• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Vad sportar ni för racercykel?

Fallit för trycket och köpt en ny gravel…
Skämt åsido, fick ett nyhetsbrev från Roleur för någon vecka sedan, som bla handlade om en kille som normalt bygger mtb’s, men som nu tunat en kommande Scott,
När jag i dag planlöst knallar in i sportaffär i Mora står den plötsligt framför mig.
Great stuff!

@dangerholm på instagram.. sjuka byggen 👍

image.jpg

Nytvättad emonda slr med ultegra di2 och hjul från danska rebel med standard dt swiss 350 nav samt assioma-pedaler…
Berätta gärna lite mer om hjulen😊

Berätta gärna lite mer om hjulen😊
Inte mkt att säga. Byggda av ett skönt indieföretag i Danmark. Finns ett antal val av nav och djup. Kör enklaste navet och vanlig sapim cx ray ekrar. Fastnade för den coola loggan och också för deras extremt dugliga kundtjänst som besvarade frågor ända in på nattkröken. Gillar sånt.

Inte mkt att säga. Byggda av ett skönt indieföretag i Danmark. Finns ett antal val av nav och djup. Kör enklaste navet och vanlig sapim cx ray ekrar. Fastnade för den coola loggan och också för deras extremt dugliga kundtjänst som besvarade frågor ända in på nattkröken. Gillar sånt.

Sj på jakt efter nya hjul då de jag beställde med cykeln inte blir av då levtiden inte ens kunde fastställas.

Någon som har erfarenhet kring sadlar här? efter 2h i sadeln har jag ont i sittbenen cirka 3 dagar. Är det bara att testa alla sadlar tills man hittar något som man tror passar? körde 19mil förra sommaren på en gammal ideale lädersadel utan problem så skiter sig allt får jag väl sätta på den på bianchin :D

Någon som har erfarenhet kring sadlar här? efter 2h i sadeln har jag ont i sittbenen cirka 3 dagar. Är det bara att testa alla sadlar tills man hittar något som man tror passar? körde 19mil förra sommaren på en gammal ideale lädersadel utan problem så skiter sig allt får jag väl sätta på den på bianchin :D
Första men ack så relevanta frågan är ju vad du kör för bibs?
Bra bibs är ett måste!!!
Vad det gäller sadlar så anpassar iaf min kropp sej ganska fort..

Bra bibs är ett måste!!!
Vad det gäller sadlar så anpassar iaf min kropp sej ganska fort.
Själv kör jag denna med 5 olika zoner som anpassar sej efter min anatomi. Lite kortare o bredare än vad jag var van vid från början men nu älskar jag den!!

Bra bibs är ett måste!!!
Vad det gäller sadlar så anpassar iaf min kropp sej ganska fort.
Själv kör jag denna med 5 olika zoner som anpassar sej efter min anatomi. Lite kortare o bredare än vad jag var van vid från början men nu älskar jag den!!
Ja det har jag förstått med, har ett par från santini tror modellen heter tono puro och vad jag lyckats läsa mig till ska vadderingen i dem vara ganska bra? Tack för tipset på sadeln, ska kolla upp!

Kolla så att du har rätt mått på sadeln mot måttet på dina sittben.

Bara att prova sig fram tyvärr. Bredd, form, längd spelar alla roll. Jag gick från en kolfibersadel för 2500:- till en för 250:- och är helnöjd.
50g mer i vikt kan jag leva med om cyklingen blir mer njutbar.

Jag fick höra en lång utläggning om olika sadlar vid en middag i går kväll , slutsatsen var att köpa Assos byxor...

Har smygläst den här tråden länge men inte postat något än så det kanske är drygt att komma med en fråga det första man gör.. kunskap verkar det iaf finnas här så jag hoppas någon orkar ta sig tid att svara. Sökt svar på olika forum utan framgång så hoppas ni sitter på svaret.
Kommit över en gammal crecent världsmästarcykel där växelvajrarna är av. Har noll erfarenhet av att fixa detta men överdrivet gott självförtroende så jag tänkte försöka laga cykeln. 😁
Ett problem är dock att det verkar som att moderna växelvajrar är för ”mjuka”, stämmer det? Hur går jag tillväga för att hitta vajrar som är tillräckligt styva? Tråla eBay/tradera eller tillverkas det fortfarande?
Växelspakarna är också något olika. Spaken för den främre växeln kan vridas 180 grader då den inte har något ”inbyggt” stopp. Växelspaken för bakre växeln går dock bara 90 grader tills spärren tar i. Är läget längst fram stors drevet och längst bak lilla drevet? Eller ska det ställas in så att den istället växlar tidigare där ”stoppet” blir ungefär samma som växelspaken för bakväxeln?

Det gäller först och främst att cykla tillräckligt mycket för att vänja baken vid att sitta på en sadel för att inte få ont eller obehag. Sedan är givetvis val av modell och storlek av högsta betydelse. Som sagts är det viktigt att hitta rätt storlek (bredd) genom att mäta avståndet mellan sittbena. Men generaliserar man lite passar de flesta män på en sadel som är ca 143 mm bred (om man inte är väldigt stor eller liten eller bred mellan sittbena). Min erfarenhet och i diskussion med kompisar är att Specialized har väldigt bra och sköna sadlar som många uppskattar, mig själv inkluderat. Deras Toupé, Romin Evo eller på senare år modellen Power fungerar för väldigt många.
En bra cykelbyxa påverkar givetvis positivt men kan inte kompensera en felaktig sadelmodell eller brist på tid på cykeln. Inte ens om man köper Assos.

Det gäller först och främst att cykla tillräckligt mycket för att vänja baken vid att sitta på en sadel för att inte få ont eller obehag. Sedan är givetvis val av modell och storlek av högsta betydelse. Som sagts är det viktigt att hitta rätt storlek (bredd) genom att mäta avståndet mellan sittbena. Men generaliserar man lite passar de flesta män på en sadel som är ca 143 mm bred (om man inte är väldigt stor eller liten eller bred mellan sittbena). Min erfarenhet och i diskussion med kompisar är att Specialized har väldigt bra och sköna sadlar som många uppskattar, mig själv inkluderat. Deras Toupé, Romin Evo eller på senare år modellen Power fungerar för väldigt många.
En bra cykelbyxa påverkar givetvis positivt men kan inte kompensera en felaktig sadelmodell eller brist på tid på cykeln. Inte ens om man köper Assos.
Tack för bra svar! missade att förtydliga att jag gjorde en bikefit där de även mätte sittbenen så sadeln ska vara ''rätt'' måttmässigt. testade en väldans massa inklusive specialized och tog en från pro som gjorde minst ont. Får helt enkelt testa runt för just nu känns det som att sadeln hindrar mig mer än konditionen på turerna

Tack för bra svar! missade att förtydliga att jag gjorde en bikefit där de även mätte sittbenen så sadeln ska vara ''rätt'' måttmässigt. testade en väldans massa inklusive specialized och tog en från pro som gjorde minst ont. Får helt enkelt testa runt för just nu känns det som att sadeln hindrar mig mer än konditionen på turerna
Hur cyklar du idag? Hur många km har du fått ihop i år? Ta och börja med en timmes tur och växla upp i längd med tiden och var konsekvent. Bra cyckelshorts med chamois (”blöja”) är en nödvändighet givetvis.
Det kan vara att din PRO sadel ändå inte är rätt (efter lite tid på cykeln) och kan vara värt att testa annan? Har din PRO öppning/hål som minskar trycket på prostata etc?

Jag kan förtydliga att den föreläsning jag utsattes för var av en kompis som cyklar "väldigt mycket" och som har testat "alla sadlar" även de fula..
Han har haft problem, fått tipset "köp Assos" och tänk jaja... och fortsatt köpa nya sadlar, men nu gjort slag i saken.
Assos har enl honom blöja bak och inte fram, dvs trycket fram minskar då det inte finns 1cm extra blöja där som kan vidarebefordra trycket.

Själv kör jag på Arione för att den är snygg... (har iofs inte cyklat på ett halvår av liknande skäl...)

Jag kan förtydliga att den föreläsning jag utsattes för var av en kompis som cyklar "väldigt mycket" och som har testat "alla sadlar" även de fula..
Han har haft problem, fått tipset "köp Assos" och tänk jaja... och fortsatt köpa nya sadlar, men nu gjort slag i saken.
Assos har enl honom blöja bak och inte fram, dvs trycket fram minskar då det inte finns 1cm extra blöja där som kan vidarebefordra trycket.

Själv kör jag på Arione för att den är snygg... (har iofs inte cyklat på ett halvår av liknande skäl...)
Jag cyklar hyfsat mycket (snart 7000 km i år) och har bla ett par nya Assos bibs (Mille GT). De är jättebra men jag kan inte säga att de är bättre än mina Pearl Izumis, Mavic, De Marchi (mina favoriter faktiskt) eller andra kvalitets bibs. Nu har jag dock inga några problem att sitta på sadeln oavsett vilka bibs (inte ens efter Vättern nu senast). Assos blöja skiljer sig inte nämnvärt från någon annan byxas.

Fizik Arione har jag haft och kört med en hel del (men lite för 'rund' för min smak), men släppte den efter att jag testat Specialized Toupé som gjorde att jag kunde cykla helt problemfritt. På mina cyklar sitter antingen Spezialized Toupé, Romin Evo eller Power. Samtliga jämförbart bekväma och lika i (sitt-)stilen.

Senast ändrad:
Kanske... har jag vid min ålder till slut funnit vad som är min superkraft. ;)

Jag har aldrig fått ont av en endaste sadel. "Sadelmannen" - nästa film från Marvel!
Ser fram mot den.
Detta åsido, jag har heller aldrig fått ont, har kanske varit lite knöligt ibland, men det har gett med sig.
Kör nuförtiden även mest a naturelle, dvs utan blöja, känns bättre så.

Tillbaka
Topp