Tackar!
Det är en MX Leader från 1994 i kulörkombinationen "TAL" (Merckx interna färg- och mönsterkod). Den är i perfekt skick sånär som att någon liten färgflaga lossnade när nedre styrlagret trycktes i. Nu efteråt ångrar jag valet av ett modernt styrlaget (Campagnolo Record). Då tänkte jag montera en modern grupp på den här ramen men med tiden har jag kommit fram till att den nog får bli tidskorrekt utrustad ändå - så styrlagret måste bytas...
Den här ramen har varit en ständig källa till funderingar. Den köptes för 12-13 år sedan som komplett cykel från Tyskland - för att jag ville ha gruppen som satt på. Ramen var så att säga på köpet. Jag avskydde dessutom kulörerna! Kunde inte förstå hur någon kunnat välja att köpa en sådan gräslig kombo. Sedan går tiden och den står bara där. Varje gång jag ser den så händer något inom mig. Plötsligt en dag är kulörerna helt geniala! Jag har samma erfarenhet av en del konst - att min initiala känsla med tiden polvänder. Jag tror att jag gillar den för att den är den ram som jag äger som är minst "jag" (inser att det här låter konstigt).
Den är helt galet svår att fotografera. I solsken är den magisk. Inomhus och med mina fotografikunskaper omöjlig.
Den står ofta där i trainern/byggstället bara för att jag gillar att titta på den...
Här tillsammans med några andra MXL (har 5 st + en MAX) och färgerna är mycket klarare och starkare i verkligheten:
Köpebilden från ebay:
Ni får tro mig - i solen är den som en mångfärgad isglass från sjuttiotalet (när färg i mat fortfarande inte var farligt)!