• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Vad sportar ni för racercykel?

Ni som är kunniga,
jag har fått iden att börja med "motionscykling" nu till sommaren. Men som studerande finns begränsningar till vad ekonomin tillåter en att göra. Är jag helt fel ute om jag kollar "racers" från tidigt 90 tal på blocket?
Är ju rena djungel där ute av cyklar så utgår ifrån att det är lätt att göra dumma misstag,
budget ligger <5k vad bör man leta efter?
Vad är det för saker man måste ha koll på när man kollar cyklar, nytt bättre än beggat? Hur viktigt är det att kolla så att man passar kroppsmässigt för cykeln eller finns det någon generell storlek osv?
Titta snarare på tidigt 2000-tal för aluminium ram med kolfiber gaffel. Hitta en med hygglig växelgrupp typ Shimano minst 105 eller Ultegra (sitter dessa på är ramen troligtvis av hyfsad nivå/kvalitet. Ramstorleken är avgörande, så hitta rätt. Här en enkel guide;
0013FF86-DA0C-45E9-8E25-791BC590156A.jpeg

Inseam är längd ben upp till grenen, dvs insida lår.

Edit: kolla Happyride.se där det finns mer entusiast cyklar, ofta till rätt pris

Senast ändrad:
Titta snarare på tidigt 2000-tal för aluminium ram med kolfiber gaffel. Hitta en med hygglig växelgrupp typ Shimano minst 105 eller Ultegra (sitter dessa på är ramen troligtvis av hyfsad nivå/kvalitet. Ramstorleken är avgörande, så hitta rätt. Här en enkel guide;
0013FF86-DA0C-45E9-8E25-791BC590156A.jpeg

Inseam är längd ben upp till grenen, dvs insida lår.
Grymt, är det stor skillnad när det kommer till komfort för en stålram kontra aluminum? Eller är det bara att man inte behöver vara kunnig för att avgöra om det är en bra ram eller inte? Men nu börjar jakten. Tack!

Grymt, är det stor skillnad när det kommer till komfort för en stålram kontra aluminum? Eller är det bara att man inte behöver vara kunnig för att avgöra om det är en bra ram eller inte? Men nu börjar jakten. Tack!
Jag har aldrig cyklat seriöst med stålram (före min tid) så jag skall inte uttala mig för självsäkert angående stål. Men bättre stålramar lär ha varit bekvämare (mer dämpande men flexar mer) än många aluminium som är styva men kanske lite stötiga. Flexet stjäl energi så en styv är effektivare. Dock hjälper en kolfibergsffel att göra turen behagligare. Dessutom är bra aluminium (typ trippelreducerande och eller scandium aluminium) väldigt fina och sköna cyklar oftast. Kolfiber är det bästa ur bägge världar, styvt men dämpande.

Senast ändrad:
En annan sak är växelsystemen som utvecklats mycket. Se till att cykeln har växlingen i reglagen (dvs integrerat i bromshandtagen) och inte ramväxlar eller i änden på styret. Växlarna har dessutom fasta lägen med mycket mer som gör att du vill ha moderna prylar kontra tidigt nittiotal.

En annan sak är växelsystemen som utvecklats mycket. Se till att cykeln har växlingen i reglagen (dvs integrerat i bromshandtagen) och inte ramväxlar eller i änden på styret. Växlarna har dessutom fasta lägen med mycket mer som gör att du vill ha moderna prylar kontra tidigt nittiotal.
I see, förstod att det var att utesluta för gamla saker, men verkar som att det går att hitta en del cyklar där dom säger " shimano 105komponenter" eller shimano 105 och stål ram till det därav min fråga. Men verkar ändå vara fel grejer om jag förstår dig rätt. Letar reda på något med aluminum och kolfiber gaffel istället. låter säkrast så :)

Får bli att googla och läsa på lite, men är det alltså såhär det ska se ut?
220px-Shimano_105-5500_shifters.jpg

I see, förstod att det var att utesluta för gamla saker, men verkar som att det går att hitta en del cyklar där dom säger " shimano 105komponenter" eller shimano 105 och stål ram till det därav min fråga. Men verkar ändå vara fel grejer om jag förstår dig rätt. Letar reda på något med aluminum och kolfiber gaffel istället. låter säkrast så :)

Får bli att googla och läsa på lite, men är det alltså såhär det ska se ut?
220px-Shimano_105-5500_shifters.jpg
Så ska det se ut. En stålram med 105 kan säkert fungera, frågan är bara hur gammal den är. Det har funnits stålramar hela tiden, än i dag och vintage entusiaster, fixie hipsters söder om stan (som tex @NiklasArvid ) har alltid haft en fabläs för dessa.

Så ska det se ut. En stålram med 105 kan säkert fungera, frågan är bara hur gammal den är. Det har funnits stålramar hela tiden, än i dag och vintage entusiaster, fixie hipsters söder om stan (som tex @NiklasArvid ) har alltid haft en fabläs för dessa.
Låter som att det inte alls är helt hopplöst att hitta en cykel då. Får bli att ligga på spejj. Återigen tack för dom utförliga svaren.

Mycket tillverkas naturligtvis i asien, men de produkter som stora tillverkare sätter sitt namn på genomgår i allmänhet en helt annan utveckling innan och testning efter än det som är gjort för att efterlikna bra grejjer.
Så är det säkert, men det mesta jag testat har fungerat förvånandsvärt väl, nästan som ”bra grejer”! Hjulen köpte jag begagnade förra säsongen.
Har flera hängivna cyckelpolare (bla en nu i Team Skoda) som har kört flera säsonger på bra Kina-kol med framgång. Each to its own.. :)

Så är det säkert, men det mesta jag testat har fungerat förvånandsvärt väl, nästan som ”bra grejer”! Hjulen köpte jag begagnade förra säsongen.
Har flera hängivna cyckelpolare (bla en nu i Team Skoda) som har kört flera säsonger på bra Kina-kol med framgång. Each to its own.. :)
Det är helt sjuk skillnad på kolfiber och hur den används på kinahjul kontra high end prylar. Är och kör på GC och Mallis varje år och skulle aldrig lita på ett kinahjul. När man kör i 70km/h nedför med höga drop på sidan så vill man lite på grejorna, en vurpa då slutar alltid illa. Kör alltid på nya däck då oxå. Skulle aldrig snåla med materialet. Bara kolla runt lite på Google så inser du att det är rysk roulette med kinagrejor.

Man får köpa säljaren. Säljs mycket skräp och sekunda artiklar på ebay. Många som bara kör sina profiler en viss tid för att sedan ersätta men en ny. Förmodar det är för att de inte vill ta ansvar för vad de säljer.

Man får köpa säljaren. Säljs mycket skräp och sekunda artiklar på ebay. Många som bara kör sina profiler en viss tid för att sedan ersätta men en ny. Förmodar det är för att de inte vill ta ansvar för vad de säljer.
Förstår inte hur man kan vara för kopior. Alla som hänger på KS hatar ju kopior på klockor men tycker det är helt ok att köpa kinakopior när det kommer till cykeldelar. Fattar inte det. Skulle aldrig köpa en kopia oavsett vad jag köper.

Förstår inte hur man kan vara för kopior. Alla som hänger på KS hatar ju kopior på klockor men tycker det är helt ok att köpa kinakopior när det kommer till cykeldelar. Fattar inte det. Skulle aldrig köpa en kopia oavsett vad jag köper.
Vet inte riktigt varför du citerar mig, men tror inte speciellt många köper kol direkt från kina för att de ska se ut som något annat. Men visst är det tråkigt när man stjäl andras design.

Vet inte riktigt varför du citerar mig, men tror inte speciellt många köper kol direkt från kina för att de ska se ut som något annat. Men visst är det tråkigt när man stjäl andras design.
De flesta kinahjul är ju dåliga kopior på kända hjulmärken. Många tror ju att de typ är lika säker. Men det får de upptäcka när hartsen börjar smälta vid kraftig inbromsning utför. Vet en del kinahjul som delaminerat i rejäla utförslöpor, lagom kul det.
Skulle heller aldrig cykla med någon med kinagrejor. Jäkla roligt om de ställer till med krasch pga av materialhaveri.

Inga kinaprylar här inte
20160502_115904.jpg

20160420_191921.jpg
Kul, fina grejer. Så, made in USA och Deutchland? :)
Men hallå, nu känns som om du riktar dig till mig? Vad har jag köpt för kopior, upplys mig är du vänlig? Alla högprofil är väl inte automatiskt kopior på Zipp? (mina har inget golfbolls yta..) Jag vet inte med mig om att en endaste pryl är en kopia? Dom är i var fall inte märkta med någon känd tillverkare vad jag vet. Känner inte igen några speciella designelement heller från någon tillverkare (men jag är inte lika inne i cyckeldelar som klockor så jag kan ha missat något).

De flesta kinahjul är ju dåliga kopior på kända hjulmärken. Många tror ju att de typ är lika säker. Men det får de upptäcka när hartsen börjar smälta vid kraftig inbromsning utför. Vet en del kinahjul som delaminerat i rejäla utförslöpor, lagom kul det.
Skulle heller aldrig cykla med någon med kinagrejor. Jäkla roligt om de ställer till med krasch pga av materialhaveri.
Inte nördat in på detaljerna, men för mig är ett hjul ett hjul. Inte sett någon design utöver vilken kolfibermatta de använder som dekor. Kan dock tänka mig att desto mer man nördar in på saker och ting desto fler detaljer kan hitta att störa dig på. Men visst är det väl många märkesgrejer som tillverkas i Kina? Eller är det bara lågprismärkena?

Tror inte det är reserverat till ”kina”-hjul. En bekants Corima hjul delamaminerade/smälte pga för hög bromsvärme förra sommaren.
Fast med stor säkerhet är även dom hjulen tillverkade i Kina eller Taiwan..

Tror inga highend saker görs i Kina, inte vad jag vet. Många stora tillverkare gör sina hjul i Taiwan, där är de riktigt duktiga. Jag har nördat in mig på cyklar och komponenter. Det är sjuk skillnad på hjul och hjul. Den bästa uppgraderingen man kan göra för en cykel är att köpa ett par bra, lätta och styva hjul.
Om jag skulle säga att en Thairolex och en riktig Rolex är lika bra så är det på liknade sätt med kinahjul kontra riktigt bra grejor. Då vet du ungefär hur stor skillnaden är.

Tror inga highend saker görs i Kina, inte vad jag vet. Många stora tillverkare gör sina hjul i Taiwan, där är de riktigt duktiga. Jag har nördat in mig på cyklar och komponenter. Det är sjuk skillnad på hjul och hjul. Den bästa uppgraderingen man kan göra för en cykel är att köpa ett par bra, lätta och styva hjul.
Om jag skulle säga att en Thairolex och en riktig Rolex är lika bra så är det på liknade sätt med kinahjul kontra riktigt bra grejor. Då vet du ungefär hur stor skillnaden är.
Du låter som en paranoid fanatiker, ingen som påstått det du försöker försvara. Trevligt för dig att du har en dyr cykel utan kinesiskt kol. Är som med allt annat, man köper det man vill ha utefter den kravspec man sätter.

Kul, fina grejer. Så, made in USA och Deutchland? :)

Men hallå, nu känns som om du riktar dig till mig? Vad har jag köpt för kopior, upplys mig är du vänlig? Alla högprofil är väl inte automatiskt kopior på Zipp? (mina har inget golfbolls yta..) Jag vet inte med mig om att en endaste pryl är en kopia? Dom är i var fall inte märkta med någon känd tillverkare vad jag vet. Känner inte igen några speciella designelement heller från någon tillverkare (men jag är inte lika inne i cyckeldelar som klockor så jag kan ha missat något).
De flesta kinahjul är ju kopior på några andra hjul eftersom de inte sitter och designar och utvecklar egna hjul. Samt att de inte använder bra kolfiber och har fel lim som inte klarar hög temp. Det finns ju en anledning att kvalitet kostar pengar, att utveckla hjul är ju inte gratis.

Du låter som en paranoid fanatiker, ingen som påstått det du försöker försvara. Trevligt för dig att du har en dyr cykel utan kinesiskt kol. Är som med allt annat, man köper det man vill ha utefter den kravspec man sätter.
Jo, det finns ju en marknad för kopior på allt, även klockor.
Ja, mina hojar är trevliga och dyra. Men så känner jag mig säker när jag susar fram oxå.

Jo, det finns ju en marknad för kopior på allt, även klockor.
Ja, mina hojar är trevliga och dyra. Men så känner jag mig säker när jag susar fram oxå.
Förstår inte ditt prat om kopior, vad tycker du kopieras? Hur kolfibermattorna har lagts? Konstruktionen? Att gå i taket för att de har tittat på hur man bygger kolfiberhjul i resten av världen låter väldigt naturligt. Det jag har sett är väldigt långt ifrån klock-kopior.

Förstår inte ditt prat om kopior, vad tycker du kopieras? Hur kolfibermattorna har lagts? Konstruktionen? Att gå i taket för att de har tittat på hur man bygger kolfiberhjul i resten av världen låter väldigt naturligt. Det jag har sett är väldigt långt ifrån klock-kopior.
De har bara kopierat utformningen. De misslyckas med hur man lägger mattorna och vilken typ av fiber man använder vart på hjulet. Det är därför de inte klarar av den belastning riktigt bra grejor har. Jag skulle aldrig lita på kvaliten och avråder alla stark ifrån att köpa Kinagrejor. Men vill man utmaning ödet så varsågod.

De har bara kopierat utformningen. De misslyckas med hur man lägger mattorna och vilken typ av fiber man använder vart på hjulet. Det är därför de inte klarar av den belastning riktigt bra grejor har. Jag skulle aldrig lita på kvaliten och avråder alla stark ifrån att köpa Kinagrejor. Men vill man utmaning ödet så varsågod.
Skulle du kunna lägga fram lite fakta och exempel på hur en standardkolmatta är en kopia av något annat? Är intresserad av kolfiberkostruktioner och känner folk som bygger själva.

Jag vet! Riktigt lyft med mina 60mm hjul som är styva som få och väger in på 1960g paret inkl däck och QR. Nöjd. Dom utger sig inte för att vara några Leightweight, Easton, Hed eller något annat. Tror du misstar dig om Kineserna och att dom inte kan kolfiber eller konstruktion.

Appropå Taiwan så har min polare nyss sabbat sin andra Giant crossram på samma ställe på mindre än ett år (i det här fallet inte kolfiber utan aluminium). Han väger in på 80kg så ingen direkt tungviktare (193cm, 58ram). Känt varumärke är ingen garanti..
AB8E3528-AEC8-4128-A8B1-1600FB342070.jpeg

Skulle du kunna lägga fram lite fakta och exempel på hur en standardkolmatta är en kopia av något annat? Är intresserad av kolfiberkostruktioner och känner folk som bygger själva.
Har läst att det är riktningen på fibern i mattan samt vilken typ utav fiber som skiljer. Men vill du nörda ner dig så är det bara till att googla och kolla youtube. Där finns det hur mycket som helst.

Jag vet! Riktigt lyft med mina 60mm hjul som är styva som få och väger in på 1960g paret inkl däck och QR. Nöjd. Dom utger sig inte för att vara några Leightweight, Easton, Hed eller något annat. Tror du misstar dig om Kineserna och att dom inte kan kolfiber eller konstruktion.

Appropå Taiwan så har min polare sabbat sin andra Giant crossram på samma ställe på mindre än ett år (i det här fallet inte kolfiber utan aluminium). Han väger in på 80kg så ingen direkt tungviktare (193cm, 58ram). Känt varumärke är ingen garanti..
AB8E3528-AEC8-4128-A8B1-1600FB342070.jpeg
Vet att Giant haft problem med deras Lvg hojar. Har läst om några propel som överröret gått sönder på. Så visst går även bra saker sönder, men jag har ändå läst och sett Kinaprylar gått sönder för lätt.
Cykla säker!

Tillbaka
Topp