• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vad sportar ni för racercykel?

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Ja och det är det som rr står för i mina inlägg. Man mäter hur många W som krävs för att vrida hjulet på ett visst underlag. Att rullmotståndet är lägre på bredare däck är det inget snack om, men luftmotståndet talar också sitt tydliga språk och där är smalare=mer aero.
Jag tycker ofta cfd tester blir missvisande, men tycker de tester som Tom Anhalt gjort ute på fält visar i princip alltid på samma siffror som på bicyclerollingresistance. Mina egna tester har också i stort sett varit likadana även om jag oftast testar annat än däck.
Men du har rätt i sak, aerodynamik är komplicerat och as kul!
Seglat en hel del så där hade vi både aero- och hydro-dynamik att tänka på, intressant ämne där främst profilens framsida är intressant ur ett aerodynamiskt perspektiv. Där vänder vi dock inte ofta på vindflödets riktning vilket jag förutsätter att hjulets vingprofil gör.
 

Bonumm

Panerai
Hade en kompis som testade olika däcktryck på tubdäck på en tempohoj för att se vad som var optimalt. Kom ihåg att det inte var de två högsta trycken som var snabbast, kompisen blev lite förvånad över resultatet kommer jag ihåg.
 

Oew

Rolex
Seglat en hel del så där hade vi både aero- och hydro-dynamik att tänka på, intressant ämne där främst profilens framsida är intressant ur ett aerodynamiskt perspektiv. Där vänder vi dock inte ofta på vindflödets riktning vilket jag förutsätter att hjulets vingprofil gör.
Ja jag kan tänka mig att framsidan är viktigast där, och i stort sett är det samma för cyklar, även om kamformar och liknande ofta används. Vindflödet är också rätt intressant även om det är väldigt ovanligt med flöden över 10°.
 

M021

Rolex
2-Faktor
Nybörjare i behov av hjälp. Håller nu på att sätta på mina nya Conti 4000.
Beställde nya slangar med dessa som jag förstod på cykelkraft skulle passa.
Dock så verkar dom på tok för stora jämfört med vad som sitter i nu, är så fallet eller ska man trycka ner skiten?:D Satte på ett däck med reservslangen jag hade, funka bra, dock var denna mer i par med de som tidigare satt monterade. Bilder nedan på däck och slang. All hjälp uppskattas.
IMG_20180630_195144602.jpg
IMG_20180630_195142235.jpg
 

Bonumm

Panerai
Nybörjare i behov av hjälp. Håller nu på att sätta på mina nya Conti 4000.
Beställde nya slangar med dessa som jag förstod på cykelkraft skulle passa.
Dock så verkar dom på tok för stora jämfört med vad som sitter i nu, är så fallet eller ska man trycka ner skiten?:D Satte på ett däck med reservslangen jag hade, funka bra, dock var denna mer i par med de som tidigare satt monterade. Bilder nedan på däck och slang. All hjälp uppskattas.
IMG_20180630_195144602.jpg
IMG_20180630_195142235.jpg
Ska fungera ihop.
 

speffy

Cartier
2-Faktor
Tänkte passa på och fråga då här verkar vara hel del som har bra koll på cyklar och träning här :)
Hur mycket gör egentligen cykeln för hastigheten?
Jag har pendlat till jobb under sommaren 1-2 dagar i vekcna, 17 km enkel väg på min Nishiki pro sld med 23mm däck.
Då det enbart att landsväg och cykelväg på sträckan så har ju tankarna slagit mig hur mycket snabbare man blivit om köp kört på en racer.

För en vecka sidan slog jag till på en Bianchi Impulso 105 25mm däck men stora förväntningar på att kapa tiden med några minuter i alla fall.
Dock är ju inte fallet så utan tiderna ligger typ medel vad jag körde med min Nishiki.
Såklart påverkar ju väder och vind och även dagsformen en hel del men där har inte varit några större skillnader när jag kört med racern.
Några turer har känts riktigt bra med racern men kollar jag snitthastigheten så har den inte varit bättre än med Nishikin.
Är det jag som förvänta mig allt för mycket av att byta ut min hybrid mot en racer?
Skillnaden är kanske inte så stor mellan olika cyklar trots allt, vad är era erfarenheter?
 

Bonumm

Panerai
Tänkte passa på och fråga då här verkar vara hel del som har bra koll på cyklar och träning här :)
Hur mycket gör egentligen cykeln för hastigheten?
Jag har pendlat till jobb under sommaren 1-2 dagar i vekcna, 17 km enkel väg på min Nishiki pro sld med 23mm däck.
Då det enbart att landsväg och cykelväg på sträckan så har ju tankarna slagit mig hur mycket snabbare man blivit om köp kört på en racer.

För en vecka sidan slog jag till på en Bianchi Impulso 105 25mm däck men stora förväntningar på att kapa tiden med några minuter i alla fall.
Dock är ju inte fallet så utan tiderna ligger typ medel vad jag körde med min Nishiki.
Såklart påverkar ju väder och vind och även dagsformen en hel del men där har inte varit några större skillnader när jag kört med racern.
Några turer har känts riktigt bra med racern men kollar jag snitthastigheten så har den inte varit bättre än med Nishikin.
Är det jag som förvänta mig allt för mycket av att byta ut min hybrid mot en racer?
Skillnaden är kanske inte så stor mellan olika cyklar trots allt, vad är era erfarenheter?
Hur fort kör du nu? Det är vid hastigheter över 40 som aero börjar göra skillnad. Snittar du bara runt en 30 så spelar det nog inte så stor roll. Jag orkar hålla samma hastighet med min aerohoj mycket längre genom att det kräver mindre watt för samma hastighet än min gamla racer.
 

speffy

Cartier
2-Faktor
Hur fort kör du nu? Det är vid hastigheter över 40 som aero börjar göra skillnad. Snittar du bara runt en 30 så spelar det nog inte så stor roll. Jag orkar hålla samma hastighet med min aerohoj mycket längre genom att det kräver mindre watt för samma hastighet än min gamla racer.
Där ser man, tack för din input.
Precis som du säger så är det runt 30 km/h jag snittar på rundorna.
Det känns som det krävs oerhört mycket träningar för att höja snitthastigheten med ytterligare 10 km/h :eek:
 

Bonumm

Panerai
Vi har en lätt kuperad tempobana på 19km och den cyklar jag på strax under 29min och ett snitt på dryga 38km/h och med 270w. Jag väger ca 73kg och cyklar ca 400-500mil per år. Jag är utomlands två ggr per år och kör också. Så visst måste man träna lite för att bli snabb. Kör mycket på trainer i källaren oxå.
 

Oew

Rolex
Hur fort kör du nu? Det är vid hastigheter över 40 som aero börjar göra skillnad. Snittar du bara runt en 30 så spelar det nog inte så stor roll. Jag orkar hålla samma hastighet med min aerohoj mycket längre genom att det kräver mindre watt för samma hastighet än min gamla racer.
Fast det där stämmer ju inte, det spelar roll vid 30 också, men givetvis mer vid högre hastighet då luftmotståndet ökar i kvadrat med hastigheten.

Tänkte passa på och fråga då här verkar vara hel del som har bra koll på cyklar och träning här :)
Hur mycket gör egentligen cykeln för hastigheten?
Jag har pendlat till jobb under sommaren 1-2 dagar i vekcna, 17 km enkel väg på min Nishiki pro sld med 23mm däck.
Då det enbart att landsväg och cykelväg på sträckan så har ju tankarna slagit mig hur mycket snabbare man blivit om köp kört på en racer.

För en vecka sidan slog jag till på en Bianchi Impulso 105 25mm däck men stora förväntningar på att kapa tiden med några minuter i alla fall.
Dock är ju inte fallet så utan tiderna ligger typ medel vad jag körde med min Nishiki.
Såklart påverkar ju väder och vind och även dagsformen en hel del men där har inte varit några större skillnader när jag kört med racern.
Några turer har känts riktigt bra med racern men kollar jag snitthastigheten så har den inte varit bättre än med Nishikin.
Är det jag som förvänta mig allt för mycket av att byta ut min hybrid mot en racer?
Skillnaden är kanske inte så stor mellan olika cyklar trots allt, vad är era erfarenheter?
Mellan de där cyklarna är det nog ingen enorm skillnad, förutom att du kan komma i en mer aggresiv position. Vi är ganska nära peak aero vilket innebär att det är en rätt liten skillnad mellan de bästa och lite enklare ramar. Din nya ram är definitivt snabbare, men handlar nog om <15w, men som Bonumm skriver skulle du säkert märka mer på en längre åktur.
 

DrSbaitso

Rolex
2-Faktor
Tänkte passa på och fråga då här verkar vara hel del som har bra koll på cyklar och träning här :)
Hur mycket gör egentligen cykeln för hastigheten?
Jag har pendlat till jobb under sommaren 1-2 dagar i vekcna, 17 km enkel väg på min Nishiki pro sld med 23mm däck.
Då det enbart att landsväg och cykelväg på sträckan så har ju tankarna slagit mig hur mycket snabbare man blivit om köp kört på en racer.

För en vecka sidan slog jag till på en Bianchi Impulso 105 25mm däck men stora förväntningar på att kapa tiden med några minuter i alla fall.
Dock är ju inte fallet så utan tiderna ligger typ medel vad jag körde med min Nishiki.
Såklart påverkar ju väder och vind och även dagsformen en hel del men där har inte varit några större skillnader när jag kört med racern.
Några turer har känts riktigt bra med racern men kollar jag snitthastigheten så har den inte varit bättre än med Nishikin.
Är det jag som förvänta mig allt för mycket av att byta ut min hybrid mot en racer?
Skillnaden är kanske inte så stor mellan olika cyklar trots allt, vad är era erfarenheter?
Jag skulle gissa att det till viss del handlar om vana. Du är van vid en viss last, en viss kadens, att kurvor ska kännas på ett visst sätt, etc. Ta några träningsrundor på nya ställen och lär känna cykeln så kommer det nog bli bättre. Sen är det som redan sagts, att skillnaden blir större på längre rundor, speciellt om det är mycket trafik och stopp på din pendlingssträcka.
 

speffy

Cartier
2-Faktor
Jag skulle gissa att det till viss del handlar om vana. Du är van vid en viss last, en viss kadens, att kurvor ska kännas på ett visst sätt, etc. Ta några träningsrundor på nya ställen och lär känna cykeln så kommer det nog bli bättre. Sen är det som redan sagts, att skillnaden blir större på längre rundor, speciellt om det är mycket trafik och stopp på din pendlingssträcka.
Där ligger nog mycket i det du säger, racern känns ju annorlunda jämfört vad jag är van vid sedan tidigare.
Behövs nog lite fler och längre rundor på den innan man känner sig helt hemma.

Det var väl mer något jag inbillat mig att det per automatik skulle gå mycket snabbare när man väl hade en racer.
Med svaren jag fått så kom där fler funderingar, hur stor är egentligen skillnaden mellan en billigare aluminium racer likt min jämfört med en i kolfiber säg i 30-40k klassen? Är det inte någon signifikant skillnad i hastighet där heller utan mer i komfort då jag läst att kolfiber ska ta upp ojämnheter i marken på ett helt annat sätt jämfört med aluminium?
 

Bonumm

Panerai
Där ligger nog mycket i det du säger, racern känns ju annorlunda jämfört vad jag är van vid sedan tidigare.
Behövs nog lite fler och längre rundor på den innan man känner sig helt hemma.

Det var väl mer något jag inbillat mig att det per automatik skulle gå mycket snabbare när man väl hade en racer.
Med svaren jag fått så kom där fler funderingar, hur stor är egentligen skillnaden mellan en billigare aluminium racer likt min jämfört med en i kolfiber säg i 30-40k klassen? Är det inte någon signifikant skillnad i hastighet där heller utan mer i komfort då jag läst att kolfiber ska ta upp ojämnheter i marken på ett helt annat sätt jämfört med aluminium?
Tar du en kolfiberhoj för 100k så blir det stor skillnad, det är först då det märks rejält. Jag har en värstinghoj för nästan 100k och där är det ganska stor skillnad mot min andra kolfiberhoj för 40k.
 

Oew

Rolex
Denna är rätt vettig att se om man tror att en svindyr hoj är ett krav. Men som med så mycket annat här i livet och framförallt med kanske oss som hänger här så kan man förstå tjusningen med en dyrare mer raffinerad produkt. :)

Så sant, cykeln står för <30% av totala vindmotståndet, så största skillnaden är din position och dina ben!
 

M021

Rolex
2-Faktor
Kort kommentar, kört min första runda med 25mm istället för 23mm. Ungefär samma skillnad som Prius på Autobahn vs BMW. :D
 

M021

Rolex
2-Faktor
Vad kör ni för vätskeersättning/sportdryck? Måste haka på en andra flaska på cykeln så jag kan köra 50/50. Brustabletter verkar smidigt. Några förslag?
 

Belfort

Omega
Vad kör ni för vätskeersättning/sportdryck? Måste haka på en andra flaska på cykeln så jag kan köra 50/50. Brustabletter verkar smidigt. Några förslag?

Häll i salt och lite socker? När jag var aktiv inom cykling så hade jag små påsar med salt, magnesium, socker och kolhydrater på pulver (typ 10kr per kilo kolhydrater) som jag tömde ner i vattenflaskan eller tog rätt i mun och gurglade ner med vatten. Det var smidigt och billigt då varje ”påse” inte kostade mer än 1kr, samtidigt som jag cyklade förbi de som sög i sig vidriga geler som kastades hejvilt längs med vägkanten. Vägkanten längs med ett cykellopp ser ut som det har varit en föreskoleklass där och fikat, med allt skräp som slängs.

Edit: Oh just det, en banan också, med ett kilopris på 20kr så är det väldigt prisvärt att ha en banan i fickan, men kom ihåg, den kan se rätt tråkig ut efter 10mil+.
 

Xalle

Audemars
2-Faktor
Har funderat på att köpa en ny cykel! Är på jakt efter något bekvämt att cykla långt på med lite packning för några dagar brukar bli ca 40-50 mil på mestadels asfalt och lite grus.

Har idag en Cinelli http://cinelli.it/en/prodotti/hobootleg-en/ men skulle gärna ha något med lite mer fart. Har kikat på Cannondale Synapse https://www.cykellagret.se/p18161/cannondale-synapse-al-disc-se-105-2018 som på pappret verkar vara ett bra val. Dock har jag noll koll generellt på cyklar. Har även kikat på GT Grade https://www.cykellagret.se/p9790/gt-grade-alloy-105-matteblack

Tar tacksamt emot tips och råd.
 

Belfort

Omega
Långskott, men någon som vet något fik som visar Tour de France på dagarna? Kan vara trevligt att sitta någon annanstans och kolla på det än bara hemma tänkte jag.
 

Oew

Rolex
Snart dagens för hösten och vinterns projekt, ska bygga upp en Cervelo p4 samt en Trek Madone disc. Tror jag ska köra Etap på treken och di2 på p4. Har bestämt de flesta av komponenterna på p4an, blir Tririg alpha one styre och omega x bromsar med en quarq dzero, men är lite osäker på Treken. Nån som vet om det finns bra plats för blip boxen på Treken? Eller ska man bara hålla fast vid di2 på den med?
 
Senast ändrad:

Apansson

Torpare
Snart dagens för hösten och vinterns projekt, ska bygga upp en Cervelo p4 samt en Trek Madone disc. Tror jag ska köra Etap på treken och di2 på p4. Har bestämt de flesta av komponenterna på p4an, blir Tririg alpha one styre och omega x bromsar med en quarq dzero, men är lite osäker på Treken. Nån som vet om det finns bra plats för blip boxen på Treken? Eller ska man bara hålla fast vid di2 på den med?

Shit, du har eskalerat med cyklandet, kul!

Ska du köra ett tempostyre på Madone, eller vad har du tänkt ha blips till? Jag har byggt ihop en Madone med fälgbromsar och etap, dock inga blips då som kräver box. Borde väl gå att sätta den där man har växeljusteringen för mekaniska växlar?

Edit: kanske inte finns långa kablar nog till det?
 

Oew

Rolex
Shit, du har eskalerat med cyklandet, kul!

Ska du köra ett tempostyre på Madone, eller vad har du tänkt ha blips till? Jag har byggt ihop en Madone med fälgbromsar och etap, dock inga blips då som kräver box. Borde väl gå att sätta den där man har växeljusteringen för mekaniska växlar?

Edit: kanske inte finns långa kablar nog till det?
Haha japp :D Nej ska inte ha tempostyre, men tänkte sätta blips på styret ungefär så här för klättring. Problemet med Madone är ju att man blir så sjukt begränsad med val av styre.
Focus%20Izalco%20SRAM%20eTap%20%20-%2017.jpg
 

Apansson

Torpare
Haha japp :D Nej ska inte ha tempostyre, men tänkte sätta blips på styret ungefär så här för klättring. Problemet med Madone är ju att man blir så sjukt begränsad med val av styre.
Focus%20Izalco%20SRAM%20eTap%20%20-%2017.jpg
Förstår. Du råkar inte veta hur stor blipboxen är? Har aldrig sett IRL, men den ser stor ut på bilder! Om den inte är jättestor, och det finns kablar som räcker ned till underröret ska det ju gå att sätta den i platsen för kontrollbox/barrel adjuster som sagt...
Annars så funkar ju di2 jäkligt smutt på Madone...
 

Oew

Rolex
Förstår. Du råkar inte veta hur stor blipboxen är? Har aldrig sett IRL, men den ser stor ut på bilder! Om den inte är jättestor, och det finns kablar som räcker ned till underröret ska det ju gå att sätta den i platsen för kontrollbox/barrel adjuster som sagt...
Annars så funkar ju di2 jäkligt smutt på Madone...
Hm nej den är rätt stor men inte koll på exakta mått, kanske 5x3cm? Tror att kabellängd går att ordna, men ett alternativ är ju att skita i blipen och gå helt trådlöst. Di2 är ju också nice, svårt det här... Att växla genom många växlar känns smidigt med etap, men det är ju inte så ofta man kommer använda den funktionen och di2 är ju lite snabbare ;)
 

Apansson

Torpare
Hm nej den är rätt stor men inte koll på exakta mått, kanske 5x3cm? Tror att kabellängd går att ordna, men ett alternativ är ju att skita i blipen och gå helt trådlöst. Di2 är ju också nice, svårt det här... Att växla genom många växlar känns smidigt med etap, men det är ju inte så ofta man kommer använda den funktionen och di2 är ju lite snabbare ;)
Om du ska skita i blip är det grymt bekvämt med etap på en sån hoj med ALLT indraget.
5x3... kanske är lite stort, men känns ändå som att Trek borde tänkt på det? Jag antar att det är nya 2019 Madone SLR du ska bygga?
 
Topp