• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vad sportar ni för racercykel?

Bonumm

Panerai
Låter inte som mycket av en kopia, låter mer som häxjakt.
Du få tycka vad du vill, men här tror jag inte du har kunskapen att backa upp ditt påstående. De bygger hjulen felaktigt, med fel lim och fel typ av kolfiber. Om du tror att kinahjul är lika bra som highend hjul så får du tro det. Finns dom som tror att Rolexkopior är lika bra som orginal oxå.
Cykla säker, nu gör jag kväll.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Du få tycka vad du vill, men här tror jag inte du har kunskapen att backa upp ditt påstående. De bygger hjulen felaktigt, med fel lim och fel typ av kolfiber. Om du tror att kinahjul är lika bra som highend hjul så får du tro det. Finns dom som tror att Rolexkopior är lika bra som orginal oxå.
Cykla säker, nu gör jag kväll.
Nu är du ute och cyklar. Ingen här förutom du har påstått att kinahjul är bättre eller sämre än andra. Jag undrade vad du menade med kopior vilket du tyvärr inte verkar veta. Det är du som påstår saker utan belägg och därför var jag intresserad av att höra vad du menade.
 

JacquesCosteau

Panerai
2-Faktor
Ni som är kunniga,
jag har fått iden att börja med "motionscykling" nu till sommaren. Men som studerande finns begränsningar till vad ekonomin tillåter en att göra. Är jag helt fel ute om jag kollar "racers" från tidigt 90 tal på blocket?
Är ju rena djungel där ute av cyklar så utgår ifrån att det är lätt att göra dumma misstag,
budget ligger <5k vad bör man leta efter?
Vad är det för saker man måste ha koll på när man kollar cyklar, nytt bättre än beggat? Hur viktigt är det att kolla så att man passar kroppsmässigt för cykeln eller finns det någon generell storlek osv?

Andra relevanta frågor för att kunna ge rekommendationer är vad motionscykling innebär för dig, samt (ungefär) vad du väger?
 

Bonumm

Panerai
Nu är du ute och cyklar. Ingen här förutom du har påstått att kinahjul är bättre eller sämre än andra. Jag undrade vad du menade med kopior vilket du tyvärr inte verkar veta. Det är du som påstår saker utan belägg och därför var jag intresserad av att höra vad du menade.
Läs vad jag skriver tidigare då.
De flesta kinahjul kopierar formen/detaljer ifrån ett highend märke. Dock så får de inte till hur själva hjulet är uppbyggt med olika typer utav harts och kolfiber. Därför blir hjulen sämre om de i slutändan väger lika mycket. Sluta spela dum och inte försöka förstå. Jag lägger ned en hel del tid och pengar på cykling, så lite vet jag i allafall. Du verkar ju enbart vara här för att försöka vinna en diskussion.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Läs vad jag skriver tidigare då.
De flesta kinahjul kopierar formen/detaljer ifrån ett highend märke. Dock så får de inte till hur själva hjulet är uppbyggt med olika typer utav harts och kolfiber. Därför blir hjulen sämre om de i slutändan väger lika mycket. Sluta spela dum och inte försöka förstå. Jag lägger ned en hel del tid och pengar på cykling, så lite vet jag i allafall. Du verkar ju enbart vara här för att försöka vinna en diskussion.
Läs inläggen du citerar för du svarar inte på dem. Du går hårt ut och kastar skit på alla kinahjul för att de kopierar ickekinesiska hjul till utseendet? Du svarar inte på vad det är de kopierar och ger inget exempel. Du vet inte vad som är fel på kinahjulen men säger att de alla är helt livsfarliga.

Jag påstår inget utan försöker bara lära mig något av dig. Tyvärr har det gett noll än så länge och det är iofs upp till var och en att inte veta vad det är man äger eller smutskastar, bara lite synd på ett forum.
 

Bonumm

Panerai
Läs inläggen du citerar för du svarar inte på dem. Du går hårt ut och kastar skit på alla kinahjul för att de kopierar ickekinesiska hjul till utseendet? Du svarar inte på vad det är de kopierar och ger inget exempel. Du vet inte vad som är fel på kinahjulen men säger att de alla är helt livsfarliga.

Jag påstår inget utan försöker bara lära mig något av dig. Tyvärr har det gett noll än så länge och det är iofs upp till var och en att inte veta vad det är man äger eller smutskastar, bara lite synd på ett forum.
Vad är det du inte förstår när jag säger att de kopierar själva formen/profilen/tvärsnittet på hjulet, inte primärt utseendet alltså. Vad är det du inte förstår när jag säger att kinahjulens harts smälter(vid kontaktytan mot bromsen) vid lägre temp än highend hjul och därför riskerar att delaminera i utförskörningar.
Vill du ha exempel så googla, det borde inte vara så svårt. Men du vill ju inte läsa eller ta in vad jag skriver.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Vad är det du inte förstår när jag säger att de kopierar själva formen/profilen/tvärsnittet på hjulet, inte primärt utseendet alltså. Vad är det du inte förstår när jag säger att kinahjulens harts smälter(vid kontaktytan mot bromsen) vid lägre temp än highend hjul och därför riskerar att delaminera i utförskörningar.
Vill du ha exempel så googla, det borde inte vara så svårt. Men du vill ju inte läsa eller ta in vad jag skriver.
Synd du inte kunde svara på den enda frågan jag hade, att hänvisa till google på ett disskussionsforum är svagt.
 

Bonumm

Panerai
Det här är intressant läsning. En viktig detalj är att det faktiskt handlar om fejk, vilket jag [ofta] inte anser om de som lånar design.
https://www.velonews.com/not-all-fr...k-deep-inside-the-carbon-in-counterfeit-bikes
Har läst denna artikel jag oxå för något år sedan och den tar upp det jag förklarade för @Aurum att man använder sig av för dålig kolfiberväv och felaktig uppbyggnad. För det är samma problem hjulen också.
Det är därför utav säkerhetsskäl man inte borde åka på fejk grejor.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Det här är intressant läsning. En viktig detalj är att det faktiskt handlar om fejk, vilket jag [ofta] inte anser om de som lånar design.
https://www.velonews.com/not-all-fr...k-deep-inside-the-carbon-in-counterfeit-bikes
Intressant och skrämmande såklart. Problemet med kolfiber är ju att det är ett hantverk. Fantastiska egenskaper kan skapas när man använder rätt kol på rätt vis. Vet man inte vad man gör kan det snabbt gå fel. Hade inte litat på random omärkt kinesisk kolbit, men från rätt fabrik hade jag inte tvekat en sekund.

Halvt ot är det intressant att studera hur kinesisk tillverkningsindustri ser ut. Man börjar med kopior då det alltid finns en efterfrågan rätt oberoende av kvalitet. Sedan börjar man tillverka åt/tillsammans med kända märken. Efter ett tag har man lärt sig det mesta och kan börja konkurrera på riktigt genom inhemska varumärken. Samma med armbandsuren.
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Har läst denna artikel jag oxå för något år sedan och den tar upp det jag förklarade för @Aurum att man använder sig av för dålig kolfiberväv och felaktig uppbyggnad. För det är samma problem hjulen också.
Det är därför utav säkerhetsskäl man inte borde åka på fejk grejor.
Det där kan jag hålla med om att det är fejk/kopia och inget jag skulle ta i.
Du har dock inte på något sätt visat på att "kina"-hjul är kopior eller på vilket undermåliga sätt de är tillverkade. Som @Aurum ber om, något belägg för att vad du säger stämmer. Du kan inte säga "googla själv" som svar. Det känns nu snarare som något ni i din lilla klunga kommit överens om utan att ha belägg, något sorts snobberi därför att man inte bör kunna skaffa hjul såvida dom inte kostar minst 20 000 kr.
Här är några test som snarar visar att det också finns rätt bra grejer;
(han förklarar varför de satt på Easton klistermärken på hjulen i andra testet)
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
@Heinrich.a , här ar tex en fin cykel i kolfiber och dessutom bra fina hjul! Känner inte till din storlek så det gäller bara att ramen passar..
https://happyride.se/annonser/ad.php?id=80406
143448.jpg
 

Bonumm

Panerai
En snabb googling och de toppresultat som dök upp. Flera exempel på för dåligt harts som inte tål värme.

https://www.bikeradar.com/forums/viewtopic.php?t=12965272
https://www.reddit.com/r/bicycling/comments/3ttx6q/my_chinese_carbon_fiber_wheel_failed_and_i_lived/
https://www.bikeforums.net/bicycle-...e-carbon-wheelset-failure-during-descent.html

Här är två filmer som sammanfattar hyfsat hur man ska göra för att köra så safe som det går om man ända ska ha kinahjul.

Man kan säkert hitta hyfsade kinahjul på dagens marknad, men det gäller att se upp för det finns mycket skräp där ute. Jag skulle dock aldrig chansa, jag cyklar minst 500mil varje år och jag står på rätt hårt utför. Så för mig är det en no brainer och slänger gärna upp 20k för ett par bra hjul.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
En snabb googling och de toppresultat som dök upp. Flera exempel på för dåligt harts som inte tål värme.

https://www.bikeradar.com/forums/viewtopic.php?t=12965272
https://www.reddit.com/r/bicycling/comments/3ttx6q/my_chinese_carbon_fiber_wheel_failed_and_i_lived/
https://www.bikeforums.net/bicycle-...e-carbon-wheelset-failure-during-descent.html

Här är två filmer som sammanfattar hyfsat hur man ska göra för att köra så safe som det går om man ända ska ha kinahjul.

Man kan säkert hitta hyfsade kinahjul på dagens marknad, men det gäller att se upp för det finns mycket skräp där ute. Jag skulle dock aldrig chansa, jag cyklar minst 500mil varje år och jag står på rätt hårt utför. Så för mig är det en no brainer och slänger gärna upp 20k för ett par bra hjul.
Gamla länkar du lade upp. Finns dåligt kol från alla tillverkare men desto dyrare produkter och mer erfarenhet de har av att tillverka hjul innebär givetvis ett säkrare hjul rent generellt. Det var dock inte riktigt så här du lade upp det tidigare och fortfarande väldigt oklart vad du menar med att alla kinahjul är kopior. Du har köpt konceptet att dyra hjul som inte är tillverkade i Kina är säkra medan kinahjul är farliga. Det är ju helt ok som egen preferens men när du skriker ut detta på ett forum är det inte jättekonstigt att fakta efterfrågas. Kan man inte själv skillnaden är det inget att skämmas för så då är det lika bra att nämna det.
 

Heinrich.a

Rolex
2-Faktor
@Heinrich.a , här ar tex en fin cykel i kolfiber och dessutom bra fina hjul! Känner inte till din storlek så det gäller bara att ramen passar..
https://happyride.se/annonser/ad.php?id=80406
143448.jpg
Ser riktigt bra ut, tyvärr i fel del av landet. Men tror att jag har fått en hum om vad man ska leta efter, och verkar ju inte vara super svårt att hitta något fyller sin funktion bra i denna prissklass
Andra relevanta frågor för att kunna ge rekommendationer är vad motionscykling innebär för dig, samt (ungefär) vad du väger?
Menar alltså träning på landsväg, 80kg, söker väl cykel för att få ner den siffran ;)
 

Bonumm

Panerai
Gamla länkar du lade upp. Finns dåligt kol från alla tillverkare men desto dyrare produkter och mer erfarenhet de har av att tillverka hjul innebär givetvis ett säkrare hjul rent generellt. Det var dock inte riktigt så här du lade upp det tidigare och fortfarande väldigt oklart vad du menar med att alla kinahjul är kopior. Du har köpt konceptet att dyra hjul som inte är tillverkade i Kina är säkra medan kinahjul är farliga. Det är ju helt ok som egen preferens men när du skriker ut detta på ett forum är det inte jättekonstigt att fakta efterfrågas. Kan man inte själv skillnaden är det inget att skämmas för så då är det lika bra att nämna det.
Vart har jag sagt att ”alla” hjul är kopior. Håll dig åtminstone till sanning om du ska citera mig. Jag skriver ”de flesta” det är stor skillnad det.
Hur mycket cyklar du @Aurum ? Har du någonsin suttit på en äkta kinahoj? Det har jag gjort och det gör jag aldrig om. Polaren köpte en och han ramlade i första rondellen eftersom däcken var så dåliga så de inte höll greppet i kurvan. Den hojen kostade 15k och hade shimano ultegras grupp (de var riktiga) medans resten var en kopia.

Nu ska jag ned i källaren och köra 4st fyror på 300W. Ha de
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Vart har jag sagt att ”alla” hjul är kopior. Håll dig åtminstone till sanning om du ska citera mig. Jag skriver ”de flesta” det är stor skillnad det.
Hur mycket cyklar du @Aurum ? Har du någonsin suttit på en äkta kinahoj? Det har jag gjort och det gör jag aldrig om. Polaren köpte en och han ramlade i första rondellen eftersom däcken var så dåliga så de inte höll greppet i kurvan. Den hojen kostade 15k och hade shimano ultegras grupp (de var riktiga) medans resten var en kopia.

Nu ska jag ned i källaren och köra 4st fyror på 300W. Ha de
Tror inte du tänker efter vad du skriver riktigt. Hade du gjort det från början hade vi nog alla sparat tid. Det enda jag fått ut är att du tycker kinahjul är farliga och att de är kopior.

Tråkigt att din vän trillade pga dåligt gummi, ser dock inte relevansen här.
Skulle aldrig sätta mig på en hoj med Kinacarbon. Har sett sjuka brott på sådana delar. Kul om det händer i 70 blås. Håll er till äkta prylar, för inte köper ni väl klockor ifrån Kina heller.

Det är helt sjuk skillnad på kolfiber och hur den används på kinahjul kontra high end prylar. Är och kör på GC och Mallis varje år och skulle aldrig lita på ett kinahjul. När man kör i 70km/h nedför med höga drop på sidan så vill man lite på grejorna, en vurpa då slutar alltid illa. Kör alltid på nya däck då oxå. Skulle aldrig snåla med materialet. Bara kolla runt lite på Google så inser du att det är rysk roulette med kinagrejor.

Förstår inte hur man kan vara för kopior. Alla som hänger på KS hatar ju kopior på klockor men tycker det är helt ok att köpa kinakopior när det kommer till cykeldelar. Fattar inte det. Skulle aldrig köpa en kopia oavsett vad jag köper.
 

Gnomon

Cartier
Kompisen köpte en "FSA" styrstam, blev lite misstänksam och sågade sönder den, den var bokstavligt byggd av TIDNINGSPAPPER.....
 

Bonumm

Panerai
Det står ingenstans ovanför där jag skriver att alla hjul är kopior. Att jag tycker kopior är skit det står jag för.
@Aurum är du bara här för att arugumentera eller har du något cykelintresse alls?

Tur man snart får träna lite, måste bara ladda cykeldator som råkade dra ur strömmen efter gårdagens pass.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Det står ingenstans ovanför där jag skriver att alla hjul är kopior. Att jag tycker kopior är skit det står jag för.
@Aurum är du bara här för att arugumentera eller har du något cykelintresse alls?

Tur man snart får träna lite, måste bara ladda cykeldator som råkade dra ur strömmen efter gårdagens pass.
Det uppfattas helt klart som andemeningen tills du slänger in ett till ord i senare inlägg. Hade du varit lite noggrannare och tänkt på vad du skrev hade detta som sagt inte blivit den dialog det nu blev. Jag hoppas du kan se det om du går tillbaka, om inte så kan vi i vilket fall lämna det nu. Vi kommer ingen vart.

Personligen har jag endast varit intresserad av vad du menade med kinakopior som du blandade in när vi andra pratade om kinaproducerade hjul. Efter många vändor verkar det dock som du inte menade att kinahjul är kopior utan att det finns kinakopior och allmänt farliga kolkomponenter från just kina. Det senare tror jag vi alla kan skriva under på och att det är viktigt att köpa från rätt fabrik som jag skrev tidigare.

Om jag har ett intresse? Varför tror du jag efterfrågar fakta om jag inte var intresserad. Är DU intresserad av tekniska detaljer när det kommer till kolfiber? Har nämligen inte sett något som tyder på det.
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Får man fråga ungefärlig byggbudget utöver ramen? Mitt racingprojekt står fortfarande och stampar på noll och jag funderar på att överge tanken att hitta tidsenliga delar.

IMG_20161003_212149.jpg

Jag har aldrig cyklat ens en meter med hög profil på hjulen. Men vad tror ni om de här på min old school aero?

EDIT: Har inte ens gjort hemläxan om det är prisvärt eller inte. Här är annonsen på Blocket.

https://www.blocket.se

Skärmavbild 2019-04-08 kl. 20.35.59.png
 
Senast ändrad:
Topp