• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vad sportar ni för racercykel?

D..S..

Panerai
Läs vilka glasögon dom passar till👍
Fattar! Fan vad bra. Billigt med!
 

MKRGG

Annie Leibovitz
2-Faktor
Nån här som kör fälgbroms från campa (10/11) och som behöver swissstop yellow king för kolfiber? Råkade köpa fel så dessa skänkes mot porto 🤷‍♂️
 

MH123

Cartier
After morning ride😊
CD83F55B-D4F4-4749-996F-18EB8DCE43BB.jpeg
 

jocklas

Cartier
2-Faktor
Gravel är nog lite av en gråzon. Inte riktigt en lätt räser (min kona klockar nog in kring 12-13 kg) men långt från en MTB 🤔

Riktig misärrunda idag men i mycket gott sällskap så det gjorde saken bättre!

Nu börjar jag se fram emot solvarm asfalt och kortärmat!

D0DEB626-A787-4EE4-8934-E49E76222853.jpeg


C17D0F85-EEB8-4BBF-A9EB-A3A437CADE0F.jpeg
 

jocklas

Cartier
2-Faktor
Är det någon som har beställt från Wiggle efter Brexit? Har det blivit stökigare eller sköter de det bra?
 

turkojs

Cartier
2-Faktor
Är det någon av er vintagekillar som har tips för en sadel som färgar av sig?

har en gammal skinnsadel som följde med ett auktionsfynd som känns lite mjuk och gummiaktig, inte alls samma blanka yta som en ny brooks sadel exempelvis.
Märkte efter ett tag att den även släpper färg också, har testat att smörja den med lite sån brooks proofide och polera den lite men det hjälper föga, löser det med svarta byxor nu men det är lite drygt att behöva byta byxor för att cykla till Ica.

851FF645-93C4-4D9F-96C5-589403A26D5E.jpeg


lite synd för jag tycker att den passar till cykeln annars, ser nu att jag måste vinkla ner den lite dock

E7950100-3548-4FDE-B336-D89DE1EF24B8.jpeg
 

Räv

Cartier
2-Faktor
Är det någon av er vintagekillar som har tips för en sadel som färgar av sig?

har en gammal skinnsadel som följde med ett auktionsfynd som känns lite mjuk och gummiaktig, inte alls samma blanka yta som en ny brooks sadel exempelvis.
Märkte efter ett tag att den även släpper färg också, har testat att smörja den med lite sån brooks proofide och polera den lite men det hjälper föga, löser det med svarta byxor nu men det är lite drygt att behöva byta byxor för att cykla till Ica.

lite synd för jag tycker att den passar till cykeln annars, ser nu att jag måste vinkla ner den lite dock

Jag är både vintage och kille så jag kan svara tycker jag. Tyvärr är det som jag svarar kanske inte det som du vill höra dock. Svarta lädersadlar färgar av sig om de är blöta eller har smorts in på utsidan med diverse medel. Är de torra eller smorda på undersidan färgar de inte - om du inte kör så hårt att du fuktar upp den med din svett - men då är du cyklist och har sannolikt svarta cykelbyxor och då blir det inte ett problem.

Du har en Idéale 88 i vad som ser ut att vara mycket bra skick. Den är relativt populär bland nördar som undertecknad. Om jag var du skulle jag fortsätta använda den tills att den slutar att färga av sig. Då har den en underbar mörkt brunsvart kulör. På köpet får du en sadel som har format sig efter din anantomi. Under tiden får du använda mörka byxor. Alternativet är att ha ett sadelöverdrag men det ser ju rätt trist ut.

En gång om året dricker man sig full och smörjer sadlar (på insidan).

50367579527_fe34895369_b.jpg


Här är en Idéale 90 som nästan är oanvänd. Det var toppmodellen under många år och tillverkningen har tagits upp igen (jag har beställt en) av ett franskt par som letat upp alla gamla verktyg - och de som använde dem.

50067837823_4eb6d458cf_b.jpg
 

turkojs

Cartier
2-Faktor
Jag är både vintage och kille så jag kan svara tycker jag. Tyvärr är det som jag svarar kanske inte det som du vill höra dock. Svarta lädersadlar färgar av sig om de är blöta eller har smorts in på utsidan med diverse medel. Är de torra eller smorda på undersidan färgar de inte - om du inte kör så hårt att du fuktar upp den med din svett - men då är du cyklist och har sannolikt svarta cykelbyxor och då blir det inte ett problem.

Du har en Idéale 88 i vad som ser ut att vara mycket bra skick. Den är relativt populär bland nördar som undertecknad. Om jag var du skulle jag fortsätta använda den tills att den slutar att färga av sig. Då har den en underbar mörkt brunsvart kulör. På köpet får du en sadel som har format sig efter din anantomi. Under tiden får du använda mörka byxor. Alternativet är att ha ett sadelöverdrag men det ser ju rätt trist ut.

En gång om året dricker man sig full och smörjer sadlar (på insidan).

50367579527_fe34895369_b.jpg


Här är en Idéale 90 som nästan är oanvänd. Det var toppmodellen under många år och tillverkningen har tagits upp igen (jag har beställt en) av ett franskt par som letat upp alla gamla verktyg - och de som använde dem.

50067837823_4eb6d458cf_b.jpg

Tack för svar, fortsätter nöta på med svarta byxor, överdrag låter ju hemskt deprimerande :)

Härlig samling där, att något så enkelt som lite sadlar kan vara så fint.
Kul att du beställt en av dom nya ideale också, kom in på deras hemsida jag också när jag googlade runt skötselråd, verkade vara härligt passionerade personer som dragit igång tillverkningen igen.
 

Räv

Cartier
2-Faktor
Är det bara jag som har tänkt - "vad trevlig den här tråden är"? I tråden finns allt från vintage-stofiler till Carbon-raketer, nybörjare och erfarna. Ändå kissar man inte på varandra. Vad skönt. Tänker på en del andra trådar som handlar om exempelvis bilar, etc.

Jag tänker att det är lätt att klaga men det är inte ofta man uppmärksammar när det faktiskt är bra. Nu gör jag det.
 

RobertD

Ingenting
2-Faktor
Är det bara jag som har tänkt - "vad trevlig den här tråden är"? I tråden finns allt från vintage-stofiler till Carbon-raketer, nybörjare och erfarna. Ändå kissar man inte på varandra. Vad skönt. Tänker på en del andra trådar som handlar om exempelvis bilar, etc.

Jag tänker att det är lätt att klaga men det är inte ofta man uppmärksammar när det faktiskt är bra. Nu gör jag det.

Verkligen en bra reflektion! Löpartråden är lite åt samma håll? Väldigt varierande nivå och ”inriktning”, men i princip uteslutande och positiv stämning och glada tillrop oavsett nivå av prestation.
 

RDFG

Cartier
5E6D980F-2A32-4501-A6A8-C52AC066F91C.jpeg

Efter många års mtbcyklande ska man doppa tårna i det här med lvg 👍

en begagnad rose x-lite six med sram red etap och dt swiss prc1400 hjul fick det bli då en dök upp i närområdet. 6,6 kg inkl pedaler, flaskhållare och cykeldator 🤯
 
Senast ändrad:

RobertD

Ingenting
2-Faktor
Tack! Inte helt medvetet val pga just färgkombon, utan bra grejer. Att det matchar är dock ett plus. Gröna däcksidorna färgmatchar ju inte, men de matchar cykeln i nivå. De som vet vet helt enkelt.

Haha. Jag funderade just på om jag skulle säga något om att du borde hitta en accentfärg på cykeln så är den komplett. Typ en detalj på flaskhållarna eller så... ;)

 

D..S..

Panerai
Läs vilka glasögon dom passar till👍
Beställde igår. Ska bli spännande att se hur det funkar. Ska testa fotokromatiska också..
 

Btotheb

Omega
Är det bara jag som har tänkt - "vad trevlig den här tråden är"? I tråden finns allt från vintage-stofiler till Carbon-raketer, nybörjare och erfarna. Ändå kissar man inte på varandra. Vad skönt. Tänker på en del andra trådar som handlar om exempelvis bilar, etc.

Jag tänker att det är lätt att klaga men det är inte ofta man uppmärksammar när det faktiskt är bra. Nu gör jag det.

Kan inte annat än att hålla med! För egen del märker jag en lite oväntad vändning där jag numer särskilt uppskattar posterna från er ”vintage-stofiler”. Innan tänkte jag nog att det var en lite larvig fetisch typ som att fiska lax i tweed med bambuspö. Kommer dock på mig själv oftare och oftare med att dreglandes beundra estetiken hos en gammal stålram. Vem vet var detta slutar?
 

Räv

Cartier
2-Faktor
Skrivet för en internationell site.

The Crescent ads from the 70ies have got quite a following. Crescent and Monark bikes at this time was the same apart from the decals - the two brands joined forces in the early 60ies.

I believe the "cyclists" to be very different though. Today this would not "fly" here in Sweden but at the time it did. All over the world...
I must say I am partial in Monarks favour. In 1972 I was 8 years old though and did not contemplate on girls at all. The models, if they were 20-21 at the time, would be about 70 years old today I guess. I hope they are well and live a good life. Their old modeling careers choices still make me smile.

51130189384_ea1274e6bc_o.jpg

51130189439_20240d170a_o.jpg


And then to a totally different Monark girl. On the cover page of an old Swedish bike magazine - Anna-Karin Johansson riding for CK Ceres (a renowned bicycling club in Sweden). This is the real deal Monark girl. Three times Swedish champion.

51130248483_372abe5d68_o.jpg


Och en Monark i stallet (frun vägrade att vara med på bilden...)

50078615908_1b1dcc20ad_h.jpg
 

Staten

Omega
Köpte min första "riktiga" cykel i form av en Specialized Diverge i vintras. Sjukt skoj att bomba grus- och skogsvägar!
20210417_130111.jpg


Sedan har jag även en retroracer i toppskick, den hänger tyvärr mest på väggen nu men den är så pass vacker att titta på det inte gör något.
Den är dock till salu så får se hur länge den hänger kvar!
20210314_133801.jpg
 
Topp