• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vad sportar ni för racercykel?

Threeone

Omega
Kan någon hjälpa till att både identifiera och värdera min gamla stål-Colnago? Försökt med diverse guider, men inget stämmer hundra. Ramen är rund-pipad i Columbus SLX.
A26C4C54-FE8D-472F-8EC8-6A1A65AA6B91.jpeg

AA1A7D3C-B115-4A80-9E8F-7B6306F560D9.jpeg 3BF251CA-3237-4DE9-B98B-225674A2D968.jpeg 777F5B20-1813-46E2-B03F-6EEBD9586B6A.jpeg
Komponenter:
Styre: SR Sakae
Fälgar: Mavic Argent 10 (bak), Mavic S.S.C (fram)
Växelreglage: Shimano Dura-Ace
Framväxel: Campagnolo Mirage
Bakväxel Shimano Dura-Ace
Bromshandtag: Shimano 600 SLR
Bromsar: Dia Compe
 

Räv

Cartier
2-Faktor
Kan någon hjälpa till att både identifiera och värdera min gamla stål-Colnago? Försökt med diverse guider, men inget stämmer hundra. Ramen är rund-pipad i Columbus SLX.
A26C4C54-FE8D-472F-8EC8-6A1A65AA6B91.jpeg

AA1A7D3C-B115-4A80-9E8F-7B6306F560D9.jpeg 3BF251CA-3237-4DE9-B98B-225674A2D968.jpeg 777F5B20-1813-46E2-B03F-6EEBD9586B6A.jpeg
Komponenter:
Styre: SR Sakae
Fälgar: Mavic Argent 10 (bak), Mavic S.S.C (fram)
Växelreglage: Shimano Dura-Ace
Framväxel: Campagnolo Mirage
Bakväxel Shimano Dura-Ace
Bromshandtag: Shimano 600 SLR
Bromsar: Dia Compe

Det finns detaljer på/med den ramen som är ganska speciella och som ger motstridiga signaler. Förstår att du inte får ihop det i guiderna. Bara en sådan sak som att bakbromsens vajerhölje är draget på undersidan av det horisontella ramröret. Med tre (3) vajerhöljesstyrare... a la vad som normalt skulle ha återfunnits ovanpå röret. Men det finns exempel på andra dragningar (ex Conic SLX Total Spiral 1988 - som i kataloger har två tunnlar på undersidan).

Det finns något som gafflar in årtalet någorlunda och det är hur "the seat stay caps" är gjorda. Du har "Colnago"-texten. Det - tillsammans med andra detaljer (muffarna vid styrhuvudet) gör att jag skulle placera den runt 1986-88. Jag tror på goda grunder att den är omlackerad (färgschema, oifylld klöver på styrhuvudmuff, en röd SLX-dekal med mörk kant - vilket mig veterligen inte "finns"). Det gör att exempelvis bromsvajerdragningen kan vara ändrad. Muffar, seat stay caps och att den bara har fästen för en flaska + gaffelkrona = 1986-88. Med möjliga ändringar efteråt.

Plus att Colnago hade:
Ett antal underleverantörer.
Gjorde specialversioner till både till privatpersoner och handlare
Hade taskig kvalitetskontroll (vid just den här tiden)
Var Italienare (inget nedsättande i det förutom att de sk-t fullständigt i vad folk beställde och gjorde lite som de själva kände för...allt som hette Colnago sålde)
Din ram var inte en av topp-ramarna för tiden och det kan göra att det finns ett antal varianter beroende på underleverantör.
Etc.

Värdering ger jag mig inte in på då det är en för mig helt ointressant frågeställning. Lägg ut den på auktion så visar det sig.

PS - snygg sockel och tapet. Säger inget om eluttaget.
 
Senast ändrad:

Singular

Rolex
2-Faktor
Vaddå, guldkedjan eller? ;)

Faktiskt riktigt kul att cykla på. Ca 200k på denna senaste veckan. Snittade nästan 31 idag över 50k. Tar väldigt bra på benen känner jag så här initialt.
Jag tror vi har varit inne på spåret "en blind människa bygger en härlig cykel ur en skrotlåda" tidigare... :D

Nu är jag en troglodyt som ni säkert redan vet - men vad gör en Columbus-duva på den framgaffeln? Gör Columbus saker som inte är i stål nu för tiden!?

PS - guldkedja är normalt. Det är sedan gammalt...

Columbus har sålt...lite andra prylar än avloppsrör ett tag. Men bara ett mycket kort tag, förstås. :D
 

Threeone

Omega
Det finns detaljer på/med den ramen som är ganska speciella och som ger motstridiga signaler. Förstår att du inte får ihop det i guiderna. Bara en sådan sak som att bakbromsens vajerhölje är draget på undersidan av det horisontella ramröret. Med tre (3) vajerhöljesstyrare... a la vad som normalt skulle ha återfunnits ovanpå röret. Men det finns exempel på andra dragningar (ex Conic SLX Total Spiral 1988 - som i kataloger har två tunnlar på undersidan).

Det finns något som gafflar in årtalet någorlunda och det är hur "the seat stay caps" är gjorda. Du har "Colnago"-texten. Det - tillsammans med andra detaljer (muffarna vid styrhuvudet) gör att jag skulle placera den runt 1986-88. Jag tror på goda grunder att den är omlackerad (färgschema, oifylld klöver på styrhuvudmuff, en röd SLX-dekal med mörk kant - vilket mig veterligen inte "finns"). Det gör att exempelvis bromsvajerdragningen kan vara ändrad. Muffar, seat stay caps och att den bara har fästen för en flaska + gaffelkrona = 1986-88. Med möjliga ändringar efteråt.

Plus att Colnago hade:
Ett antal underleverantörer.
Gjorde specialversioner till både till privatpersoner och handlare
Hade taskig kvalitetskontroll (vid just den här tiden)
Var Italienare (inget nedsättande i det förutom att de sk-t fullständigt i vad folk beställde och gjorde lite som de själva kände för...allt som hette Colnago sålde)
Din ram var inte en av topp-ramarna för tiden och det kan göra att det finns ett antal varianter beroende på underleverantör.
Etc.

Värdering ger jag mig inte in på då det är en för mig helt ointressant frågeställning. Lägg ut den på auktion så visar det sig.

PS - snygg sockel och tapet. Säger inget om eluttaget.
Tack för ett riktigt bra och uttömmande svar! Har inte använt den på flera år och haft den hängande på väggen. Tyvärr har frun nu tröttnat och vägrar ha den i lägenheten. Tror den är bättre i någon annans händer än att stå och ruttna i ett cykeförråd.

Är det EBay som gäller?
 

Räv

Cartier
2-Faktor
Tradera eller Ebay spelar ingen roll för den här cykeln - i min mening. Du skulle förmodligen tjäna rent monetärt på att sälja den i delar. Pengar kontra nedlagd tid (lägga upp auktioner skriva beskrivningar, demontera, packa, skicka, strul, etc.) kan dock ge en helt annan rekommendation. Cykeln är inte attraktiv för samlare så du behöver inte ha dåligt samvete om du slaktar den men den kanske inte heller är speciellt attraktiv för "moderna" cyklister som vill ha en hel cykel. Svårt. Det enkla och vad jag skulle göra är att lägga ut den på blocket, skriva cirka 4500 och se vad som händer.

PS - när jag nu ändå, i motsats till vad jag skrev tidigare, gör en värdering är det kanske bäst att jag förtydligar mig något. Jag tror att den går att sälja för 4500 kronor för att det står Colnago på den. Inte för att den i sig är värd 4500 kr. Det är gäng mindre attraktiva delar på en omlackad ram. En omlackerad ram kan dölja vilka lagningar som helst. Känner att jag kan uppfattas som ganska hård och kritisk i min bedömning men jag står för den (efter att ha pillat med gamla tävlingscyklar sedan början av 1980-talet blir man lätt hård och kritisk).
 
Senast ändrad:

Threeone

Omega
Tradera eller Ebay spelar ingen roll för den här cykeln - i min mening. Du skulle förmodligen tjäna rent monetärt på att sälja den i delar. Pengar kontra nedlagd tid (lägga upp auktioner skriva beskrivningar, demontera, packa, skicka, strul, etc.) kan dock ge en helt annan rekommendation. Cykeln är inte attraktiv för samlare så du behöver inte ha dåligt samvete om du slaktar den men den kanske inte heller är speciellt attraktiv för "moderna" cyklister som vill ha en hel cykel. Svårt. Det enkla och vad jag skulle göra är att lägga ut den på blocket, skriva cirka 4500 och se vad som händer.

PS - när jag nu ändå, i motsats till vad jag skrev tidigare, gör en värdering är det kanske bäst att jag förtydligar mig något. Jag tror att den går att sälja för 4500 kronor för att det står Colnago på den. Inte för att den i sig är värd 4500 kr. Det är gäng mindre attraktiva delar på en omlackad ram. En omlackerad ram kan dölja vilka lagningar som helst. Känner att jag kan uppfattas som ganska hård och kritisk i min bedömning men jag står för den (efter att ha pillat med gamla tävlingscyklar sedan början av 1980-talet blir man lätt hård och kritisk).
Uppskattar ärligheten. Blocket nästa!
 

Tre333

Cartier
Hej alla,
Jag är uppenbarligen inte så bevandrad med cyklar och olika slangar så ber er om hjälp, har fått punka på min moutain bike av märke Gary Fisher och slangen som satt i framdäcket har denna märkning:
upload_2020-4-7_9-38-17.png


Kan jag gå köpa en sån här slang och sätta i?
https://www.xxl.se/continental-cykelslang-conti-fv-tour-26/p/1033070_1_style
Däcken är aningen tjockare och grövre så det jag undrar är om det finns enkom slangar för dessa däck?
Tack på förhand! :)
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Hej alla,
Jag är uppenbarligen inte så bevandrad med cyklar och olika slangar så ber er om hjälp, har fått punka på min moutain bike av märke Gary Fisher och slangen som satt i framdäcket har denna märkning:
upload_2020-4-7_9-38-17.png


Kan jag gå köpa en sån här slang och sätta i?
https://www.xxl.se/continental-cykelslang-conti-fv-tour-26/p/1033070_1_style
Däcken är aningen tjockare och grövre så det jag undrar är om det finns enkom slangar för dessa däck?
Tack på förhand! :)
Din gamla slang är för bredare däck, 1.9-22 tum medan den du tittar på bara är till 1.4-1,75 bredd. Vad du ska köra på för däck bestämmer storleken på innerslangen.
Du kan inte bara laga punkan?
 
Senast ändrad:

Tre333

Cartier
Din gamla slang är för bredare däck, 1.9-22 tum medan den du tittar på bara är till 1.4-1,75 bredd. Vad du ska köra på för däck bestämmer storleken på innerslangen.
Du kan inte bara laga punkan?
Ok, ska se om jag kan finna "bredare slang". Försökte laga men vart bara ytterligare hål så släppte det och ska se vars jag kan finna slang.
Kanske en sån här slang?
https://www.bikester.se/continental-mtb-26-tube-M155015.html?cgid=37139
Fattar helt enkelt inte vad alla olika mått/siffror står för.. :(
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Ok, ska se om jag kan finna "bredare slang". Försökte laga men vart bara ytterligare hål så släppte det och ska se vars jag kan finna slang.
Kanske en sån här slang?
https://www.bikester.se/continental-mtb-26-tube-M155015.html?cgid=37139
Fattar helt enkelt inte vad alla olika mått/siffror står för.. :(
Den slangen blir bra!

"Lämplig för däckstorlek i tum (Diameter x Bredd): 26 x 1.75 > 26 x 2.5"
dvs för 26 tums hjul (gamla MTB-standarden) och däckbredd mellan 1,75 till 2,5 tum (45-63,5 mm breda däck)
 

DrSbaitso

Rolex
2-Faktor
Hej alla,
Jag är uppenbarligen inte så bevandrad med cyklar och olika slangar så ber er om hjälp, har fått punka på min moutain bike av märke Gary Fisher och slangen som satt i framdäcket har denna märkning:
upload_2020-4-7_9-38-17.png


Kan jag gå köpa en sån här slang och sätta i?
https://www.xxl.se/continental-cykelslang-conti-fv-tour-26/p/1033070_1_style
Däcken är aningen tjockare och grövre så det jag undrar är om det finns enkom slangar för dessa däck?
Tack på förhand! :)
https://www.xxl.se/continental-cykelslang-conti-fv-mtb-26/p/1022664_1_style
Är rätt bredd om du vill handla på xxl. Håll koll på ventilen också - DV, eller Dunlop är "vanlig" cykelventil. SV eller Schrader är bilventil. Presta är racerventil. DV och sv går att byta mellan, men Presta är smalare. Har du Presta idag kommer inte sv/DV att passa. Har du sv/DV kommer Presta att vara väldigt lös.
 

Tre333

Cartier
Tack igen för hjälpen med min punka och nyinköpta slang, fixat! :)
Någon som "cykelpendlar" och ställer sin cykel vid t-centralen eller i närheten? Funderar på lite olika alternativ då jag ska börja pendla till och från stockholm c och sen ta mig ca 3-4km enkel inne i stan (fram och tillbaka) och kikar eventuellt på en elscooter, någon som använder sån och har något bra tips? Läst en del tester och den modell som verkar vinna mkt tester är denna:
Xiaomi Mi M365
Sorry för OT i denna tråd men fann ingen passande för elscooter fråga så tänkte jag testa här :)
Tack på förhand ännu en gång :)
 

DrSbaitso

Rolex
2-Faktor
Tack igen för hjälpen med min punka och nyinköpta slang, fixat! :)
Någon som "cykelpendlar" och ställer sin cykel vid t-centralen eller i närheten? Funderar på lite olika alternativ då jag ska börja pendla till och från stockholm c och sen ta mig ca 3-4km enkel inne i stan (fram och tillbaka) och kikar eventuellt på en elscooter, någon som använder sån och har något bra tips? Läst en del tester och den modell som verkar vinna mkt tester är denna:
Xiaomi Mi M365
Sorry för OT i denna tråd men fann ingen passande för elscooter fråga så tänkte jag testa här :)
Tack på förhand ännu en gång :)
Du kan ju alltid starta en tråd?
 

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Så mkt godis här!
En allmän fråga. Om man ska köpa enklare saker som styrlinda, vanliga pedaler och däck. Är det mycket billigare att köpa på nätet än tex Cykloteket och var köper man isf lämpligast?
 

essGunnar

Audemars
2-Faktor
Så mkt godis här!
En allmän fråga. Om man ska köpa enklare saker som styrlinda, vanliga pedaler och däck. Är det mycket billigare att köpa på nätet än tex Cykloteket och var köper man isf lämpligast?
Med möjligt undantag för dyrare kvalitetsdäck skulle jag säga att har man råd att lägga de pengarna som vi här gör på klockor så kan man undvara de småslantarna man sparar på att köpa online vs en schysst lokal cykelhandlare. Däremot kan ju utbudet på en del saker som tex kul styrlindor vara betydligt mer begränsat lokalt och vill man åt specifika prylar så kan man många gånger vara hänvisad online.
 

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Med möjligt undantag för dyrare kvalitetsdäck skulle jag säga att har man råd att lägga de pengarna som vi här gör på klockor så kan man undvara de småslantarna man sparar på att köpa online vs en schysst lokal cykelhandlare. Däremot kan ju utbudet på en del saker som tex kul styrlindor vara betydligt mer begränsat lokalt och vill man åt specifika prylar så kan man många gånger vara hänvisad online.
Tack! Var lite så jag tänkte också. Behöver inga Super udda grejer och stöttar gärna Cykloteket lite då jag köpt hoj och annat där med bra service.
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Vad gör jag av vajern som ni ser på bild. Den ligger emot kedjan ifall jag skulle trampa.
IMG_20200411_122758.jpg
Svårt att se hur det är monterat på bilden. Din fästskruv ser nästan ut att sitta på fel plats? Vajern skall inte vara i närheten av kedjan och kan vinklas lite utåt innan man kapar till rätt längd. Leta efter en monteringsvideo på youtube eller ta hjälp. Så här skall det se ut;
B6B17025-B790-4A99-AAF7-474A9D6D44FC.jpeg
682D9A86-E2D4-441D-8D83-137BB8A59E8A.jpeg


Jag har SRAM, men samma tänk där;
175A8B64-B0CE-44D4-9DC5-11D2BE12B67D.jpeg
 

Bilagor

  • 61BCEEB8-568B-477A-BC53-7D176ECAB8EC.jpeg
    61BCEEB8-568B-477A-BC53-7D176ECAB8EC.jpeg
    59.3 KB · Visningar: 2

MrIzoard

Panerai
2-Faktor
Vad gör jag av vajern som ni ser på bild. Den ligger emot kedjan ifall jag skulle trampa.
IMG_20200411_122758.jpg
Svårt att se hur det är monterat på bilden. Din fästskruv ser nästan ut att sitta på fel plats? Vajern skall inte vara i närheten av kedjan och kan vinklas lite utåt innan man kapar till rätt längd. Leta efter en monteringsvideo på youtube eller ta hjälp. Så här skall det se ut;
B6B17025-B790-4A99-AAF7-474A9D6D44FC.jpeg
682D9A86-E2D4-441D-8D83-137BB8A59E8A.jpeg


Jag har SRAM, men samma tänk där;
175A8B64-B0CE-44D4-9DC5-11D2BE12B67D.jpeg
Det skulle kunna vara en R7000-bakväxel, de ser ut ungefär på det sättet i infästningen.
Men dubbelkolla som Rozzy säger att fästskruven sitter rätt, gör den det så hade jag klippt av vajern till tillräckligt kort längd för att slippa problemet.
Men du "behöver" ett nytt skydd på änden av vajern för att den inte skall frasa upp sig och att man själv inte skall skada sig på den. Ibland kan man återanvända den gamla om man öppnar den lite försiktigt.
 
Topp