• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vad sportar ni för racercykel?

Ja, den ser snabb ut. Ser stor ut också, 60 eller 63:a? Är det en radar( med lyse) eller bara ett baklyse du har bak under sadeln?
Mycket riktigt verkar det vara den otäcka kombinationen av stor och snabb. Jag är ingen fjäderviktare och har nog lite bättre plattdrag än mina sjutti pannor rimligtvis borde prestera, men jä-ve-len vad jobbigt det är med stora starka gubbar på hala hojar...
 
Mycket riktigt verkar det vara den otäcka kombinationen av stor och snabb. Jag är ingen fjäderviktare och har nog lite bättre plattdrag än mina sjutti pannor rimligtvis borde prestera, men jä-ve-len vad jobbigt det är med stora starka gubbar på hala hojar...
Efter nästan 7000 km i fjol är formen god och jag på 191 cm tycks ha planat ut på 87-88 kg (går inte ner mer, tycks ha uppnått någon jämnvikt mellan fett och muskler). Jag har blivit jobbig för mina cykelpolare som de flesta är små lättviktare. I uppförsbackar där jag tidigare led pga min storlek, orkar jag idag mer än dem och nu får de i stället känna på lida, på flacken... :p

A1D432BD-25EB-4F0C-8ECE-DEFA790C55D9.jpeg
 
Ja, den ser snabb ut. Ser stor ut också, 60 eller 63:a? Är det en radar( med lyse) eller bara ett baklyse du har bak under sadeln?
Det är en Large med extralång sadelstolpe. Är 193cm så det behövs lite större prylar.

Det som sitter under sadeln är en Garmin Varia backradar/baklyse. Just monterat den så jag har aldrig testat hur bra det funkar. Dock hört andra som har den och som tyckt att det var en kanonpryl.


//j
 
Senast ändrad:
Det är en Large med extralång sadelstolpe. Är 193cm så det behövs lite större prylar.

Det som sitter under sadeln är en Garmin Varia backradar/baklyse. Just monterat den så jag har aldrig testat hur bra det funkar. Dock hört andra som har den och som tycket att det var en kanonpryl.


//j

Garmin varia är grym, riktigt bra! Har en jag med.
 
Fick en grymt bra premiärtur med nya cykeln. Dubbdäcken jag monterade greppade väldigt bra på både snö och is men rullade samtidigt på bra. Ja, allt fungerade riktigt bra. Tog en tur som nästan bara innefattade grusvägar eller stigar (skapade en route i Strava som jag sedan exporterade till Garminen och navigerade efter). Riktigt skön mysig cykling på öde vägar helt utan trafik (med undantag för lite hästekipage jag mötte). Inga höga snitthastigheter, men flera av vägarna var inte ens plogade. Det känns i benen i vilket fall som, motsvarande minst samma tid fast på vanlig landsväg.

0E54FD4D-5655-4EF0-92FD-8D4CCC6B7FF6.jpeg

(Jag måste skaffa en blå linda till styret)
 
Fick en grymt bra premiärtur med nya cykeln. Dubbdäcken jag monterade greppade väldigt bra på både snö och is men rullade samtidigt på bra. Ja, allt fungerade riktigt bra. Tog en tur som nästan bara innefattade grusvägar eller stigar (skapade en route i Strava som jag sedan exporterade till Garminen och navigerade efter). Riktigt skön mysig cykling på öde vägar helt utan trafik (med undantag för lite hästekipage jag mötte). Inga höga snitthastigheter, men flera av vägarna var inte ens plogade. Det känns i benen i vilket fall som, motsvarande minst samma tid fast på vanlig landsväg.

0E54FD4D-5655-4EF0-92FD-8D4CCC6B7FF6.jpeg

(Jag måste skaffa en blå linda till styret)
Jo, tar rätt bra även om det inte brukar gå så fort.
Är det riktigt moddigt väglag blir man ordentligt slutkörd. I alla fall jag behöver då parera och balansera mer med kroppen än med styret vilket belastar core-muskulaturen på ett helt annat sätt än barmarkscykling.

//j
 
Uppdatering samt tillägg för KS på slutet...

This evening I put on the handlebar, brake handles and sorted out the brake cable housing lengths.

I live by "the rules" when it comes to positioning the bar and brake handles. Not only do I believe it looks the best - it also fits me and my use of them perfectly.

50857799596_6e7ce246f4_b.jpg


Classic 3TTT

50857799266_8df41175f3_b.jpg


Black Bike Ribbon a la Ambrosio is fitting the age of the bike and build.

50857899032_6ca92372a3_b.jpg


A small dot of grease makes it easier to get the small cable guide thingy in its place.

50857080908_0affa38424_b.jpg

50857898952_f8dd2b937f_b.jpg


Cutting the cable housing to the right length and taping them to the bar.

50857080838_fbf37f4a75_b.jpg


Mood pics:

50857080803_bf7cfb918d_b.jpg

50857799366_210a8655be_b.jpg


Getting into difficulties. I would like to have a saddle for this build that is only black and silver/chrome. I do not own such a saddle. These are my options:
Brooks Swift, Brooks Team Pro (both with chrome rails) and a Campionissimo. Alll of them wonderful - but they do add a new colour to the build - copper. I am not sure this is what I want. OR actually - I like these saddles a lot. Just not on this bike...

50857799306_4663a28271_b.jpg



KS-tillägg - mekarklocka:

50857080553_def712c79d_b.jpg
 
This evening I finished the build.

Wrapped the handlebar.

50860897202_fb58dfbf26_b.jpg


Set up and adjusted the brakes.

50860896952_0fed709c53_b.jpg


Decided to go with the Campionissimo saddle - despite the deviation from the black/silver/chrome theme.

50860082998_ca1c693797_b.jpg


And as I had already messed up the build I went totally bonkers and chose to use C-Record pedals (or rather - I do not have Chorus pedals...)

50860796491_53f76f2531_b.jpg


This was a nice and easy build and this old workhorse frame is now back in business. Looking forward to taking it for a spin in spring (snow is still deep here). It would also be nice taking natural light pictures of it...

50860897002_577e1fe5cb_b.jpg

50860896867_e35778ef55_b.jpg
 
This evening I finished the build.

Wrapped the handlebar.

50860897202_fb58dfbf26_b.jpg


Set up and adjusted the brakes.

50860896952_0fed709c53_b.jpg


Decided to go with the Campionissimo saddle - despite the deviation from the black/silver/chrome theme.

50860082998_ca1c693797_b.jpg


And as I had already messed up the build I went totally bonkers and chose to use C-Record pedals (or rather - I do not have Chorus pedals...)

50860796491_53f76f2531_b.jpg


This was a nice and easy build and this old workhorse frame is now back in business. Looking forward to taking it for a spin in spring (snow is still deep here). It would also be nice taking natural light pictures of it...

50860897002_577e1fe5cb_b.jpg

50860896867_e35778ef55_b.jpg
Snyggt bygge (och snyggt lindat!), men berätta mer om Merckxen i stället (istället?)!
 
This evening I finished the build.

Wrapped the handlebar.

50860897202_fb58dfbf26_b.jpg


Set up and adjusted the brakes.

50860896952_0fed709c53_b.jpg


Decided to go with the Campionissimo saddle - despite the deviation from the black/silver/chrome theme.

50860082998_ca1c693797_b.jpg


And as I had already messed up the build I went totally bonkers and chose to use C-Record pedals (or rather - I do not have Chorus pedals...)

50860796491_53f76f2531_b.jpg


This was a nice and easy build and this old workhorse frame is now back in business. Looking forward to taking it for a spin in spring (snow is still deep here). It would also be nice taking natural light pictures of it...

50860897002_577e1fe5cb_b.jpg

50860896867_e35778ef55_b.jpg
Mycket mycket vacker. Magi över den hojen.
 
Snyggt bygge (och snyggt lindat!), men berätta mer om Merckxen i stället (istället?)!

Tackar!
Det är en MX Leader från 1994 i kulörkombinationen "TAL" (Merckx interna färg- och mönsterkod). Den är i perfekt skick sånär som att någon liten färgflaga lossnade när nedre styrlagret trycktes i. Nu efteråt ångrar jag valet av ett modernt styrlaget (Campagnolo Record). Då tänkte jag montera en modern grupp på den här ramen men med tiden har jag kommit fram till att den nog får bli tidskorrekt utrustad ändå - så styrlagret måste bytas...

Den här ramen har varit en ständig källa till funderingar. Den köptes för 12-13 år sedan som komplett cykel från Tyskland - för att jag ville ha gruppen som satt på. Ramen var så att säga på köpet. Jag avskydde dessutom kulörerna! Kunde inte förstå hur någon kunnat välja att köpa en sådan gräslig kombo. Sedan går tiden och den står bara där. Varje gång jag ser den så händer något inom mig. Plötsligt en dag är kulörerna helt geniala! Jag har samma erfarenhet av en del konst - att min initiala känsla med tiden polvänder. Jag tror att jag gillar den för att den är den ram som jag äger som är minst "jag" (inser att det här låter konstigt).

Den är helt galet svår att fotografera. I solsken är den magisk. Inomhus och med mina fotografikunskaper omöjlig.

Den står ofta där i trainern/byggstället bara för att jag gillar att titta på den...

Här tillsammans med några andra MXL (har 5 st + en MAX) och färgerna är mycket klarare och starkare i verkligheten:

50348835736_4a48044c54_h.jpg


Köpebilden från ebay:

39174419422_695e5d72d7_c.jpg


Ni får tro mig - i solen är den som en mångfärgad isglass från sjuttiotalet (när färg i mat fortfarande inte var farligt)!
 
Tackar!
Det är en MX Leader från 1994 i kulörkombinationen "TAL" (Merckx interna färg- och mönsterkod). Den är i perfekt skick sånär som att någon liten färgflaga lossnade när nedre styrlagret trycktes i. Nu efteråt ångrar jag valet av ett modernt styrlaget (Campagnolo Record). Då tänkte jag montera en modern grupp på den här ramen men med tiden har jag kommit fram till att den nog får bli tidskorrekt utrustad ändå - så styrlagret måste bytas...

Den här ramen har varit en ständig källa till funderingar. Den köptes för 12-13 år sedan som komplett cykel från Tyskland - för att jag ville ha gruppen som satt på. Ramen var så att säga på köpet. Jag avskydde dessutom kulörerna! Kunde inte förstå hur någon kunnat välja att köpa en sådan gräslig kombo. Sedan går tiden och den står bara där. Varje gång jag ser den så händer något inom mig. Plötsligt en dag är kulörerna helt geniala! Jag har samma erfarenhet av en del konst - att min initiala känsla med tiden polvänder. Jag tror att jag gillar den för att den är den ram som jag äger som är minst "jag" (inser att det här låter konstigt).

Den är helt galet svår att fotografera. I solsken är den magisk. Inomhus och med mina fotografikunskaper omöjlig.

Den står ofta där i trainern/byggstället bara för att jag gillar att titta på den...

Här tillsammans med några andra MXL (har 5 st + en MAX) och färgerna är mycket klarare och starkare i verkligheten:

50348835736_4a48044c54_h.jpg


Köpebilden från ebay:

39174419422_695e5d72d7_c.jpg


Ni får tro mig - i solen är den som en mångfärgad isglass från sjuttiotalet (när färg i mat fortfarande inte var farligt)!
Tänkte väl att det var MXL! :)

Jag har visst intresse och kunskap kring gamla Merckx-häckar (blev ihop med tjej en gång inte enbart eftersom, men klart bidragande av, att hon hade en flamlackad Alu Sprint), men åket i mitten av samlingsbilden ovan är jag lite nyfiken på - jag har sett en liknande en gång tidigare hos en bekant (som du säkert har koll på), men aldrig fler MX Leader (vill minnas att nån gammal banram passerat med samma snygga färgställning). Vad kallas den?

För övrigt växer fulsnygg nittiotalsestetik på mig till den milda grad att det seriöst övervägs femfärgs-splashlinda till nya brötbygget...
 
Kanske inte direkt racer, men saknar sommaren med Crescent och Tudor på armen.

Funderar på att köpa nåt lite snabbare till våren, vad får man i prisklass kring 5-7k?

00242B1B-C291-4B1F-94E6-BD37EF681912.jpeg
 
Idag började jag pilla lite med De Rosa: n.

En koll på vad en längre styrstam skulle komma att göra för arbetsställningen (den gjorde bra...). Sedan en nedmontering inför kommande rengöring och vaxning av ramen och delarna. Mekarklocka var en låtsas-Willard.

50871096382_a847bdf26d_h.jpg


De röda däcken kommer jag att bränna på ett rituellt sätt...

50870288623_9837836b89_k.jpg

50871096487_906ecc23a9_h.jpg


Den kortare stammens titanbultar får ett nytt liv som bultar till flaskställen.

50871096307_b4dfbd534d_h.jpg


Den ursprungliga anledningen till köpet av hojen var de här:

50871096592_73bc522bdf_h.jpg


De blir perfekta på GAN-Merckxen och De Rosa: n får kokkos-Record istället.
 
Tackar!
Det är en MX Leader från 1994 i kulörkombinationen "TAL" (Merckx interna färg- och mönsterkod). Den är i perfekt skick sånär som att någon liten färgflaga lossnade när nedre styrlagret trycktes i. Nu efteråt ångrar jag valet av ett modernt styrlaget (Campagnolo Record). Då tänkte jag montera en modern grupp på den här ramen men med tiden har jag kommit fram till att den nog får bli tidskorrekt utrustad ändå - så styrlagret måste bytas...

Den här ramen har varit en ständig källa till funderingar. Den köptes för 12-13 år sedan som komplett cykel från Tyskland - för att jag ville ha gruppen som satt på. Ramen var så att säga på köpet. Jag avskydde dessutom kulörerna! Kunde inte förstå hur någon kunnat välja att köpa en sådan gräslig kombo. Sedan går tiden och den står bara där. Varje gång jag ser den så händer något inom mig. Plötsligt en dag är kulörerna helt geniala! Jag har samma erfarenhet av en del konst - att min initiala känsla med tiden polvänder. Jag tror att jag gillar den för att den är den ram som jag äger som är minst "jag" (inser att det här låter konstigt).

Den är helt galet svår att fotografera. I solsken är den magisk. Inomhus och med mina fotografikunskaper omöjlig.

Den står ofta där i trainern/byggstället bara för att jag gillar att titta på den...

Här tillsammans med några andra MXL (har 5 st + en MAX) och färgerna är mycket klarare och starkare i verkligheten:

50348835736_4a48044c54_h.jpg


Köpebilden från ebay:

39174419422_695e5d72d7_c.jpg


Ni får tro mig - i solen är den som en mångfärgad isglass från sjuttiotalet (när färg i mat fortfarande inte var farligt)!

Fina ramar! Är det SLX-rör i Merckx-arna?

Hade själv en Merckx-ram för något år sedan med SLX. Den hette Corsa extra. Från mitten 80-tal tror jag.

Vet inte riktigt skillnaden mot MX-leader dock.

Nuvarande stålis har TSX iallafall! Var litet konstigt rörfixerad när det kom till stål ett tag😄
Screenshot_20210125-235036_Photos.jpg





Har även en röd ram som står hemma med Deddacciai zero...
 
Senast ändrad:
Fina ramar! Är det SLX-rör i Merckx-arna?

Hade själv en Merckx-ram för något år sedan med SLX. Den hette Corsa extra. Från mitten 80-tal tror jag.

Vet inte riktigt skillnaden mot MX-leader dock.

Nuvarande stålis har TSX iallafall! Var litet konstigt rörfixerad när det kom till stål ett tag😄
Screenshot_20210125-235036_Photos.jpg





Har även en röd ram som står hemma med Deddacciai zero...
MX-Leader har MXL-rör (som är en Merckx-exklusiv variant av Columbus Max). Corsa / Corsa Extra är väldigt fina, konventionellt byggda ramar med ett urval av olika fina rörsatser (jag har sett SP, SL, SLX, TSX, Zero Uno, 753, Thron, 531, you-name-it...) medan MX-Leader hade rätt spännande rörprofiler och muffar som ger en ram med fantastiskt bra styvhet och åkkänsla. Säkert inget dåligt val för @Räv som jag vill minnas har ett par pannor på undertecknad (som är så mjuk och fin i trampet att 753 skulle räcka långt...).
 
Tillbaka
Topp