• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vad sportar ni för racercykel?

Chorus 10 - peak aluminium!

Precis så. På en cykelsite erkände jag hela min plan. Mitt ursprungliga intresse för annonsen byggde på en liten bild som visade att det var Chorus 10V. Jag ville åt de här 10V Chorus ergopower-handtagen... Record-funktion men med snygga aluminiumspakar. Var bara med i Campagnolo: s kataloger 2000 t o m 2002. Jag vill ha handtagen på ett annat bygge. Först var De Rosa: n annonserad för 9000 men vartefter tiden sjönk det till 7500. Började bli intressant. Satt och kalkylerade vad jag kunde sälja av resten för. Hade tur med att säljaren fanns inom kort bilavstånd. Åkte dit och fick loss den för ytterligare mindre. Mycket trevlig säljare som visade sig vara klockintresserad. Han såg vad jag hade för klocka och kommenterade den! Mycket ovanligt.

Sedan så ändrades min plan radikalt. Det berodde på flera saker. Säljarens historia om cykeln, cykelns skick och flera saker till gör att den inte kommer säljas förrän långt i framtiden när jag gör "cykel-exit". Vilket skick - jag har hittat ett litet märke i storlek med ett knappnålshuvud. Allt på hojen är som nytt. Jag tänkte att den var för liten för mig men det visade sig att den med lite justeringar passar bra - det sluttande överröret lurade mig. Lite längre styrstam så är jag på plats.

Handtagen kommer att få flytta till en annan cykel och den här kommer att få Record-vevar, -bakväxel, -ergopower, etc. istället. På den här passar det med svart kokkos...
Blir en annan sadel, linda och styrstam förstås.

50481548641_23f6987b0f_b.jpg
 
Känner igen tänket..
Jag köpte en De Rosa Team med Centaur + en Merak med Record. Flyttade över Recordgruppen till min Merlin Extralite, Centaurgruppen till Merak och Merlins Shimanogrupp till Team.
Sålde De Rosorna (Meraken var tyvärr för liten) och fick Merlin så att säga gratis.

Det blev en del kul äventyr på den tiden för 10-15 år sedan då jag köpte cyklar.

Merlin var utsatt på blocket för 20000, efter några månader var den nere i 10, då bad jag så mycket om ursäkt och erbjöd 5.
Bra bilder och bra info är det som krävs för att sälja saker, säljaren hade misslyckats kapitalt med båda på den bild han skickade satt bromshandtagen monterade vertikalt och sadeln 1cm över toppröret så den såg ut som värsta pundarhojjen förutom att den var i nyskick.
Jag provcyklade den genom Vätternmålet i Motala samtidigt som starten skulle gå.
Det var ju en del presumtiva spekulanter i närområdet....

När jag köpte De Rosa Team så tänkte jag efter telefonsamtalet att "shit nu köper jag stöldgods" då säljaren snackade släpig 40-taliststockholmska och priset var lågt men icke då... jag fick med en hel bunt kvitton på samtliga komponenter, cykeln var i nyskick 5000:-

Meraken åkte jag till Fagersta och köpte, på vägen hem så gick bilen sönder i Bro, jag han svänga av motorvägen och kunde enkelt cykla till pendeltågstationen.

Merlin har jag kvar, det har i och för sig tillkommit en del komponenter sedan den var "gratis"...

5211D3D1-A7A2-4FF2-8E11-72C15E69D38A.jpeg
 
Jag veeeeet!! Sk-tjobbigt. Och då har vi inte börjat fundera på vinkeln på styrets nedre del i förhållande till vinkeln på överröret. Eller... man skulle ju vilja att styrstammens vinkel skulle vara samma som överröret... eller underröret..! Och så här fortsätter det - jag är från 1900-talet. Jättemycket. De här "nya" ramarna följer ju inte reglerna. De benhårda reglerna som jag följt i hela mitt liv.

Fast lite skönt är det också.

Ärtor och punsch - långsamma och snabba kolhydrater. DET har inte ändrats.

PS och edit. Om ni inte har provat Grönstedts punsch så gör det. Något heeelt annat än det vanliga slisket.
 

Bilagor

  • Ärtor och punsch.jpg
    Ärtor och punsch.jpg
    249 KB · Visningar: 38
Senast ändrad:
Jag veeeeet!! Sk-tjobbigt. Och då har vi inte börjat fundera på vinkeln på styrets nedre del i förhållande till vinkeln på överröret. Eller... man skulle ju vilja att styrstammens vinkel skulle vara samma som överröret... eller underröret..! Och så här fortsätter det - jag är från 1900-talet. Jättemycket. De här "nya" ramarna följer ju inte reglerna. De benhårda reglerna som jag följt i hela mitt liv.

Fast lite skönt är det också.

Ärtor och punsch - långsamma och snabba kolhydrater. DET har inte ändrats.

PS och edit. Om ni inte har provat Grönstedts punsch så gör det. Något heeelt annat än det vanliga slisket.
Jag har ett par hope sadelklämmor som jag flyttar med från en cykel till nästa, men nu när allting börjar bli kolfiber funkar de inte längre :(
Det är så nördig jag är för tillfället. Det och att jag vill ha schwalbe ventilhattar på allt. Även barnvagnen.
 

Elakt att visa den där utan lite förvarning... :happyhappy:

Tog tag i ett dåligt samvete i helgen. Den här ramen fick gå hårt på 1980-talet. En Conti Designer '84. Köpte den ny i Malmö och/men den fick nästan omedelbart en svart pulverlack - för att klara av blöta höstar och vintrar på slätterna runt Lund. En annan anledning till omlackering var originallacken - den var klarröd med vit nätlackering i tidens tacky-mode. Och jag gick en utbildning där svart polo och svårmodig uppsyn var modellen... Svart kaffe och Sartre lirade inte med klarröd ram med vit nätlackering. Efter den svarta lacken kom på randade jag muffarna i silver och fyllde i italienska flaggans färger - och monterade en för ramen korrekt och äkta Columbus SL-dekal som jag fick av Håkan på cykelcity i Lund (dessa dekaler var på den tiden att betrakta som omöjliga att få tag på).

Idag hade jag gärna haft den med originallacken...

Samvetet... det dåliga samvetet.. den har legat i ett hörn i verkstaden i många år. Dammig och matt. Utan delar - inte ens ett styrlager. Gav nu kromet en polering, vaxade lacken och monterade ett Nuovo Record styrlager. Den har verkligen klarat sig bra med tanke på vad den varit igenom.

50534242192_3d6b60daea_h.jpg
 
Elakt att visa den där utan lite förvarning... :happyhappy:

Tog tag i ett dåligt samvete i helgen. Den här ramen fick gå hårt på 1980-talet. En Conti Designer '84. Köpte den ny i Malmö och/men den fick nästan omedelbart en svart pulverlack - för att klara av blöta höstar och vintrar på slätterna runt Lund. En annan anledning till omlackering var originallacken - den var klarröd med vit nätlackering i tidens tacky-mode. Och jag gick en utbildning där svart polo och svårmodig uppsyn var modellen... Svart kaffe och Sartre lirade inte med klarröd ram med vit nätlackering. Efter den svarta lacken kom på randade jag muffarna i silver och fyllde i italienska flaggans färger - och monterade en för ramen korrekt och äkta Columbus SL-dekal som jag fick av Håkan på cykelcity i Lund (dessa dekaler var på den tiden att betrakta som omöjliga att få tag på).

Idag hade jag gärna haft den med originallacken...

Samvetet... det dåliga samvetet.. den har legat i ett hörn i verkstaden i många år. Dammig och matt. Utan delar - inte ens ett styrlager. Gav nu kromet en polering, vaxade lacken och monterade ett Nuovo Record styrlager. Den har verkligen klarat sig bra med tanke på vad den varit igenom.

50534242192_3d6b60daea_h.jpg
Coolt.
Vad är det för klibbor längst ned?
Vättern?
 
Fick lite feeling och skruvade på en Chorus-grupp från 1988. Inget rengjort eller detaljerat - bara mock up. Feelingen kom förmodligen med smörjmedlet. Den tidiga Chorus-gruppen har legat och skramlat i en låda sedan snart 30 år så det är väl dags att den kan få bli monterad. Hjulen är Record, DT-ekrar och Campagnolo Ypsilon V-profil.

50585517348_a57761482e_b.jpg

50586261866_1ac07cf9bc_b.jpg
 
Börjar längta efter sol nu. En racer piggar alltid upp! Det är den här som kommer att få Chorus Ergopower-handtagen som nämndes en bit upp i tråden. Vill hålla mig till det blanka silver-temat på den här. Därav Racing-T bakväxel och Chorus Ergop till en hoj som i övrigt har Record.

På den här bilden har den 10V index styrändsreglage konverterade till ram-montage - som förr.

42943941165_8c5d75d392_h.jpg


Och på den här sitter reglagen i styränden.

43707298511_e80aecfcbe_h.jpg


Och nästa steg blir som sagt Ergopower brifters...

Har man inte att göra så skaffar man sig.
 
Titanhäcken som har gått femton år under mig (och mest ser ut som en sned, bulig diskbänk) får nu äntligen avlösning som tjänstevapen och får välförtjänt tillbringa ålderns höst som långdistanslok medan en avsevärt piggare nykomling tar plats bland där nummerlappar, rymliga samveten och vassa armbågar bor;

bp3c.jpeg
 
Titanhäcken som har gått femton år under mig (och mest ser ut som en sned, bulig diskbänk) får nu äntligen avlösning som tjänstevapen och får välförtjänt tillbringa ålderns höst som långdistanslok medan en avsevärt piggare nykomling tar plats bland där nummerlappar, rymliga samveten och vassa armbågar bor;

bp3c.jpeg
Cool! Hur bestyckar du den där maskinen?
 
Titanhäcken som har gått femton år under mig (och mest ser ut som en sned, bulig diskbänk) får nu äntligen avlösning som tjänstevapen och får välförtjänt tillbringa ålderns höst som långdistanslok medan en avsevärt piggare nykomling tar plats bland där nummerlappar, rymliga samveten och vassa armbågar bor;

bp3c.jpeg
Berätta mer om ramen. Material, ålder, vikt, tillverkare etc. Känner inte alls till Bowman
 
Själv så kommer detta bli vinterns bygge. Jag har snart fått ihop samtliga delar, väntar bara på sista försändelserna.

Ridley Helium, storlek Large, årsmodell 2014. En vacker klassisk, smidig, komfortabel och superlätt ram.
55EDDF54-1329-4E27-871E-B030493D773B.jpeg


Ramen kommer från det belgiska teamet Lotto-Belisol (idag Lotto-Soudal) och cyklades av australiensiska proffset Dan McLay.
Utrustningen kommer bli en blandning av Sram Red samt Ultegra 11s med Zipp 404 hjul
 
Senast ändrad:
Själv så kommer detta bli vinterns bygge. Jag har snart fått ihop samtliga delar, väntar bara på sista försändelserna.

Ridley Helium, storlek Large, årsmodell 2014. En vacker klassisk, smidig, komfortabel och superlätt ram.
55EDDF54-1329-4E27-871E-B030493D773B.jpeg


Ramen kommer från det belgiska teamet Lotto-Belisol (idag Lotto-Soudal) och cyklades av australiensiska proffset Dan McLay.
Utrustningen kommer bli en blandning av Sram Red samt Ultegra 11s med Zipp 404 hjul
Ansvarig för en av de ballaste avslutningarna det senaste decenniet.
 
Berätta mer om ramen. Material, ålder, vikt, tillverkare etc. Känner inte alls till Bowman
Den är flång ny och kom till mig idag (och mig veterligen den första som levererats av den tredje generationen) - förbeställde så fort de tog order i somras men av välkända orsaker har leveransen försenats från oktober till nu. Ska bli kul med snålplåt!

Palace (och tronföljdarna Palace R och som ovan den senaste Palace 3C) är en om man ska beskriva det enkelt en närapå kultförklarad modern modell från unga brittiska märket Bowman (som väl enklast beskrivs som en cykelvärldens motsvarighet till klockornas mikrotillverkare) - en hyfsat renrasig racemaskin i aluminium som är omåttligt populär i den ännu livskraftiga brittiska klubbracingscenen. Döpt efter de traditionella kortbanetävlingarna (dvs veritabla slakter av material, hud och drömmar) på tisdagar vid Crystal Palace är den byggd för att gilla svängar och stryk. Vikten är 1,75kg för ramsetet med okapad gaffel (för min 56)

Jag är ju akustisk, mekanisk och gillar livets enkla nöjen ("stick-shift kinda guy"...), så med tanke på att det med stor sannolikhet förmodligen är sista chansen man får att köpa en ny aluhoj med lite ambition som tar standardmonterade bromsar, mekaniska växlar, rund sadelstolpe, engelskgängat vevlager och dessutom har plats för lite däck (30mm specat) var valet inte så svårt. Av tradition har varje generation erbjudits i två färgställningar - den ena mycket diskret med svart bas och en annan som är...ah, inte fullt så diskret. Jag har ju länge haft devisen "Våga vägra Zwift och stekpannesvarta plastraketer" så det var bara att bita i den sura kuken och slanta upp för världens antagligen gulaste cykel.

(det fanns några bra alternativ, men alla föll på ett eller flera av skallkraven)

Läs mer om modellen här; https://bowman-cycles.com/products/palace-3c
 
Senast ändrad:
Titanhäcken som har gått femton år under mig (och mest ser ut som en sned, bulig diskbänk) får nu äntligen avlösning som tjänstevapen och får välförtjänt tillbringa ålderns höst som långdistanslok medan en avsevärt piggare nykomling tar plats bland där nummerlappar, rymliga samveten och vassa armbågar bor;

bp3c.jpeg
Kul att aluminium fortfarande lever som rammaterial.

//j
 
Tillbaka
Topp