Ja, det får man om det är räntefritt. Någon måste betala.Btw ni som köpt på avbetalning, blir det svårare att diskutera priset? skulden läggs över på kreditbolaget men får handlaren pröjsa något till kreditbolaget?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Ja, det får man om det är räntefritt. Någon måste betala.Btw ni som köpt på avbetalning, blir det svårare att diskutera priset? skulden läggs över på kreditbolaget men får handlaren pröjsa något till kreditbolaget?
Snarare tvärtom. Kick-back.Btw ni som köpt på avbetalning, blir det svårare att diskutera priset? skulden läggs över på kreditbolaget men får handlaren pröjsa något till kreditbolaget?
Jag lånar av mitt surt och hårt uppbyggda klockkonto för att finansiera en investering. På riktigt. Men klockkontot förväntar sig bra avkastning som skall investeras i resekonto på kort sikt och klockor på lång sikt.Att starta bolag går väl ändå inte att jämföra med i praktiken onödiga lyxprodukter för privat ägande?
Min åsikt: JA till lån för bolag/större investering/(bostad), NEJ till onödiga lyxprodukter.
Ofta tvärtom. Säljaren får kickback av kreditbolagen/banken. Säljaren tjänar oftast på avbetalningar. Dock inte på dyra kreditkort som Amex då de tar dina procent rakt av.Btw ni som köpt på avbetalning, blir det svårare att diskutera priset? skulden läggs över på kreditbolaget men får handlaren pröjsa något till kreditbolaget?
Bara nyfiken och liiiite OTSvarar på din fråga ändå. Hade ej gått in på bostadsmarknaden i dagsläget som förstagångsköpare, såvida inte stort kapital finns och kan köpa i Stockholms innerstad t.ex.
Ang. bil är det ju inte så svart eller vitt som du får det att framstå; ha lån eller åka kommunalt
Köp det du har råd med. Låt resten växa![]()
Jag dömer dig inte dig för det! Jag vågar inte heller handla på det viset längre. Men tycker de som kör på avbetalning har lite skönare och mindre pruseluskig stilDet är ju inte skryt direkt. Inte i min värld, men alla är olika. Common sense för mig. Först är jag själv och familjen mätt och varm, har man några kronor över efter det livsnödvändiga så köper jag lyxprylar som en galning.
Så är jag och kan ha att göra med att jag tidigare jobbat som säljare i många år. Sålt så mycket skräp till folk på krita som jag vet inte kan betala det eller bör ha god man, så jag kanske blivit skadad?
Jag har ingen superekonomi eller superjobb men gillar att spara och gillar känslan av sedlar. Old school...
Bara nyfiken och liiiite OT: Så du gör antagandet att Stockholms innerstad är säkraste pengarna på bostadsmarknaden? (Dvs minst risk för bubbla)
Men om någon (inte jag) som är affärssnille ligger inne med mycket pengar i ex aktier och dessa ger 30% per år genom idog och snillrik handel. Ska han då minska sitt innehav med ex 200tkr för köp av, en av Aurum bejublad vintage, som kommer hålla sitt värde men har kapitalkostnad på 2% om han ökar belåningen på sin lgh i Sthlm?Vilken knasig tråd och många åsikter, galna som mindre galna.
Att låna till lyxprodukter som klockor, som man faktiskt inte ens behöver, är helt galet. Det går inte att jämföra med att låna till bostad, bil och företagsverksamheter. Min absoluta åsikt. Rena stolligheter.
Om man nu har affärsverksamhet med att köpa och sälja klockor, i rent vinst- och affärsyfte, är ju en helt annan sak gällande lån.
Men om någon (inte jag) som är affärssnille ligger inne med mycket pengar i ex aktier och dessa ger 30% per år genom idog och snillrik handel. Ska han då minska sitt innehav med ex 200tkr för köp av, en av Aurum bejublad vintage, som kommer hålla sitt värde men har kapitalkostnad på 2% om han ökar belåningen på sin lgh i Sthlm?
Ja, förutom de flesta av mina polare (och släktingar) som alltid gnäller om hur mycket räkningar och kostnader de har. Trots att flera har högre lön och mindre nödvändiga levnadskostander än mig. Där handlar det enbart om avbetalningar, leasing, mobilabonnemang in absurdum, stora kanalpaket man aldrig tittar på, fetaste bredbandet, noll koll på förhandling om bolån och alla andra lån/abonnemang etc, noll koll på investeringar. Och det roliga: samtliga blir alltid förvånade över mina "dyra" klockor och tycker det är sjukt. Trots att jag går ungefär jämnt ut på min roliga hobby. Den kostar mig i stort sett noll, vissa klockor är förlust andra vinst, och i slutändan bara glädje.Jag dömer dig inte dig för det! Jag vågar inte heller handla på det viset längre. Men tycker de som kör på avbetalning har lite skönare och mindre pruseluskig stil![]()
Älskar avbetalning! Hemelektronik brukar stå sig bra i värdeKöpte en asfräsch top of the line Sony Tjock-tv, 2005! Jävligt bra köp! Grovsoprummet två år senare... Skulle tagit SMS-lån och köpt en Rolex istället.
Köpte min första hoj med hjälp av en väldigt dyr avbetalning till GE-MoneyBank. Köpte den på AVA veckan innan jag skulle köra upp för kortet och säljaren fick kicka igång den åt mig. Det bästa jag gjort! Hade fruktansvärt dålig ekonomi men var väldigt lycklig.
Larvmoral och smygskryt att man måste casha till till klockor.
Låna på för satan och köp klockor för allt ni är värda säger jag!
Ja, förutom de flesta av mina polare (och släktingar) som alltid gnäller om hur mycket räkningar och kostnader de har. Trots att flera har högre lön och mindre nödvändiga levnadskostander än mig. Där handlar det enbart om avbetalningar, leasing, mobilabonnemang in absurdum, stora kanalpaket man aldrig tittar på, fetaste bredbandet, noll koll på förhandling om bolån och alla andra lån/abonnemang etc, noll koll på investeringar. Och det roliga: samtliga blir alltid förvånade över mina "dyra" klockor och tycker det är sjukt. Trots att jag går ungefär jämnt ut på min roliga hobby. Den kostar mig i stort sett noll, vissa klockor är förlust andra vinst, och i slutändan bara glädje.
Det var samma sak när jag som yngre förmåga samlade på flipperspel. "Oj oj", sa alla. "Hur kan du köpa sådana där dyra spel hem?". Vad de inte förstod att jag "fick betalt" för att ha flipper hemma. Samtliga spel såldes dyrare än inköpet.
Jag ser en sport i att hålla låga kostnader. Myser av varenda krona förhandlad på bolån, tv-abonnemang etc. Då har jag råd att slösa och även bjussa på en del, på en rätt medioker lön.![]()
Det beror ju helt på vad man prioriterar. När man ibland har gjort bra affärer måste man belöna sig själv, så tycker jag. Är väl inget fan av att öka bostadskostnaden, speciellt i dessa förvillande låga räntetider.Men om någon (inte jag) som är affärssnille ligger inne med mycket pengar i ex aktier och dessa ger 30% per år genom idog och snillrik handel. Ska han då minska sitt innehav med ex 200tkr för köp av, en av Aurum bejublad vintage, som kommer hålla sitt värde men har kapitalkostnad på 2% om han ökar belåningen på sin lgh i Sthlm?
I hear you... Gnäll gillar man inte! Man vill ju höra ett glatt "Tjoho va kul! Titta älskling, en massa fönsterkuvert från kreditinstitut den här månaden också!"Ja, förutom de flesta av mina polare (och släktingar) som alltid gnäller om hur mycket räkningar och kostnader de har. Trots att flera har högre lön och mindre nödvändiga levnadskostander än mig. Där handlar det enbart om avbetalningar, leasing, mobilabonnemang in absurdum, stora kanalpaket man aldrig tittar på, fetaste bredbandet, noll koll på förhandling om bolån och alla andra lån/abonnemang etc, noll koll på investeringar. Och det roliga: samtliga blir alltid förvånade över mina "dyra" klockor och tycker det är sjukt. Trots att jag går ungefär jämnt ut på min roliga hobby. Den kostar mig i stort sett noll, vissa klockor är förlust andra vinst, och i slutändan bara glädje.
Det var samma sak när jag som yngre förmåga samlade på flipperspel. "Oj oj", sa alla. "Hur kan du köpa sådana där dyra spel hem?". Vad de inte förstod att jag "fick betalt" för att ha flipper hemma. Samtliga spel såldes dyrare än inköpet.
Jag ser en sport i att hålla låga kostnader. Myser av varenda krona förhandlad på bolån, tv-abonnemang etc. Då har jag råd att slösa och även bjussa på en del, på en rätt medioker lön.![]()
Köper man ett armetält kan man bilda en bostadsrättsförening.Jag håller med. Tält är inte så jävla dumt.
Kuvert med utsikt är ju lyxigt.I hear you... Gnäll gillar man inte! Man vill ju höra ett glatt "Tjoho va kul! Titta älskling, en massa fönsterkuvert från kreditinstitut den här månaden också!"
Haha, vad är en Tokas om man får fråga? Det låter som något tokigt.Tokas får bli din nya titel![]()
Haha, vad är en Tokas om man får fråga? Det låter som något tokigt.![]()
Haha. Vad är det för gubbe? Är det aktiestinsen eller någon random pensionär?yes, mycket tokig i liten by på 1600-talet
Aha, vad dum jag är. Det är ju Ingvar. Visste jag kände igen han!yes, mycket tokig i liten by på 1600-talet
Ännu mer wired att skriva en kärleksförklaring som enskild egendom.Ja, ringen tillhör ju mottagaren tills de gift sig, då tillhör den båda om den inte skrivs som enskild egendom.
Jobbigt läge att köpa stora feta diamantringen till tjejen och sedan bli lämnad före bröllopet![]()
Jag tror att det är ett exemplariskt scenario som visar problematiken med svepande frågeställningar och generaliserande svar.Tror du att det är ett vanligt scenario för folk som lånar till konsumtion?
Jag tror att det är ett exemplariskt scenario som visar problematiken med svepande frågeställningar och generaliserande svar.![]()
Jag gav inget svar, jag ställde en retorisk fråga och var naturligtvis inte ute efter något svar då min poäng var att jag tycker vi i denna härliga tråd ror i cirklar på ett hav av ”...svepande frågeställningingar och generaliserande svar.”Mm, det är ju annars rimligt att basera sina svar på hur en liten % av folk beteer sig![]()
Btw ni som köpt på avbetalning, blir det svårare att diskutera priset? skulden läggs över på kreditbolaget men får handlaren pröjsa något till kreditbolaget?
Låter märkligt att en butik skulle betala ett kreditföretag för att ge dom en affär.Tjuvlyssnade lite sist när jag var inne och köpte klocka, då var det en som var väldigt sugen och förhandlade ivrigt om priset på en rolex, och sen när han fått det rabatterade prisförslaget utav handlaren så frågade han om det gick att köpa klockan till det priset på avbetalning, och fick som svar att det kunde han inte eftersom butiken fick betala till kreditbolaget en summa för varje tjänst/avbetalning dom nyttjade.
Alltså Cash direkt=bättre deal än avbetalning.
Blev lite kladdigt inlägg ifrån mobilen men hoppas det gick fram.
Håller med, låter konstigt. Har själv jobbat som säljare och då fick företaget pengar från kreditföretaget om vi sålde på kredit till en något högre ränta än den absolut lägsta. Om vi gav den lägsta möjliga räntan så tjänade vi (företaget) inget extra på att kunden tog produkten på kredit/avbetalning men vi betalade heller inget.Låter märkligt att en butik skulle betala ett kreditföretag för att ge dom en affär.