• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vad sportar ni för racercykel?

Fokusera på billig... :)
Du bör vara minst typ 180cm (beroende på preferenser)
Merckx.jpg


Och såhär slutade det.. :)
 
Var går gränsen för racercykel?

Méral Super Randonneur, franskt handbyggd ram, A la Monsieur Francis Quillon. I klass med Herse, Follis etc. Strax 40 år gammal. Dock italiensk och eklektisk vald Campagnolo-utrustning i min egen tappning.

I Södermanland

35240772424_9ea6c071d9_o.jpg

39174627122_2f96b0f4b2_o.jpg


I Ligurien

24341095207_44947c217f_o.jpg

47812864932_247e238863_o.jpg


En trogen kamrat som alltid levererar (nedan bild är ett inlägg kring "var går gränsen för racercykel").

44287662454_293e566abe_o.jpg


Använd till touring, cyclocross och landsvägslopp. Enbart däck-val har skilt mellan disciplinerna. Inte bäst på något men j-ligt bra till det mesta.
 
Senast ändrad:
Man har alltid fler än man behöver, men färre än man vill ha.

(På riktigt hade jag nog gärna kunnat tänka mig att typ halvera beståndet. Men det är så mycket affektionsvärde, så lite monetärt värde och så många minnen i högarna av skrot.)
 
Var går gränsen för racercykel?

Méral Super Randonneur, franskt handbyggd ram, A la Monsieur Francis Quillon. I klass med Herse, Follis etc. Strax 40 år gammal. Dock italiensk och eklektisk vald Campagnolo-utrustning i min egen tappning.

I Södermanland

35240772424_9ea6c071d9_o.jpg

39174627122_2f96b0f4b2_o.jpg


I Ligurien

24341095207_44947c217f_o.jpg

47812864932_247e238863_o.jpg


En trogen kamrat som alltid levererar (nedan bild är ett inlägg kring "var går gränsen för racercykel").

44287662454_293e566abe_o.jpg


Använd till touring, cyclocross och landsvägslopp. Enbart däck-val har skilt mellan disciplinerna. Inte bäst på något men j-ligt bra till det mesta.

Mycket fin cykel! Vad är det för anordningar du har på sidor av hjulen som håller väskorna? Letar efter något liknande för min Skeppshult Z
 
Mycket fin cykel! Vad är det för anordningar du har på sidor av hjulen som håller väskorna? Letar efter något liknande för min Skeppshult Z

Tack! Kul att du frågar. Den främre är en Blackburn lowrider "fram-väskbärare" gjord för lödda fästen. Den bakre är min egen special och "patent" - det är också en Blackburn för framgaffelmontage men för cyklar utan lödda fästen. Fram har man dem centrerade över navet för att väskornas massa skall påverka styrningen så lite som möjligt. Bak är tanken givetvis låg tyngdpunkt. Jag har dem så långt ned och framåt som det går utan att hälarna tar i väskorna när jag trampar.

Jag ville hemskt gärna ha lowrider-hållare bak på klassiskt franskt manér. Det fanns inga att köpa för de var alla specialgjorda och såldes tillsammans med bättre touringramar. Det fanns givetvis sådana till Meral men de var inte med när jag köpte ramen - vi talar om på 1980-talet.

Jag klurade lite och det enda jag adderat är det här röret (se vid rödmarkeringen på nedan bild). Kapade till ett kromollyrör - för det röret tar upp mycket av vertikal last tillsammans med bakgaffelbenet. Tillsammans med hållarens bygel som rundar bakhjulet blir det en nästan perfekt triangel där lasten är som störst. Klämde ihop rörändarna och borrade hål - och tillsammans med de delar som ingår i Blackburn-kitet (själva väskhållarna är i dural-aluminium) och de lödda fästen som ramen redan hade blev det en fullträff. . Det har varit lite efterföljare på andra sidan Atlanten och i Tyskland. Har fungerat perfekt i bra över 30 år nu.

48043685152_2c6486ef72_b.jpg


Så här ser framhållaren ut för cyklar utan speciella lödfästen när den sitter där det ursprungligen var tänkt (bild stulen från nätet)

48043647238_81f3b115f0_b.jpg


Vet inte om Blackburn finns längre men sök på "lowrider front pannier rack" så hittar du många varianter. Köp en bra (dyr) - de billiga håller inte i längden. Det är mycket vibrationer och det gillar inte dåliga aluminiumgrejer i längden. Mina har fått gå tungt lastade och på dålig väg. Inga fel än så länge.
 
Senast ändrad:
Ser ut att vara enorm drop på den där. Funkar det bra för dig? Folk tyckte att jag vek ihop mig bra förr - men det var nog inte mer än hälften i jämförelse. Ursäkta en gammal cyklist och jag menar det inte drygt ifrågasättande - utan jag vill bara fråga - kan du köra nere i bocken utan att börja wobbla med höfter och knän? Funkar det bra för dig är det bara att gratulera till j-ligt bra flex i kroppen! Inte mycket frontyta där.

Den här kan jag fortfarande använda även om det tar på - och det blir inga långa stunder i bocken.

36698965931_2ea77d05ff_b.jpg


En tanke som slår mig när jag ser moderna cyklar är att det var större skillnad förr mellan att sitta med händerna på bromshandtagen och när man gick ner i bocken. Kika på hur djupt styret är på min.
 
Senast ändrad:
En tanke som slår mig när jag ser moderna cyklar är att det var större skillnad förr mellan att sitta med händerna på bromshandtagen och när man gick ner i bocken. Kika på hur djupt styret är på min.
Stämmer förstås alldeles utmärkt - tiderna förändras och cyklarna med det. Sätter du Coppis gamla åk bredvid en modern racer så kommer nog över- och underkanterna på respektive styre tangera varandra. Orsakerna är många, men jag tror att mycket kan förklaras av integrerade och förbättrade reglage; det är bekvämare att sitta på handtagen än tidigare (inte minst med modern design av reglage och styre som gör cockpiten till en lång och plan yta), det finns inget behov av att nå ramreglage och man bromsar alldeles utmärkt även från reglagen. Med ett tydligare aerofokus (och en tydlig strömning mot att den snabbaste positionen på en vanlig linjecykel är att sitta i sfinxen) är nog händerna uppe är den nya "normalpostionen" även när det går fort. Bocken förvandlas till en ren fartställning för ensiffriga procent av åkningen istället för att som tidigare vara default. Följden av en låg normalställning på styrets höjd är naturligtvis att klassiskt djupa och långa styren (för att få många och varierade hand- och kroppspositioner) numera nästan helt ersatts av korta/grunda styren med kompaktgeometri (vilket för mina frökenhänder är en ren fröjd i sig).
 
Ser ut att vara enorm drop på den där. Funkar det bra för dig? Folk tyckte att jag vek ihop mig bra förr - men det var nog inte mer än hälften i jämförelse. Ursäkta en gammal cyklist och jag menar det inte drygt ifrågasättande - utan jag vill bara fråga - kan du köra nere i bocken utan att börja wobbla med höfter och knän? Funkar det bra för dig är det bara att gratulera till j-ligt bra flex i kroppen! Inte mycket frontyta där.

Den här kan jag fortfarande använda även om det tar på - och det blir inga långa stunder i bocken.

36698965931_2ea77d05ff_b.jpg


En tanke som slår mig när jag ser moderna cyklar är att det var större skillnad förr mellan att sitta med händerna på bromshandtagen och när man gick ner i bocken. Kika på hur djupt styret är på min.
Är frågan ställd till mig?
Nej, sadeln sänktes säkert 15-20 cm innan jag klev på. Sen som sagt, första gången med bockstyre så det blev inga långa stunder där "nere".
Det är en 54a och jag är 175 cm.
 
Stämmer förstås alldeles utmärkt - tiderna förändras och cyklarna med det. Sätter du Coppis gamla åk bredvid en modern racer så kommer nog över- och underkanterna på respektive styre tangera varandra. Orsakerna är många, men jag tror att mycket kan förklaras av integrerade och förbättrade reglage; det är bekvämare att sitta på handtagen än tidigare (inte minst med modern design av reglage och styre som gör cockpiten till en lång och plan yta), det finns inget behov av att nå ramreglage och man bromsar alldeles utmärkt även från reglagen. Med ett tydligare aerofokus (och en tydlig strömning mot att den snabbaste positionen på en vanlig linjecykel är att sitta i sfinxen) är nog händerna uppe är den nya "normalpostionen" även när det går fort. Bocken förvandlas till en ren fartställning för ensiffriga procent av åkningen istället för att som tidigare vara default. Följden av en låg normalställning på styrets höjd är naturligtvis att klassiskt djupa och långa styren (för att få många och varierade hand- och kroppspositioner) numera nästan helt ersatts av korta/grunda styren med kompaktgeometri (vilket för mina frökenhänder är en ren fröjd i sig).

Tack - jag har helt klart inte hängt med i utvecklingen och din förklaring är kanon. Köper den helt. Jämför jag ergonomin på SR 11 monterade på min Merckx ovan med mina äldre så är det klart att jag känner skillnad. Stor.

Är frågan ställd till mig?
Nej, sadeln sänktes säkert 15-20 cm innan jag klev på. Sen som sagt, första gången med bockstyre så det blev inga långa stunder där "nere".
Det är en 54a och jag är 175 cm.

Jepp. Missade att det inte var din. Och skönt - jag hade fått mindervärdeskomplex om det där var din normalposition. ;) Samtidigt betyder det ändå att ägaren har den positionen...
 
Tack - jag har helt klart inte hängt med i utvecklingen och din förklaring är kanon. Köper den helt. Jämför jag ergonomin på SR 11 monterade på min Merckx ovan med mina äldre så är det klart att jag känner skillnad. Stor.



Jepp. Missade att det inte var din. Och skönt - jag hade fått mindervärdeskomplex om det där var din normalposition. ;) Samtidigt betyder det ändå att ägaren har den positionen...
Jag förstår ju mig inte riktigt på landsvägscykling än men han som äger den och driver märket är en cykelnörd av rang. Men vet faktiskt inte om han cyklat på den med sadeln så högt. Ska fråga honom när jag ska hämta min nya MTB :D
 
Tjena behöver proffs råd ;) Köpte en cykel i höstas för att göra Vättern rundan, för ungefär 14k. Hade kört med den ungefär 20 mil innan loppet, när jag kommit 6 mil på loppet så gick trampan av. Hela vevarmen lossnade från vevpartiet, och jag åkte av vägen. Så blev en del repor på cykeln plus att resan blev ganska förstörd. Gick inte att få ihop den så jag kan avsluta tävlingen. Reklamerar cykeln, och får erbjudande om att dem lagar den men repor och även om cykeln kanske fick skador får jag leva med. Bryr mig inte så mycket om cykeln, just själva principen att få ett sånt dåligt erbjudande när cykeln har gått under 30 mil och jag ska få tillbaka en halvdan produkt så jag funderar på att gå vidare med det? Lite surt när man ändå lagt runt 25k totalt på en helg, och ändå köper en hyfsad cykel. Ingen hade varit med om att ett sånt vevparti hade lossnat innan, på den modellen. Hur hade ni gjort? :)
 
Tjena behöver proffs råd ;) Köpte en cykel i höstas för att göra Vättern rundan, för ungefär 14k. Hade kört med den ungefär 20 mil innan loppet, när jag kommit 6 mil på loppet så gick trampan av. Hela vevarmen lossnade från vevpartiet, och jag åkte av vägen. Så blev en del repor på cykeln plus att resan blev ganska förstörd. Gick inte att få ihop den så jag kan avsluta tävlingen. Reklamerar cykeln, och får erbjudande om att dem lagar den men repor och även om cykeln kanske fick skador får jag leva med. Bryr mig inte så mycket om cykeln, just själva principen att få ett sånt dåligt erbjudande när cykeln har gått under 30 mil och jag ska få tillbaka en halvdan produkt så jag funderar på att gå vidare med det? Lite surt när man ändå lagt runt 25k totalt på en helg, och ändå köper en hyfsad cykel. Ingen hade varit med om att ett sånt vevparti hade lossnat innan, på den modellen. Hur hade ni gjort? :)
Att det råkar ske i ett läge som förstör en resa/upplevelse för dig tror jag inte riktigt konsumenträtten tar höjd för fast det naturligtvis är tråkigt. Det har ju inte lett till specifika extrakostnader för dig som man skulle kunna hävda kompensation för. Försäljaren har ju rätt att i första hand reparera en defekt vara och i fallet med en vevarm så går den ju ganska enkelt att fixa. Svårt att säga om repor och om de uppenbart kan härledas till den aktuella incidenten men det är klart att en halvår gammal cykel kan ju mycket väl se lite använd ut iaf så känns inte uppenbart att butiken ska kompensera för det.
 
Att det råkar ske i ett läge som förstör en resa/upplevelse för dig tror jag inte riktigt konsumenträtten tar höjd för fast det naturligtvis är tråkigt. Det har ju inte lett till specifika extrakostnader för dig som man skulle kunna hävda kompensation för. Försäljaren har ju rätt att i första hand reparera en defekt vara och i fallet med en vevarm så går den ju ganska enkelt att fixa. Svårt att säga om repor och om de uppenbart kan härledas till den aktuella incidenten men det är klart att en halvår gammal cykel kan ju mycket väl se lite använd ut iaf så känns inte uppenbart att butiken ska kompensera för det.

Helt enig, hade den gått 200 mil och det hänt så hade jag varit helt med på det. Men när jag cyklat på den så lite och sjukt otrevlig bemötande så blev jag ganska vrång om jag ska vara ärlig. Så skulle jag även skriva på ett papper där jag medger att det är mitt fel. Då blev jag faktiskt mer arg. Så slog en signal till en konsumentvägledare som sa att jag skulle köra på, och yrka pengar för hela kostnaden detta inneburit mig. Så där står jag nu, tycker ju själv att det är löjligt. Men tråkigt att bli överkörd. :facepalm:
 
Helt enig, hade den gått 200 mil och det hänt så hade jag varit helt med på det. Men när jag cyklat på den så lite och sjukt otrevlig bemötande så blev jag ganska vrång om jag ska vara ärlig. Så skulle jag även skriva på ett papper där jag medger att det är mitt fel. Då blev jag faktiskt mer arg. Så slog en signal till en konsumentvägledare som sa att jag skulle köra på, och yrka pengar för hela kostnaden detta inneburit mig. Så där står jag nu, tycker ju själv att det är löjligt. Men tråkigt att bli överkörd. :facepalm:
Nu finns det ju inte odometer på en hoj så det butiken har att förhålla sig till är ju att det är en halvår gammal cykel. Det där med att skriva på papper och medge ditt fel lät däremot väldigt konstigt.
 
Det är inte omöjligt att ett vevparti lossnar helt (men sannerligen ovanligt!) - vad är det för komponenter?
 
Det är inte omöjligt att ett vevparti lossnar helt (men sannerligen ovanligt!) - vad är det för komponenter?
Shimano Tiagra FC-4700, 50x34 kände inte någon först utan hörde att något for i backen pedalen vinglade lite lätt i cirkus 100m sen stampa jag i backen och åkte av vägen. Vred sönder allt vad flänsar heter. Är det skräp?
 
https://www.trekbikes.com/se/sv_SE/...eation/l-serien/l500/p/21986/?colorCode=black

Kapar tråden lite - ska köpa ny citycykel. Min blev stulen nyligen.

Kollat på denna. Önskar minimalt underhåll och inga växlar som hoppar.
Verkar denna rimlig?
Någon med erfarenhet av CDN kedjan?
Remdrift är grymt. Tyst, bara att spola av på vintern och...ja, ganska underhållsfritt! Förutom att du måste skölja av den då och då, salt och smuts skadar fortfarande dessa drev.
Tänk på att ny drivrem kostar typ 1200kr eller nåt sånt, och dreven är också runt tusenlappen när de väl behöver bytas!
 
Tillbaka
Topp