• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vad sportar ni för racercykel?

Singular

Rolex
2-Faktor
...och angående kinagrejor; det är rätt svårt att generalisera, då man drar riktigt såväl riktigt rackiga piratprylar som alldeles utmärkta katalogprylar (som säljs av europeiska och amerikanska varumärken till rätt ansenliga priser) över en kam med ett så svepande namn. Grejor som plankar på andras varumärken och design brukar ytterst sällan ha arbetsvillkor, kvalitetskontroll och konsumentansvar som är högre än respekten för immaterialrätt medan det i den motsatta änden av spektrat finns superfina grejor som är av yttersta klass.

Om det finns något råd att ge? Om du måste ha snikiga hjul av okänd kvalla, köp tubhjul. När det går på röven med kanttrådshjul (och då framförallt slanglöst) som inte håller måttet så går det åt helvete på riktigt. Keith Bontragers gamla mantra "Light, strong, cheap - pick two" håller ännu.
 

Gnomon

Cartier
Fulcrossen/Pålandetcrossen
Orbea Igorre (smakfullt bucklad)
FEEE8ADF-B945-4D90-ADE1-1B854356A362.jpeg

Campa Record
DT240
Trp cx8.4 (bra!)
 

Singular

Rolex
2-Faktor
Fulcrossen/Pålandetcrossen
Orbea Igorre (smakfullt bucklad)
FEEE8ADF-B945-4D90-ADE1-1B854356A362.jpeg

Campa Record
DT240
Trp cx8.4 (bra!)
Inget fult med bästa Ergopower-generationen (guldstjärna för stolpen!), bästa navserien nånsin (?) och inte minst världens förmodligen bästa Mini-V (kör dem tillsammans med likadana Recordreglage på min cx). Extra stilpoäng som alltid för renodlad gammal eurocross med enorma trianglar och utan flaskställsfästen.
 

Räv

Cartier
2-Faktor
Grymt fin samling!
Är du J2000E på ett annat forum?

Det lär är det ju vara.
Om inte annat så har vi två olika personer som har delat upp hela Sveriges gamla stål-cykelbestånd emellan sig :)
//j

Vi är förvillande lika - jag och J2000E. Vår fru kan inte skilja på oss. Ofta kan vi inte själva göra det.

nästan lite religiös atmosfär där uppe på vinden! :happyhappy:

Eddy Merckx är gud och tillbeds på den våningen. John Harrison härskar på planet under.
 

snajgel

Panerai
Vi är förvillande lika - jag och J2000E. Vår fru kan inte skilja på oss. Ofta kan vi inte själva göra det.

Haha, då är det tack vare dig jag hittade hit och blev intresserad för klockor.
Har för mig att du visade upp en Tissot i någon tråd på det andra forumet, varpå jag började googla modellen, hamnade här, köpte en skx007 och sedan va det kört.... :D
 
Senast ändrad:

Bergaren

Panerai
2-Faktor
Funderar på att köpa en racer, någon som har någon att sälja? Eller kan rekommendera någon speciell instegsmodell? :)
 

Oreo

Omega
Funderar på att köpa en racer, någon som har någon att sälja? Eller kan rekommendera någon speciell instegsmodell? :)

Kul med cyklar!

Vintagecyklar, stålramar, hipstercyklar..etc är en helt annan femma :)

Om du vill cykla för att träna—->

Om man vet vad man vill ha, vilket kan vara svårt som ny, så kan man fynda på blocket eller via happyride.

Ett tips närmare 10.000:- nypris är instegsmodeller med Shimano tiagra. Fungerar kanonbra såklart och tål mycket, ett bra alternativ.

Ett tips närmare 15.000:- nypris är instegsmodeller med Shimano-105. Lite bättre och lättare. Man kan kalla det den gyllene medelvägen bland racerväxlar. Vill du tävla och blir helt hooked eller bara gillar lätta cyklar kommer du förmodligen välja lättare växlar framöver-, vikten på helt kit går ner ca 500g till Dura-Ace och upp ett antal tusen...

Ett safe nybörjarköp och prisvärt för prestandan är att köpa Canyon via deras hemsida imho. Generellt får du hos en instegsracer i aluminium, i kategorin Shimano-105-växlar, samtliga delar av den kvaliteten/typen medan du oftast hos stora sportaffärer och märken som tex Scott får en blandning av 105-delar och budgetalternativ när de kallar det för ”shimano-105-växlar”, oftast sämre bromsar etc.

Kolfiber eller aluminium, skivbromsar eller ej, växlar, märken, allt man kan vilja veta och inte behöver veta - kolla GCN på youtube.

Så länge du köper en racer i rätt ramstorlek för dig och en hjälm som är så pass cool att du använder den så kan det inte bli särskilt fel. Enjoy!
 
Senast ändrad:

MKRGG

Annie Leibovitz
2-Faktor
1CD5B54B-E61B-4CEC-B012-EE4BCCB8322B.jpeg


Vårpysslade lite med mina häromdan.

Bombtrack Script. Stålram med Cinelli riser bar och FSA-delar. Conti-däck 25” och lite annat smått och gott på.

Planet X RT-80. Helcarbon minus styre/stam. Sram force och FSA rakt igenom. Schwalbe one 25” på Dura-Ace c24-hjul och ultegra-pedaler. Yada yada yada.

Jag gillar mina cyklar :)
 

Bergaren

Panerai
2-Faktor
Kul med cyklar!

Vintagecyklar, stålramar, hipstercyklar..etc är en helt annan femma :)

Om du vill cykla för att träna—->

Om man vet vad man vill ha, vilket kan vara svårt som ny, så kan man fynda på blocket eller via happyride.

Ett tips närmare 10.000:- nypris är instegsmodeller med Shimano tiagra. Fungerar kanonbra såklart och tål mycket, ett bra alternativ.

Ett tips närmare 15.000:- nypris är instegsmodeller med Shimano-105. Lite bättre och lättare. Man kan kalla det den gyllene medelvägen bland racerväxlar. Vill du tävla och blir helt hooked eller bara gillar lätta cyklar kommer du förmodligen välja lättare växlar framöver-, vikten på helt kit går ner ca 500g till Dura-Ace och upp ett antal tusen...

Ett safe nybörjarköp och prisvärt för prestandan är att köpa Canyon via deras hemsida imho. Generellt får du hos en instegsracer i aluminium, i kategorin Shimano-105-växlar, samtliga delar av den kvaliteten/typen medan du oftast hos stora sportaffärer och märken som tex Scott får en blandning av 105-delar och budgetalternativ när de kallar det för ”shimano-105-växlar”, oftast sämre bromsar etc.

Kolfiber eller aluminium, skivbromsar eller ej, växlar, märken, allt man kan vilja veta och inte behöver veta - kolla GCN på youtube.

Så länge du köper en racer i rätt ramstorlek för dig och en hjälm som är så pass cool att du använder den så kan det inte bli särskilt fel. Enjoy!
Stort tack! Det var precis sådan här info jag ville ha. Nu ska jag göra lite eftersökningar själv :)
 

MKRGG

Annie Leibovitz
2-Faktor
Vad tror panelen om denna? Shimano 105 och bra alluminiumram(?) för 10 000 kr ? https://www.biketown.se/sv/articles...MlaZfk8B8JMOoPxBV396Lh33NNWLXn4hoCO8AQAvD_BwE
Gillar men kolla lite till, även om priset är bra. Jag skulle satsa på en beggad från happy eller från någon klubbsida. Du kan få galna specs för en modest summa. För även om argumentet är att du inte behöver så "bra" grejer så är det ändå kul med prylar och ju bättre desto troligare att du kommer cykla på den. Eller nåt sånt :)
 

Bergaren

Panerai
2-Faktor
Gillar men kolla lite till, även om priset är bra. Jag skulle satsa på en beggad från happy eller från någon klubbsida. Du kan få galna specs för en modest summa. För även om argumentet är att du inte behöver så "bra" grejer så är det ändå kul med prylar och ju bättre desto troligare att du kommer cykla på den. Eller nåt sånt :)
Absolut, jag är student så har inte heller råd att slänga iväg 10 000 kr utan ordentlig research. Har dessutom en hybridcykel som fungerar utmärkt :)
 
Topp