• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vad sportar ni för racercykel?

Fripped

Omega
Canyon Ultimate CF SLX
CBA4141F-A6DB-40BA-A7EA-880A08EB9831.jpeg


Eddy Merckx Eeklo 70
2F0E901A-444A-44BF-B045-1C7277DBC4EF.jpeg


Dolan Pre Cursa
1F58687C-E307-474E-8539-6266E3F9BF81.jpeg
 

Räv

Cartier
2-Faktor
Neat.
Är det en 56:a eller 57:a, inte storleken nu.😉
Stilrena vevarmarmar, schysst framväxel.
Vad är det för storlek på ringarna fram?

Tack! Den är från 56. Klingorna är relativt snälla för att vara den tiden. Förmodligen juniorutväxling. Räknade på en förstorad bild och den yttre är 50. Skulle tippa på att den inre är 46 eller 47. Bak har jag inte kikat på än men det är 4-delat och j-ligt smått. Normalt i slutet av 50-talet och fram en bit in på 70-talet var annars 54/45 fram och 19 som största bak. Det var andra cyklister förr... och en lägre kadens.
 

martaSM30

Audemars
Hej cykeltråden,
Hoppas på input inför uppgradering: har börjat cykelpendla 2 x 20 km med en Crescent Atto (”city/sport”-cykel >12kg) men tänker att det skulle vara nice med en lättare cykel. Har span på en Bianchi med kolfiberram till bra (för bra?) pris. Den är dock 9 år. Har frågat Google där det råder delade meningar om ålder på kolfiberramar. Skulle ni köpa en kolfibercykel som är 9 år?
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Hej cykeltråden,
Hoppas på input inför uppgradering: har börjat cykelpendla 2 x 20 km med en Crescent Atto (”city/sport”-cykel >12kg) men tänker att det skulle vara nice med en lättare cykel. Har span på en Bianchi med kolfiberram till bra (för bra?) pris. Den är dock 9 år. Har frågat Google där det råder delade meningar om ålder på kolfiberramar. Skulle ni köpa en kolfibercykel som är 9 år?
Ja, utan tvekan om det är styrka och hållbarhet du har tvivel om. Så länge den ser ok ut och inte har några tydliga slag/kross/sprickor märken skall det vara lugnt. Kolfiber i sig åldras inte direkt, det är själva bindplasten (epoxy eller polyester) som åldras, men iom att ramarna är målade så skyddas de oftast väldigt väl (speciellt om cykeln främst förvarats inomhus).
 

martaSM30

Audemars
Ja, utan tvekan om det är styrka och hållbarhet du har tvivel om. Så länge den ser ok ut och inte har några tydliga slag/kross/sprickor märken skall det vara lugnt. Kolfiber i sig åldras inte direkt, det är själva bindplasten (epoxy eller polyester) som åldras, men iom att ramarna är målade så skyddas de oftast väldigt väl (speciellt om cykeln främst förvarats inomhus).
Ok låter bra. Ska ta en ordentlig titt efter ev. skador. Tack för input!
 

MrIzoard

Panerai
2-Faktor
Hej cykeltråden,
Hoppas på input inför uppgradering: har börjat cykelpendla 2 x 20 km med en Crescent Atto (”city/sport”-cykel >12kg) men tänker att det skulle vara nice med en lättare cykel. Har span på en Bianchi med kolfiberram till bra (för bra?) pris. Den är dock 9 år. Har frågat Google där det råder delade meningar om ålder på kolfiberramar. Skulle ni köpa en kolfibercykel som är 9 år?
Är det bra/schyssta komponenter på den för övrigt?

Håller med om Rozzys kommentarer och kolla även runt drev ifall man får chain suck och försökt få ner kedjan i farten, kan slita en del på fibrerna.
 

martaSM30

Audemars
Är det bra/schyssta komponenter på den för övrigt?

Håller med om Rozzys kommentarer och kolla även runt drev ifall man får chain suck och försökt få ner kedjan i farten, kan slita en del på fibrerna.
Ska vara Ultegra bakväxel, 105 växelreglage samt Tiagra vevparti. Blir inspektion och provcykling till helgen, tar med input👍🏼
 

martaSM30

Audemars
Så blev det en ny leksak!
3D5D84C5-48D3-40C2-BC46-ACC044F3B863.jpeg

Har tidigare haft en lvg alu-hoj men senare tiden cyklat gammal promenad eller ”sport/city-cykel”. Vilket varit lagom kul. Nu är jag tillbaka på racer, denna gång med kolfiber! Och vilken jäkla skillnad med kolfiber! Riktigt skoj cykling :D
94A676C1-0C9C-449E-84E7-5778BE41201D.jpeg

Perfekta cykelklockan, Gul Citrus Lemon:cool:
 

nobblan

Omega
Hej! Hoppas att ni kan hjälpa mig med en födelsedagspresent till min styvfar, som är en riktig cykelnörd. Han har tre cyklar (varav två är Specialized och orimligt dyra) och kör MTB här i Stockholmsområdet med ett gäng gubbar cirka 3-5 gånger i veckan. Han har uppenbarligen rätt bra "hårdvara" men jag tänker att det vore kul att ge honom någon liten grej, typ en accessoar, som han kanske inte hade köpt till sig själv? Vad kan man då titta på, i prisklass 1-2 tusenlappar? Finns det något ballt obskyrt märke från Asien? Vattenflaska? Nyckelknippa? Ja, ni fattar... Han är en riktig Italien-nörd också!

Tack på förhand! T
 

essGunnar

Audemars
2-Faktor
Hej! Hoppas att ni kan hjälpa mig med en födelsedagspresent till min styvfar, som är en riktig cykelnörd. Han har tre cyklar (varav två är Specialized och orimligt dyra) och kör MTB här i Stockholmsområdet med ett gäng gubbar cirka 3-5 gånger i veckan. Han har uppenbarligen rätt bra "hårdvara" men jag tänker att det vore kul att ge honom någon liten grej, typ en accessoar, som han kanske inte hade köpt till sig själv? Vad kan man då titta på, i prisklass 1-2 tusenlappar? Finns det något ballt obskyrt märke från Asien? Vattenflaska? Nyckelknippa? Ja, ni fattar... Han är en riktig Italien-nörd också!

Tack på förhand! T
En Silca löjligt fancy golvpump kanske? En klassisk design, dyr pryl som man kanske köper mer budget om man köper till sig sjölv.
 

JeppeH

Omega
Jag vill ha en cykel som komplement till löpträningen. Vägarna här omkring har rätt grov asfalt och jag vill kunna köra på ”sommarstugevägar” ibland.

en hybrid kanske? Vad får jag för 10 000 kr? Och var?

tscksam för tips
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Jag vill ha en cykel som komplement till löpträningen. Vägarna här omkring har rätt grov asfalt och jag vill kunna köra på ”sommarstugevägar” ibland.

en hybrid kanske? Vad får jag för 10 000 kr? Och var?

tscksam för tips
Föreslår cyclocross (CX) eller gravel som modell. Den första har geometri mer som en landsvägscykel och den andra lite mer komfortabel geometri. Båda har plats för grövre däck, men det går förstås att sätta landsvägsdäck på. Jag har själv kört CX i flera år. Valde min första ungefär utifrån dina behov. Men numera kör jag MTB på grövre underlag och enbart asfalt (med fåtal undantag) med CXen, som har fått landsvägsdäck.

MTB är helt klart att föredra på grusväg, om man som jag gillar crosscountry, dvs längre pass med mix av grus och stig. Inga problem att hålla pulsen hög... CX på längre sträckor grus är tröttande, men kan vara väldigt kul på kombinationen slät asfalt och hyfsat släta stigar.

Såväl CX, som gravel, som halvdämpad MTB går att hitta för 10 tkr.
 

repertoire

Cartier
2-Faktor
Jag vill ha en cykel som komplement till löpträningen. Vägarna här omkring har rätt grov asfalt och jag vill kunna köra på ”sommarstugevägar” ibland.

en hybrid kanske? Vad får jag för 10 000 kr? Och var?

tscksam för tips
Skulle också jag rekommendera en såkallad Gravel/Crosscykel. Decathlon har ett par riktigt prisvärda för runt 10k. Tyvärr såg jag nu att de alla var slut i lager..
Gravelbike GRVL 520 SRAM APEX 1 herr TRIBAN - 70 sporter under 1 tak (decathlon.se)
Gravelbike TRIBAN RC 520 GRAVEL TRIBAN - 70 sporter under 1 tak (decathlon.se)

En XC MTB är också ett bra alternativ. Mer en smaksak då vissa kommer från landsvägshållet och hellre har bockstyre och grövre däck, och andra hellre kör stel MTB med smalare däck. Jag har främst använt en såkallad "Gravel" hoj sedan 2014 med två olika hjuluppsättningar. Ett lätt par för landsväg, och ett annat robustare för grövre vägar. Blir inte avhängd på klubbrundor med landsvägscyklister, och planerar jag för/stöter jag på vägar med sprängsten så klarar jag det också.

Renodlade CX/Cyclocross hojar är väldigt snarlika, men kan ofta vara aggressivare i geometrin och därmed mindre förlåtande när man cyklar längre sträckor.
Men i övrigt mycket mångsidiga.

Besök en cykelbutik och testa för att se vad som passar dig bäst. 10k är lite av ett instegspris. Sträcker du dig till ~15k så finns det en uppsjö av bra alternativ.
 
Topp