• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vad sportar ni för racercykel?

Rulle

Audemars
Grymt projekt, ska bli kul att följa!

Just i år är det förstås inte så mycket öppna arrangemang, men det körs ju GP-lopp (Grand Prix, det vi oftast kallar kortbana/criterium på "svenska") ganska ofta även i Sverige och till och med lite med fastnav/banhojar. Kul tävlings- och träningsform som är utmanande både tekniskt, taktiskt och fysiskt. Utanför förbundets översyn körs det en hel del slutna arrangemang, men det är förstås en helt annan sak.

Velodrom körs det ju, tyvärr, nästan inget alls i Sverige (jojo, Falun finns, men...).
du får inte glömma den lilla ute velodromen i trelleborg:hilarious:
 

Räv

Cartier
2-Faktor
(varning för långt inlägg med endast vag cykelkoppling…)


Äntligen är projekt “Sommarhoj 2019” igång!
Men den heter inte ”2019” för att jag ligger ett år efter…
Den filmiska milstolpen Bladerunner utspelar sig ju år 2019 och uppföljaren Bladerunner 2049, well 2049… Två ruggigt bra filmer med skön etstetik!

Sommarhoj 2019 kommer bli svaret på frågan så många har ställt sig:
-Hur såg de egentligen ut, bancyklarna, hyrcyklarna modell 2019 från Tyrell-velodromen när den övergivna velodromen hittades igen 2049???

Jag tänker göra cykeln i samma formspråk som filmerna, modulära former men såklart lite ”aero”, cyberpunk, metall, smuts och rost (det regnar ju jämt i Bladerunner-staden…). Kul tillfälle att lära mig måla rostpatinering…

Men, jag tänkte börja med att göra hyrhjälmen för att bekanta mig med färger, målningssekvenser och olika tekniker innan jag tar mig an cykeln.






STATENS DIGITALA MUSEUM

Artefakt nr: 211542
Föremål: Cykelhjälm för uthyrning. Ställbar storlek.
Datering: Ca. 2019.
Material: Formpressad metall och invändiga plastmaterial. Gul mekanlack.
Fabrikat: Okänt.
Fyndplats: Tyrell-velodromen, materialförrådet. GPS 34.1127, -118.3388
Not: Skänkt av K. 2049-12-06

IMG_0584.JPG
IMG_0598.JPG
IMG_0614.JPG
IMG_0635.JPG







Jag började med en vattensporthjälm, Palm AP4000, typ såhär:
palm.jpg


Slipa upp ytan så färgen fäster
IMG_0533.jpg


Maskera de kromade nitarna och ytan för metallbandet. Måla primer på plasten.
IMG_0534.jpg


Aluminiumtejp
IMG_0537.jpg



Måla på metalloxidfärgen. Viktigt att förstå var rost uppstår och hur det sprids. Typiskt sett runt kanter och hål och genomföringar, och ovanpå solbelysta ytor. Här blev slutresultatet alldeles för symmetriskt och jämnt ovanpå och runt kanten en viktig lärdom!
IMG_0538.jpg



Maskera metalloxiden och de kromade nitarna.
IMG_0540.jpg



Till målarboxen. Fyra lager knallgult!
IMG_0563.jpg



Att måla metalloxiden under det gula verkar ha funkat riktigt bra! Det ser verkligen naturligt ut som rost som äter sig in under färgen.
IMG_0564.jpg



Avmaskering
IMG_0569.jpg



Testade att dutta på lite gult med en riven svamp för att mjuka upp övergångarna mellan rost och lack (funkade inte särskilt bra till slut). Krävs lite tänk/test för att få bättre övergång?
IMG_0570.jpg



På med oxideringsvätskan.
IMG_0571.jpg



Tar en stund att reagera,
IMG_0572.jpg


Smörj ut rostvätskan över metallytan för bra patina? Tar sig riktigt bra imho.
IMG_0573.jpg


Provade bleka det gula på ovansidan där solen tagit med Klorin men hade inte riktigt orken att vänta ut det. Blekta ovansidor är vanligt i saker som stått ute.

Sen en omgång ”weathering” på det gula. Akrylfärg utblandad i vatten, ett par omgångar "burnt siena" respektive "svart" bara kladda på och torka av, det fastnar där det finns imperfektioner och mattar av det hela lite, åldrar hela alltet lite.

IMG_0579.jpg



Men cykeln då? Jo efter inledande CAD (Cardboard-Aided-Design) och lite epoxiarbete ser grundtanken ut sähär, (stam, styre och sadel är inte de som kommer sitta på sen). Blir samma knallgula färg och krom (och rost) som hjälmen


..stay tuned… …C-beams glitter in the dark near the Tannhäuser Gate…


Lite tänk bakom Bladerunner av Syd Mead, den visionära futuristen som var med och formade världen i Bladerunner och Tron, Aliens och Star Trek.

a51807c37766595a8767f5f91f51161d.jpg
blade-runner-spinner-02.png
blade-runner-spinner-01.png
spinner_6_lge.jpg
syd_mead_bladerunner_deckard_car.jpg
voight-kampff.jpg
tyrell2.png
city.jpg
deckard-apartment-02.png

Gillar! Mycket!
Får man föreslå kompletterande glasögon a la Rank Xerox?
https://en.wikipedia.org/wiki/RanXerox

Kan göras av ett par sådana här - byta glas och patinera?
https://www.hornbach.se/shop/CFH-Sv...-tatningsgrad-5/5160138/artikel-detaljer.html
 

Singular

Rolex
2-Faktor
du får inte glömma den lilla ute velodromen i trelleborg:hilarious:
Förstås, men den är (om än trevligt renoverad och fin i sig) mer en kuriositet och en häftig upplevelse. Det körs ju ingen "riktig" åkning där och just eftersom det är en utedrom är den ju årstids-/vind-/väder- och ljusberoende i sin användning.
 

Räv

Cartier
2-Faktor
Klippte den här idag:)
A02A4CC8-61F2-413F-9B50-60FA39C2E1DC.jpeg

Mycket bra köp till det priset! Mycket! Grattis.
Vill du vara riktigt anal så skaffar du Record snabbkopplingar till naven - men det kan också bara vara högersidans "mutterdel" som är bytt (ganska vanligt). Inte svårt att få tag på om du vill. Pedalerna ser ut att vara bytta - och vevarmarna är säkert märkta 14x1,25 - vilket är fransk gängstandard (går enkelt att gänga om till den mer normala 9/16x20 om du vill). Fräscha Mafac handtagsgummin finns på bukten. Skulle också försöka få tag på Campagnolo vajerhöljeshållare (3st) till bakbromsens hölje. Satt original på dessa. Skäll på mig om du vet allt det här och att jag är en tråkmåns...
 

repertoire

Cartier
2-Faktor
När vi ändå snackar vintage. Någon som har en brun Ideale 90, Brooks B17 eller motsvarig i gott skick till salu? Restorerar gammal randonneur.
 

Räv

Cartier
2-Faktor
Har en ovanlig Ideale 90 "Rebour rodee main selon" i ofärgat läder "natur" och med kromat ställ. Säg till om jag ska ta en bild eller två. Inte billig men prisvärd.
 

Vincent

Cartier
Mycket bra köp till det priset! Mycket! Grattis.
Vill du vara riktigt anal så skaffar du Record snabbkopplingar till naven - men det kan också bara vara högersidans "mutterdel" som är bytt (ganska vanligt). Inte svårt att få tag på om du vill. Pedalerna ser ut att vara bytta - och vevarmarna är säkert märkta 14x1,25 - vilket är fransk gängstandard (går enkelt att gänga om till den mer normala 9/16x20 om du vill). Fräscha Mafac handtagsgummin finns på bukten. Skulle också försöka få tag på Campagnolo vajerhöljeshållare (3st) till bakbromsens hölje. Satt original på dessa. Skäll på mig om du vet allt det här och att jag är en tråkmåns...
Tack! nej inte alls jag är rätt ny inom det här så tar gladeligen alla tips jag kan få. hängde inte riktigt med gällande vevarmarna dock:D
 

Räv

Cartier
2-Faktor
snip...
hängde inte riktigt med gällande vevarmarna dock:D

Monark-Crescent (MCB) valde att blanda lite som de ville med gängorna på den här modellen. Av någon anledning valde de fransk gängstandard för vevlager och pedaler. För att sedan bli engelska när de skulle montera styrlagret 25,4x 24g (1"x24tpi).

Vad jag menade med vevarmarna är att de högst sannolikt är gängade för pedaler som det står så här på:
29698310208_f25f4b5881_b.jpg


Dessa kan vara lite svåra att få tag på om du vill ha rätt modell - eller någon annan modell - men man kan gänga om vevarmens pedalgänga till:

28682038047_bfcabf1693_b.jpg


Så här ser originalpedalerna ut till din cykel:

43620029761_986d7ffe2c_b.jpg


Kika vad det står på dina vevarmar och pedaler så vet du vad du har:

49938874492_2eed3b1460_b.jpg


Här är en bild på de vajerhöljeshållare jag skrev om (ska vara tre):

41887490380_b1f361837a_b.jpg
 

Vincent

Cartier
Monark-Crescent (MCB) valde att blanda lite som de ville med gängorna på den här modellen. Av någon anledning valde de fransk gängstandard för vevlager och pedaler. För att sedan bli engelska när de skulle montera styrlagret 25,4x 24g (1"x24tpi).

Vad jag menade med vevarmarna är att de högst sannolikt är gängade för pedaler som det står så här på:
29698310208_f25f4b5881_b.jpg


Dessa kan vara lite svåra att få tag på om du vill ha rätt modell - eller någon annan modell - men man kan gänga om vevarmens pedalgänga till:

28682038047_bfcabf1693_b.jpg


Så här ser originalpedalerna ut till din cykel:

43620029761_986d7ffe2c_b.jpg


Kika vad det står på dina vevarmar och pedaler så vet du vad du har:

49938874492_2eed3b1460_b.jpg


Här är en bild på de vajerhöljeshållare jag skrev om (ska vara tre):

41887490380_b1f361837a_b.jpg
Okej! Tack för bra svar, jag ska kolla upp vad det står:) Närmast blir att byta däck då de är rätt gamla, har plöjt videos gällande tubdäck. förutom att det verkar ta flera dagar så känns det rätt straight forward.
 

Räv

Cartier
2-Faktor
Enbart de riktigt nördiga är med på den här (cykel-)referensen (och nej - jag heter inte Charles d´Artagnan...)

49941316412_fac0da2fe7_b.jpg
 

Singular

Rolex
2-Faktor
Enbart de riktigt nördiga är med på den här (cykel-)referensen (och nej - jag heter inte Charles d´Artagnan...)

49941316412_fac0da2fe7_b.jpg
Tekniskt nördigt är det ju där halhet och storlek möts, men jag tror snarare att det du syftar på en plats där man kan frysa så förbannat om tassarna att man förändrar hela branschen...
 

kuma-kun

Audemars
Monark-Crescent (MCB) valde att blanda lite som de ville med gängorna på den här modellen. Av någon anledning valde de fransk gängstandard för vevlager och pedaler. För att sedan bli engelska när de skulle montera styrlagret 25,4x 24g (1"x24tpi).

Vad jag menade med vevarmarna är att de högst sannolikt är gängade för pedaler som det står så här på:
29698310208_f25f4b5881_b.jpg


Dessa kan vara lite svåra att få tag på om du vill ha rätt modell - eller någon annan modell - men man kan gänga om vevarmens pedalgänga till:

28682038047_bfcabf1693_b.jpg


Så här ser originalpedalerna ut till din cykel:

43620029761_986d7ffe2c_b.jpg


Kika vad det står på dina vevarmar och pedaler så vet du vad du har:

49938874492_2eed3b1460_b.jpg


Här är en bild på de vajerhöljeshållare jag skrev om (ska vara tre):

41887490380_b1f361837a_b.jpg

Kanske inte riktigt passar in här men när jag i min ungdom, mycket länge sen, behövde byta pedaler på min Motobecane upptäckte jag att dom körde idiotiska franska gängor.
Blev i ilskan tvungen att borra ur gängorna i veven och pressa i pedalen och låsa skiten med svetsen vilket funkade.
Antagligen ett förfarande som får herr Räv att må rejält dåligt :)
 

Räv

Cartier
2-Faktor
Kanske inte riktigt passar in här men när jag i min ungdom, mycket länge sen, behövde byta pedaler på min Motobecane upptäckte jag att dom körde idiotiska franska gängor.
Blev i ilskan tvungen att borra ur gängorna i veven och pressa i pedalen och låsa skiten med svetsen vilket funkade.
Antagligen ett förfarande som får herr Räv att må rejält dåligt :)

Får väl erkänna att min faiblesse (såg du vad jag gjorde där..!) för fransk gängstandard är ganska liten. Det finns också cyklar med Schweizisk gängstandard. Jättekul att stöta på.

Där jag kommer ifrån kallade vi det du gjorde för "djungelmeckande". Jag har en del sådant på mitt samvete. Jag har också en Grand Seiko Special med silverfärgad tavla som jag funderar på att meka lite med. Den behöver service och då det bara är en japansk klocka funderar jag på att göra det själv. Har stora Kamasa-satsen och mycket energi. :)
 

Räv

Cartier
2-Faktor
Tekniskt nördigt är det ju där halhet och storlek möts, men jag tror snarare att det du syftar på en plats där man kan frysa så förbannat om tassarna att man förändrar hela branschen...

:)
Har cyklat förbi avtagsvägen
Fast visarna pekar väll lite fel eller så finns det lite olika höjdmätningar? 1011, 1006
10 06 och (19)27, 26,5=27 igen ?

https://en.wikipedia.org/wiki/Croce_d'Aune

Tyckte att det kunde vara kul att ha något som inte var så självklart. Har även "Måndag", "WIS ?" och lite annat larv.
 

Singular

Rolex
2-Faktor
Får väl erkänna att min faiblesse (såg du vad jag gjorde där..!) för fransk gängstandard är ganska liten. Det finns också cyklar med Schweizisk gängstandard. Jättekul att stöta på.
En kompis köpte nyligen en (hyfsat ung!) Vitus 979 att ha som snyggsöndagscykel. Allt gick bra tills...franskt vevlager. Lycka till att passa in en modernare grupp på det!
 

nept

Panerai
Mina polare har fina cyklar:
hhEihgvctdsbs_odSvDGx9FY0_T-slNgLspGrm0BSNwIlGL5ggcK6DRwZ_sPJA7FfK-43F3nWCL_W8J3Z3eLkbl_blZ-FO9zjBtCsXLjEmPoWhMra_PzJmyOHtNZvZMo0ClBEmWIH6gU0e_lLCkC1jp6FzzVJJpZKeAJub2uhOccxdkoBQXJmYjuL7Hp3YA0uld5Wr0t2kxQ6oB72QhKrqqLDVk8JNHpH8NbPFjKpfiQWZ_uUMBBgrUtOUicURDXNRcAhaHmbrJTIeI4T8RHj2tVUCks59r2zGgujLEjKm6Kmh8c1wIFMQsfj1GbS5mCfud_ZoGLPK0FfccL5pP-y5JfXQtT8IwBrTqh37XAdVW-TYIUmSuUObVILAZvL9QPzGBuIIaExaCq5IGPeZ8tckfL3YO_lzAyqeCMzpjZ-hjtGGY9TLsptbh2g6Jmea567jOBXZ6H1qNdD8iHxRw2gvrIPebN8FDZH3dHntXNVNuI_ufYE5djJXE84m9vetFnBFvmhwM4jD-GcQJrGXCfQx9_W7xYvaHEuwj1vRHDmFNQ7CUSTrgvmvSqQ0SSICDeCBj8eHCrbqwK-46dfdioIsOapnHRLTDyTotSrAyLo2zrZeboS9foUop45n3Ab6w4IZRQllf5XFISJtVLh5SsPvSnXE0Jo3H7QN_dxo3AbloMbjqp3WDuDiuSuNg-FQ=w1250-h938-no


Själv rullar jag med en modern pleb-cykel (Scott speedster) som är såld som en "gravel" med grova däck (se bilden) men har bytt till 28 mm pendlardäck och då är det praktiskt taget en räser, även om jag kör vanliga pedaler. Orkar inte köra cykelskor till jobbet liksom. Har även en uppsättning vinterdäck som är 32 mm och de passar bra just för att det är större utrymme för däcken. :p

kPa9f-h-U4suPyAm1JFLlVoAFCR2SycCPeHsjVCzDzZaGbSusPFC5mKwLmAQeAhyXgUldFHnFusYXTwE1HwbmAyMDO1hNcbT16hdSZPxrMC1MnCCIhJx_iJxH4hzRmV8vfnDEupRsNuILZqGHwc_sgw07j2zbmRdrVFQxT2DWVnlbWwVMhm33ez73OlvEPg7vTL1UK9FJHgTK6du1k1Qx6L5fE0MDrr0YULQPhZh3TMMn1C52wrxdReUB4VYgDnqKR0RO8ynI3CEO9K_yRXgdc6N1g1mOZxLZAPZREfSIC2aRnUWhA_1mLd-tbG8Pcz_tTJVL7239dWzd9kVrlbuXi9FQ_a7Dl4RgHAWZNRwQ1hNB9t8kFHx68zGNejm9UCeuNQhp5lg8nYUtUZO3_EecFP9KmZluTijEKcPO6EtZtSdaN6hmZbYLzsUKZ3MtWa4w1e7tbwMuBlwHxnCiIhbBs9UjSQi726FALZdpiY71Pgv7gKhEhpk5VbzTgkfj9qTB1IVeCp-BEduL_fKHkU2bbOvdSDjY-62ZESFafiLfyLhU7ExcpobvqxdxEoLP6lB2of4hHd2yiPpO5MDFz-nE_8UghqIXb9KAMOutFmArfdfJpgqtCqZEeaa4uw6oI4OwaLX8LIvZbKCcbCfacfD4y5FOs_RaMUwIO67hcvPeJO-0IZQgBQS7chFkk-9=w1250-h938-no
 

korvaza

Omega
Nu behöver jag er hjälp! Det är dags för mig att köpa en ny cykel då hälsporre har satt stopp för min löpning. Jag är på jakt efter en snabb cykel som jag kan ta på längre, snabba turer i Stockholms området (Ekerö, färingsö osv). Jag har tidigare cyklat på Trek Emonda ALR 5, men sålde denna pga att den kändes lite tråkig.. Just nu står jag mellan en Giant TCR Advanced Disc 2 eller en Giant Propel Advanced Disc 2, bägge två med skivbromsar och 105 komponenter.

Jag kommer mestadels cykla själv och har även tankar på att köra ett triathlon inom de kommande åren, skulle ni gå på racer (TCR) eller Aero (Propel)?

Propel : https://www.bikester.se/giant-propel-advanced-2-disc-M776969.html

TCR: https://www.bikester.se/giant-tcr-advanced-2-disc-M777020.html?

TACK FÖR HJÄLPEN :)
 

MKRGG

Annie Leibovitz
2-Faktor
Nu behöver jag er hjälp! Det är dags för mig att köpa en ny cykel då hälsporre har satt stopp för min löpning. Jag är på jakt efter en snabb cykel som jag kan ta på längre, snabba turer i Stockholms området (Ekerö, färingsö osv). Jag har tidigare cyklat på Trek Emonda ALR 5, men sålde denna pga att den kändes lite tråkig.. Just nu står jag mellan en Giant TCR Advanced Disc 2 eller en Giant Propel Advanced Disc 2, bägge två med skivbromsar och 105 komponenter.

Jag kommer mestadels cykla själv och har även tankar på att köra ett triathlon inom de kommande åren, skulle ni gå på racer (TCR) eller Aero (Propel)?

Propel : https://www.bikester.se/giant-propel-advanced-2-disc-M776969.html

TCR: https://www.bikester.se/giant-tcr-advanced-2-disc-M777020.html?

TACK FÖR HJÄLPEN :)
TCR, för bekvämare turer. Aero är imo inte jätteskönt och det ska mycket till för gains alls.
 

rdianat

Cartier
2-Faktor
Råkade tippa över idag när jag skulle stanna, då jag uppenbarligen klickade ur fel fot (vägen sluttade lite åt andra hållet). :rolleyes: Föll på högersidan av cykeln på en gräsplätt. Inga skador och tänkte inte mer på det, förrän jag lite senare tycker mig höra att kedjan inte går helt rätt. Växlar runt lite och vips - kedjesallad i ekrarna... (en eker fick sig en kyss och måste ev bytas). Krängde på kedjan igen och cyklade hem, samt lät bli de lägre växlarna. Känns ändå osannolikt att H- och L-skruvarna tappat sin inställning, eller? Såg ju såklart inte, men det känns som att jag tog större delen av smällen. :D Kan det vara så enkelt att kedjan inte ligger på rätt kugg sett till växel? Derailleur hanger:n ser inte ut att ha böjts. Lite idéer på felsökning tas tacksamt emot! Var tyvärr lite kladdigt så jag testade inte så mycket under rundan. Har en sram red derailleur från ca 2012-2013 där bak.
 
Senast ändrad:

DrSbaitso

Rolex
2-Faktor
Råkade tippa över idag när jag skulle stanna, då jag uppenbarligen klickade ur fel fot (vägen sluttade lite åt andra hållet). :rolleyes: Föll på högersidan av cykeln på en gräsplätt. Inga skador och tänkte inte mer på det, förrän jag lite senare tycker mig höra att kedjan inte går helt rätt. Växlar runt lite och vips - kedjesallad i ekrarna... (en eker fick sig en kyss och måste ev bytas). Krängde på kedjan igen och cyklade hem, samt lät bli de lägre växlarna. Känns ändå osannolikt att H- och L-skruvarna tappat sin inställning, eller? Såg ju såklart inte, men det känns som att jag tog större delen av smällen. :D Kan det vara så enkelt att kedjan inte ligger på rätt kugg sett till växel? Derailleur hanger:n ser inte ut att ha böjts. Lite idéer på felsökning tas tacksamt emot! Var tyvärr lite kladdigt så jag testade inte så mycket under rundan. Har en sram red derailleur från ca 2012-2013 där bak.
Vanligast är att växelörat böjts (de är gjorda av mjuk alu för att varken ram eller växel ska ta skada vid en smäll). Kolla rakt bakifrån om växelföraren är parallel med kransarna bak. Har den fått en liten smäll kommer den att vara lite vinklad in mot hjulet.
 

rdianat

Cartier
2-Faktor
Vanligast är att växelörat böjts (de är gjorda av mjuk alu för att varken ram eller växel ska ta skada vid en smäll). Kolla rakt bakifrån om växelföraren är parallel med kransarna bak. Har den fått en liten smäll kommer den att vara lite vinklad in mot hjulet.
Stort tack! Detta fixade problemet. Det såg rakt ut vid en första anblick, men så var alltså inte fallet.
 

NiklasArvid

Mon Mothma
2-Faktor
(varning för långt inlägg med endast vag cykelkoppling…)


Äntligen är projekt “Sommarhoj 2019” igång!
Men den heter inte ”2019” för att jag ligger ett år efter…
Den filmiska milstolpen Bladerunner utspelar sig ju år 2019 och uppföljaren Bladerunner 2049, well 2049… Två ruggigt bra filmer med skön etstetik!

Update - no update.... (inget cykelinnehålll...) :D

har inte kommit framåt med 2019... Corona ett par veckor och sen snubblade jag över "Tensegrity"-skulpturer och tyckte det verkade superspännande att bygga en sån.... skitkul var det och lite mindblowing känsla ändå....

Ungarnas smältlim blir riktigt bra som (dåliga) svetsfogar! :D
(ska snygga till foten bara så är den klar!)

Titel: Industrial Post Mortem 2020ne
IMG_0940.JPG
IMG_0963.jpg
IMG_0956.JPG
IMG_0964.jpg
IMG_0928.JPG
IMG_0891.jpg


Papprör med alutejp...
IMG_0879.jpg


andra inspirerande exempel:
7465017-Driftwood-Tensegrity-Sculpture-0.jpg
7453640-Driftwood-Tensegrity-Sculpture-0.jpg
 
Senast ändrad:
Topp