutade med märket.
När jag jobbade på Cykloteket (innan det började gå åt helvete för dem) så slutade vi med Cannondale pga den danska agenturen som hade total brist på kundservice. Ny agentur nu, var förhandlingar att ta tillbaka dem, men rann ut i sanden.

Vet faktiskt inte hur många fler som jobbar med dem nu. Racer är ganska dött i största allmänhet...
 

ramnaam

Omega
Velat testa landsväg ett tag nu, hittade den här gamlingen på blocket. Visste bara att det var en Nishiki med Shimano 600-grejer på.
Nishiki1.jpg
Tyvärr hade någon våldtagit den med en sprayburk och det ena ledde till det andra. Jag gick lös med lite färgborttagning.
Nishiki2.jpg
Visar sig vara en Trim Master, hade så gärna behållt originalfärgen men jag tror den är lite för dåligt skick för det?
Nishiki3.jpg


Med risk för att bli lynchad i den här tråden har jag en sån här också, Motobecane Touring som fungerar som cafétransport.
IMG_0339.JPG
 

essGunnar

Audemars
2-Faktor
När jag jobbade på Cykloteket (innan det började gå åt helvete för dem) så slutade vi med Cannondale pga den danska agenturen som hade total brist på kundservice. Ny agentur nu, var förhandlingar att ta tillbaka dem, men rann ut i sanden.

Vet faktiskt inte hur många fler som jobbar med dem nu. Racer är ganska dött i största allmänhet...
"Racer är ganska dött. ..", intressant att höra från nån i branschen. Hur rimmar det med vad som annars ser ut som en boom av motionscyklister på vägarna just nu?
 

Skoskav

Omega
2-Faktor
"Racer är ganska dött. ..", intressant att höra från nån i branschen. Hur rimmar det med vad som annars ser ut som en boom av motionscyklister på vägarna just nu?

Jag gissar att du läser det som racercykling (landsvägscykling). Om Apansson menar racercykel, som jag tror, så håller jag med Apansson, nu ska folk ha gravelcykel, även om dom kör den på landsväg, det är en mer mångsidig cykel.
 

essGunnar

Audemars
2-Faktor
Jag gissar att du läser det som racercykling (landsvägscykling). Om Apansson menar racercykel, som jag tror, så håller jag med Apansson, nu ska folk ha gravelcykel, även om dom kör den på landsväg, det är en mer mångsidig cykel.
Är vi redan där? Jag trodde det fortfarande låg lite i nerd/early adapter stadiet medan breda Svenssonmassan, gilla Vacchi, köra Vättern, grupprunda med kaffestopp osv fortfarande köper ganska traditionell lvg-hoj.
 

Apansson

Torpare
"Racer är ganska dött. ..", intressant att höra från nån i branschen. Hur rimmar det med vad som annars ser ut som en boom av motionscyklister på vägarna just nu?
Racerförsäljningen är ganska död, dvs inte värt att satsa på "hippa märken". Det är inte lika hett som MTB/elcykel, vilket gör att man inte jobbar med det på samma sätt. Gravel snor också många racerkunder, folk som vill ha 1 hoj till det mesta. :)
Idag är MTB-kunden den som är mest märkestöntig och kräsen och gillar boutique!
 

essGunnar

Audemars
2-Faktor
Racerförsäljningen är ganska död, dvs inte värt att satsa på "hippa märken". Det är inte lika hett som MTB/elcykel, vilket gör att man inte jobbar med det på samma sätt. Gravel snor också många racerkunder, folk som vill ha 1 hoj till det mesta. :)
Idag är MTB-kunden den som är mest märkestöntig och kräsen och gillar boutique!
Kan lätt förstå att det är på el & MTB det finns mer pengar att hämta idag. Men om man tittar på LVG utvecklingen så måste det ju totalt säljas betydligt större antal cyklar idag än för 5-10 år sen? Däremot skulle jag lätt kunna tänka att en mycket större andel av den marknaden ägs av online och de större "icke-specialisterna" Team Sportia, XL mm snarare än cykelbutikerna. Eller är det en felanalys?
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Min gamla kvalitetscykel från 2007 (från Quickstep stallet, reservram till Tom Boonen) som jag hottat upp med ett par riktigt lätta högprofils (60mm) tubhjul. Kommer fungera i många år till. Jag kan inte motivera mig till att skaffa någon nyare bättre.
908B8602-BCE8-4003-8724-53FAE555E6F6.jpeg
 
Senast ändrad:

Apansson

Torpare
Kan lätt förstå att det är på el & MTB det finns mer pengar att hämta idag. Men om man tittar på LVG utvecklingen så måste det ju totalt säljas betydligt större antal cyklar idag än för 5-10 år sen? Däremot skulle jag lätt kunna tänka att en mycket större andel av den marknaden ägs av online och de större "icke-specialisterna" Team Sportia, XL mm snarare än cykelbutikerna. Eller är det en felanalys?
Det är nog en helt fel analys. Tror att racerfolket är extra märkestrogna. Jag jobbar numera med både online och offline, och vi säljer väldigt lite racer, och våra analyser säger att det inte är värt att satsa på något boutique-märke där. Marginalerna är helt enkelt för dåliga, och inköpskanalerna för krångliga. Det är lite snobberi inom racer, för mycket i förhållande till mängden man potentiellt kan sälja. :)
 

Belfort

Omega
Min gamla kvalitetscykel från 2007 (från Quickstep stallet, reservram till Tom Boonen) som jag hottat upp med ett par riktigt lätta högprofils (60mm) tubhjul. Kommer fungera i många år till. Jag kan inte motivera mig till att skaffa någon nyare bättre.
908B8602-BCE8-4003-8724-53FAE555E6F6.jpeg
Jag kollade för några år sen på om jag skulle skaffa kolfiberfälgar till min 7,17kg tunga cykel för att komma under magiska 7,0-gränsen. Men det var ingen kolfiber som kunde matcha mina Ksyrium Elite i vikt utan att behöva lägga det tredubbla. Antar att det finns lite vikt att tjäna på att köra tub men annars, är det fortfarande hutlösa priser på kolfiberfälgar i förhållande till vikten?
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Jag kollade för några år sen på om jag skulle skaffa kolfiberfälgar till min 7,17kg tunga cykel för att komma under magiska 7,0-gränsen. Men det var ingen kolfiber som kunde matcha mina Ksyrium Elite i vikt utan att behöva lägga det tredubbla. Antar att det finns lite vikt att tjäna på att köra tub men annars, är det fortfarande hutlösa priser på kolfiberfälgar i förhållande till vikten?
Mina väger in under 2 kg inkl QR och däck (exkl kasett) och det tror jag är betydligt lättare än Ksyrium Elite. Köpte dem beg av tävlingscyklist. Bättre kinahjul. Inte många pengar.
 

Belfort

Omega
Mina väger in under 2 kg inkl QR och däck (exkl kasett) och det tror jag är betydligt lättare än Ksyrium Elite. Köpte dem beg av tävlingscyklist. Bättre kinahjul. Inte många pengar.
Aha det är kinahjul. Ksyrium Elite väger in på 1550g medans Zipp 404 väger in på 1610g med ett pris kring 20 000kr, men om du lyckats få dina hjul att klara 2kg gränsen så är det imponerande såklart, för slang och däck väger nog in på 550-650g(om man nu har slang) och det får Zipp att landa på över 2kg och Ksyrium precis vid 2kg. Men svårt att jämföra med kinahjul, antar jag.
 
Senast ändrad:

essGunnar

Audemars
2-Faktor
Det är nog en helt fel analys. Tror att racerfolket är extra märkestrogna. Jag jobbar numera med både online och offline, och vi säljer väldigt lite racer, och våra analyser säger att det inte är värt att satsa på något boutique-märke där. Marginalerna är helt enkelt för dåliga, och inköpskanalerna för krångliga. Det är lite snobberi inom racer, för mycket i förhållande till mängden man potentiellt kan sälja. :)
På nåt sätt vägrar jag tro att LVG-volymerna totalt skulle vara mindre idag än för 5-10 år sedan. Det skulle ju betyda att den stora ökningen folk ute på vägana i stor grad skulle köra på gamla cyklar , second-hand osv och det köper jag inte. Nån måste ha volymökningen ha kommit tillgodo.
 

Apansson

Torpare
På nåt sätt vägrar jag tro att LVG-volymerna totalt skulle vara mindre idag än för 5-10 år sedan. Det skulle ju betyda att den stora ökningen folk ute på vägana i stor grad skulle köra på gamla cyklar , second-hand osv och det köper jag inte. Nån måste ha volymökningen ha kommit tillgodo.
Totalt är det nog lite fler, men det är inte värt att satsa på det i den bemärkelse att försöka få in schyssta boutique-märken och exklusiva samarbeten. Jämfört med annat så är volymerna för små. Många köper Canyon, eller en trött Scott eller liknande svennebananhoj, då geometrierna på racercyklar typ är identiska. Sedan säljs det grymt mycket gravelbikes/CX som folk använder som racer. Om vi pratar renodlad racer, så tror jag definitivt att volymerna är mindre än för 5 år sedan, just pga gravel. :)
 
Tips på högreflekterande jacka för landsvägscykling? (Endast skaljacka)
Ingen neongrön jacka eller så. Utan ett grått eller vitt högreflekterande mönster bara.
 
Topp