• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vad tycker ni om eterna?

Flerro

Omega
2-Faktor
Tycker Eterna gör riktigt fina dykarur. Blir alltid på gott humör när jag tar på mig min Super Kontiki med Milanese mesh. Synd att de väljer Sellita före ETA, när ETA ändå är en viktig del av företagets historia.

_20181112_190735.JPG
 

W.son

Breitling
eterna-kontiki-44-bronze-watch.jpg


Jag har varit inne och spanat på den här rackaren länge nu...brons boett...keramiskt vridringsinlägg...safirglas...stabilt urverk. Vad tycker folket om eterna-klockor generellt? Bra kvalité?
 

Jeser90

Vacheron
2-Faktor
eterna-kontiki-44-bronze-watch.jpg


Jag har varit inne och spanat på den här rackaren länge nu...brons boett...keramiskt vridringsinlägg...safirglas...stabilt urverk. Vad tycker folket om eterna-klockor generellt? Bra kvalité?
Jag gillar Eterna, trevlig historia osv... :)
Jag har ägt en modern modell, KonTiki Fourhands och den höll väldigt hög kvalité tycker jag, den där bronsdykarn ser galet fin ut! Är du sugen så tycker jag du ska köpa.
Andrahandsvärdet kanske inte är det allra bästa dock.
 

W.son

Breitling
Jag gillar Eterna, trevlig historia osv... :)
Jag har ägt en modern modell, KonTiki Fourhands och den höll väldigt hög kvalité tycker jag, den där bronsdykarn ser galet fin ut! Är du sugen så tycker jag du ska köpa.
Andrahandsvärdet kanske inte är det allra bästa dock.
Ah historiken är betydligt mer intressant än vad jag trodde från början...konstigt att man inte hört mer från märket. Hur är det med service på en sån här klocka? Den kommer med deras in-house verk "Calibre Maison Eterna EMC 3902A"...kommer det vara svårt och dyrt att serva tror ni? :rolleyes:
 

Baramats

Audemars
2-Faktor
Ah historiken är betydligt mer intressant än vad jag trodde från början...konstigt att man inte hört mer från märket. Hur är det med service på en sån här klocka? Den kommer med deras in-house verk "Calibre Maison Eterna EMC 3902A"...kommer det vara svårt och dyrt att serva tror ni? :rolleyes:

Den frågan får du nog ställa till en urmakare. Känns som att servicefrågan är baksidan på Inhouse-hetsen, en ETA kan man ju alltid lämna in och få servad relativt billigt.
 

Baramats

Audemars
2-Faktor
JAg har nog haft samma kontiki four-hands som @Jeser90 och den var grym på alla sätt förutom ett, den är för stor. Det gäller generellt för Eterna kontiki, hade de krympt 1-2 mm på alla håll hade de varit mycket mer populära.
 

Mr A.M

Omega
2-Faktor
Super KonTiki är rätt rejäl dykare (45mm) så du kanske måste prova den på armen först ?
Den drivs av en Sellita SW200 vilket är som volvo 740 bland urverk.

De har släppt modeller på Basel 2018 som inte finns på deras hemsida. Kontiki Diver med metall eller gummi armband i olika färger.
Här kan du läsa mer om den modellen.
https://www.fratellowatches.com/eterna-kontiki-diver/

Allt det vita på urtavlan är självlysande lume.
Eterna-KonTiki-Diver-aBlogtoWatch-11.jpg


44221685_max.jpg

Blå
P3260159.jpg
Några bilder på min Eterna. SW 200 verket är "justerat till perfektion". Ligger på dead on ur lådan.

1EE97DB9-EBFF-411D-81F7-05C284BE2942.jpeg

E1C9B01E-54A4-48B6-BF7D-8B782DDD7E95.png
C110E24A-4439-426A-AA59-1600C61F9BEE.jpeg
13C84F54-0C2F-4F36-BA5A-6861ECE9BCAD.jpeg
 

Gäspande_Skorpan

KS Explorers Club
2-Faktor
Varit sugen på en Kontiki i brons flera gånger nu men det här med in-houseverk och ett närmsta service-center/AD i Köpenhamn avskräcker faktiskt. Samma med en Vaughan jag tittade på för något år sedan - vem kan ta hand om klockan om 10-20 år?
 
Topp