Jag är både vintage och kille så jag kan svara tycker jag. Tyvärr är det som jag svarar kanske inte det som du vill höra dock. Svarta lädersadlar färgar av sig om de är blöta eller har smorts in på utsidan med diverse medel. Är de torra eller smorda på undersidan färgar de inte - om du inte kör så hårt att du fuktar upp den med din svett - men då är du cyklist och har sannolikt svarta cykelbyxor och då blir det inte ett problem.
Du har en Idéale 88 i vad som ser ut att vara mycket bra skick. Den är relativt populär bland nördar som undertecknad. Om jag var du skulle jag fortsätta använda den tills att den slutar att färga av sig. Då har den en underbar mörkt brunsvart kulör. På köpet får du en sadel som har format sig efter din anantomi. Under tiden får du använda mörka byxor. Alternativet är att ha ett sadelöverdrag men det ser ju rätt trist ut.
En gång om året dricker man sig full och smörjer sadlar (på insidan).
Här är en Idéale 90 som nästan är oanvänd. Det var toppmodellen under många år och tillverkningen har tagits upp igen (jag har beställt en) av ett franskt par som letat upp alla gamla verktyg - och de som använde dem.