(varning för långt inlägg med endast vag cykelkoppling…)
Äntligen är projekt “Sommarhoj 2019” igång!
Men den heter inte ”2019” för att jag ligger ett år efter…
Den filmiska milstolpen
Bladerunner utspelar sig ju år 2019 och uppföljaren
Bladerunner 2049, well 2049… Två ruggigt bra filmer med skön etstetik!
Sommarhoj 2019 kommer bli svaret på frågan
så många har ställt sig:
-Hur såg de egentligen ut, bancyklarna, hyrcyklarna modell 2019 från Tyrell-velodromen när den övergivna velodromen hittades igen 2049???
Jag tänker göra cykeln i samma formspråk som filmerna, modulära former men såklart lite ”aero”, cyberpunk, metall, smuts och rost (det regnar ju jämt i Bladerunner-staden…). Kul tillfälle att lära mig måla rostpatinering…
Men, jag tänkte börja med att göra hyrhjälmen för att bekanta mig med färger, målningssekvenser och olika tekniker innan jag tar mig an cykeln.
STATENS DIGITALA MUSEUM
Artefakt nr: 211542
Föremål: Cykelhjälm för uthyrning. Ställbar storlek.
Datering: Ca. 2019.
Material: Formpressad metall och invändiga plastmaterial. Gul mekanlack.
Fabrikat: Okänt.
Fyndplats: Tyrell-velodromen, materialförrådet. GPS 34.1127, -118.3388
Not: Skänkt av K. 2049-12-06
Jag började med en vattensporthjälm, Palm AP4000, typ såhär:
Slipa upp ytan så färgen fäster
Maskera de kromade nitarna och ytan för metallbandet. Måla primer på plasten.
Aluminiumtejp
Måla på metalloxidfärgen. Viktigt att förstå var rost uppstår och hur det sprids. Typiskt sett runt kanter och hål och genomföringar, och ovanpå solbelysta ytor. Här blev slutresultatet alldeles för symmetriskt och jämnt ovanpå och runt kanten en viktig lärdom!
Maskera metalloxiden och de kromade nitarna.
Till målarboxen. Fyra lager knallgult!
Att måla metalloxiden under det gula verkar ha funkat riktigt bra! Det ser verkligen naturligt ut som rost som äter sig in under färgen.
Avmaskering
Testade att dutta på lite gult med en riven svamp för att mjuka upp övergångarna mellan rost och lack (funkade inte särskilt bra till slut). Krävs lite tänk/test för att få bättre övergång?
På med oxideringsvätskan.
Tar en stund att reagera,
Smörj ut rostvätskan över metallytan för bra patina? Tar sig riktigt bra imho.
Provade bleka det gula på ovansidan där solen tagit med Klorin men hade inte riktigt orken att vänta ut det. Blekta ovansidor är vanligt i saker som stått ute.
Sen en omgång ”weathering” på det gula. Akrylfärg utblandad i vatten, ett par omgångar "burnt siena" respektive "svart" bara kladda på och torka av, det fastnar där det finns imperfektioner och mattar av det hela lite, åldrar hela alltet lite.
Men cykeln då? Jo efter inledande CAD (Cardboard-Aided-Design) och lite epoxiarbete ser grundtanken ut sähär, (stam, styre och sadel är inte de som kommer sitta på sen). Blir samma knallgula färg och krom (och rost) som hjälmen
..stay tuned… …C-beams glitter in the dark near the Tannhäuser Gate…
Lite tänk bakom Bladerunner av Syd Mead, den visionära futuristen som var med och formade världen i Bladerunner och Tron, Aliens och Star Trek.