• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vad sportar ni för racercykel?

En ”endurance” har snällare geometri så som kortare överrör, längre huvudrör (det framgaffeln sitter i) för mer upprätt bekvämare sittställning. Dessutom är axelavståndet större vilket ger mindre nervöst gång och styrning (och aningen mer dämpad). Dessutom ofta större ”clearance” för att kunna ha större däck (ger också mjukare behagligare gång).
Jag har en riktig ”endurance” i form av en lite äldre Specialized S-Works Roubaix. Skön. Men cyklar man mycket och kör lite race så skulle jag rekommendera en ”vanlig” racer. Annars är nog en endurance ett bra alternativ.
Så hellre typ en Bianchi via nirone än en Canyon Endurace? Ser ju onekligen skönare ut med en endurance på pappret om man som jag ska köra typ 3-6milsrundor, men kanske får ut mer av en racer då.Hade en nirone jag gillade men som blev stulen. Har dock flyttat ut från stan så dags att börja med lycran igen
 
Så hellre typ en Bianchi via nirone än en Canyon Endurace? Ser ju onekligen skönare ut med en endurance på pappret om man som jag ska köra typ 3-6milsrundor, men kanske får ut mer av en racer då.Hade en nirone jag gillade men som blev stulen. Har dock flyttat ut från stan så dags att börja med lycran igen
Det kan du bara avgöra själv. Canyon Endurace är fortfarande en snabb landsvägshoj. Skulle säga att det är ett utmärkt val för en motionär. Skillnaden om dun inte tävlar är bara marginell mot en med en renodlad mer aggressiv geometri. Trenden i cykelmarknaden går väl snarare mot Endurace-hållet, med lite mer fokus på komfort.

Hade själv den första varianten när den var ny (med fälgbroms) och det var en toppenhoj.
 
Senast ändrad:
Så hellre typ en Bianchi via nirone än en Canyon Endurace? Ser ju onekligen skönare ut med en endurance på pappret om man som jag ska köra typ 3-6milsrundor, men kanske får ut mer av en racer då.Hade en nirone jag gillade men som blev stulen. Har dock flyttat ut från stan så dags att börja med lycran igen
3-6 mils rundor låter mer som en endurance-cyklist. Cyklar du snabbt och typ 5-6000 km och mer per säsong så skulle jag överväga en mer renodlad racer.
 
Det kan du bara avgöra själv. Canyon Endurace är fortfarande en snabb landsvägshoj. Skulle säga att det är ett utmärkt val för en motionär. Skillnaden om dun inte tävlar är bara marginell mot en med en renodlad mer aggressiv geometri. Trenden i cykelmarknaden går väl snarare mot Endurace-hållet, med lite mer fokus på komfort.

Hade själv den första varianten när den var ny (med fälgbroms) och det var en toppenhoj.
Kanon! Tips på några andra liknande modeller? Försöker hitta en begagnad men finns inte så mycket Canyon
 
Blev nattsudd med symaskinen för att tillverka en ramväska till gruscykeln. Blev ändå rätt bra om du inte synar alla sömmar så noga. Nästa blir bättre.
IMG_6514.jpeg
IMG_6515.jpeg
 
Kanon! Tips på några andra liknande modeller? Försöker hitta en begagnad men finns inte så mycket Canyon
En endurancebåge (kalla det allroad, blandsväg eller gubbracer om du vill) är åket som 90% av de som åker på ”riktiga” linjehojar borde ha. Komfort är underskattat och nyckeln till glädje, prestanda och uthållighet.

Är du 25, har ensiffrig fettprocent och kan sätta handflatorna i backen med raka ben? Ja, då är en typisk linjehoj perfekt.
 
En endurancebåge (kalla det allroad, blandsväg eller gubbracer om du vill) är åket som 90% av de som åker på ”riktiga” linjehojar borde ha. Komfort är underskattat och nyckeln till glädje, prestanda och uthållighet.

Är du 25, har ensiffrig fettprocent och kan sätta handflatorna i backen med raka ben? Ja, då är en typisk linjehoj perfekt.
Gubbracer it is!
 
Mycket spammande om min via nirone nu jag vet men mekandet och ”customiserandet” är lika roligt som cyklandet! Fått kapat gaffelröret nu och vilken skillnad det gör för hela intrycket på cykeln.
Börjar bli nöjd med utseendet men några saker stör mig så som att bromsar och vevparti inte är 105 även om cykeln sålts som en 105 specad. Så det blir kanske nästa steg får se.
7729ABBD-BF62-4889-9A96-A5129F5A2623.jpeg

A9B98216-054A-462B-83D8-6C679CE37D34.jpeg
 
Inget fel i att glädjas, dela med sig och inspirera. Fortsätt med det!

På ämnet som @Atlantis lyfte innan; Via Nirone ser ut som en bra instegsracer med vettig geometri.
ja jag hade en med kolfiberframgaffel och 105:eek:r jag gillade :) men stulen som sagt. Skulle inte säga att den hade endurancegeometri dock? scott speedster och canyon endurace har jag läst ska vara lite mer snälla mot en gammal mans rygg
 
Fem säsonger in på min BMC nu och den känns mer modern än någonsin, med sjysta komponenter och #fälgbroms.

Fler verkar gå tillbaka till fälgbroms vad det verkar, men det kanske är min filterbubbla? Hur som har jag inte bytt bromsbelägg än och det är långt ifrån dags för byte. 10/10

• BMC SLR01, 2020
• Zipp 303
• Shimano Ultegra/Dura Ace Di2

Den väger in på 7 kilo ganska exakt, om jag inte minns fel.

81636486-0851-4EA2-A8AA-18351D4C26B5.jpeg


Sammanfattningsvis är mitt tips för nya intressenter att inte räkna bort fälgbroms! Det är mer lättmekat, mer prisvärt och i många fall är inte skivbroms nödvändigt.
 
Senast ändrad:
Så hellre typ en Bianchi via nirone än en Canyon Endurace? Ser ju onekligen skönare ut med en endurance på pappret om man som jag ska köra typ 3-6milsrundor, men kanske får ut mer av en racer då.Hade en nirone jag gillade men som blev stulen. Har dock flyttat ut från stan så dags att börja med lycran igen
Håller med om att en endurance kan vara helrätt. Jag hade själv däremot en ”komfortracer” tidigare, och lite problem för ryggen och en axel. Jag gjorde sen en bikefit, och bytte till en renodlad racer (Bianchi Oltre) som ställdes in enligt min bikefit. Har aldrig suttit bekvämare på en lvg-cykel. Är bara en halvfet motionär, men uppskattar egenskaperna i racern. Helt enkelt en rapp o rolig cykel att åka på. 👍🏽
Så mitt tips är väl att inte räkna bort parametern ”rolig cykel”. 😁
 
Den här fick komma ut och leka för ett par veckor sedan. Ramen och högfläns C-Record är väl höjdpunkterna på denna.

20240728_140436c.jpg
20240728_140443.jpg
20240728_140452.jpg


Just nu håller jag på och bygger den här (den tidigaste kända av modellen - Aero, 1981, ovala rör):

20240811_174411.jpg
20240811_174434.jpg
 
Senast ändrad:
Här skall varnas för brist på Fancy eller original i inlägget. Jag tycker mest det är kul att försöka skruva ihop skiten, (hittills).

IMG_9461.jpeg

Jag sitter timtals halva nätter i sträck och bara Myser.
Jag har Inte fått till vare sig fram eller bak bromsar. och inga växlar haha.
Men jag har jävligt roligt!

mvh

IMG_9460.jpeg
IMG_9480.jpeg
IMG_9516.jpeg
 

Bilagor

  • IMG_9548.jpeg
    IMG_9548.jpeg
    716.2 KB · Visningar: 1
  • IMG_9557.jpeg
    IMG_9557.jpeg
    620.6 KB · Visningar: 2
Ny på detta, någon som har tips på trevliga landsvägsrundor med utgångspunkt från Sthlms innerstad? Eller tips på sajter där man ska kika?
 
Tillbaka
Topp