• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vad sportar ni för racercykel?

Remdrift är grymt. Tyst, bara att spola av på vintern och...ja, ganska underhållsfritt! Förutom att du måste skölja av den då och då, salt och smuts skadar fortfarande dessa drev.
Tänk på att ny drivrem kostar typ 1200kr eller nåt sånt, och dreven är också runt tusenlappen när de väl behöver bytas!

Verkar cykeln rimlig i pris till det man får eller har du några andra tips?
Budget runt 11k.
 
Någon som år sugen på denna? Ramstorlek 52 och passar personer ca 170-180 cm (är själv 174 cm lång).
Nishiki Race Carbon (kolfiber ram).
Tiagra framväxel och Shimano 105 bak.
Köpt av mig 2012 på rea för 12k hos Sportson (ordinarie 14k kvitto finnes).

Cyklat ca 15 mil totalt men tappade intresset ganska omgående och cykeln är i mer eller mindre i nyskick och alltid stått inne i lägenheten.
Original klickpedaler Shimano (oanvända med följer).

Cykeln finns i Sundbyberg.

Pris: 6 k.

749D88A8-779C-41D1-B228-D3244B09C79F.jpeg

05CE91D2-AB80-4ECD-967A-72E93CFC534B.jpeg
 
https://www.trekbikes.com/se/sv_SE/...eation/l-serien/l500/p/21986/?colorCode=black

Kapar tråden lite - ska köpa ny citycykel. Min blev stulen nyligen.

Kollat på denna. Önskar minimalt underhåll och inga växlar som hoppar.
Verkar denna rimlig?
Någon med erfarenhet av CDN kedjan?
Jag har en L500 och är rätt nöjd.
Min önskelista var:
- hydrauliska skivbromsar
- alfine nav
- navdynamo
- remdrift
- bockstyre

Det gick inte att uppfylla, och då navväxel kändes mer angeläget än bockstyre så var det fyra kandidater kvar på slutet:
Skeppshult pro (- inte remdrift, muppigt styre, tung. + bra kvalitet, fullt utrustad.)
Nishiki Pro BLT (- inte alfine, inte navdynamo, inte fullt utrustad)
Nishiki Pro Eight (- inte remdrift, inte navdynamo, inte fullt utrustad)
Trek L500 (- turkosa detaljer, ingen klämma på pakethållaren, inte alfine. + navdynamo på baklyset, lamporna tända även när cykeln står still, fullt utrustad)

Mitt främsta klagomål med den är att frambromsen skriker. Det borde vara ett garantiärende (oljeläckage), men vad jag har föstått har inte Shimano erkänt något fel så det är svårt att hävda. Jag ska köpa ny(a) broms(ar) så fort budget tillåter. Lite irriterande är också att nyckeln inte går att ta ur låset när det är upplåst. I övrigt är jag väldigt nöjd, och de turkosa detaljerna märks inte alls.
 
Jag har en L500 och är rätt nöjd.
Min önskelista var:
- hydrauliska skivbromsar
- alfine nav
- navdynamo
- remdrift
- bockstyre

Det gick inte att uppfylla, och då navväxel kändes mer angeläget än bockstyre så var det fyra kandidater kvar på slutet:
Skeppshult pro (- inte remdrift, muppigt styre, tung. + bra kvalitet, fullt utrustad.)
Nishiki Pro BLT (- inte alfine, inte navdynamo, inte fullt utrustad)
Nishiki Pro Eight (- inte remdrift, inte navdynamo, inte fullt utrustad)
Trek L500 (- turkosa detaljer, ingen klämma på pakethållaren, inte alfine. + navdynamo på baklyset, lamporna tända även när cykeln står still, fullt utrustad)

Mitt främsta klagomål med den är att frambromsen skriker. Det borde vara ett garantiärende (oljeläckage), men vad jag har föstått har inte Shimano erkänt något fel så det är svårt att hävda. Jag ska köpa ny(a) broms(ar) så fort budget tillåter. Lite irriterande är också att nyckeln inte går att ta ur låset när det är upplåst. I övrigt är jag väldigt nöjd, och de turkosa detaljerna märks inte alls.

Kul att höra att du är nöjd. Blir nog en beställning på måndag.
 
Var precis ute på första rundan på tre veckor. Periodisk fasta och upp några kilo under semestern gjorde sitt. Är helt slut trots bara 21 km/28 kmh i snitt. Önskar jag bodde nånstans där trafik och stoppljus inte existerade. Alla jävla ryck gör en ju illamående :depressed: I morrn blir det en längre runda på Mälaröarna.
 
Har hatat att cykla fram tills jag köpte en gammal Vitus 979 för pendling till jobbet.
Strax efter blev det en Ridley Icarus SLS för landsvägstrampande.
9BDA924E-CB16-4A4E-8F60-773EA9EE39BB.jpeg

Har ju inget jättetempo som nybörjare men det är skoj :)
 
Tänkte ge mig in i landsvägscyklingsvärlden och undrar om någon här har en racer till salu i 10-15k klassen? Är 187cm lång:) helst carbon ram
 
Snart drar det här projektet igång. En Bianchi Proto Caurus från 1990 i Columbus MAX-rör. Byggdes i ytterst få exemplar och var extremt dyr på sin tid. Värd att ingå i samlingen och att bevara för framtiden trots den fula färgsättningen.

Ramen är inte tvättad och detaljerad än men skicket är gott.

44288531784_3421df93ea_b.jpg


En tidningsbild på en likadan från när det begav sig.

36329188962_284a332587_b.jpg


Har allt på hyllan till den sedan tidigare. Styrlindan är svår men efter idogt letande hittade jag några rullar på bukten.

36360252331_40f1fddbd4_b.jpg
 
Snart drar det här projektet igång. En Bianchi Proto Caurus från 1990 i Columbus MAX-rör. Byggdes i ytterst få exemplar och var extremt dyr på sin tid. Värd att ingå i samlingen och att bevara för framtiden trots den extremt fula färgsättningen.

Ramen är inte tvättad och detaljerad än men skicket är gott.

44288531784_3421df93ea_b.jpg


En tidningsbild på en likadan från när det begav sig.

36329188962_284a332587_b.jpg


Har allt på hyllan till den sedan tidigare. Styrlindan är svår men efter idogt letande hittade jag några rullar på bukten.

36360252331_40f1fddbd4_b.jpg
Det är få grejor i vår värld som kan vara så fula och så fina samtidigt...
...MAX, vilket guld. Rörprofiler/-storlekar och inte minst gaffeln känns nästintill samtida, trots att de har trettio år på nacken (men så är mitt tjänstevapen å andra sidan 25 år, så jag är kanske skev i mina bedömningar).
 
Ja, designmässigt var det en brytningstid. Ser lustigt ut med stora och ovala rör samtidigt som det sitter clips och remmar på pedalerna... Jag kommer dock att bygga upp den med den absolut första generationen Campagnolo Record Ergopower som kom på marknaden -92 (men fanns redan -91), Record Delta-bromsar och med LOOK-pedaler från samma år. Samt en Flite titan från -91. Anser att det är inom ramen för tidskorrekt.
 
Ja, designmässigt var det en brytningstid. Ser lustigt ut med stora och ovala rör samtidigt som det sitter clips och remmar på pedalerna... Jag kommer dock att bygga upp den med den absolut första generationen Campagnolo Record Ergopower som kom på marknaden -92 (men fanns redan -91), Record Delta-bromsar och med LOOK-pedaler från samma år. Samt en Flite titan från -91. Anser att det är inom ramen för tidskorrekt.

Jag är ingen samlare och lägger ingen större vikt vid periodkorrekthet (men förstår och respekterar de som anser det vara viktigt) utan är mer inriktad på andra aspekter av estetik, funktion och tematik (och där ska gudarna veta att jag petig...).

Låter som om det kan bli ett tjusigt bygge!
 
Tillbaka
Topp