• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vad sportar ni för racercykel?

Oew

Rolex
Om du ska skita i blip är det grymt bekvämt med etap på en sån hoj med ALLT indraget.
5x3... kanske är lite stort, men känns ändå som att Trek borde tänkt på det? Jag antar att det är nya 2019 Madone SLR du ska bygga?
Tycker ofta att tillverkarnas egna lösningar är kassa, de lämnar ofta mycket ute i vinden och tänker inte på allt. Yes som det ser ut nu blir det Madone SLR, fortfarande inte helt uteslutit en dogma men treken känns lite rimligare :D
 

GRONK

Cartier
Hej!
Hoppas jag inte är helt för OT men vi provar. Det är så att jag kommer pendla ca 15-20km var dag och tänkte att en cykel hade varit perfekt. Eftersom jag är helt "ute och cyklar" och har ingen tidigare kunskap om cyklar så vänder jag mig till er kära forum vänner! Letar efter en stads/hybridcykel med bra komfort och funktionalitet. Miljön är främst stadsmiljö med nästan ingen klättring då jag bor i Skåne :angel: Budget på max 10k, gärna lägre. Har ni några tips på märken eller modeller så hade det varit fantastiskt. Sneglat lite på denna NISHIKI SL 2017 (ok märke?) och TREK ZEKTOR ZERO. Tack och godkväll! :D
/Gustav
 

Apansson

Torpare
Hej!
Hoppas jag inte är helt för OT men vi provar. Det är så att jag kommer pendla ca 15-20km var dag och tänkte att en cykel hade varit perfekt. Eftersom jag är helt "ute och cyklar" och har ingen tidigare kunskap om cyklar så vänder jag mig till er kära forum vänner! Letar efter en stads/hybridcykel med bra komfort och funktionalitet. Miljön är främst stadsmiljö med nästan ingen klättring då jag bor i Skåne :angel: Budget på max 10k, gärna lägre. Har ni några tips på märken eller modeller så hade det varit fantastiskt. Sneglat lite på denna NISHIKI SL 2017 (ok märke?) och TREK ZEKTOR ZERO. Tack och godkväll! :D
/Gustav
https://www.cykelkraft.se/made-trift-hybrid-svart Blir ganska prisvärd.
Nishiki gör bra hybrider, men jag tycker att de ofta har lite dåligt utrymme för dubbdäck + skärm.

För att svära i kyrkan - men Specializeds Sirrus-serie är bäst på marknaden när det kommer till cykelkänsla på hybrider. Riktigt roliga cyklar!
Jobbar inte med Spec längre och tycker att märket är lite ”Hublot”, men fram till MY2017 som jag körde dem så var just Sirrus totalt oöverträffad. Hamnar dock i högre delen och kanske lite över din budget!
 

GRONK

Cartier
https://www.cykelkraft.se/made-trift-hybrid-svart Blir ganska prisvärd.
Nishiki gör bra hybrider, men jag tycker att de ofta har lite dåligt utrymme för dubbdäck + skärm.

För att svära i kyrkan - men Specializeds Sirrus-serie är bäst på marknaden när det kommer till cykelkänsla på hybrider. Riktigt roliga cyklar!
Jobbar inte med Spec längre och tycker att märket är lite ”Hublot”, men fram till MY2017 som jag körde dem så var just Sirrus totalt oöverträffad. Hamnar dock i högre delen och kanske lite över din budget!
Tack för svaret! Kollade lite närmare på de cyklarna och insåg att de saknade både stänkskydd, stöd. Vilket man kunde köpa till på sidan men läste sedan recensioner om "cykelkraft" och tydligen har de sjukt lång leveranstid när de ska sätta ihop cyklar. Siktar istället på en som redan har stänkskydd mm monterat för att undvika förseningar. Behöver cykeln innan månadens slut. Hittade Nishiki City 401 och Crescent Atto+ vet inte om det är någon större skillnad i kvalité men vet att crescent är ett mer "känt" märke för oss icke cyklister. :)
/Gustav
 

speffy

Cartier
2-Faktor
Hej!
Hoppas jag inte är helt för OT men vi provar. Det är så att jag kommer pendla ca 15-20km var dag och tänkte att en cykel hade varit perfekt. Eftersom jag är helt "ute och cyklar" och har ingen tidigare kunskap om cyklar så vänder jag mig till er kära forum vänner! Letar efter en stads/hybridcykel med bra komfort och funktionalitet. Miljön är främst stadsmiljö med nästan ingen klättring då jag bor i Skåne :angel: Budget på max 10k, gärna lägre. Har ni några tips på märken eller modeller så hade det varit fantastiskt. Sneglat lite på denna NISHIKI SL 2017 (ok märke?) och TREK ZEKTOR ZERO. Tack och godkväll! :D
/Gustav
Jag var i samma situation för några år sedan och köpte en Nishiki Pro SLD för ändamålet.
Kommer du cykla i ur och skur och ska utrusta den med skärmar så kanske en hybrid är rätt val annars hade jag gått på en racer direkt istället.
En hybrid är ett mellanting och inte bäst på något. Är det huvudsakligen landsvägar du cyklar så tror jag funderingarna kommer komma kanske snabb om en racer inte hade varit roligare att cykla på vilket det var i mitt fall :)
 

GRONK

Cartier
Jag var i samma situation för några år sedan och köpte en Nishiki Pro SLD för ändamålet.
Kommer du cykla i ur och skur och ska utrusta den med skärmar så kanske en hybrid är rätt val annars hade jag gått på en racer direkt istället.
En hybrid är ett mellanting och inte bäst på något. Är det huvudsakligen landsvägar du cyklar så tror jag funderingarna kommer komma kanske snabb om en racer inte hade varit roligare att cykla på vilket det var i mitt fall :)
Tänkte lite i början att köpa en beggad racer men insåg att jag kommer nästan enbart cykla i stadsmiljö, med ryggsäck och kanske ännu mer packning. Samt cykla i både och snö (om man kan byta till vinterdäck). ;)
 

Apansson

Torpare
Tack för svaret! Kollade lite närmare på de cyklarna och insåg att de saknade både stänkskydd, stöd. Vilket man kunde köpa till på sidan men läste sedan recensioner om "cykelkraft" och tydligen har de sjukt lång leveranstid när de ska sätta ihop cyklar. Siktar istället på en som redan har stänkskydd mm monterat för att undvika förseningar. Behöver cykeln innan månadens slut. Hittade Nishiki City 401 och Crescent Atto+ vet inte om det är någon större skillnad i kvalité men vet att crescent är ett mer "känt" märke för oss icke cyklister. :)
/Gustav
Känner flera som beställt hoj/prylar därifrån och varit grymt nöjda. Är väl som alltid att bara ”skiten” syns på internet. :) innan månadens slut lär du garanterat ha den!

Crescent är rätt skräp idag. Lever på gamla meriter!
 

Kråksaltarn

Panerai
2-Faktor
Fått en nytändning på landsvägscykling senaste veckorna. Cyklade mer (inte jättemycket, 70-80 träningsmil/säsong) för fem sex år sedan, och köpte då cykel utifrån förutsättningen att det skulle gå att pendla med den.

Valet då föll på en Cannondale Caad X 105.
https://www.thebikelist.co.uk/cannondale/caadx-5-105-2012
Jag har moddat den lite, sadelstolpe och styrstam är utbytta mot Ritchey WCS (för att de såg coolare ut.. :rolleyes:), och istället för originalhjulen så sitter det ett par Mavic Cosmic (Elite, tror jag) med ett par Conti GP 25-däck. Totalvikt vill jag minnas ligger på i runda slängar 9,5 kg.

Jag har som sagt fått lite av en nytändning på landsvägscykling och tänker väl egentligen kolla om intresset håller i sig. Jag har inte längre något behov av en jobbpendlarhoj, och har därför sneglat lite på sk. komfortracers. Bla. Canyon och Rose. Tänkt budget 10-15k.

Hur stor är skillnaden mellan min sex år gamla cross jämfört med en instegskolfiber från ovan märken?
Hur står sig ett par Mavic Cosmic med ett par år på nacken jämfört med nya Mavic Aksium?
 
Senast ändrad:

DrSbaitso

Rolex
2-Faktor
Fått en nytändning på landsvägscykling senaste veckorna. Cyklade mer (inte jättemycket, 70-80 träningsmil/säsong) för fem sex år sedan, och köpte då cykel utifrån förutsättningen att det skulle gå att pendla med den.

Valet då föll på en Cannondale Caad X 105.
https://www.thebikelist.co.uk/cannondale/caadx-5-105-2012
Jag har moddat den lite, sadelstolpe och styrstam är utbytta mot Ritchey WCS (för att de såg coolare ut.. :rolleyes:), och istället för originalhjulen så sitter det ett par Mavic Cosmic (Elite, tror jag) med ett par Conti GP 25-däck. Totalvikt vill jag minnas ligger på i runda slängar 9,5 kg.

Jag har som sagt fått lite av en nytändning på landsvägscykling och tänker väl egentligen kolla om intresset håller i sig. Jag har inte längre något behov av en jobbpendlarhoj, och har därför sneglat lite på sk. komfortracers. Bla. Canyon och Rose. Tänkt budget 10-15k.

Hur stor är skillnaden mellan min sex år gamla cross jämfört med en instegskolfiber från ovan märken?
Hur står sig ett par Mavic Cosmic med ett par år på nacken jämfört med nya Mavic Aksium?
Ålder i sig gör ju inte mycket för prestandan om det inte gäller tex däck eller slang. Det finns områden där det skett lite utveckling, men det mesta ligger fortfarande i de lite högre prisklasserna (elektriska växlar, skivbromsar och kolfiberramar). Cannondalen har en väldigt fin ram, och jag skulle hellre ha cosmic än aksium hjul. Fördel för CAAD X är att den har kraftigare bromsar och lite mer upprätt geometri, men nackdelen är kanska att mycket av det du offrar vikt för inte kommer dig till gagn (plats för bredare däck, skärmar, etc.
Det korta svaret är att skillnaden inte borde vara enorm, men du kommer nog ner 1-1,5 kg på cykeln vilket inte är att fnysa åt. Framförallt kan en ny cykel hjälpa nytändningen på traven. Jag säger kör!
 

Edin

Panerai
Ni som har koll på det här med race cyklar - om man funderar på att köpa en begagnad racer till syrran för att "få låna" och köra Stockholm Triathlon med är jag helt ute och cyklar (hehe) om man tittat på något i stil med detta?

https://www.blocket.se/uppsala/Specialized_Dolce_Elite_racer_damcykel_80576588.htm?ca=11&w=2
https://www.blocket.se/uppsala/Racer_Lapierre_Audacio_400_Lady_80535005.htm?ca=11&w=2

Idag kör hon en säkert 20-30 år gammal Bianchi som dessutom varit med i en krock så den är skev i ramen. Jag säger att detta är ett big no no ch att om dom kollar cyklarna kommer hon inte få starta med den men hon säger det motsatta. Dumt tycker jag för hon har mer än råd med en ny cykel men är så satans dumsnåll!

Syrran är liten. 160-163 men vältränad. ingen cykelexpert men hon har kört en del landsväg. Någon som har bra tips för under 10k?
 

Kråksaltarn

Panerai
2-Faktor
Ålder i sig gör ju inte mycket för prestandan om det inte gäller tex däck eller slang. Det finns områden där det skett lite utveckling, men det mesta ligger fortfarande i de lite högre prisklasserna (elektriska växlar, skivbromsar och kolfiberramar). Cannondalen har en väldigt fin ram, och jag skulle hellre ha cosmic än aksium hjul. Fördel för CAAD X är att den har kraftigare bromsar och lite mer upprätt geometri, men nackdelen är kanska att mycket av det du offrar vikt för inte kommer dig till gagn (plats för bredare däck, skärmar, etc.
Det korta svaret är att skillnaden inte borde vara enorm, men du kommer nog ner 1-1,5 kg på cykeln vilket inte är att fnysa åt. Framförallt kan en ny cykel hjälpa nytändningen på traven. Jag säger kör!


Faktum är att jag, då jag kom hem igår, blev lite blödig... Kommer nog fan behålla hojen, fortsatt använda den som landsvägsracer (åtminstone säsongen ut och starten på nästa), och satsa på en instegs-mtb istället! Haha!

Just bromsarna stör jag mig lite på dock, de är så satans svårkalibrerade. Frambrpomsen "skriker" ganska hårt också.. Är det byte av klossar som gäller? Fick rådet att sätta dem toe-in för att undvika missljudet, men känns inte som att det gör vare sig till eller från...

Men som sagt, nytändningen får bli en mtb, på så vis kanske man förlänger säsongen lite grann.. :) Kollar just nu på denna: https://www.canyon.com/sv/mtb/grand-canyon/grand-canyon-al-6-0.html - är det nåt att satsa på om man som jag inte cyklat i skogen sen innan moppeåldern?

Tack för svaret!
 

DrSbaitso

Rolex
2-Faktor
Faktum är att jag, då jag kom hem igår, blev lite blödig... Kommer nog fan behålla hojen, fortsatt använda den som landsvägsracer (åtminstone säsongen ut och starten på nästa), och satsa på en instegs-mtb istället! Haha!

Just bromsarna stör jag mig lite på dock, de är så satans svårkalibrerade. Frambrpomsen "skriker" ganska hårt också.. Är det byte av klossar som gäller? Fick rådet att sätta dem toe-in för att undvika missljudet, men känns inte som att det gör vare sig till eller från...

Men som sagt, nytändningen får bli en mtb, på så vis kanske man förlänger säsongen lite grann.. :) Kollar just nu på denna: https://www.canyon.com/sv/mtb/grand-canyon/grand-canyon-al-6-0.html - är det nåt att satsa på om man som jag inte cyklat i skogen sen innan moppeåldern?

Tack för svaret!
Ser ut som ett bra val!
 

Oew

Rolex
Mitt elaka diskhjul redo för fight imorrn :cool:
966ACCF3-491A-41AD-8712-4B4B034CA4FC.png
 

frere

Audemars
2-Faktor
Visst älskar vi även caferacers i den här tråden? :)

Jag vill ha något oväxlat och snyggt i stål. Tränar i skogen men vill ha en retrostukad racer som komplement eftersom jag gillar estetiken, kulturen, tour de France och hela grejen. Hygglig kvalitet och gärna klassiskt europeiskt posörmärke. Första tanken är ju såklart bianchi pista. Andra förslag? Ska man ge sig på vintage, och hur hittar man isf roligare saker än överprisade, hemmapulade crescent-fixies sen tiden då hipsters gillade sånt här?
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Visst älskar vi även caferacers i den här tråden? :)

Jag vill ha något oväxlat och snyggt i stål. Tränar i skogen men vill ha en retrostukad racer som komplement eftersom jag gillar estetiken, kulturen, tour de France och hela grejen. Hygglig kvalitet och gärna klassiskt europeiskt posörmärke. Första tanken är ju såklart bianchi pista. Andra förslag? Ska man ge sig på vintage, och hur hittar man isf roligare saker än överprisade, hemmapulade crescent-fixies sen tiden då hipsters gillade sånt här?
Kör ljusblå växlad 50-talsmonark. Gillar att den är "svensk". Inte de finaste grejerna men är reynolds och campa. Köpte på blocket från gammal cyklist. Beror väl på hur tight ram du vill ha? De flesta är väl inte förstörda? Hade helt klart kört på vintage ..och sedan en ny vulgär också när du väl är igång...
img_0732-jpg.532270
 
Senast ändrad:

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Visst älskar vi även caferacers i den här tråden? :)

Jag vill ha något oväxlat och snyggt i stål. Tränar i skogen men vill ha en retrostukad racer som komplement eftersom jag gillar estetiken, kulturen, tour de France och hela grejen. Hygglig kvalitet och gärna klassiskt europeiskt posörmärke. Första tanken är ju såklart bianchi pista. Andra förslag? Ska man ge sig på vintage, och hur hittar man isf roligare saker än överprisade, hemmapulade crescent-fixies sen tiden då hipsters gillade sånt här?

Antar att du hittat hit redan:

http://www.fixedgear.se/forum/

Har nördat en del där. Och spenderat pengar i köp och sälj delen.

Det är typ där man brukar kunna hitta vevar i magnesium från Sovjets velodrom OS-lag på 70-talet och liknande. Gillart!
 
Senast ändrad:

frere

Audemars
2-Faktor
Kör ljusblå växlad 50-talsmonark. Gillar att den är "svensk". Inte de finaste grejerna men är reynolds och campa. Köpte på blocket från gammal cyklist. Beror väl på hur tight ram du vill ha? De flesta är väl inte förstörda? Hade helt klart kört på vintage ..och sedan en ny vulgär också när du väl är igång...
Handla av gammal cyklist är ju idealet! Får kanske lägga till att jag är lång
vilket snabbt gör vintageutbudet mindre. Kan absolut köpa någons avlagda fixie också men roligare att köra ursprungslikt isf. En gammal velodromcykel kanske...
Antar att du hittat hit redan:

http://www.fixedgear.se/forum/

Har nördat en del där. Och spenderar pengar i köp och sälj delen.

Det är typ där man brukar kunna hitta vevar i magnesium från Sovjets velodrom OS-lag på 70-talet och liknande. Gillart!
Har nog t o m ett konto sen jag var student och hade tid att skruva med cyklar men inga pengar för excentricitet...får nog återaktiveras!
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Handla av gammal cyklist är ju idealet! Får kanske lägga till att jag är lång
vilket snabbt gör vintageutbudet mindre. Kan absolut köpa någons avlagda fixie också men roligare att köra ursprungslikt isf. En gammal velodromcykel kanske...

Har nog t o m ett konto sen jag var student och hade tid att skruva med cyklar men inga pengar för excentricitet...får nog återaktiveras!
Jasså, jag letade länge innan jag hittade en tillräckligt liten ram så tog för givet att folk på andra sidan hade det lätt.
 

frere

Audemars
2-Faktor
Jasså, jag letade länge innan jag hittade en tillräckligt liten ram så tog för givet att folk på abda sidan hade det lätt.
Jag letade länge efter en i "vanlig" storlek, så jag tog för givet att folk som letade större hade det lätt.
Haha, jobbigt att jaga prylar som kommer i flera storlekar helt enkelt. Min klichébild av en innehavare av bra vintageracer är en senig gubbe på 1,75 och 50 kg som är omöjlig att hänga på i uppförsbacke...
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Haha, jobbigt att jaga prylar som kommer i flera storlekar helt enkelt. Min klichébild av en innehavare av bra vintageracer är en senig gubbe på 1,75 och 50 kg som är omöjlig att hänga på i uppförsbacke...
Säkert inte helt fel, men ramarna var ju större förr och jag ville ha en modernt liten ram.
 

snajgel

Panerai
nån jävel snodde min älskade cykel i veckan, mysig ram och härligt smalt vintage styre+stam...
IMG_1041.JPG


nu vet jag inte om jag orkar fixa nåt liknande igen, behöver en singlespeed pendlarhoj för sommarhalvåret, är det här en ok ram?
http://www.wiggle.se/brand-x-rd-01-racerram
Brand-X-RD-01-Road-Bike-Frameset-Road-Frames-Black-2017-0.jpg

Tror inte den där ramen lämpar sig att köra som singlespeed då den saknar horisontella dropouts, om du inte ska köra med kjedjespännare dvs.
Bättre att köpa en ram tillverkad för singlespeed.
 

Apansson

Torpare
Tja!
Har varit dum nog att anmäla mig till ett större triathlon nästa år, vilket betyder att jag nu måste skaffa mig en racer!
Vad ska jag leta efter? Har en budget på ca 10k som är lite rörlig.

Har kikat lite på cykelkraft.se som har lite rea nu.
https://www.cykelkraft.se/crescent-maxa-matt-morkgra-51-cm
https://www.cykelkraft.se/superior-modo-x-road-comp-mattgra-silver-turkos
Är de något att ha?
Är 173cm lång också.
Skippa Crescent.
Superior är grymt prisvärda hojar, X-road är en skön serie. Modern, bra racergeometri som passar de flesta. MODO är deras tjej-serie, så jag skulle dubbelkolla där så du inte tycker styret är för smalt. Osäker på skillnaden på SUP's herr/dam på landsvägssidan faktiskt.
 

Birkhel

Rolex
2-Faktor
Skippa Crescent.
Superior är grymt prisvärda hojar, X-road är en skön serie. Modern, bra racergeometri som passar de flesta. MODO är deras tjej-serie, så jag skulle dubbelkolla där så du inte tycker styret är för smalt. Osäker på skillnaden på SUP's herr/dam på landsvägssidan faktiskt.
Tack!
Just nu lutar det åt en Cannondale. Optimo eller CAAD12. Med Shimano 105.
Åsikter om det? Skiljer tre papp mellan optimon och caad12 typ.
 
Topp