• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vad sportar ni för racercykel?

Nuförtiden har CX och gravel/grus i många fall kovergerat till samma cyklar med lite olika utrustning (däck, utväxling et cetera). En klassisk "euro"-cross är hög, brant och kort för att kunna manövreras i relativt låg fart, på skrå och i tvära svängar (samt bäras enkelt) men får också till följd att den inte minst på tillhörande mjuka och smala däck känns riktigt nervös och oförlåtande. Numera har man gått åt det amerikanska stuket med (i sammanhanget) långa, låga och flacka cyklar som precis som gruscyklarna prioriterar stabilitet och fart. En modern allroad/gravel-hoj är utmärkt för 99% av cyklingen som alla håller på med - nej, det är inte det bästa att veva på i femti knyck i ett lagtempo och det är inte heller perfekt när stigen har köttiga, hala rötter på skrå och stenkistor men för allt annat är det kanon.
 
Min är sedan gammalt. Fungerar alltid. Man får mjuka upp packningarna då och då - åtminstone på de här gamla då de är av någon form av läder. Några av dekalerna har jag satt dit under åren.

51178162282_cf8d93937f_h.jpg
 
Skulle också jag rekommendera en såkallad Gravel/Crosscykel. Decathlon har ett par riktigt prisvärda för runt 10k. Tyvärr såg jag nu att de alla var slut i lager..
Gravelbike GRVL 520 SRAM APEX 1 herr TRIBAN - 70 sporter under 1 tak (decathlon.se)
Gravelbike TRIBAN RC 520 GRAVEL TRIBAN - 70 sporter under 1 tak (decathlon.se)

En XC MTB är också ett bra alternativ. Mer en smaksak då vissa kommer från landsvägshållet och hellre har bockstyre och grövre däck, och andra hellre kör stel MTB med smalare däck. Jag har främst använt en såkallad "Gravel" hoj sedan 2014 med två olika hjuluppsättningar. Ett lätt par för landsväg, och ett annat robustare för grövre vägar. Blir inte avhängd på klubbrundor med landsvägscyklister, och planerar jag för/stöter jag på vägar med sprängsten så klarar jag det också.

Renodlade CX/Cyclocross hojar är väldigt snarlika, men kan ofta vara aggressivare i geometrin och därmed mindre förlåtande när man cyklar längre sträckor.
Men i övrigt mycket mångsidiga.

Besök en cykelbutik och testa för att se vad som passar dig bäst. 10k är lite av ett instegspris. Sträcker du dig till ~15k så finns det en uppsjö av bra alternativ.
Funkar nog även bra med en landsvägshoj. Grov asfalt är ju fortfarande asfalt. Och Paris-Roubaix körs ju snabbast på landsvägshoj. :cool:
 
Spanar på ny grus cykel och skulle behöva lite inspel. Har spanat på Gt Grade karbon& al, Cannondale Topstone 1,2,5, Trek ALR 5 och Orbea Terra H serien. Kort uppsummerat så är det likvärdiga cyklar (?) med mestadels Grx 600/400 (Grx800) Är ingen sprinter men gillar hellre och cykla bekvämt och långt (grus/asfalt 50/50 längsta tur ca 100km) är 189cm med korta ben. Har egentligen inte så bra koll på detta område men om någon har några inspel på bra/dåligt eller annat alternativ hade det varit tacksamt!

 
Senast ändrad:
Ska sälja min och sambons racers. En Aluminiumracer med Shimano 105 i form av Ridley Icarus SLS i storlek L. Och en White Killer RR helt i kolfiber med Ultegra växelkomponenter och resten är 105. Hör av er om intresse finns.
 
Utveckla @Singular! Jag är också ny i gamet och det är att kul att hänga med i svängarna.

Jag har för övrigt nya däck som väntar hemma, men det är ju det här med att kränga på grejerna. Det lär bli någon tutorial innan. Det är ett par Specialized Cotton Turbo i 26 mm. Tumme upp eller ner? Nuvarande GP 5000 (tror jag?) har gjort sitt.

Hur länge räknar man med att ett par däck ska klara sig förresten?
 
Utveckla @Singular! Jag är också ny i gamet och det är att kul att hänga med i svängarna.

Jag har för övrigt nya däck som väntar hemma, men det är ju det här med att kränga på grejerna. Det lär bli någon tutorial innan. Det är ett par Specialized Cotton Turbo i 26 mm. Tumme upp eller ner? Nuvarande GP 5000 (tror jag?) har gjort sitt.

Hur länge räknar man med att ett par däck ska klara sig förresten?
Rallye som han syftade på är egentligen träningsdäck, dom är inte avsedda för race. Mer punka skydd samt betydligt mer lämpade för sämre väder o underlag. Detta gör att dom rullar sämre och inte alls är lika snabba som däck som är lämpade för just race.
I mitt fall kändes det bara korkat att köpa nya dyra men snabbare tubular däck till ett par hjul som jag endast ska ha några veckor. Sen blir det ju roligare att byta till ett par lättare hjul med bättre nav och snabbare däck😊
 
Utveckla @Singular! Jag är också ny i gamet och det är att kul att hänga med i svängarna.

Jag har för övrigt nya däck som väntar hemma, men det är ju det här med att kränga på grejerna. Det lär bli någon tutorial innan. Det är ett par Specialized Cotton Turbo i 26 mm. Tumme upp eller ner? Nuvarande GP 5000 (tror jag?) har gjort sitt.

Hur länge räknar man med att ett par däck ska klara sig förresten?
Jag gör mig lite lustig över och tetas kring en av mina pet peeves - fuldäck på fincyklar/-hjul. Rally är ett rätt trist däck som gör att vilken cykel som helst stumnar...

Turbo Cotton är superfina och är ett traditionellt uppbyggt (dvs lätt stomme med pålimmad slitbana) findäck till skillnad från GP5000 som är ett vulkat, konventionellt byggt däck. Båda är jättesnabba, fina och kanonbra men lite olika i känsla.

Däck klarar sig olika länge beroende på konstruktion. Jag tränar och busar på det rätt stöddiga Pirelli Cinturato Velo vilket jag räknar med ska hålla tusen-ish mil. När jag finåker är det på olika varianter från främst Veloflex (som i allt relevant är likt Turbo Cotton, som du nämner) och ett gäng gamla Vittoriatuber och där ska man vara nöjd om det är mer än 2-300 mil på bakhjulet. Oftast är det inte att man sliter ut dem som är bekymret utan att däcken går sönder i de tunna sidoväggarna. På snabbhjulen sitter det GP5000 och jag förväntar mig en livslängd på ungefär detsamma.

...och jag gillar däck och hjul. :D
 
Jag gör mig lite lustig över och tetas kring en av mina pet peeves - fuldäck på fincyklar/-hjul. Rally är ett rätt trist däck som gör att vilken cykel som helst stumnar...

Turbo Cotton är superfina och är ett traditionellt uppbyggt (dvs lätt stomme med pålimmad slitbana) findäck till skillnad från GP5000 som är ett vulkat, konventionellt byggt däck. Båda är jättesnabba, fina och kanonbra men lite olika i känsla.

Däck klarar sig olika länge beroende på konstruktion. Jag tränar och busar på det rätt stöddiga Pirelli Cinturato Velo vilket jag räknar med ska hålla tusen-ish mil. När jag finåker är det på olika varianter från främst Veloflex (som i allt relevant är likt Turbo Cotton, som du nämner) och ett gäng gamla Vittoriatuber och där ska man vara nöjd om det är mer än 2-300 mil på bakhjulet. Oftast är det inte att man sliter ut dem som är bekymret utan att däcken går sönder i de tunna sidoväggarna. På snabbhjulen sitter det GP5000 och jag förväntar mig en livslängd på ungefär detsamma.

...och jag gillar däck och hjul. :D
Vad är det för hjul du har på resp cykel?
Håller naturligtvis med dej om att det ska va rätt hjul o rätt däck på en fin cykel men som jag nämnt så är det träningshjul som jag lånat.
Även jag gillar cyklar, hjul o däck. Rätt övertygad om att min C64 med hjulen jag beställd på de däck jag får duger rätt bra😊
 
Kör med latexslang. Då känns clincherdäck som tubdäck. Körde länge på vittoria men kör nu på zippdäck 28mm.
 
Kör med latexslang. Då känns clincherdäck som tubdäck. Körde länge på vittoria men kör nu på zippdäck 28mm.
Det är en del av hemligheten med att fina tubdäck känns så smutta, men inte hela. En lätt stomme (och tunn, pålimmad slityta) är också recepten för klassiska tubdäck, så med ex Vittoria Corsa/Veloflex/Turbo Cotton och finslang får man näääästan lika fin känsla. Det är bara den helt runda formen som fattas (men kanttråd är rätt värt i verkligheten).

Är det ”gamla” (Vittoria/Lion) eller ”nya” (Hutchinson) Zipp?
 
Tillbaka
Topp