• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vad sportar ni för racercykel?

Tisdag

Cartier
2-Faktor
MX-Leader har MXL-rör (som är en Merckx-exklusiv variant av Columbus Max). Corsa / Corsa Extra är väldigt fina, konventionellt byggda ramar med ett urval av olika fina rörsatser (jag har sett SP, SL, SLX, TSX, Zero Uno, 753, Thron, 531, you-name-it...) medan MX-Leader hade rätt spännande rörprofiler och muffar som ger en ram med fantastiskt bra styvhet och åkkänsla. Säkert inget dåligt val för @Räv som jag vill minnas har ett par pannor på undertecknad (som är så mjuk och fin i trampet att 753 skulle räcka långt...).

Coolt, det visste jag inte att corsa hade sådan variation med olika rörsatser.

Det är ju en riktigt spännande värld att rikta in sig på och hitta fina gamla ramar. Tyvärr är mitt stora problem när det kommer till stål att jag är såpass lång. Därför går det inte riktigt att få en så snygg profil på cykeln, i tex neoretro-byggen.
Head-tuben och baktriangeln gör att det blir litet "höghuskänsla". Men vissa ramar fungerar bättre än andra! Och kombinerat med vilken styrstam/styre man väljer.
 

Räv

Cartier
2-Faktor
Singular har svarat förnämligt på det mesta. Här är en liten illustration kring vad man kunde ha att välja på runt 1991-92 när det kom till en Corsa Extra (de röda ringarna stammar från en tidigare diskussion på en cykelsida):

50586404521_4f314b1b88_o.jpg


Under en mycket kort tid fanns det "spännande rörprofiler" även för Corsa Extra = se "MAX" i den första röda ringen ovan samt min röda MAX-karamell nedan:

50163529506_c3f33cfa65_o.jpg


Kronologin = Strax efter Corsa Extra MAX kom MX Leader i MXL (och då försvann mig veterligen MAX-alternativet från Corsa Extra).
 

DrSbaitso

Rolex
2-Faktor
Himmel vilken galen cykel! Berätta mer om den, har du låtit bygga den?! (ser ut som ett kvitto som hänger på styret) Tubdäck? Tänkt användning?

Edit: Men du driver med oss, det där är inte din cykel..

Roligt åk på uppenbart lånad bild - vad gör man inte för att ge mig och andra konstaplar i stilpolisen en liiiiten, liiiten infarkt. :D
Nej, det är tack och lov inte min cykel. Jag fick själv sätta mig ner en stund när jag såg den. Jag kan inte motivera modden på annat sätt än att det är en provokation.
 

MKRGG

Annie Leibovitz
2-Faktor
Jag sitter här och funtar på en ny cykel. Fick nån vision häromnatten att ”svenskt” vore kul. Så vad tror ni om Allebike industrie med force och ett par hjul från Örebroföretaget Red Nip? Känns roligare än mycket annat i samma prisklass. Och om det duger åt Richard Larsen så duger det åt mig gott och väl. Åsikter och tankar?
 

Lancia

Omega
2-Faktor
Jag sitter här och funtar på en ny cykel. Fick nån vision häromnatten att ”svenskt” vore kul. Så vad tror ni om Allebike industrie med force och ett par hjul från Örebroföretaget Red Nip? Känns roligare än mycket annat i samma prisklass. Och om det duger åt Richard Larsen så duger det åt mig gott och väl. Åsikter och tankar?
Allebike är för mig som Acqua Limone - Något jag sett mycket av i Göteborg och aldrig riktigt förstått grejen med. Sen var det ju det där med SRAM...

Med det sagt: Tycker du Allebike-hojen är snygg och du gillar SRAM är det ju bara att slå till! Cykeln är förmodligen super och gillar du SRAMs reglage (och kommer ihåg att ladda batterierna) blir nog allt toppen.
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Jag sitter här och funtar på en ny cykel. Fick nån vision häromnatten att ”svenskt” vore kul. Så vad tror ni om Allebike industrie med force och ett par hjul från Örebroföretaget Red Nip? Känns roligare än mycket annat i samma prisklass. Och om det duger åt Richard Larsen så duger det åt mig gott och väl. Åsikter och tankar?
Snygg och modern hoj i hög nivå till hyfsat pris. Du har ju en bra cykel och hjul, men denna är ju lite modernare med skivbromsar, elektroniska växlar, mer aerodynamisk och kan ta bredare däck. Om du kommer cykla snabbare är väl en annan fråga 😉 Men en ny snabb cykel kan ju motivera till mer och därigenom snabbare cykling.
 

MH123

Cartier
Jag sitter här och funtar på en ny cykel. Fick nån vision häromnatten att ”svenskt” vore kul. Så vad tror ni om Allebike industrie med force och ett par hjul från Örebroföretaget Red Nip? Känns roligare än mycket annat i samma prisklass. Och om det duger åt Richard Larsen så duger det åt mig gott och väl. Åsikter och tankar?
Tycker deras Gravelbikes är grymt snygga till en vettig peng. Dock slutsålda..
751C6C23-9C95-4F42-AD68-E687C06F5DDB.jpeg
 

RobertD

Ingenting
2-Faktor
Fråga: om man vill komplettera ”räsern” med en lite mer pålitlig pendlarcykel med något som är lite mer punkteringståligt (typ: inte tubdäck). Går det istället att sätta på bredare och lite mer mönstrade däck på vanliga fälgar (typ de jag köpte av dig @Rozzy) eller är det bättre att satsa på en dedikerad hoj för ändamålet?

Edit: eller såklart satsa på en tredje uppsättning och ha ett par i reserv för nästa gång det tar en sommar att byta tuber... ;)
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Fråga: om man vill komplettera ”räsern” med en lite mer pålitlig pendlarcykel med något som är lite mer punkteringståligt (typ: inte tubdäck). Går det istället att sätta på bredare och lite mer mönstrade däck på vanliga fälgar (typ de jag köpte av dig @Rozzy) eller är det bättre att satsa på en dedikerad hoj för ändamålet?

Edit: eller såklart satsa på en tredje uppsättning och ha ett par i reserv för nästa gång det tar en sommar att byta tuber... ;)
Du kan byta till något grövre mer punkteringsskyddat däck, 25mm eller tom 28mm om du får plats mellan ram/gaffel/bromsar. Det duger gott till tre-säsongs cykling. Jag köpte gravel hojen för att förutom grusvägar kunna bära dubbdäck och kunna cykla vinter också. På en gravel finns även bra utrymme för skärmar och pakethållare om man önskar. På din racer kan du sätta på clip-on skärmar (duger bra!) och olika lösningar på pakethållare (tex sådan man hänger på sadelstolpe).
Så mitt svar är, om du inte behöver ut i snö och is så fungerar din racer fint med lite grövre däck (som klarar sandning och grus bättre utan punktering) på de träningshjul du köpte av mig. Komplettera med skärmar (tex tyska SKS!) och ev pakethållare.
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Bättre bild för att illustrera hur cykeln kommer se ut..
458D7B1D-B502-44CB-B787-F22029111EB3.jpeg

Fler än jag som gillar däck med ”gula väggar”??
”Tan/tanned walls” är ju högsta mode nu, så det är nog fler som gillar det. Jag har det på mina gravel däck på Cuben några poster upp. Absolut snyggt.
Men din skulle väl inte ha skivor, Enve hjul eller elektroniska växlar? Cykeln ovan liknar ju rätt mycket första cykeln du visade?
 

MH123

Cartier
”Tan/tanned walls” är ju högsta mode nu, så det är nog fler som gillar det. Jag har det på mina gravel däck på Cuben några poster upp. Absolut snyggt.
Men din skulle väl inte ha skivor, Enve hjul eller elektroniska växlar? Cykeln ovan liknar ju rätt mycket första cykeln du visade?
Sant men inte hittat nån C64 med liknande komponenter jag beställt. Typ den enda med färgkoden pjbi jag hittat med däck som har ”gula väggar”.
 

MH123

Cartier
”Tan/tanned walls” är ju högsta mode nu, så det är nog fler som gillar det. Jag har det på mina gravel däck på Cuben några poster upp. Absolut snyggt.
Men din skulle väl inte ha skivor, Enve hjul eller elektroniska växlar? Cykeln ovan liknar ju rätt mycket första cykeln du visade?
Btw, vad är din erfarenhet av Shimano R9100? Klippte sista gruppen som Colnago hade inne. Har du kört en C64 vore det såklart kul om du delade med dej av dina erfarenheter😊
 
Topp