• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Vad sportar ni för racercykel?

Gravelbike köpes😊

Är på jakt efter en nyare gravelbike, helst en MB31, Trek Checkpoint ALR 4 eller motsvarande för runt 15

Hör gärna av er via PM om ni har något intressant att sälja.

/Anders

6A2DE6AE-F11A-49BB-A9EA-6F542AB53EBD.jpeg

Senast ändrad:
Hann inte kolla färdigt på loppet förrän idag.
Tycker att Moscon hade lite otur på slutet, det verkar ju som lufttrycket på reservcykeln var lite väl högt då han halkade runt ordentligt.
Jag håller ju på cykelcrosskillarna men det syntes att MvdP inte hade de diamanter i benen som han kan ha så det var lite tråkigt.
Nåväl det var ett underhållande race.

Härligt! Körde du fullånga sportiven?
Nej, aldrig kört fullängdaren. Detta var andra gången jag körde och vi var ett gäng som "mys"körde den korta 7milaren och hade skitkul. 2014 körde jag 140km rundan (den gången på min Ritchey CX ) och det tycker jag är den ultimata varianten om man inte är purist eller masochist. Då kör man vanlig väg från Roubaix ner till Arenberg som är den första sektorn. Därifrån är det samma final som i det riktiga racet med 16-17 sektorer, alldeles lagom.

Senast ändrad:
Ni som har koll vad kan man få för en sån här väggprydnad? Rullat två- tre varv runt Hisingen innan den hängdes på väggen och samlat damm i väntan på att ägaren skulle få lust att köra Vättern runt.

C5BB57AA-2F3D-499D-84F3-627F12C2F359.jpeg
D3AE0306-8D07-49E9-94B7-F4DE6BBE0748.jpeg BED54046-5BF1-4C77-9A50-9C7C944F4820.jpeg

Jag går i tankarna att skaffa en gravelbike för vår-, vinter- och höstbruk. Budget runt 15 ish. Enda riktlinjen är väl Shimano 105. Har ni något tips?

Jag går i tankarna att skaffa en gravelbike för vår-, vinter- och höstbruk. Budget runt 15 ish. Enda riktlinjen är väl Shimano 105. Har ni något tips?
Ingen specifikt tips, men jag kan berätta att jag köpte en begagnad gravel med 105 i fjol för ca 10k. Den har en modern aluminiumram och jag känner inget behov av kolfiberram då ramen ändå är skön och däcken så dämpande. Ända nackdelen som jag ser är att den blir lite tyngre, ca 9,5 kg och att man kanske kan skala av nästan ett kg med kolfiber, men inget jag lider av. Blir hållbarare i alu. Min Cube heter att den är en CX, men de tycks ha flutit samman med Gravel då min tex tar däck upp till dryga 50mm och inte är speciellt extrem geometri.
Ta en lite mindre ramstorlek än till racer. Jag har en 58 (annars 60).
Decathlon verkar ha väldigt prisvärda cyklar; https://www.decathlon.se/C-1933508-gravelcyklar#product_8587697

FD85D59A-ED15-4130-90EC-6E5EFFA3C2DE.jpeg

Sorry fel tråd men hittar ingen bättre…
Byter däck på cyklarna och fruns bakdäck var krångligt… :(

hur tar jag bort det med tanke på växelvajern?
244B696F-93BA-4002-A8FD-278F32C99121.jpeg

Edit. Google was my friend.

Senast ändrad:
Klassisk ram - ”moderna” komponenter

Vinterns bygge börjar ta form. Denna cykel tänkte jag bygga redan i fjol, men då trillade jag över en fin modernare kolfiberram (Ridley Helium) som fick alla komponenter. Nu fick jag samla ihop nya delar till denna vinter. Har plastidippat/gummerat en fin nittiotalsram i tävlinsnivå (Salsa Campeon i scandiumaluminium) då den var allt för nittiotals lackad/mönstrad för min smak. Målningen gick hyfsat men jag var lite för otålig och målade för tjocka lager med rinning som resultat. Dessutom var plastlagret mer skört än vad jag trott. Så resultatet lite mjää..

Reglagen har hamnat lite långt ner, dessa skall resas upp lite. Får testa om droppet är ok, då kan jag såga av skorstenen. Jag har inga flaskhållare så skall beställa dessa.

ACCB918E-DBB5-4235-8AF7-DC72E8B08C41.jpeg
8743A874-F2AF-42D4-901F-78F8322FF784.jpeg
EBBDF0CF-6998-4A97-80F1-EED307DE955E.jpeg
6073BD37-ABA3-4061-847E-69A52949EBB6.jpeg

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp