• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vad tror ni om prisutvecklingen på bostadsmarknaden?

Öbo

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Som topic lyder så är ordet fritt att diskutera prisutvecklingen på bostadsmarknaden. Jag personligen tror att vid årsskiftet så är marknaden tillbaka där den var innan sommaren 2017.
Jag har ungefär samma känsla som du. Eller iaf att priserna stagnerar och backar något.
Jag är lite sugen på att köpa en liten bostadsrätt i Gbg som en investering på längre sikt, som barnen kan bo i ifall de vill plugga högskola i Gbg (aktuellt om 8-10 år isf) och som övernattningslägenhet eller så. Jag har fått för mig att jag bör vänta till början av nästa år. Vi får väl se hur det utvecklas! :wideyed:
 

DiscoPapa

Rolex
2-Faktor
Jag tror priserna upp men skillnad mellan objekt. Större värdeökning på äldre brf med bra ekonomi, låga avgifter och att de äger marken osv. Större medvetenhet. Känns som ingen brytt sig om sådant senaste åren.

Personligen har jag lämnat lägenhetshetsen bakom mig och är färsk på den mer trögflytande villamarknaden. Vore kul med input även på den i tråden!
 

Hawk100

Rolex
Villor är helt klart mer svårsålda numera i den förort till Sthlm där jag bor. Oftast inget budkrig utan snarare skambjudningar tycker jag det verkar som. Utpriserna ner ca 1 Mkr på objekt i 5-6 Mkr-klassen.......
 

JDH

Cartier
Villor är helt klart mer svårsålda numera i den förort till Sthlm där jag bor. Oftast inget budkrig utan snarare skambjudningar tycker jag det verkar som. Utpriserna ner ca 1 Mkr på objekt i 5-6 Mkr-klassen.......
Upplever precis samma sak i Helsingborg.
Har själv villa till försäljning.. första budet vi fick var 500.000:- under utgångspris.
Valde sen att acceptera bud på 3 000.000:- 300.000:- under utgångspris.
Många av objekten jag har tittat på har legat ute sedan början av året utan budgivning alls eller bara med skambud.
Jag frågade min mäklare vad det kunde bero på och fick svaret att han inte visste.
Hela marknaden var sval trots låga räntor och att i princip ingen mäklare hade varit beredd på det.
Känns dock nyttigt på sikt om marknaden styrs av annat än räntorna för att undvika en ny bostadsbubbla..
 

n1tro

Panerai
Vänta tills valet är klart. Mkt nyprodd som ska ut på marknaden nu när det redan är ganska tjockt. Min gissning är - totalt 30% ner. Vi har redan gått ner 10% i Sthlm city. Sedan har vi den icke-accepterade nedgången ännu; har vänner som konstant vinner budgivningar men som inte får köpa objekten för säljarna får för lite betalt. När den nedgången sen ska realiseras, har ni 10% till. Sen en tia till, av rena psykologiska skäl.. det är min gissning. Vem som har rätt, det vet man inte. Kanske plockar min IBS mig innan ändå.
 

puffen

Cartier
Vänta tills valet är klart. Mkt nyprodd som ska ut på marknaden nu när det redan är ganska tjockt. Min gissning är - totalt 30% ner. Vi har redan gått ner 10% i Sthlm city. Sedan har vi den icke-accepterade nedgången ännu; har vänner som konstant vinner budgivningar men som inte får köpa objekten för säljarna får för lite betalt. När den nedgången sen ska realiseras, har ni 10% till. Sen en tia till, av rena psykologiska skäl.. det är min gissning. Vem som har rätt, det vet man inte. Kanske plockar min IBS mig innan ändå.
Låter precis som bankerna förutspår. Flera av mina vänner som jobbar på banken säger ungefär samma sak som dig. Dock ingenting som bevisar det motsatta vad jag märkt :/
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Vänta tills valet är klart. Mkt nyprodd som ska ut på marknaden nu när det redan är ganska tjockt. Min gissning är - totalt 30% ner. Vi har redan gått ner 10% i Sthlm city. Sedan har vi den icke-accepterade nedgången ännu; har vänner som konstant vinner budgivningar men som inte får köpa objekten för säljarna får för lite betalt. När den nedgången sen ska realiseras, har ni 10% till. Sen en tia till, av rena psykologiska skäl.. det är min gissning. Vem som har rätt, det vet man inte. Kanske plockar min IBS mig innan ändå.

I Götet har vi ingen överproduktion av nyproducerat som ni har i Fjollträsk. Faktum är att det enda som hänt i Götet är att vi blivit drabbade av massa negativa rubriker i om bostadsmarknaden. Men dessa rubriker handlar om bostadsmarknaden som helhet.
 

n1tro

Panerai
Låter precis som bankerna förutspår. Flera av mina vänner som jobbar på banken säger ungefär samma sak som dig. Dock ingenting som bevisar det motsatta vad jag märkt :/
Grejen är att man kan bara försöka se vad som händer, trender, utbud .. tror det blir hett på riktigt när (inte om) den första boutvecklaren ställer in betalningar på ngn obligation eller helt enkelt får slut på pengar..
 

puffen

Cartier
Grejen är att man kan bara försöka se vad som händer, trender, utbud .. tror det blir hett på riktigt när (inte om) den första boutvecklaren ställer in betalningar på ngn obligation eller helt enkelt får slut på pengar..
Absolut! Jag undrar av ren nyfikenhet vad som skulle krävas att nå tillbaka när det var som ATH när folk spekulerar att vi ska tillbaka till dom prisern. Om man ser i dags läget så pekar allt mot det motsatta.
 

n1tro

Panerai
Absolut! Jag undrar av ren nyfikenhet vad som skulle krävas att nå tillbaka när det var som ATH när folk spekulerar att vi ska tillbaka till dom prisern. Om man ser i dags läget så pekar allt mot det motsatta.
Det måste väl ramla in statistik som på sikt visar en uppgång och sen på längre sikt kan generera positiva vibes på bomarknaden som genererar att folk vågar gå på avslut etc.. men ja, det känns som att det är en bit dit idag. som du säger..
 

sir alex

Panerai
Priserna ligger marginellt upp på bostadsrätter i Stockholm senaste 3 månaderna. Saker och ting har stabiliserats sig och marknaden är sjukt tråkig. Som det skall vara med andra ord. Man köper, man bor.
 

Salesmayne

Panerai
I Lund verkar det rulla på som vanligt, det var aningen svängigt ett tag men verkar ok igen...jag har endast ägt min nya bostad i ca 6 mån vilket innebär att den köptes för mer än vad som egentligen är brukligt. Utgångspriserna på 3 likvärdiga lgh som sålts sen dess har legat på 200k+ för att inte tala om ett ännu högre slutpris. Så jag är nöjd!
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Upplever inte direkt någon nedgång på hus i Stockholm. Letar nämligen efter just hus och visst börjar buden alltid under accept, men de slutar alltid över.
Vissa områden har inte hus ute på försäljning lika ofta, vilket gör att man som säljare fortfarande kan ta bra betalt.
 

zeke_varg

Omega
Om man inte är knusslig går det nog att jobba ner priset på de hus med sämre läge. Annars rullar det väl på i Sthlm? Lite fler hus ute i mitt område och ligger kvar liiite längre.

Från ultratoppen för ett år sedan har värdeminskningen slirat ner 12-13%. Inget som stör egentligen. Om jag ska vara ärlig skulle jag inte köpa vår kåk för nuvarande prisnivå. Man får lite för pengarna imo.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Känslan är att prisnivån stabiliserat sig. Tror inte på några större prisfall. Att det går långsammare att sälja betyder inte att folk inte säljer. Det tar bara längre tid. Bra objekt säljer fortfarande dyrt.

Paniken som var en del av prisfallet är betydligt mer dämpad idag.
 

km007

Omega
Vill tro det som köpte typ 3-4 år sedan kan fortfarande bada i pengar vid försäljning. Är det inte så att när väl nya bostäder kommer ut på marknaden så hjälper det till att höja priserna på de "gamla" bostäderna för de nya är så mycket dyrare i produktion och då blir slutpriset högt?
Själv så bor jag i Oslo och där har priserna börjat gå upp efter en nergång förra året...
 

Belfort

Omega
Jag har ungefär samma känsla som du. Eller iaf att priserna stagnerar och backar något.
Jag är lite sugen på att köpa en liten bostadsrätt i Gbg som en investering på längre sikt, som barnen kan bo i ifall de vill plugga högskola i Gbg (aktuellt om 8-10 år isf) och som övernattningslägenhet eller så. Jag har fått för mig att jag bör vänta till början av nästa år. Vi får väl se hur det utvecklas! :wideyed:
Varför just Göteborg, säker på att barnen vill plugga i Göteborg eller är det pappa/mamma som vill det?

Om du köper en lägenhet nu när det är mer eller mindre som högst historiskt och med syfte att behålla lägenheten i ca 15 år, var tror du priserna kommer vara då, ännu högre? Anser du att bolåneräntorna kan behållas på de låga nivåerna som det är just nu eller är det mer rimligt att det stiger, vad skulle det få för konsekvenser på bostadsmarknaden?
 

Oew

Rolex
Här är snittpriserna för villor i Stockholm samt genomsnittligt antal dagar till försäljning
upload_2018-6-18_14-12-43.png


Och samma för lägenheter
upload_2018-6-18_14-13-15.png

För innerstan ser det ut så här
upload_2018-6-18_14-14-7.png


Antal nybyggnationer till salu är ungefär samma som för ett år sedan, medan utbudet excl nybygge är ner ca 30%.
 

joca

Patek
2-Faktor
Här är snittpriserna för villor i Stockholm samt genomsnittligt antal dagar till försäljning
upload_2018-6-18_14-12-43.png


Och samma för lägenheter
upload_2018-6-18_14-13-15.png

För innerstan ser det ut så här
upload_2018-6-18_14-14-7.png


Antal nybyggnationer till salu är ungefär samma som för ett år sedan, medan utbudet excl nybygge är ner ca 30%.
Tycker det är en intressant utveckling. Blir kul att se hur utvecklingen blir över året!
 

Salesmayne

Panerai
Nybyggnationerna ligger ju dock osålda relativt länge samt att byggherrarna får sänka priserna för att bli av med en del av de skulder de rimligtvis har dragit på sig. Jag är uppenbarligen ingen expert men tidningar, mäklare samt media borde ju ha någon slags insikt i frågan. Storstadsområden, attraktiva delar av staden, vackra lägenheter, bra BRF med stark ekonomi och låga hyror verkar alltid skapa en fin och jämn nivå där fog för oro är icke-existerande.
 
Topp