• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Vanligt att folk köper klockor på avbetalning?

Äldre-äldre generationen då. Mina föräldrar var unga (60-70-talet) under en period då ränteavdragen var högre, sambeskattning i hushållen + en hög inflation+ höga löneökningar. Dom lånade ju som aldrig förr.

Tycker det är oerhört vanskligt att sia om framtiden och själv tänker jag nog fortsätta att vara en försiktig general och bara köpa klockor för pengar jag har över.
Vad exakt menar du? Visst kom det en kris på 70 talet, men de eventuella lånen blev ju tex värda mindre också. Viktigt var ju att ha ett jobb att gå till.
Självklart kan det av olika anledningar alltid komma en större kris.
Men sker ju historiskt sätt ganska sällan. Notera också att jag sa att man ska känna att man klarar av större rörelser i tex ränta och ha luft.
Fanns ju möjligheter att komma riktigt riktigt bra ut ur en liknande kris också, om förutsättningarna finns där.

Men klart allt kan gå åt helvete, du kan bli påkörd av ett tåg imorgon också. Vågar man inte vinner man väldigt sällan också.
Nöjer man sig och spelar säkert, och finner större frid i det så är väl det jätte bra.

Men nog är jag glad att jag tex satsade allt jag kunde i bostadsmarknaden senaste 10 åren, trots att folk kallat mig dum i huvudet flera gånger.
En av mina bättre arbetskamrater som just kallade mig dum i huvudet och stod å predikade om bostadsbubblor redan då, han sitter kvar i sin hyresrätt och väntar fortfarande på rätt läge..
Visst lätt att säga nu att jag hade rätt (so far), men jag hade tagit samma chans igen om den uppstod.
Det värsta som händer är att allt går åt helvete :)

Inte meningen att låta dryg på något sätt, men är man jämt rädd för allt som KAN hända så kommer man inte speciellt långt utan hjälp från andra.
Självklart bör man väl ha en övertygelse om att vad man håller på med är rätt, baserat på någon form utav analys.

Men ta en klocka för 40-50 000 som exempel på avbetalning om du känner att du har den luften i din månatliga inkomst kan ju knappast betraktas som något direkt risktagande då den förmodligen håller iallafall sitt halva värde därefter, det är en ren prioritering.
Sen finns det alltid folk som kommer tycka det är dumt av olika anledningar. (Har säkert oftast vettiga anledningar till det också)
Och det kommer alltid finnas vinnare, förlorare och mellanmjölk.

Själv kanske jag bränner ut mig nån gång framöver, gått på rejäla minor flertalet gånger.
Men jag har klarat mig och lärt mig nått varje gång, hittills iallafall :nailbiting:

Ska då också understryka att det finns folk som gjort det flera resor bättre än vad jag gjort. Tillhör väl något form utav mellansegment, men finner glädje i att ha kommit hyfsat långt från precis ingenting, nästan uteslutande på risktagande, och det hade aldrig kunna ske utan mitt första lån. :p

Och ja det går fint att pruta även om du finansierar köp. Ibland bättre än om du inte gör det beroende på vad det är du köper.
Finns bra kickback för företagen från låneinstituten.

Senast ändrad:
Ofta tvärtom. Säljaren får kickback av kreditbolagen/banken. Säljaren tjänar oftast på avbetalningar. Dock inte på dyra kreditkort som Amex då de tar dina procent rakt av.
Tror inte det där med Amex stämmer längre? Är det inte nya EU-regler som styr avgiften mot handlaren? Tidigare var inte mitt Amex super poppis i samband med rabatt men numera får jag riktigt fina rabatter och kan betala med Amex utan några som helst problem..

I vilket fall skulle jag även om jag vore helt barskrapad belåna mig upp över öronen om jag fick köpa en 116500.. Tar en miljon i lån direkt, bara problemet att ingen AD vill sälja mig så många :(

Senast ändrad:
I vilket fall skulle jag även om jag vore helt barskrapad belåna mig upp över öronen om jag fick köpa en 116500.. Tar en miljon i lån direkt, bara problemet att ingen AD vill sälja mig så många :(
Om du kan tänka dig att låna 140-150K och inte behöver köpa från en AD så finns de ju i drivor.

Tror inte det där med Amex stämmer längre? Är det inte nya EU-regler som styr avgiften mot handlaren? Tidigare var inte mitt Amex super poppis i samband med rabatt men numera får jag riktigt fina rabatter och kan betala med Amex utan några som helst problem..

Ja det stämmer, det var värre för några år sedan med Amex, Diners etc. Då låg de kraftigt över svenska bankers kreditkort. Jag har inte jobbat med Amex på ett antal år, sen kan serviceavgiften variera beroende på vad man har för avtal som handlare. Jag tror dock fortfarande de är dyrare även om man är ansluten till t ex Teller pga att det tillkommer en extern serviceavgift.

Låter märkligt att en butik skulle betala ett kreditföretag för att ge dom en affär.
Japp det där måste vara skitsnack, klart att butiken får kickback (eller vad man nu väljer att kalla det) för att de förmedlar en förvirrad kund till att köpa på lånade pengar istället för cash.

Var ingen kritik mot dig. Tolkade dig som att den äldre generationen inte gärna lånade pengar för konsumtion vilket jag inte höll med om avseende generationen som är födda från 40-talet och framåt. Tvärtom var det "värre" på 70- och 80- talet.
Jag har åtminstone två kompisar som hamnade hos kronofogden efter den följande krisen på 90-talet. Ökade kostnader på boendet, separation lite allmänt övrigt elände sen var det kört. Säger inte att man inte ska låna men jag tänker inte göra det till ytterligare en klocka iaf.

Vad exakt menar du? Visst kom det en kris på 70 talet, men de eventuella lånen blev ju tex värda mindre också. Viktigt var ju att ha ett jobb att gå till.
Självklart kan det av olika anledningar alltid komma en större kris.
Men sker ju historiskt sätt ganska sällan. Notera också att jag sa att man ska känna att man klarar av större rörelser i tex ränta och ha luft.
Fanns ju möjligheter att komma riktigt riktigt bra ut ur en liknande kris också, om förutsättningarna finns där.

Men klart allt kan gå åt helvete, du kan bli påkörd av ett tåg imorgon också. Vågar man inte vinner man väldigt sällan också.
Nöjer man sig och spelar säkert, och finner större frid i det så är väl det jätte bra.

Men nog är jag glad att jag tex satsade allt jag kunde i bostadsmarknaden senaste 10 åren, trots att folk kallat mig dum i huvudet flera gånger.
En av mina bättre arbetskamrater som just kallade mig dum i huvudet och stod å predikade om bostadsbubblor redan då, han sitter kvar i sin hyresrätt och väntar fortfarande på rätt läge..
Visst lätt att säga nu att jag hade rätt (so far), men jag hade tagit samma chans igen om den uppstod.
Det värsta som händer är att allt går åt helvete :)

Inte meningen att låta dryg på något sätt, men är man jämt rädd för allt som KAN hända så kommer man inte speciellt långt utan hjälp från andra.
Självklart bör man väl ha en övertygelse om att vad man håller på med är rätt, baserat på någon form utav analys.

Men ta en klocka för 40-50 000 som exempel på avbetalning om du känner att du har den luften i din månatliga inkomst kan ju knappast betraktas som något direkt risktagande då den förmodligen håller iallafall sitt halva värde därefter, det är en ren prioritering.
Sen finns det alltid folk som kommer tycka det är dumt av olika anledningar. (Har säkert oftast vettiga anledningar till det också)
Och det kommer alltid finnas vinnare, förlorare och mellanmjölk.

Själv kanske jag bränner ut mig nån gång framöver, gått på rejäla minor flertalet gånger.
Men jag har klarat mig och lärt mig nått varje gång, hittills iallafall :nailbiting:

Ska då också understryka att det finns folk som gjort det flera resor bättre än vad jag gjort. Tillhör väl något form utav mellansegment, men finner glädje i att ha kommit hyfsat långt från precis ingenting, nästan uteslutande på risktagande, och det hade aldrig kunna ske utan mitt första lån. :p

Och ja det går fint att pruta även om du finansierar köp. Ibland bättre än om du inte gör det beroende på vad det är du köper.
Finns bra kickback för företagen från låneinstituten.

Var ingen kritik mot dig. Tolkade dig som att den äldre generationen inte gärna lånade pengar för konsumtion vilket jag inte höll med om avseende generationen som är födda från 40-talet och framåt. Tvärtom var det "värre" på 70- och 80- talet.
Jag har åtminstone två kompisar som hamnade hos kronofogden efter den följande krisen på 90-talet. Ökade kostnader på boendet, separation lite allmänt övrigt elände sen var det kört. Säger inte att man inte ska låna men jag tänker inte göra det till ytterligare en klocka iaf.
Ahh okej missförstod dig helt.
Ja det har du säkert rätt i, även idag finns det en drös med folk som lånar på tok för mycket utan att ha tillräckligt med "luft" eller någon sista utvägen plan.
Håller med om att lyxlåna sig in i problem är dumt.

Kul diskussion :)

Många människor verkar vara av åsikten att det är ok att köpa bil på avbetalning med argumentet "en bil är ju något man behöver". Säkert många som "behöver" en ny bmw för 400 000 :)

Älskar avbetalning! Hemelektronik brukar stå sig bra i värde :) Köpte en asfräsch top of the line Sony Tjock-tv, 2005! Jävligt bra köp! Grovsoprummet två år senare... Skulle tagit SMS-lån och köpt en Rolex istället.

Köpte min första hoj med hjälp av en väldigt dyr avbetalning till GE-MoneyBank. Köpte den på AVA veckan innan jag skulle köra upp för kortet och säljaren fick kicka igång den åt mig. Det bästa jag gjort! Hade fruktansvärt dålig ekonomi men var väldigt lycklig.

Larvmoral och smygskryt att man måste casha till till klockor.
Låna på för satan och köp klockor för allt ni är värda säger jag!
HAHA äntligen någon som kommit ut ur garderoben:D

Kul diskussion :)

Många människor verkar vara av åsikten att det är ok att köpa bil på avbetalning med argumentet "en bil är ju något man behöver". Säkert många som "behöver" en ny bmw för 400 000 :)
Va är det för skit BMW du ska ha ny för 400 k ? :)
Jag försöker övertyga mig själv varje dag att jag behöver en AMG merca, men sitter fortfarande fast i min pissiga golf..... :D

Jag jobbar med B2B finansiering och enkelt förklarat så kan det fungera så här:

Köparen står för kostnaden
Klockan kostar 60 000:-
Säljaren erbjuder dock en finansiering och räknar ut att månadskostnaden blir 1100:-/mån i 60 månader. Så totalkostnad 66 000:- för köparen.

Eller

Säljaren står för kostnaden
Klockan kostar 60 000:-
Säljaren erbjuder "räntefri avbetalning" och räknar enkelt ut att köparen skall betala 1 000:-/mån i 60 månader. Säljaren får cirka 55 000:- från finansbolaget (utlånaren).

Utöver detta så får oftast köparen betala uppläggsningsavgifter och administrationsavgifter (faktureringsavgifter).
Dessa avgifter kan såklart även säljaren stå för och får därmed ännu mindre för sitt avtal.

Tillbaka
Topp