• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vad sportar ni för racercykel?

Börjar gå in i semester-mode. Ser fram mot att bygga lite hojar.

49951655263_43c67fca2b_b.jpg


Pillade isär ett Record 10v Ergopower. Klart färre delar än en klocka...

Före ultraljudstvätt
49981267853_b7d913753b_b.jpg


Efter
49982047687_239d44a264_b.jpg
10v Ergo v2 Record - husets favorit!
 
Min favorit är egentligen tidiga Chorus 10v ergo. Samma innanmäte som Record men aluminium i spakarna. Svåra. Köper gärna.
 
Min favorit är egentligen tidiga Chorus 10v ergo. Samma innanmäte som Record men aluminium i spakarna. Svåra. Köper gärna.
Önskar jag kunde hjälpa, men alla mina är monterade (förutom ett reservpar att ev kannibalisera på). Record/Chorus med kolfiberhandtag är i mitt tycke lättare att bygga moderna(-ish) cyklar med (eftersom allt är svart nuförtiden...) - jag är ju en sån tramsig stilfascist som bygger hojarna enligt en av tre enkla principer; allt silver, allt svart eller allt rått.
 
Önskar jag kunde hjälpa, men alla mina är monterade (förutom ett reservpar att ev kannibalisera på). Record/Chorus med kolfiberhandtag är i mitt tycke lättare att bygga moderna(-ish) cyklar med (eftersom allt är svart nuförtiden...) - jag är ju en sån tramsig stilfascist som bygger hojarna enligt en av tre enkla principer; allt silver, allt svart eller allt rått.
Vad innebär "rått"?
 
Vad innebär "rått"?
Alltså inte lackat eller (svart-)anodiserat. Då kan man mygla in gamla Zipp-hjul, Record 10-bakväxlar och annat tjafs i ekvationen utan att den inre stilpolisen gör en särskild insats i samvetet. Läckrast är det förstås mot råa ramar men jag kan tänka mig att sträcka mig hela vägen till lite kromade detaljer (i fram och bakgafflar) och gråanodiserade fälgar (och Century, förstås!). Jag är ju så jävla skadad att jag tycker att det är knepigt att kassetten är förnicklad/kromad med ett i övrigt helsvart komponentval (men som alla Campagnolofundamentalister vet finns det ju ett, om än synddyrt, sätt att att åtminstone få det mellangrått)...

Gustav Gullholm ("Dangerholm" på internet) har seglat upp som inspirerande MTB-moddare de senaste två-tre åren och han gillar likt jag att allt som kan vara naket ska vara det (även om han jobbar avsevärt mycket hårdare med själva avklädningen, medan jag bara sitter på kammaren och väljer färdiga grejor).
 
Senast ändrad:
Fin! En fråga Räv/JE/Styggo.. När du skaffar en ny ram och bygger en cykel till original eller med tidstypisk utrustning, är det för att cykla på eller mest skoj att bygga/museiföremål? Väljer du ram i din storlek eller är modell och skick av mer betydelse?

Tack! En bra - och svår - fråga. En som jag själv ställer mig med jämna mellanrum.

När det gäller just den här - jag hade delarna och det dök upp en ram i rätt skick och storlek. Andra gånger kan det vara något helt annat. Det verkar alltid finnas en anledning att skaffa en till. Det jag håller hårt på är att det ska vara en ram i min storlek. Den begränsningen är nyttig... Förr renoverade jag ofta ramarna till nyskick. Idag, när jag faller dit, söker jag ramar i originalskick. Bättre eller sämre. Ett använt skick kan vara mycket mer intressant än ett renoverat. Jmfr. klockor. Jag gillar "used but not abused".

Jag har cyklar som jag byggt för att använda, jag har cyklar som jag byggt för att jag kan, jag har cyklar som jag byggt för eftervärlden/museum. Framför allt tycker jag att det är kontemplativt - för nöjes skull. Jag cyklar men inte i den utsträckningen att jag behöver 30 cyklar.

Skrev så här på ett internationellt cykel-forum:
"I have had my fair share of Crescent 92320 and Monark 90320 thru the years. They are somewhat of a staple vintage race bike over here in Sweden. I believe this is my 19: th...
Before getting this frame I have not had one in the collection for many years. I could not resist it when it came up for sale for a song at a local bike site. The pictures showed a untouched 90320 frame in splendid condition. Missing a rivet for the Monark headbadge and it had only a Campagnolo headset forkrace mounted. I checked my inventory and realized I have all the parts needed and nothing better to put them on for now."


Så här skrev jag till några vänner nyligen:
”Jag har för få cyklar.” Så känner och tänker jag mer och mer sällan…
Som ni vet har jag en del tävlingscyklar. OK – jag erkänner att jag kanske har lite fler än ”en del”. Har de senaste åren insett det absurda och därför dragit ned på cykel-knarkandet. Ändå kan det fortfarande dyka upp något som är för frestande. Förra veckan var ett sådant tillfälle. Jag tog ett återfall.
En 50 år gammal Monark tävlingsram och i det närmaste i nyskick. Det var bara en ren ram – dvs. inga delar medföljde - det var inte en cykel. Kunde inte hålla mig. Jag har allt som behövs för att bygga upp den och dessutom med mestadels gamla oanvända delar – new old stock.


Har ett gäng ramar som väntar på sin tur. Ser fram mot att bygga dem. I slutänden kan man dock inte ta med sig något - så när jag är "klar" blir det att slakta de flesta för att bekosta ett utsvävande leverne i sus och dus. Några kommer hamna på ett museum. Om det finns något lämpligt sådant.
 
Tack! En bra - och svår - fråga. En som jag själv ställer mig med jämna mellanrum.

När det gäller just den här - jag hade delarna och det dök upp en ram i rätt skick och storlek. Andra gånger kan det vara något helt annat. Det verkar alltid finnas en anledning att skaffa en till. Det jag håller hårt på är att det ska vara en ram i min storlek. Den begränsningen är nyttig... Förr renoverade jag ofta ramarna till nyskick. Idag, när jag faller dit, söker jag ramar i originalskick. Bättre eller sämre. Ett använt skick kan vara mycket mer intressant än ett renoverat. Jmfr. klockor. Jag gillar "used but not abused".

Jag har cyklar som jag byggt för att använda, jag har cyklar som jag byggt för att jag kan, jag har cyklar som jag byggt för eftervärlden/museum. Framför allt tycker jag att det är kontemplativt - för nöjes skull. Jag cyklar men inte i den utsträckningen att jag behöver 30 cyklar.

Skrev så här på ett internationellt cykel-forum:
"I have had my fair share of Crescent 92320 and Monark 90320 thru the years. They are somewhat of a staple vintage race bike over here in Sweden. I believe this is my 19: th...
Before getting this frame I have not had one in the collection for many years. I could not resist it when it came up for sale for a song at a local bike site. The pictures showed a untouched 90320 frame in splendid condition. Missing a rivet for the Monark headbadge and it had only a Campagnolo headset forkrace mounted. I checked my inventory and realized I have all the parts needed and nothing better to put them on for now."


Så här skrev jag till några vänner nyligen:
”Jag har för få cyklar.” Så känner och tänker jag mer och mer sällan…
Som ni vet har jag en del tävlingscyklar. OK – jag erkänner att jag kanske har lite fler än ”en del”. Har de senaste åren insett det absurda och därför dragit ned på cykel-knarkandet. Ändå kan det fortfarande dyka upp något som är för frestande. Förra veckan var ett sådant tillfälle. Jag tog ett återfall.
En 50 år gammal Monark tävlingsram och i det närmaste i nyskick. Det var bara en ren ram – dvs. inga delar medföljde - det var inte en cykel. Kunde inte hålla mig. Jag har allt som behövs för att bygga upp den och dessutom med mestadels gamla oanvända delar – new old stock.


Har ett gäng ramar som väntar på sin tur. Ser fram mot att bygga dem. I slutänden kan man dock inte ta med sig något - så när jag är "klar" blir det att slakta de flesta för att bekosta ett utsvävande leverne i sus och dus. Några kommer hamna på ett museum. Om det finns något lämpligt sådant.
Haha, tack för utförligt svar. Ja, ditt cykelsamlande är väl paritet med flera av våra klocksamlande (din också :)).
Jag håller med om att det är väldigt rofyllt, inspirerande och kreativt att bygga cyklar, även om mina är mer åt moderna hållet.
Så, hur många av dina 30 cyklar har inte stålram? Har du någon alu eller kolfiberramar? Bägge dessa genrer har ju faktiskt historiska klassiska cyklar.
 
Mer klockor än cyklar här... Tur det.

Tyvärr har jag inte kommit över någon alu, ti eller carbon som passat. Det är inte för att jag inte har försökt - har kikat efter en fin ALAN cyclocross i alu, en Speedwell-Monark i titan och jag skulle inte ha något emot att ha en tidig Trek OCLV.

Här är dagens byggreportage:
Mojitos got me thru this day.

I had to tidy up an early 3ttt Record stem.

50050704993_3b36633db4_b.jpg


Two mojitos later it looked better.

50051526012_e7d4c4142e_b.jpg


An early non anodized 3ttt bar to match. I noticed the bulge being a bit off center and had to set it up 3 mm to the left to get the bar centered.

50051275231_1e0a5fa7a2_b.jpg


Clean and restored 1971 NR derailleur - new springs for both the parallellogram and the chain tension. And some other small bits an pieces.

50051274941_cf8d48c142_b.jpg


NOS Regina Oro chain and freewheel. TA bottle holder. Record pedals, Christophe clips and M.A.C straps.

50051275736_16c2181421_b.jpg


Total 5 Mojitos. A good day.

Only the brakes, levers and some red cotton bar wrap left for tomorrow.

50050704353_1bd2c65230_b.jpg
 
Senast ändrad:
Lite ur kontext p g a annan site men jag tror ni fattar (eller kollar byggtråden där den ligger - se ovan "semester-teaser").

You have a good memory - considering having beska droppar and O.P Anderson... I assume you got off easy being a foreigner. My favourite schnapps are O.P, Aalborg Jubileum and Skåne. The Norwegian Linie and Löjtens aquavit are both OK (but do not let the Norwegians know). But with the right combination of fresh potatoes and pickled herring I will drink any aquavit. I draw the line at vodka. Vodka is something to use for washing your hands during corona times. Vodka is technical alcohol. Aquavit has some flavouring to it - and that is a big difference.

Well - today I finished the Monark Super Continental 90320. This was an easy build. The frame came almost ready for build up. Just a good cleaning and waxing - some small detailing. The parts I already had and even if I had to clean and polish some of them - this was a walk in the park. One could argue that after 18-19 of these Monark/Crescents it should be easy but you will never know. Things turn up that you do not reckon with. With this one it was the NOS Mafac brakeset. The levers were for a handlebar of another diameter. I had to source parts to get it working. Luckily I have a stash of parts to draw from - but it took a couple of hours to find them and get it right.

Mafac: s in general is not something I have a great experience of. I have always had a stash of long reach (formerly know as normal reach) Campagnolo Record brakes that I have used when building these bikes. This time I wanted to use the Mafac Racer set. It was a charm to set up after the debacle with the levers.

I went with red cotton wrap, which is both "catalogue correct" and otherwise fitting the bike´s colour scheme. I wrapped it as the mechanics at the time did - over the half hoods. There was a reason why they did it like this. It holds the rubber hood in place better. I have built this bike as a racer - which explains the brakelever positioning. This was the way they were supposed to be positioned (on a racer). And at my age (56) I am still flexible enough for it to work.

50055651066_8f9bcbfefb_b.jpg

50055073088_f2aa91a1b6_b.jpg

50055896522_75d7050bd0_b.jpg

50055896842_a4c1b48e22_b.jpg

50055651436_d1ba9aff25_h.jpg

50055073638_7742872244_b.jpg


This was a short build thread but I hope you have enjoyed it. Even if I have some problems with the frame build finish - there is no way around the fact that this bike´s exact likes were ridden to both amature world championships and olympic medals by the Fåglum-Pettersson brothers. A circa 50 year old Swedish classic in very good condition - resurrected and saved for the future.

And I have lost some brain cells during the build - but I have had fun!

PS - had a nice dinner with my wife and my brother and his wife - to celebrate the bike´s finished build. I hereby declare they could not care less. "Oh - you have built yet another bike..."!

50055650746_aa6cf53a5d_b.jpg


I am used to it. And I guess I am the abnormal one.
 
Senast ändrad:
Lite ur kontext p g a annan site men jag tror ni fattar (eller kollar byggtråden där den ligger - se ovan "semester-teaser").

You have a good memory - considering having beska droppar and O.P Anderson... I assume you got off easy being a foreigner. My favourite schnapps are O.P, Aalborg Jubileum and Skåne. The Norwegian Linie and Löjtens aquavit are both OK (but do not let the Norwegians know). But with the right combination of fresh potatoes and pickled herring I will drink any aquavit. I draw the line at vodka. Vodka is something to use for washing your hands during corona times. Vodka is technical alcohol. Aquavit has some flavouring to it - and that is a big difference.

Well - today I finished the Monark Super Continental 90320. This was an easy build. The frame came almost ready for build up. Just a good cleaning and waxing - some small detailing. The parts I already had and even if I had to clean and polish some of them - this was a walk in the park. One could argue that after 18-19 of these Monark/Crescents it should be easy but you will never know. Things turn up that you do not reckon with. With this one it was the NOS Mafac brakeset. The levers were for a handlebar of another diameter. I had to source parts to get it working. Luckily I have a stash of parts to draw from - but it took a couple of hours to find them and get it right.

Mafac: s in general is not something I have a great experience of. I have always had a stash of long reach (formerly know as normal reach) Campagnolo Record brakes that I have used when building these bikes. This time I wanted to use the Mafac Racer set. It was a charm to set up after the debacle with the levers.

I went with red cotton wrap, which is both "catalogue correct" and otherwise fitting the bike´s colour scheme. I wrapped it as the mechanics at the time did - over the half hoods. There was a reason why they did it like this. It holds the rubber hood in place better. I have built this bike as a racer - which explains the brakelever positioning. This was the way they were supposed to be positioned (on a racer). And at my age (56) I am still flexible enough for it to work.

50055651066_8f9bcbfefb_b.jpg

50055073088_f2aa91a1b6_b.jpg

50055896522_75d7050bd0_b.jpg

50055896842_a4c1b48e22_b.jpg

50055651436_d1ba9aff25_h.jpg

50055073638_7742872244_b.jpg


This was a short build thread but I hope you have enjoyed it. Even if I have some problems with the frame build finish - there is no way around the fact that this bike´s exact likes were ridden to both amature world championships and olympic medals by the Fåglum-Pettersson brothers. A circa 50 year old Swedish classic in very good condition - resurrected and saved for the future.

And I have lost some brain cells during the build - but I have had fun!

PS - had a nice dinner with my wife and my brother and his wife - to celebrate the bike´s finished build. I hereby declare they could not care less. "Oh - you have built yet another bike..."!

50055650746_aa6cf53a5d_b.jpg


I am used to it. And I guess I am the abnormal one.
Helt sjukt fin! Nu har jag något att sträva mot;) Lindan runt bromshandtagen var smart så det kommer jag nog göra när jag byter:)
 
Took it for a 50 km sort out trip today. Worked as a charm. Raised the stem 1 cm (so much for my statement about being flexible...). Took some pictures in the sun.

This bike makes me happy.

This Monark/Crescent (MCB) does not suffer from the infamous toe clip overlap at 59 cm frame, 175 mm cranks and large clips. there is a millimeter to spare. As I wrote earlier - this frame was built on a good day.

50068652322_c44d058baf_b.jpg

50067837823_4eb6d458cf_b.jpg

50067837748_c2afca42b3_b.jpg

50068651527_b6f7d7aab1_b.jpg

50068651867_b3aef3602a_b.jpg

50068391771_06406c5508_b.jpg
 
Ok. Tack ändå. Ja men helst flöjtad och med två bultar. Likt den på din Monark. Får kika på bukten.

unnamed.jpg
 
Senast ändrad:
Just en sådan som du visar bild på är en första generationens Super Record. Det som skiljer mot en Record (det finns ingen Nuovo Record sadelstolpe) är att den är "fluted" och har lättare delar till sadelfästet. Ovanlig och svindyr. Räkna med 1500-2000 kr.

Här är en på min ena Masi -78.
19810325994_c957a56782_b.jpg
 
Just en sådan som du visar bild på är en första generationens Super Record. Det som skiljer mot en Record (det finns ingen Nuovo Record sadelstolpe) är att den är "fluted" och har lättare delar till sadelfästet. Ovanlig och svindyr. Räkna med 1500-2000 kr.

Här är en på min ena Masi -78.
19810325994_c957a56782_b.jpg

Inte jättenoga. Hittade en utan flutes. Bygger ihop en söndagshoj med en jäkla blandning av delar. 60-tals Flying Scot jag omlackerat. Titan luxe stam, Porteur styre, Ideale 90 Rebour, Berthoud skärmar m.m. Inte rätt ihop för fem öre men nu går jag mest på vad jag gillar utseendemässigt :)
 
En kompis visade just sin nya gravelcykel (pratar man om såna i den här tråden?), en planet x i titan. Jösses, jag vill också ha en titan-gravel! Vilka fler märken/modeller tittar man på?
Det finns mängder, inte minst amerikanskt fintitan - men det kostar därefter. Det vettigaste för vettiga pengar är den du nämner (Tempest) eller Ribbles CGR.
 
Kan man väl :) Finns en del beroende på vad du har för budget. Ribble vet jag har en komplett för helt okej pris.

Det finns mängder, inte minst amerikanskt fintitan - men det kostar därefter. Det vettigaste för vettiga pengar är den du nämner (Tempest) eller Ribbles CGR.
Tack för tipset om ribble! Fram till nu hade jag faktiskt missat att det fanns överkomligt titan, bara sett fantasicyklar och tuffa 90-talsprylar (som alltid väcker habegär men sedan slås ur hågen pga taffliga mekkunskaper och fäbless för nytt när saker ska brukas...) Har väl ingen spikad budget egentligen men tänkte mig alternativ till tempest i ungefär samma klass.
 
Mycket gammalt stål i den här tråden : ) Dax att posta lite kolfiber.

För egen del blev det en långrunda idag för att testa olika styrhöjder. Alltid lite nervigt att ta fram sågen och kapa då det är svårt att ångra i efterhand.
IMG_20200716_131618.jpg


//j
 
Tillbaka
Topp