• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vad tycker ni om eterna?

Hojannes4

Breitling
Tjenare allihopa som klickade på den här tråden!
Är så extremt sugen på ett nytt inköp och hittade för ett tag sedan eterna. Kollade runt på hemsidan och hittade då några fina klockor.
Tänkte kolla här om det finns någon som kanske har/Har haft en eterna eller bara vill uttrycka sin åsikt om märket.
När jag kollade fastnade jag mest för dem här klockan.

Lånad bild

Mvh
 

Bilagor

  • 1273.41.46.1382-1469711957-1677.jpg
    1273.41.46.1382-1469711957-1677.jpg
    126.6 KB · Visningar: 40
Senast ändrad:
  • Like
Reactions: Ako

DarnGard

Cartier
Har kört en
DD635828-0CEC-4C3E-812C-76A1DA613D11.jpeg
E718267B-5CC1-4531-B133-083033120465.jpeg

Saknar den faktiskt :) har definitivt inget negativt att säga förutom andrahandsvärdet, stabilt in house verk vilket för mig gör dom något intressantare än longines som de spelar i samma liga med enligt min mening.
Klickade på din länk men kom till en u-boat dinka..
 

timevoid

Cartier
2-Faktor
Super KonTiki är rätt rejäl dykare (45mm) så du kanske måste prova den på armen först ?
Den drivs av en Sellita SW200 vilket är som volvo 740 bland urverk.

De har släppt modeller på Basel 2018 som inte finns på deras hemsida. Kontiki Diver med metall eller gummi armband i olika färger.
Här kan du läsa mer om den modellen.
https://www.fratellowatches.com/eterna-kontiki-diver/

Allt det vita på urtavlan är självlysande lume.
Eterna-KonTiki-Diver-aBlogtoWatch-11.jpg


44221685_max.jpg

Blå
P3260159.jpg
 

Baramats

Audemars
2-Faktor
Det kommer även en ny Eterna Adventure som du kan hitta på Eterna Watches Sverige’s instagram.

Jag har haft en kontiki four hands och hade det inte varit för att den var något för stor för mig hade det blivit en keeper. Den gick ca +1.5 sek/dag. Jättebra byggkvalitet och en riktigt bra länk åt det tyngre hållet. Absolut inga problem med den förutom att så få i Sverige känner till märket och att det inte står Omega, Rolex eller Tudor på urtavlan.
 
Senast ändrad:

Hojannes4

Breitling
Okej, jo känner att jag måste fara o prova en för att se om jag kan bära en ut än att se ut som att mina armar är i miniatyr. Tack så mycket för informationen! :)
 

Hojannes4

Breitling
Kollade lite mer på lite recensioner efter timevoids första inlägg och tycker att kon tiki super chronograph som skulle varit limited edition verkar fantastisk men lite utanför min budget med en prislapp på typ 35-45k.

Vad kostar en sådan beggad någon som vet??

Kanske borde ändra namnet på tråden till hojannes4 frågar om eterna :p
 
Eterna gör riktigt fina klockor som står sig väldigt bra emot Omegas inte allt för dyra och i princip allt Tag gör. Vad som gör de så sjukt bra är just att inte många känner till märket, så du kan göra ganska sjuka deals på andrahandsmarknaden och på Chrono24. Skulle varmt rekommendera Eterna!
 

antikmartin

Cartier
2-Faktor
Eterna är mycket underskattade om man ser till deras äldre produktion( nu kinaägt,säkert bra fortfarande,bl.a. inhouseverk mm men har ingen koll på det dom gjort sista åren) . Äldre Eternamatic och i synnerhet KonTiki serien är något att leta efter.
Eterna startade också ETA som ett sidobolag.
 

PNM

Panerai
Eterna har en stor historia. Mamma till ETA. Ball bearings. KonTiki-serien.

Jag tror Eterna skulle kunna slåss med de stora drakarna om de gjorde saker rätt. Men som med de flesta kinaägda bolagen lyckas de inte exploatera historia och design på att tilltalande vis. Det bästa de gjord nyligen är definitivt re-issuen på Super Kontiki från 1973 - den är grymt cool :cigar:
 

Equilibrium

Garth
2-Faktor
Eterna har en stor historia. Mamma till ETA. Ball bearings. KonTiki-serien.

Jag tror Eterna skulle kunna slåss med de stora drakarna om de gjorde saker rätt. Men som med de flesta kinaägda bolagen lyckas de inte exploatera historia och design på att tilltalande vis. Det bästa de gjord nyligen är definitivt re-issuen på Super Kontiki från 1973 - den är grymt cool :cigar:
Vad, är inte Kina-ägt idag...
 

Hojannes4

Breitling
Jag känner att de flesta som skrivit här verkar tycka att Eterna är ett bra märke.

Har bestämmt mig för att spara ihop lite mer pengar (eller inte så himla lite) och förmodligen skaffa mig en Eterna kon tiki super chronograph.

Tack så mycket för hjälpen, kanske kommer återvända hit om jag har några fler frågor och hoppas då att jag kan få ett svar från någon på detta trevliga forum. :)

Mvh
 

timevoid

Cartier
2-Faktor
Inte någon som råkar veta vad det sitter för någonting inuti en four hands? :)

Sitter och nattsuddar lite. Urverket används bland annat i Sinn klockor och Oris.

KonTiki Four Hands har Sellita SW220-1. 38 timmars reserev. Har inte ägt en klocka med detta urverk själv så kan inte uttala mig.
Den fjärde visaren med röd spets visar dagens datum.
https://watchbase.com/eterna/adventure/1598-41-41-0217

Här förklarar de skillnaden på caliber SW200 och SW200-1.
http://calibercorner.com/sellita-caliber-sw200-vs-sw200-1/

Nedan finns de flesta urverken listade för KonTiki linjen.
https://watchbase.com/search#q=kontiki

Brand:Sellita
Reference:SW220-1
Base:Sellita SW200-1
Movement:Automatic
Display:Analog
Diameter:25.60
Jewels:26
Reserve:38h
Frequency:28800
Date: date, Day
Hands:Hours, Minutes, Seconds


sw220-1.jpg

fourhands.PNG
 

Zacko

Omega
Eterna är mycket underskattade om man ser till deras äldre produktion( nu kinaägt,säkert bra fortfarande,bl.a. inhouseverk mm men har ingen koll på det dom gjort sista åren) . Äldre Eternamatic och i synnerhet KonTiki serien är något att leta efter.
Eterna startade också ETA som ett sidobolag.

Stämmer att ett kinesiskt bolag är ägare sen ett par år tillbaka men Eterna drivs fortfarande i Grenchen och i samma anda. Ägarna har visionen att få tillbaka märket där det en gång var vilket blir lättare med lite deg bakom sig. De äger även Corum som har lyft markant sen de tog över och Corum och Eterna har numer samma VD med förflutet i bl.a Baume & Mercier, Vacheron Constantin, Cartier och Girard-Perregaux. Dock ej som VD. Har en spännande tid framför sig men hur det än går så är och förblir Eterna ett märke som andas kvalitet och förtjänar respekt för deras historia och ”uppfinningar” som fört klockvärlden framåt och används flitigt än idag.
 
Topp