• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vad sportar ni för racercykel?

Jag nappade på Colnagos nya "Retrofitting Service" för några dagar sedan. Ganska kul grej om man råkar ha en gammal Colnago-ram. Man skickar in serienumret och ett par bilder så får man ett snyggt äkthetscertifikat, en NFC-tagg att klistra på ramen osv. Påminner om dom arkivutdrag man kan beställa från vissa klocktillverkare alltså.
 
Inte direkt en racercykel-fråga, men provar ändå...

Mina ungar cyklar till skolan och nu när det är mörkt behövs lampor. Inte för att lysa upp vägen utan för att synas och följa lagen.

Jag har tidigare köpt billigare avtagbara lampor och "stöldsäkrat" den med buntband eftersom de glömmer att ta loss lamporna i skolan. Men eftersom ungarna också glömmer av att stänga av lamporna så blir det en hel del batteribyten eller laddning med USB.

Vad finns det för lamplösningar där ute som skulle kunna passa en skolcykel? Något som stänger av sig automatiskt efter en stunds stillastående? Monterbart navdynamo?

Eller är det strängare uppfostran som gäller... :)
 
Något från Reelight eller liknande skulle kanske passa. Har inte använt dem själv men tänker att de lyser automatiskt när det cyklas och har inga batterier som tar slut.
I övrigt så rekommenderar jag ordentlig med reflexer på saker som rör sig. Typ på pedaler och ekrar samt kanske lite extra reflextejp på hjälmarna.

//j
 
Något från Reelight eller liknande skulle kanske passa. Har inte använt dem själv men tänker att de lyser automatiskt när det cyklas och har inga batterier som tar slut.
I övrigt så rekommenderar jag ordentlig med reflexer på saker som rör sig. Typ på pedaler och ekrar samt kanske lite extra reflextejp på hjälmarna.

//j
Reelight verkar vara en bra idé. Tack, skall gräva vidare. (Men shit vilken irriterande hemsida...)
 
Nagasawa Super Record 🖤
IMG_3945.jpeg
IMG_6723.jpeg
 
Inte direkt en racercykel-fråga, men provar ändå...

Mina ungar cyklar till skolan och nu när det är mörkt behövs lampor. Inte för att lysa upp vägen utan för att synas och följa lagen.

Jag har tidigare köpt billigare avtagbara lampor och "stöldsäkrat" den med buntband eftersom de glömmer att ta loss lamporna i skolan. Men eftersom ungarna också glömmer av att stänga av lamporna så blir det en hel del batteribyten eller laddning med USB.

Vad finns det för lamplösningar där ute som skulle kunna passa en skolcykel? Något som stänger av sig automatiskt efter en stunds stillastående? Monterbart navdynamo?

Eller är det strängare uppfostran som gäller... :)
Använder Reelight lampor på mina ungars cyklar av samma anledning som du beskriver.

 
Nån mer här som helt har tappat det och kör Rapha 500 i mellandagarna?
Sitter och funderar på sträckningen för dagens runda. 😄
 
Möjligt att någon annan tråd skulle passa bättre än denna, då svaret kanske inte riktigt är racer. Men men.

Har tänkt att börja cykelpendla till jobbet.
19 km enkelväg. Endast asfalt och stadsmiljö. Ska igenom hela Stockholms innerstad, Skanstull till Norrtull.
Jag får någon sorts förmån för cykel via jobbet, därför tänkte jag gå på en ny och kanske lite dyrare direkt än vad jag annars hade gjort.

Har egentligen ingen aning om vad jag bör titta efter. Den får gärna vara så enkel och underhållsfri som möjligt, då jag inte är särskilt intresserad av att meka. Därutöver tar jag gärna emot tips.
Tanken är alltså att cykla tur och retur jobb ett par dagar i veckan, duscha och byta om på jobbet.
Vad bör jag titta efter på hojen? Vad är viktigt/värt? Några andra generella tips?

Edit: kanske värt att nämna att jag inte tänker mig en elcykel.
 
Möjligt att någon annan tråd skulle passa bättre än denna, då svaret kanske inte riktigt är racer. Men men.

Har tänkt att börja cykelpendla till jobbet.
19 km enkelväg. Endast asfalt och stadsmiljö. Ska igenom hela Stockholms innerstad, Skanstull till Norrtull.
Jag får någon sorts förmån för cykel via jobbet, därför tänkte jag gå på en ny och kanske lite dyrare direkt än vad jag annars hade gjort.

Har egentligen ingen aning om vad jag bör titta efter. Den får gärna vara så enkel och underhållsfri som möjligt, då jag inte är särskilt intresserad av att meka. Därutöver tar jag gärna emot tips.
Tanken är alltså att cykla tur och retur jobb ett par dagar i veckan, duscha och byta om på jobbet.
Vad bör jag titta efter på hojen? Vad är viktigt/värt? Några andra generella tips?

Edit: kanske värt att nämna att jag inte tänker mig en elcykel.
När jag stod inför samma utmaning så landade jag på en BMC Alpenchallenge med remdrift. Alpenchallenge verkar inte finnas med remdrift längre men en ny modell som heter 257 gör, ser liknande ut i geometrin. Lättrampad, snabb och smidig. Remdrift med integrerad växel är väldigt smidigt och i princip underhållsfritt.

Köpte min från Mantra Sport i Uppsala, finns flera i Stockholm som säljer BMC också.
 
Möjligt att någon annan tråd skulle passa bättre än denna, då svaret kanske inte riktigt är racer. Men men.

Har tänkt att börja cykelpendla till jobbet.
19 km enkelväg. Endast asfalt och stadsmiljö. Ska igenom hela Stockholms innerstad, Skanstull till Norrtull.
Jag får någon sorts förmån för cykel via jobbet, därför tänkte jag gå på en ny och kanske lite dyrare direkt än vad jag annars hade gjort.

Har egentligen ingen aning om vad jag bör titta efter. Den får gärna vara så enkel och underhållsfri som möjligt, då jag inte är särskilt intresserad av att meka. Därutöver tar jag gärna emot tips.
Tanken är alltså att cykla tur och retur jobb ett par dagar i veckan, duscha och byta om på jobbet.
Vad bör jag titta efter på hojen? Vad är viktigt/värt? Några andra generella tips?

Edit: kanske värt att nämna att jag inte tänker mig en elcykel.
Remdrift som nämnts ovan är smidigt. Dock väldigt begränsande då få har det.

Givet att det ändå är en viss distans så hade jag satsat på en gravel för att få lite tempo på pendlingen. Dra av kedjan ett par varv med en trasa. Smörj då och då. Tvätta någon gång då och då så håller det hyggligt.

1x fram kan vara smidigt då det minimerar underhåll.
Skulle även satsa på hydrauliska bromsar då det är som natt och dag mot mekaniska skivbromsar.

Lämna in på service inför varje vår (särskilt om du ska pendla på vintern då saltet sliter rätt mycket) om du inte gillar att meka.
 
Tack för matnyttiga tips!

Finns några nackdelar med rem istället för kedja? Hur är det begränsande, menar du endast genom att valet av cyklar begränsas?

Gravel låter som att det är för grus, men det kanske till viss del är ett missvisande namn? Googlingen gravel vs hybrid ger lite blandade resultat. Det är absolut en viss sträcka att hoja och det kommer att vara en inkörsperiod för att vänja kroppen också. Dugligt material lär krävas, och är ju alltid lite extra roligt.
1x fram växel låter som att det skulle räcka i min värld.
 
Tack för matnyttiga tips!

Finns några nackdelar med rem istället för kedja? Hur är det begränsande, menar du endast genom att valet av cyklar begränsas?

Gravel låter som att det är för grus, men det kanske till viss del är ett missvisande namn? Googlingen gravel vs hybrid ger lite blandade resultat. Det är absolut en viss sträcka att hoja och det kommer att vara en inkörsperiod för att vänja kroppen också. Dugligt material lär krävas, och är ju alltid lite extra roligt.
1x fram växel låter som att det skulle räcka i min värld.
Mest pga begränsat utbud vad gäller rem. Särskilt om du vill ha gravel.
Gravel funkar klockrent till pendling då det möjliggör bredare däck (du kan köpa däck med mindre mönster om du vill) och plats för skärmar osv.

Hybrid kontra gravel är rätt stor skillnad i körställning. Generellt mycket mer upprätt på hybrid vilket kan vara skönt på kort sikt men i min uppfattning tjänar du på sikt med Gravel då det går så pass mycket fortare pga det minskade luftmotståndet.

En lite roligare cykel inbjuder eventuellt också till pass på fritiden medans hybrider snarare är tunga och tråkiga.

Lycka till! Förbaskat skönt att slippa kommunala färdmedel. Oavsett vad så försök handla in snarast så du får njuta av större delen av säsongen.
 
Möjligt att någon annan tråd skulle passa bättre än denna, då svaret kanske inte riktigt är racer. Men men.

Har tänkt att börja cykelpendla till jobbet.
19 km enkelväg. Endast asfalt och stadsmiljö. Ska igenom hela Stockholms innerstad, Skanstull till Norrtull.
Jag får någon sorts förmån för cykel via jobbet, därför tänkte jag gå på en ny och kanske lite dyrare direkt än vad jag annars hade gjort.

Har egentligen ingen aning om vad jag bör titta efter. Den får gärna vara så enkel och underhållsfri som möjligt, då jag inte är särskilt intresserad av att meka. Därutöver tar jag gärna emot tips.
Tanken är alltså att cykla tur och retur jobb ett par dagar i veckan, duscha och byta om på jobbet.
Vad bör jag titta efter på hojen? Vad är viktigt/värt? Några andra generella tips?

Edit: kanske värt att nämna att jag inte tänker mig en elcykel.

I och med att all pendling är i stan hade jag tveklöst köpt en cykel med rakt styre. Folk, cyklar och trafik överallt. Remdrift är problemfritt. Cube Hyde pro ska vara ett vettigt val.
 
I och med att all pendling är i stan hade jag tveklöst köpt en cykel med rakt styre. Folk, cyklar och trafik överallt. Remdrift är problemfritt. Cube Hyde pro ska vara ett vettigt val.
Ja Cube verkar bra. Jag har kollat lite på Cube Nulane.
 
Möjligt att någon annan tråd skulle passa bättre än denna, då svaret kanske inte riktigt är racer. Men men.

Har tänkt att börja cykelpendla till jobbet.
19 km enkelväg. Endast asfalt och stadsmiljö. Ska igenom hela Stockholms innerstad, Skanstull till Norrtull.
Jag får någon sorts förmån för cykel via jobbet, därför tänkte jag gå på en ny och kanske lite dyrare direkt än vad jag annars hade gjort.

Har egentligen ingen aning om vad jag bör titta efter. Den får gärna vara så enkel och underhållsfri som möjligt, då jag inte är särskilt intresserad av att meka. Därutöver tar jag gärna emot tips.
Tanken är alltså att cykla tur och retur jobb ett par dagar i veckan, duscha och byta om på jobbet.
Vad bör jag titta efter på hojen? Vad är viktigt/värt? Några andra generella tips?

Edit: kanske värt att nämna att jag inte tänker mig en elcykel.
Cube Editor eller liknande med remdrift, skivbromsar och 11s Alfine. Sen på med heltäckande skärmar.
 
Tack för alla inspel och åsikter. Jag ska åka förbi cykelaffär i stan och klämma och känna lite och ta det därifrån. Där finns bland annat Nishiki PRO BLT i lager, blir kul att se en remdriven.

Någonting annat en bör köpa eller tänka på direkt? Inser att det lär bli lite saker att inhandla. Ryggsäck osv.
 
Tack för alla inspel och åsikter. Jag ska åka förbi cykelaffär i stan och klämma och känna lite och ta det därifrån. Där finns bland annat Nishiki PRO BLT i lager, blir kul att se en remdriven.

Någonting annat en bör köpa eller tänka på direkt? Inser att det lär bli lite saker att inhandla. Ryggsäck osv.
En bra hjälm känns väl som en självklarhet, smidigt godkänt lås(jag kör Hiplock kedja och deras buntbandslås). Platta pedaler är smidigt om du inte vill ha cykelskor men det är ganska trevligt med cykelskor på så lång sträcka, finns kombipedaler om du vill variera dig.
 
Har pendlat (ytterstadsområde till centrum) på racer i 15 år, och mina erfarenheter är:

  • Riktig racer med bockstyre tycker jag är överlägset. Låg vikt, snabbare, mer ergonomiskt med bockstyre, och styre med smal bredd är skönt när man trängs med bilar eller står vid rödljus.
  • Jag kör med hybridpedaler Shimano PD-EH500
  • Min första pendlarracer hade Al-ram, 19 mm däck, fälgbromsar och utanpåliggande växelvajrar. Nuvarande har kolfiberram, 26 mm däck, skivbromsar och elektriska växlar. Rekommenderar elektriska växlar, mekaniska kommer ofrånkomligen bli svajiga och erfarenheten säger att man alltid väntar för länge med att serva dem på en pendlarcykel. Skivbromsar är väl självklart numera.
  • Sätt på bra stänkskärm bak. Fram behövs inte alltid om det är en bred diagonalstolpe på ramen som tar stänket. Jag kör utan på framhjulet och det går bra.
  • Jag har inget lås till cykeln, anser att den är för dyr att parkera oavsett lås. Den är inlåst både hemma och på jobbet. Om jag behöver göra andra ärenden tar jag en annan cykel.
  • Numera finns det olika typer av racer-ramar att välja på. En endurance-modell är att föredra till en pendlarcykel. Lite mer komfortabel sittposition. Ett exempel är Cube Attain. Om man tycker att styret är för lågt kan man vända på styrstammen.
  • Köp en miniringklocka på Biltema/Clas Ohlson, och beställ 3M:s reflextejp på rulle (röd och vit) och sätt på. Valfria avtagbara lysen med USB-laddning.

Sammanfattningsvis, det viktigaste på en pendlarcykel enligt mig är:

1. Låg vikt
2. Låg vikt
3. Bockstyre
4. Så underhållsfria växlar som möjligt (dvs elektriska eller åtminstone skyddad vajerdragning)
5. Skivbromsar
 
Möjligt att någon annan tråd skulle passa bättre än denna, då svaret kanske inte riktigt är racer. Men men.

Har tänkt att börja cykelpendla till jobbet.
19 km enkelväg. Endast asfalt och stadsmiljö. Ska igenom hela Stockholms innerstad, Skanstull till Norrtull.
Jag får någon sorts förmån för cykel via jobbet, därför tänkte jag gå på en ny och kanske lite dyrare direkt än vad jag annars hade gjort.

Har egentligen ingen aning om vad jag bör titta efter. Den får gärna vara så enkel och underhållsfri som möjligt, då jag inte är särskilt intresserad av att meka. Därutöver tar jag gärna emot tips.
Tanken är alltså att cykla tur och retur jobb ett par dagar i veckan, duscha och byta om på jobbet.
Vad bör jag titta efter på hojen? Vad är viktigt/värt? Några andra generella tips?

Edit: kanske värt att nämna att jag inte tänker mig en elcykel.
Jag cyklar inte i stockholm men tänker att mycket av den här sträckan är hårdtrafikerad cykelbana och att du kommer att vara ute just när som mest folk är ute och vinglar? Finns förstås alltid djärva personer som lyckas utnyttja cykeln fullt ut oavsett omgivning, men i verklig stadstrafik behöver skillnaden mellan hybrid (remdriven underhållsfri eller vanlig) och gravel inte bli jättestor. Upp till milen hade hybrid varit mitt givna val, särskilt som rakt styre och position ger bättre uppsikt.

19 km är dock långt. Man blir svettig och kommer ändå att vilja ha cykelkläder. Det är skönt att kunna variera position med bockstyre, det är inte jättejobbigt att spola bort salt (eller lämna in för byte av kedja och kassett emellanåt) och det kan ju vara kul att göra halsbrytande omkörningar och trycka på emellanåt...

Utöver graden av hets i pendlingen kan man fundera på vad cykeln kommer att användas till de dagar den inte rullar till jobbet? Ifall det är snäll pendling/åka och handla är det fördel hybrid. Aggressiv pendling/träning = gravel:) Racer skulle jag välja bort pga svenska årstider...
 
Tillbaka
Topp