• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vad sportar ni för racercykel?

Vad är det för hjul du har på resp cykel?
Håller naturligtvis med dej om att det ska va rätt hjul o rätt däck på en fin cykel men som jag nämnt så är det träningshjul som jag lånat.
Även jag gillar cyklar, hjul o däck. Rätt övertygad om att min C64 med hjulen jag beställd på de däck jag får duger rätt bra😊
Håll i dig nu, för det här är osunt;

På crossen har jag ett par Velocity Major Tom på Record med Tufo Cubus för träning och två par Novatec Sprint med Challenge Limus respektive Challenge Grifo samt ett par Mavic Reflex på Novatec med Challenge Chicane. För grusracing har jag ett par Kinlin 22 på Novatec med Panaracer Gravelking.

Vinter-/äventyrs-/grusåket har H+Son TB14 på Chorus med WTB Nano eller Vittoria Voyager Hyper och ett par A119 på Veloce med dubb.

Mina två huvudsakliga landsvägsåk (modern plåtraket respektive gammal titanhäck) samsas om Mavic Cosmic Pro Carbon med GP5000, Ambrosio Excellence på Record med Veloflex Corsa, DT R460 på Record med Pirelli Cinturato Velo, Ambrosio Nemesis på Chorus med Vittoria Pavé, Veltec Speed 4.5 på Aivee med Vittoria Corsa CX och Zipp 255 (202) på Powerway med Veloflex Roubaix/Criterium.

Söndagssnyggracern rullar nästan uteslutande på ett par Mavic Cosmic från första (eller andra?) generationen (dvs djupa aluhjul) med Veloflex Master.

I röret ligger att bygga upp ett par Royce på 65mm kanttrådsfälgar (som sannolikt också får GP5000) men vi får se när jag får tummarna ur. Jag saknar ju, bevisligen, inte andra hjul att åka på.
 
Jag gör mig lite lustig över och tetas kring en av mina pet peeves - fuldäck på fincyklar/-hjul. Rally är ett rätt trist däck som gör att vilken cykel som helst stumnar...

Turbo Cotton är superfina och är ett traditionellt uppbyggt (dvs lätt stomme med pålimmad slitbana) findäck till skillnad från GP5000 som är ett vulkat, konventionellt byggt däck. Båda är jättesnabba, fina och kanonbra men lite olika i känsla.

Däck klarar sig olika länge beroende på konstruktion. Jag tränar och busar på det rätt stöddiga Pirelli Cinturato Velo vilket jag räknar med ska hålla tusen-ish mil. När jag finåker är det på olika varianter från främst Veloflex (som i allt relevant är likt Turbo Cotton, som du nämner) och ett gäng gamla Vittoriatuber och där ska man vara nöjd om det är mer än 2-300 mil på bakhjulet. Oftast är det inte att man sliter ut dem som är bekymret utan att däcken går sönder i de tunna sidoväggarna. På snabbhjulen sitter det GP5000 och jag förväntar mig en livslängd på ungefär detsamma.

...och jag gillar däck och hjul. :D
Har du haft några Rally själv eller hörsägen? Jag har ett par 25mm Rally på ett par fälgar som vardagshjul och jag har inget att klaga över dessa. Känner ingen jättestor skillnad mot Pavé måste jag säga (i känsla dvs, Pavé kanske lite mer grepp och bättre rull).
CE6A0D74-693C-4261-9489-715A2BC034BA.jpeg

(bortse från att cykeln inte är uppställd för fotografering)
 
Håll i dig nu, för det här är osunt;

På crossen har jag ett par Velocity Major Tom på Record med Tufo Cubus för träning och två par Novatec Sprint med Challenge Limus respektive Challenge Grifo samt ett par Mavic Reflex på Novatec med Challenge Chicane. För grusracing har jag ett par Kinlin 22 på Novatec med Panaracer Gravelking.

Vinter-/äventyrs-/grusåket har H+Son TB14 på Chorus med WTB Nano eller Vittoria Voyager Hyper och ett par A119 på Veloce med dubb.

Mina två huvudsakliga landsvägsåk (modern plåtraket respektive gammal titanhäck) samsas om Mavic Cosmic Pro Carbon med GP5000, Ambrosio Excellence på Record med Veloflex Corsa, DT R460 på Record med Pirelli Cinturato Velo, Ambrosio Nemesis på Chorus med Vittoria Pavé, Veltec Speed 4.5 på Aivee med Vittoria Corsa CX och Zipp 255 (202) på Powerway med Veloflex Roubaix/Criterium.

Söndagssnyggracern rullar nästan uteslutande på ett par Mavic Cosmic från första (eller andra?) generationen (dvs djupa aluhjul) med Veloflex Master.

I röret ligger att bygga upp ett par Royce på 65mm kanttrådsfälgar (som sannolikt också får GP5000) men vi får se när jag får tummarna ur. Jag saknar ju, bevisligen, inte andra hjul att åka på.
Ja de va en hel del minst sagt.. sunt eller osunt är väl en definitionsfråga antar jag😊
Modern plåtraket o gammal titanhäck, berätta gärna mer!!
Hade för mej du hade en F12 eller F10?
Hur mycket skiljer sej naven åt? Keramiska kullager?
Blir ett par Progress Air Clincher Tubless ready med Nitro Ceramic o Challenge Strada Pro däck. Hoppas på 2kg ink kassetten😊
 
Har du haft några Rally själv eller hörsägen? Jag har ett par 25mm Rally på ett par fälgar som vardagshjul och jag har inget att klaga över dessa. Känner ingen jättestor skillnad mot Pavé måste jag säga (i känsla dvs, Pavé kanske lite mer grepp och bättre rull).
CE6A0D74-693C-4261-9489-715A2BC034BA.jpeg

(bortse från att cykeln inte är uppställd för fotografering)
Jodå, jag har haft flera uppsättningar - även jag har trollat ihop landsvägscyklar i studentkorridorer (och då lyckats limma fast ett par damstrumpbyxor i en linoleummatta, men det är en annan historia...) och då var Rally det bästa alternativet (bland många mindre bra). Jag har rullat på hjulpar och cyklar senare och bara kunnat konstatera - njäe, det är ingen vidare känsla i dem. Men jag tillåter mig själv att vara snobb på något så mundänt som cykeldäck...

Ja de va en hel del minst sagt.. sunt eller osunt är väl en definitionsfråga antar jag😊
Modern plåtraket o gammal titanhäck, berätta gärna mer!!
Hade för mej du hade en F12 eller F10?
Hur mycket skiljer sej naven åt? Keramiska kullager?
Blir ett par Progress Air Clincher Tubless ready med Nitro Ceramic o Challenge Strada Pro däck. Hoppas på 2kg ink kassetten😊
Ptja, det är ju tjugo-nånting års cykling på samvetet så det blir lite prylar. Har man förmånen att kunna och gilla att bygga hjul själv blir man snabbt bortskämd med att få saker som man vill (och kan lätt realisera de dumma idéer som uppstår)

Nopes, ingen Pinarello i stallet (och ingen kolfiberhoj alls, faktiskt). Landsvägscyklarna är en Bowman Palace (3C) respektive en Merlin.

Ett av hjulparen ovan landar mer eller mindre på öret på 2 kg med kassett, däck och snabbkopplingar; det med Zipps 255-fälgar (som ingår/ingick i 202) - hyfsat för att vara gjort med Laser- och Race-ekrar, mässingsnipplar och mer eller mindre nollbudget.

Jag har inga hjul med keramiska/hybridlager.
 
Inget super märkvärdigt, men skaffade mig en Cube för att se om det här va kul.
och jäklar va det va det då!
7A2E5624-7D31-448B-8FF6-50712974E52D.jpeg
numera pimpad med ringklocka och flaskhållare som inte är på bilden!
även riktiga pedaler är såklart monterade! Ej samma som på bild.
 
Senast ändrad:
5EB3456E-0B6D-4235-9327-08C1AAA03066.jpeg

Så banalt... både jag och kompisen punkade på en liten "gravelrunda" i Tyresta, jaja.. lite sprängsten nerför i 35-40 osv... men det brukar ju hålla.

Det är 10 år sedan vi kom ner här:

På googlemaps var det då grusväg från vardera håll som blev stigar som såg ut att kanske mötas på toppen (ca 1000möh), verkade lovande...
Vi ville till Comidas Carmen i Guajar Altooch äta get, väl värt en genväg över berget... Kompisen hade kraschat in i bergssidan tidigare, men det gick att plåstra om honom och räta ut ca 5cm slag på framhjulet så det nästan inte tog i bromsbackarna. Sen hemåt, full fart på den obefintliga vägrenen genom glassplittret i solnedgången till Salobrena, sen taxi sista biten på motorvägen.

Klart värt att äta jordgubbstårta i Tyresta också.
 
Senast ändrad:
Jag hittade ett gammalt tubdäck, Schwalbe Ultremo HT, som aldrig ens varit uppackat ur kartongen. Är det något som går att sälja?
 
Kanske ok med fråga som är en variant på landsvägsracer?
Jag funderar lite på en cx för att slippa köra på min ålderdomliga mtb (helt utan dämpning) tex på grusvägar och liknande.
Jag har av nån konstig anledning två hyfsat likvärdiga racers, båda i titan och med ok högprofilhjul (mavic cosmic carbone, gamla men rullar ändå bra). Den ena med 23mm däck och andra med 25mm. Inte testat på grusväg och det känns lite konstigt om jag skulle ta ut dem där däcken är för smala..
Ni som har cx, när använder ni dem, typ nästan alltid eller aldrig?
 
Kanske ok med fråga som är en variant på landsvägsracer?
Jag funderar lite på en cx för att slippa köra på min ålderdomliga mtb (helt utan dämpning) tex på grusvägar och liknande.
Jag har av nån konstig anledning två hyfsat likvärdiga racers, båda i titan och med ok högprofilhjul (mavic cosmic carbone, gamla men rullar ändå bra). Den ena med 23mm däck och andra med 25mm. Inte testat på grusväg och det känns lite konstigt om jag skulle ta ut dem där däcken är för smala..
Ni som har cx, när använder ni dem, typ nästan alltid eller aldrig?
Jag har en CX (en Kona Jake the snake) som min enda cykel så jag använder den hela tiden. 😄 Funkar skitbra både på grusvägar och landsvägar. 🙂
Screenshot_20210613-204452.jpg
 
Senast ändrad:
Kanske ok med fråga som är en variant på landsvägsracer?
Jag funderar lite på en cx för att slippa köra på min ålderdomliga mtb (helt utan dämpning) tex på grusvägar och liknande.
Jag har av nån konstig anledning två hyfsat likvärdiga racers, båda i titan och med ok högprofilhjul (mavic cosmic carbone, gamla men rullar ändå bra). Den ena med 23mm däck och andra med 25mm. Inte testat på grusväg och det känns lite konstigt om jag skulle ta ut dem där däcken är för smala..
Ni som har cx, när använder ni dem, typ nästan alltid eller aldrig?
Har två träningscyklar; en CX och en MTB hard-tail. Båda välanvända. Sitter landsvägsdäck på CX:en, så den känns fin på asfalt jämfört med de typiska grova CX-däcken. Lite tung kanske, jämfört med många andras, men jag har kul (på båda cyklarna). Har kört mycket lantligt med CXen, så därför det valet.

Nästa gång blir det dock renodlat landsväg samt heldämpat för MTB.
 
Kanske ok med fråga som är en variant på landsvägsracer?
Jag funderar lite på en cx för att slippa köra på min ålderdomliga mtb (helt utan dämpning) tex på grusvägar och liknande.
Jag har av nån konstig anledning två hyfsat likvärdiga racers, båda i titan och med ok högprofilhjul (mavic cosmic carbone, gamla men rullar ändå bra). Den ena med 23mm däck och andra med 25mm. Inte testat på grusväg och det känns lite konstigt om jag skulle ta ut dem där däcken är för smala..
Ni som har cx, när använder ni dem, typ nästan alltid eller aldrig?
CX:en som allroundcykel har nästan helt ersatts av "gravel"-segmentet, inte minst eftersom det ofta innebär större bruksduglighet än många renodlade CX-riggar. Nu ska man dock inte luras av namn och etiketter - numera är ofta "gravel"- och CX-maskiner mer eller mindre identiska hos många tillverkare, bara med lite olika komponenter (framförallt drivlina) och däckbredd.

CX som gren är förbaskat roligt, men rätt smalt. Cyklarna är fina till mycket, inte minst moderna ("amerikanska") med en känsla som är mer inriktad på fart och stabilitet. På min gamle racecross med bara halvannat kilo i tuberna känns tretti knyck som att man ska kastas av och avlida omedelbart (men kan å andra sidan köra i tajta åttor trampandes på en lutande, genomblöt gräsmatta...).
 
Kanske ok med fråga som är en variant på landsvägsracer?
Jag funderar lite på en cx för att slippa köra på min ålderdomliga mtb (helt utan dämpning) tex på grusvägar och liknande.
Jag har av nån konstig anledning två hyfsat likvärdiga racers, båda i titan och med ok högprofilhjul (mavic cosmic carbone, gamla men rullar ändå bra). Den ena med 23mm däck och andra med 25mm. Inte testat på grusväg och det känns lite konstigt om jag skulle ta ut dem där däcken är för smala..
Ni som har cx, när använder ni dem, typ nästan alltid eller aldrig?
Jag har en Merida CX 5000.
Med facit i hand så hade jag velat ha två klingor fram men är annars väldigt nöjd med den.
Kör relativt mycket med den och även en del landsväg och då blir utväxling lite fel, kommer skaffa lite större klinga snart till den.
 
Tack för all input och tips, blir nog besök i veckan hos cykelhandlare. Två klingor fram låter som vettigt, det är jag ju van vid. Bredd och mönster eller ej på däcket får jag klura vidare på. Min mtb bytte jag till mindre mönster, annars lät det mer som en traktor och då körde jag mer på fina stigar och grusvägar.
 
Det har snackats mycket om Classified - som alla interna växelsystem lider det dessvärre av en hel del interna förluster samt att det blir rätt stora pengar om/när man vill ha flera hjulpar.

…men visst är det ball teknik! Jag har följt dem länge och de bjuder precis som ex Driven och Rotor på intressanta, okonventionella och inte alltid helt affärsmässiga idéer för att utmana marknaden.
 
Tillbaka
Topp