Chorus 10 - peak aluminium!Jag höstfyndade en De Rosa från 2003. Min första moderna hoj. Bara 17 år gammal... Trevlig! Chorus 10V rakt igenom förutom Record sadelstolpe och framnav. Sanslöst välskött - helt i nyskick.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Chorus 10 - peak aluminium!Jag höstfyndade en De Rosa från 2003. Min första moderna hoj. Bara 17 år gammal... Trevlig! Chorus 10V rakt igenom förutom Record sadelstolpe och framnav. Sanslöst välskött - helt i nyskick.
Chorus 10 - peak aluminium!
Puh!Hann med en tur runt kvarteret under dagsljus! Nu blir det ärtsoppa och punsch!
Jag vet inget om så här "moderna" cyklar så jag reagerade inte på klämman vid sadelstolpen...
Nu är det fixat.
Jag veeeeet!! Sk-tjobbigt. Och då har vi inte börjat fundera på vinkeln på styrets nedre del i förhållande till vinkeln på överröret. Eller... man skulle ju vilja att styrstammens vinkel skulle vara samma som överröret... eller underröret..! Och så här fortsätter det - jag är från 1900-talet. Jättemycket. De här "nya" ramarna följer ju inte reglerna. De benhårda reglerna som jag följt i hela mitt liv.
Jag har ett par hope sadelklämmor som jag flyttar med från en cykel till nästa, men nu när allting börjar bli kolfiber funkar de inte längreJag veeeeet!! Sk-tjobbigt. Och då har vi inte börjat fundera på vinkeln på styrets nedre del i förhållande till vinkeln på överröret. Eller... man skulle ju vilja att styrstammens vinkel skulle vara samma som överröret... eller underröret..! Och så här fortsätter det - jag är från 1900-talet. Jättemycket. De här "nya" ramarna följer ju inte reglerna. De benhårda reglerna som jag följt i hela mitt liv.
Fast lite skönt är det också.
Ärtor och punsch - långsamma och snabba kolhydrater. DET har inte ändrats.
PS och edit. Om ni inte har provat Grönstedts punsch så gör det. Något heeelt annat än det vanliga slisket.
Ingen racer men en Colnago. Härlig cykel förutom mekaniska bromsar. Shimano 105 är riktigt bra men jag funderar på att uppgradera till hydraliska bromsar.Incoming
Finns det nån som kör Colnago så dela gärna med er av era erfarenheter, tankar o bilder såklart!!
Coolt.Elakt att visa den där utan lite förvarning...
Tog tag i ett dåligt samvete i helgen. Den här ramen fick gå hårt på 1980-talet. En Conti Designer '84. Köpte den ny i Malmö och/men den fick nästan omedelbart en svart pulverlack - för att klara av blöta höstar och vintrar på slätterna runt Lund. En annan anledning till omlackering var originallacken - den var klarröd med vit nätlackering i tidens tacky-mode. Och jag gick en utbildning där svart polo och svårmodig uppsyn var modellen... Svart kaffe och Sartre lirade inte med klarröd ram med vit nätlackering. Efter den svarta lacken kom på randade jag muffarna i silver och fyllde i italienska flaggans färger - och monterade en för ramen korrekt och äkta Columbus SL-dekal som jag fick av Håkan på cykelcity i Lund (dessa dekaler var på den tiden att betrakta som omöjliga att få tag på).
Idag hade jag gärna haft den med originallacken...
Samvetet... det dåliga samvetet.. den har legat i ett hörn i verkstaden i många år. Dammig och matt. Utan delar - inte ens ett styrlager. Gav nu kromet en polering, vaxade lacken och monterade ett Nuovo Record styrlager. Den har verkligen klarat sig bra med tanke på vad den varit igenom.
Coolt.
Vad är det för klibbor längst ned?
Vättern?
Cool! Hur bestyckar du den där maskinen?Titanhäcken som har gått femton år under mig (och mest ser ut som en sned, bulig diskbänk) får nu äntligen avlösning som tjänstevapen och får välförtjänt tillbringa ålderns höst som långdistanslok medan en avsevärt piggare nykomling tar plats bland där nummerlappar, rymliga samveten och vassa armbågar bor;
10-delad Record/Super Record, Thomson-stam och -stolpe, Profile DRV Aero, klassisk Flite och ett lite för stort urval av hjul (men sannolikt Cosmic Pro Carbon eller Record/460 för vardagsbruk och 202 eller Veltec 45mm när det ska åkas snabbt.)Cool! Hur bestyckar du den där maskinen?
Berätta mer om ramen. Material, ålder, vikt, tillverkare etc. Känner inte alls till BowmanTitanhäcken som har gått femton år under mig (och mest ser ut som en sned, bulig diskbänk) får nu äntligen avlösning som tjänstevapen och får välförtjänt tillbringa ålderns höst som långdistanslok medan en avsevärt piggare nykomling tar plats bland där nummerlappar, rymliga samveten och vassa armbågar bor;
Ansvarig för en av de ballaste avslutningarna det senaste decenniet.Själv så kommer detta bli vinterns bygge. Jag har snart fått ihop samtliga delar, väntar bara på sista försändelserna.
Ridley Helium, storlek Large, årsmodell 2014. En vacker klassisk, smidig, komfortabel och superlätt ram.
Ramen kommer från det belgiska teamet Lotto-Belisol (idag Lotto-Soudal) och cyklades av australiensiska proffset Dan McLay.
Utrustningen kommer bli en blandning av Sram Red samt Ultegra 11s med Zipp 404 hjul
Lite "busy". Hur långa lopp kör du? Ironman?Bland annat denna...
Fuji Aloha 2.0. Rätt mycket bytt, nya hjul, ism sadel, styret utbytt.
Den är flång ny och kom till mig idag (och mig veterligen den första som levererats av den tredje generationen) - förbeställde så fort de tog order i somras men av välkända orsaker har leveransen försenats från oktober till nu. Ska bli kul med snålplåt!Berätta mer om ramen. Material, ålder, vikt, tillverkare etc. Känner inte alls till Bowman
Kul att aluminium fortfarande lever som rammaterial.Titanhäcken som har gått femton år under mig (och mest ser ut som en sned, bulig diskbänk) får nu äntligen avlösning som tjänstevapen och får välförtjänt tillbringa ålderns höst som långdistanslok medan en avsevärt piggare nykomling tar plats bland där nummerlappar, rymliga samveten och vassa armbågar bor;