Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Av tradition har varje generation erbjudits i två färgställningar - den ena mycket diskret med svart bas och en annan som är...ah, inte fullt så diskret. Jag har ju länge haft devisen "Våga vägra Zwift och stekpannesvarta plastraketer" så det var bara att bita i den sura kuken och slanta upp för världens antagligen gulaste cykel.
Ha, vilket åk! Om du skulle behöva en annan Alter får du säga till, det står faktiskt en gammal 100mm i svart på skrivbordet.Du har konkurrens om gulast cykel i stan i alla fall Måste verkligen ta tag i det här projektet nu.
Kul att aluminium fortfarande lever som rammaterial.
//j
Ha, vilket åk! Om du skulle behöva en annan Alter får du säga till, det står faktiskt en gammal 100mm i svart på skrivbordet.
Det har fått något av en renässans - det surras om Aluminati, plåtraketer och knegarracing som en kontrast til en värld där en hundring för en trampcykel plötsligen inte är något märkvärdigt.
Kul projekt och friskt vågat. Alu har ju kommit tillbaka rätt starkt på sistone, även på prestigecyklar som hos Trek och Specialized.Den är flång ny och kom till mig idag (och mig veterligen den första som levererats av den tredje generationen) - förbeställde så fort de tog order i somras men av välkända orsaker har leveransen försenats från oktober till nu. Ska bli kul med snålplåt!
Palace (och tronföljdarna Palace R och som ovan den senaste Palace 3C) är en om man ska beskriva det enkelt en närapå kultförklarad modern modell från unga brittiska märket Bowman (som väl enklast beskrivs som en cykelvärldens motsvarighet till klockornas mikrotillverkare) - en hyfsat renrasig racemaskin i aluminium som är omåttligt populär i den ännu livskraftiga brittiska klubbracingscenen. Döpt efter de traditionella kortbanetävlingarna (dvs veritabla slakter av material, hud och drömmar) på tisdagar vid Crystal Palace är den byggd för att gilla svängar och stryk. Vikten är 1,75kg för ramsetet med okapad gaffel (för min 56)
Jag är ju akustisk, mekanisk och gillar livets enkla nöjen ("stick-shift kinda guy"...), så med tanke på att det med stor sannolikhet förmodligen är sista chansen man får att köpa en ny aluhoj med lite ambition som tar standardmonterade bromsar, mekaniska växlar, rund sadelstolpe, engelskgängat vevlager och dessutom har plats för lite däck (30mm specat) var valet inte så svårt. Av tradition har varje generation erbjudits i två färgställningar - den ena mycket diskret med svart bas och en annan som är...ah, inte fullt så diskret. Jag har ju länge haft devisen "Våga vägra Zwift och stekpannesvarta plastraketer" så det var bara att bita i den sura kuken och slanta upp för världens antagligen gulaste cykel.
(det fanns några bra alternativ, men alla föll på ett eller flera av skallkraven)
Läs mer om modellen här; https://bowman-cycles.com/products/palace-3c
Standert var faktiskt länge med som alternativ och jag har en i min närhet - superfina, Italientillverkade och faktiskt även de i en skandiumlegering (och så är de vassa på färg, lack och design). Nu lirade inte riktigt pris, geometri och tillgänglighet på den andra generationen av Kreissäge och när man släppte RS i somras var det bara som skivbromsad (och innan den fälgbromsade dök upp hade Bowman redan tagit mina penningar). Geometrin är dock fortfarande svår.Kul projekt och friskt vågat. Alu har ju kommit tillbaka rätt starkt på sistone, även på prestigecyklar som hos Trek och Specialized.
Mitt egentliga projekt var faktiskt att återanvända en fin tidig 2000-tals ram (år 2005?), en amerikansk Salsa Campeon tävlingsram i trippelreducerande Scandium alu med kolfiberbaksving och gaffel. Hade tänkt gummimåla den vit och sedan bygga den som en modern racer med 2x11 växlat och integrerat kolfiberstyre, högprofil hjul etc. Men sedan trillade jag över ”stekpannesvarta plastraketen” som ändrade på planerna. Tanken var att bygga något efter inspiration av tyska Standerts aluhojar;
Nja, det var tanken, men har bara kört en halv än så länge och antagligen blir det inga fler längre då jag har skadat fötterna (antagligen kroniskt).Lite "busy". Hur långa lopp kör du? Ironman?
Min Salsa är sådan, alltså inte dåliga svetsar, utan tight mellan däck och ram/gaffel, jag kan max få in 25mm tycks det som (28 fick inte plats i vilket fall). Vi får se om jag fullföljer alu-projektet i framtiden eller om det också blir en singlespeed.Standert var faktiskt länge med som alternativ och jag har en i min närhet - superfina, Italientillverkade och faktiskt även de i en skandiumlegering (och så är de vassa på färg, lack och design). Nu lirade inte riktigt pris, geometri och tillgänglighet på den andra generationen av Kreissäge och när man släppte RS i somras var det bara som skivbromsad (och innan den fälgbromsade dök upp hade Bowman redan tagit mina penningar). Geometrin är dock fortfarande svår.
Det som ofta är lite trist med gamla aluhojar är att det ofta är snålt med utrymme för däck (både i fråga om ramrören och bromsarnas placering) och att riktigt lätta och fina varianter efter ett tag spricker. Så många brustna drömmar och svetsfogar jag haft...
Nä, jag cyklar mest. Gjort några Svensson-Klassiker, men aldrig något triathlonlopp.Nja, det var tanken, men har bara kört en halv än så länge och antagligen blir det inga fler längre då jag har skadat fötterna (antagligen kroniskt).
Dessutom lider jag just nu sviterna av diskbråck så vi får se när jag tar ut denna nästa gång...
Har dock hunnit med ett par olympiska samt en hel drös korta sprintar. Sprintar är det ända jag kan köra med mina fötter.
Kör du själv?
Mmm, min snart pensionerade häck är styvt tio år äldre än Salsan (och på den tiden var det ju 23or som gällde när man rusade genom norra Frankrike på väg till Roubaix) med tillhörande begränsade frigång för däck - jag klämmer in en mätt 25a precis.Min Salsa är sådan, alltså inte dåliga svetsar, utan tight mellan däck och ram/gaffel, jag kan max få in 25mm tycks det som (28 fick inte plats i vilket fall). Vi får se om jag fullföljer alu-projektet i framtiden eller om det också blir en singlespeed.
Snip...
Mitt egentliga projekt var faktiskt att återanvända en fin tidig 2000-tals ram (år 2005?), en amerikansk Salsa Campeon tävlingsram i trippelreducerande Scandium alu med kolfiberbaksving och gaffel. Snip...
Nä, det är du med din DeRosa som inspirerat oss och startat en trend med heta byggen på semi-vintage alu-ramar!Betyder det här att mitt köp av en 2003 De Rosa i alu - med sadelrör och framgaffel i kokkos helt plötsligt råkat hamna rätt i någon form av ny cykelverklighet (sida 54 och 55)!? Som jag i min gubbtröghet och bakåtsrävande inte hade en aning om? Om det är så - är det höjden av tillfällighet och med all rätt ganska ironiskt...
Jag som bara ville ha växelreglagen!
PS - jag har faktiskt nyligen varit och huggit på en tidig Klein Quantum. Kanske att jag trots allt är så pass bakåtsträvande att jag är avantgarde....
Drömcykel! Vilken färguppsättning är det du har tittat på?
Bland annat denna...
Fuji Aloha 2.0. Rätt mycket bytt, nya hjul, ism sadel, styret utbytt.
Haha, det är en dork discDet är onsdag och lite sent... Jag har druckit alkohol. Det gör att jag vågar fråga - ÄR det där en "dork disc" jag ser? Förr hade enklare cyklar en plastskiva vid kransen (det som idag kallas kassetten) som extra säkerhet utifall bakväxeln skulle vara fel inställd och att kedjan då kunde kliva av in mot ekrarna. Det var kännetecknet på en enklare cykel och något som man retade ägaren för... Finns det idag en helt annan förklaring till det jag tror mig se?
Definitionen av racer när det gäller moped är inte en Pukk Dakota.
Någon form av hålborrning ingår alltid i racer-konceptet.
PS - en 142: a med "femonhalver" är däremot helt underbart!
Imponerande att kunna klämma in 30mm-dubb och skärmar i en potent landsvägshoj!
Min caad i vinterskrud. Bra vinterträning med 30mm dubbat fram Kommer att gå som en oljad blixt när det åker av till våren.
Ja det var inte helt säkert att det skulle gå och det är inte mycket utrymme över! Skulle säga att det är enbart på kalla klara dagar med risk för svartisImponerande att kunna klämma in 30mm-dubb och skärmar i en potent landsvägshoj!
Tamejtusan. Det var som fan.Det är onsdag och lite sent... Jag har druckit alkohol. Det gör att jag vågar fråga - ÄR det där en "dork disc" jag ser? Förr hade enklare cyklar en plastskiva vid kransen (det som idag kallas kassetten) som extra säkerhet utifall bakväxeln skulle vara fel inställd och att kedjan då kunde kliva av in mot ekrarna. Det var kännetecknet på en enklare cykel och något som man retade ägaren för... Finns det idag en helt annan förklaring till det jag tror mig se?
Tamejtusan. Det var som fan.
En Dork disc hade räddat min sons MTB som han demolerade i höstas. Han lyckades få in bakväxeln i ekrarna och slet sönder växeln, växelöra och vajer. Otroligt nog tycks hjulet ha klarat sig (så även sonen som lyckades hålla sig på benen).Kanske dags för en förklaring.
När jag köpte cykeln hade jag inte köpt en cykel sedan tonåren. Den cykel jag hade då, hade en dork disc, och denna nya cykel satte jag ihop själv.
Jag trodde helt enkelt att dork disc var något man skulle ha, så jag tog det från min gamla tonårscykel...
Jag fick lära mig ställa in växlar själv, gick väl sådär i början och då var det nog bra med en dork disc. Sedan har den blivit sittande, har väl glömt av den...
Ja, den ser snabb ut. Ser stor ut också, 60 eller 63:a? Är det en radar( med lyse) eller bara ett baklyse du har bak under sadeln?För egen del så har min gamla Canyon fått bli långturscykel (går att få med sig förvånansvärt mycket packning på en racer utan att det blir allt för trist cykling).
Vid lite snabbare turer är det numera denna som gäller:
//j