• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vad sportar ni för racercykel?

jesperC

Omega
För egen del så har min gamla Canyon fått bli långturscykel (går att få med sig förvånansvärt mycket packning på en racer utan att det blir allt för trist cykling).

Vid lite snabbare turer är det numera denna som gäller:
PXL_20210112_180531945.jpg



//j
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Av tradition har varje generation erbjudits i två färgställningar - den ena mycket diskret med svart bas och en annan som är...ah, inte fullt så diskret. Jag har ju länge haft devisen "Våga vägra Zwift och stekpannesvarta plastraketer" så det var bara att bita i den sura kuken och slanta upp för världens antagligen gulaste cykel.

Du har konkurrens om gulast cykel i stan i alla fall :) Måste verkligen ta tag i det här projektet nu.

IMG_20161003_212149 (kopia 2).jpg
 

Singular

Rolex
2-Faktor
Du har konkurrens om gulast cykel i stan i alla fall :) Måste verkligen ta tag i det här projektet nu.

IMG_20161003_212149 (kopia 2).jpg
Ha, vilket åk! Om du skulle behöva en annan Alter får du säga till, det står faktiskt en gammal 100mm i svart på skrivbordet.

Kul att aluminium fortfarande lever som rammaterial.

//j

Det har fått något av en renässans - det surras om Aluminati, plåtraketer och knegarracing som en kontrast till en värld där en hundring för en trampcykel plötsligen inte är något märkvärdigt.
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Ha, vilket åk! Om du skulle behöva en annan Alter får du säga till, det står faktiskt en gammal 100mm i svart på skrivbordet.



Det har fått något av en renässans - det surras om Aluminati, plåtraketer och knegarracing som en kontrast til en värld där en hundring för en trampcykel plötsligen inte är något märkvärdigt.

Grymt! Jag ska ha det i åtanke.
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Den är flång ny och kom till mig idag (och mig veterligen den första som levererats av den tredje generationen) - förbeställde så fort de tog order i somras men av välkända orsaker har leveransen försenats från oktober till nu. Ska bli kul med snålplåt!

Palace (och tronföljdarna Palace R och som ovan den senaste Palace 3C) är en om man ska beskriva det enkelt en närapå kultförklarad modern modell från unga brittiska märket Bowman (som väl enklast beskrivs som en cykelvärldens motsvarighet till klockornas mikrotillverkare) - en hyfsat renrasig racemaskin i aluminium som är omåttligt populär i den ännu livskraftiga brittiska klubbracingscenen. Döpt efter de traditionella kortbanetävlingarna (dvs veritabla slakter av material, hud och drömmar) på tisdagar vid Crystal Palace är den byggd för att gilla svängar och stryk. Vikten är 1,75kg för ramsetet med okapad gaffel (för min 56)

Jag är ju akustisk, mekanisk och gillar livets enkla nöjen ("stick-shift kinda guy"...), så med tanke på att det med stor sannolikhet förmodligen är sista chansen man får att köpa en ny aluhoj med lite ambition som tar standardmonterade bromsar, mekaniska växlar, rund sadelstolpe, engelskgängat vevlager och dessutom har plats för lite däck (30mm specat) var valet inte så svårt. Av tradition har varje generation erbjudits i två färgställningar - den ena mycket diskret med svart bas och en annan som är...ah, inte fullt så diskret. Jag har ju länge haft devisen "Våga vägra Zwift och stekpannesvarta plastraketer" så det var bara att bita i den sura kuken och slanta upp för världens antagligen gulaste cykel.

(det fanns några bra alternativ, men alla föll på ett eller flera av skallkraven)

Läs mer om modellen här; https://bowman-cycles.com/products/palace-3c
Kul projekt och friskt vågat. Alu har ju kommit tillbaka rätt starkt på sistone, även på prestigecyklar som hos Trek och Specialized.
Mitt egentliga projekt var faktiskt att återanvända en fin tidig 2000-tals ram (år 2005?), en amerikansk Salsa Campeon tävlingsram i trippelreducerande Scandium alu med kolfiberbaksving och gaffel. Hade tänkt gummimåla den vit och sedan bygga den som en modern racer med 2x11 växlat och integrerat kolfiberstyre, högprofil hjul etc. Men sedan trillade jag över ”stekpannesvarta plastraketen” som ändrade på planerna. Tanken var att bygga något efter inspiration av tyska Standerts aluhojar;
C8AB34FB-34B3-4D67-B0AA-70E1F24BF18E.png
9EF5B397-EACF-4890-8F2C-970926BFB776.jpeg
B2AF88FC-EFCA-49F3-A146-4B4BD84480F0.jpeg

Lika stora ramar men helt olika geometrier
 
Senast ändrad:

Singular

Rolex
2-Faktor
Kul projekt och friskt vågat. Alu har ju kommit tillbaka rätt starkt på sistone, även på prestigecyklar som hos Trek och Specialized.
Mitt egentliga projekt var faktiskt att återanvända en fin tidig 2000-tals ram (år 2005?), en amerikansk Salsa Campeon tävlingsram i trippelreducerande Scandium alu med kolfiberbaksving och gaffel. Hade tänkt gummimåla den vit och sedan bygga den som en modern racer med 2x11 växlat och integrerat kolfiberstyre, högprofil hjul etc. Men sedan trillade jag över ”stekpannesvarta plastraketen” som ändrade på planerna. Tanken var att bygga något efter inspiration av tyska Standerts aluhojar;
Standert var faktiskt länge med som alternativ och jag har en i min närhet - superfina, Italientillverkade och faktiskt även de i en skandiumlegering (och så är de vassa på färg, lack och design). Nu lirade inte riktigt pris, geometri och tillgänglighet på den andra generationen av Kreissäge och när man släppte RS i somras var det bara som skivbromsad (och innan den fälgbromsade dök upp hade Bowman redan tagit mina penningar). Geometrin är dock fortfarande svår.

Det som ofta är lite trist med gamla aluhojar är att det ofta är snålt med utrymme för däck (både i fråga om ramrören och bromsarnas placering) och att riktigt lätta och fina varianter efter ett tag spricker. Så många brustna drömmar och svetsfogar jag haft...
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Lite "busy". Hur långa lopp kör du? Ironman?
Nja, det var tanken, men har bara kört en halv än så länge och antagligen blir det inga fler längre då jag har skadat fötterna (antagligen kroniskt).
Dessutom lider jag just nu sviterna av diskbråck så vi får se när jag tar ut denna nästa gång...
Har dock hunnit med ett par olympiska samt en hel drös korta sprintar. Sprintar är det ända jag kan köra med mina fötter.
Kör du själv?
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Standert var faktiskt länge med som alternativ och jag har en i min närhet - superfina, Italientillverkade och faktiskt även de i en skandiumlegering (och så är de vassa på färg, lack och design). Nu lirade inte riktigt pris, geometri och tillgänglighet på den andra generationen av Kreissäge och när man släppte RS i somras var det bara som skivbromsad (och innan den fälgbromsade dök upp hade Bowman redan tagit mina penningar). Geometrin är dock fortfarande svår.

Det som ofta är lite trist med gamla aluhojar är att det ofta är snålt med utrymme för däck (både i fråga om ramrören och bromsarnas placering) och att riktigt lätta och fina varianter efter ett tag spricker. Så många brustna drömmar och svetsfogar jag haft...
Min Salsa är sådan, alltså inte dåliga svetsar, utan tight mellan däck och ram/gaffel, jag kan max få in 25mm tycks det som (28 fick inte plats i vilket fall). Vi får se om jag fullföljer alu-projektet i framtiden eller om det också blir en singlespeed.
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Nja, det var tanken, men har bara kört en halv än så länge och antagligen blir det inga fler längre då jag har skadat fötterna (antagligen kroniskt).
Dessutom lider jag just nu sviterna av diskbråck så vi får se när jag tar ut denna nästa gång...
Har dock hunnit med ett par olympiska samt en hel drös korta sprintar. Sprintar är det ända jag kan köra med mina fötter.
Kör du själv?
Nä, jag cyklar mest. Gjort några Svensson-Klassiker, men aldrig något triathlonlopp.
 

Singular

Rolex
2-Faktor
Min Salsa är sådan, alltså inte dåliga svetsar, utan tight mellan däck och ram/gaffel, jag kan max få in 25mm tycks det som (28 fick inte plats i vilket fall). Vi får se om jag fullföljer alu-projektet i framtiden eller om det också blir en singlespeed.
Mmm, min snart pensionerade häck är styvt tio år äldre än Salsan (och på den tiden var det ju 23or som gällde när man rusade genom norra Frankrike på väg till Roubaix) med tillhörande begränsade frigång för däck - jag klämmer in en mätt 25a precis.

Salsan är superball men precis som du säger med en helt annan form än många nutida åk, en följd sannolikt av att man i mångt och mycket numera bara åker på reglagen. Jag hade byggt den för långåk, cruising och liknande (med samma delning som Ridleyn, så man kan blanda hjul).
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Apropå alu - New bike day!
Köpte idag en efterlängtad vinter/gravel cykel. En Cube Cross Race som uppgraderats med riktigt trevliga Hunt 4 season hjul samt bra däck, bra vevparti samt dubbdäck, skärmar mm. Nu skall det ut i busvädret och cyklas!

5DCB87F8-1280-454C-B6F1-E53127C23EB4.jpeg


Skall uppgradera lite delar (börja med att montera en längre styrstam)
 
Senast ändrad:

Räv

Cartier
2-Faktor
På utrikiska av skäl som ni redan vet...

I will let todays pictures speak mostly for themselves.

1987 Syncro II

50832897047_e14bcd3dc3_b.jpg


Pure poetry

50832811396_03da8ca0f8_b.jpg

50832811336_a100f43d7f_b.jpg


Classic 3TTT stem (not adjusted for hight - will be lower)

50832896892_90f09eafd4_b.jpg


More poetry (Bonato, Biffi, Conti or Candido)

50832896812_6c94fce77d_b.jpg


Less poetry... Someone thought the Chorus derailleur to be a bit heavy and took a drill to it.

50832068608_d8541cc185_b.jpg


Cleaned the brake handles and gave them NOS rubbers.

50832810891_dbc09bd7f1_b.jpg


Starting to come together...

50832810981_bb977fdbc0_b.jpg
 

Räv

Cartier
2-Faktor
Snip...
Mitt egentliga projekt var faktiskt att återanvända en fin tidig 2000-tals ram (år 2005?), en amerikansk Salsa Campeon tävlingsram i trippelreducerande Scandium alu med kolfiberbaksving och gaffel. Snip...

Betyder det här att mitt köp av en 2003 De Rosa i alu - med sadelrör och framgaffel i kokkos helt plötsligt råkat hamna rätt i någon form av ny cykelverklighet (sida 54 och 55)!? Som jag i min gubbtröghet och bakåtsrävande inte hade en aning om? Om det är så - är det höjden av tillfällighet och med all rätt ganska ironiskt...
;)
Jag som bara ville ha växelreglagen!
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Betyder det här att mitt köp av en 2003 De Rosa i alu - med sadelrör och framgaffel i kokkos helt plötsligt råkat hamna rätt i någon form av ny cykelverklighet (sida 54 och 55)!? Som jag i min gubbtröghet och bakåtsrävande inte hade en aning om? Om det är så - är det höjden av tillfällighet och med all rätt ganska ironiskt...
;)
Jag som bara ville ha växelreglagen!
Nä, det är du med din DeRosa som inspirerat oss och startat en trend med heta byggen på semi-vintage alu-ramar!
 

Räv

Cartier
2-Faktor
Bland annat denna...

Fuji Aloha 2.0. Rätt mycket bytt, nya hjul, ism sadel, styret utbytt.

FB_IMG_1610468221054.jpg

Det är onsdag och lite sent... Jag har druckit alkohol. Det gör att jag vågar fråga - ÄR det där en "dork disc" jag ser? Förr hade enklare cyklar en plastskiva vid kransen (det som idag kallas kassetten) som extra säkerhet utifall bakväxeln skulle vara fel inställd och att kedjan då kunde kliva av in mot ekrarna. Det var kännetecknet på en enklare cykel och något som man retade ägaren för... Finns det idag en helt annan förklaring till det jag tror mig se?
 

Räv

Cartier
2-Faktor
Definitionen av racer när det gäller moped är inte en Pukk Dakota.

Någon form av hålborrning ingår alltid i racer-konceptet.

PS - en 142: a med "femonhalver" är däremot helt underbart!

4161320146_0f09df514e_b.jpg
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Det är onsdag och lite sent... Jag har druckit alkohol. Det gör att jag vågar fråga - ÄR det där en "dork disc" jag ser? Förr hade enklare cyklar en plastskiva vid kransen (det som idag kallas kassetten) som extra säkerhet utifall bakväxeln skulle vara fel inställd och att kedjan då kunde kliva av in mot ekrarna. Det var kännetecknet på en enklare cykel och något som man retade ägaren för... Finns det idag en helt annan förklaring till det jag tror mig se?
Haha, det är en dork disc 🤣
 

hs01jowe

KS Explorers Club
Definitionen av racer när det gäller moped är inte en Pukk Dakota.

Någon form av hålborrning ingår alltid i racer-konceptet.

PS - en 142: a med "femonhalver" är däremot helt underbart!

4161320146_0f09df514e_b.jpg

Dakotan är ett riktigt monster i nedförsbackarna 😂

Volvon såldes tyvärr i somras när projektet blev klart...
 

DrSbaitso

Rolex
2-Faktor
Det är onsdag och lite sent... Jag har druckit alkohol. Det gör att jag vågar fråga - ÄR det där en "dork disc" jag ser? Förr hade enklare cyklar en plastskiva vid kransen (det som idag kallas kassetten) som extra säkerhet utifall bakväxeln skulle vara fel inställd och att kedjan då kunde kliva av in mot ekrarna. Det var kännetecknet på en enklare cykel och något som man retade ägaren för... Finns det idag en helt annan förklaring till det jag tror mig se?
Tamejtusan. Det var som fan.
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Tamejtusan. Det var som fan.

Kanske dags för en förklaring.

När jag köpte cykeln hade jag inte köpt en cykel sedan tonåren. Den cykel jag hade då, hade en dork disc, och denna nya cykel satte jag ihop själv.

Jag trodde helt enkelt att dork disc var något man skulle ha, så jag tog det från min gamla tonårscykel...

Jag fick lära mig ställa in växlar själv, gick väl sådär i början och då var det nog bra med en dork disc. Sedan har den blivit sittande, har väl glömt av den...
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Kanske dags för en förklaring.

När jag köpte cykeln hade jag inte köpt en cykel sedan tonåren. Den cykel jag hade då, hade en dork disc, och denna nya cykel satte jag ihop själv.

Jag trodde helt enkelt att dork disc var något man skulle ha, så jag tog det från min gamla tonårscykel...

Jag fick lära mig ställa in växlar själv, gick väl sådär i början och då var det nog bra med en dork disc. Sedan har den blivit sittande, har väl glömt av den...
En Dork disc hade räddat min sons MTB som han demolerade i höstas. Han lyckades få in bakväxeln i ekrarna och slet sönder växeln, växelöra och vajer. Otroligt nog tycks hjulet ha klarat sig (så även sonen som lyckades hålla sig på benen).
Jag har reparerat cykeln nu hyggligt. En lärdom jag fått är att inte blanda systemen. Satte en bättre SRAM växel där det tidigare satt en Deore XT. Fungerade inget bra med växlingen, jag får inte till att den växlar till samtliga skivor i kassetten. Skit..
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
För egen del så har min gamla Canyon fått bli långturscykel (går att få med sig förvånansvärt mycket packning på en racer utan att det blir allt för trist cykling).

Vid lite snabbare turer är det numera denna som gäller:
PXL_20210112_180531945.jpg



//j
Ja, den ser snabb ut. Ser stor ut också, 60 eller 63:a? Är det en radar( med lyse) eller bara ett baklyse du har bak under sadeln?
 
Senast ändrad:
Topp