• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vanligt att folk köper klockor på avbetalning?

tissoter

Audemars
Hehe den här diskussionen är väldigt intressant, alla som har något lån är ju alltid i skuld.

Jag menar om du köper en lägenhet för 1 miljon som du lånat och sen en Rolex för dina sparade pengar så är det ju samma sak som att ta Rolexen på avbetalning. Bara det att lånet är betydligt mer fördelaktigt.

Man flyttar bara på posterna i bokföringen hehe ;)
 

TobiasD

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Har tänkt lite på vad för slags kostnad det blir. Efter en enkel uträkning på en Aqua Terra med listpris 54000kr från uret.se (dom säljer den för ung. 44tkr) så betalar du 55000kr i slutändan. Alltså 1000kr mer än om du skulle gått till en AD och köpt den cash. Det är något jag skulle kunna leva med. Att gå in till en AD och köpa dyraste daytonan på avbetalning Tror jag dock inte är världens bästa idé. Jag antar att det helt enkelt beror lite på om du har andra skulder att betala av eller inte, en stabil inkomst eller inte, barn, hustru/man (alltså gemensam ekonomi) eller icke.

Edit: uträkningen var på 36 månaders avbetalning.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Har tänkt lite på vad för slags kostnad det blir. Efter en enkel uträkning på en Aqua Terra med listpris 54000kr från uret.se (dom säljer den för ung. 44tkr) så betalar du 55000kr i slutändan. Alltså 1000kr mer än om du skulle gått till en AD och köpt den cash. Det är något jag skulle kunna leva med. Att gå in till en AD och köpa dyraste daytonan på avbetalning Tror jag dock inte är världens bästa idé. Jag antar att det helt enkelt beror lite på om du har andra skulder att betala av eller inte, en stabil inkomst eller inte, barn, hustru/man (alltså gemensam ekonomi) eller icke.

Edit: uträkningen var på 36 månaders avbetalning.
Du låter sund och då tycker jag det kan vara klokt. Lägger du sen till prishöjningar så går du med vinst. Trots det är det alltid billigast att köpa begagnat för 40% under list. Då är det några säljare man bör undvika.
 

TobiasD

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Du låter sund och då tycker jag det kan vara klokt. Lägger du sen till prishöjningar så går du med vinst. Trots det är det alltid billigast att köpa begagnat för 40% under list. Då är det några säljare man bör undvika.
Javisst, har man koll på sin ekonomi och basic matematik så klarar du dig genom avbetalningar utan problem. Hittar jag dock klockan jag är ute efter begagnat i rätt skick till ett fair pris så väljer jag nästan alltid det!
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Den som är satt i skuld är icke fri.:D
Skulle aldrig falla mig i att köpa nåt på avbetalning, finansiella överskott skall konsumeras medan tiden finns.
Tänk på att du inte kan ta nåt med dig till andra sidan.;)

Eller om man vänder på det. Livet kan ta slut vilken dag som helst, och om man vet att man klarar en avbetalning så varför vänta på att få njuta lite av livets goda :)
 

galácticon

Patek
2-Faktor
Har tänkt lite på vad för slags kostnad det blir. Efter en enkel uträkning på en Aqua Terra med listpris 54000kr från uret.se (dom säljer den för ung. 44tkr) så betalar du 55000kr i slutändan. Alltså 1000kr mer än om du skulle gått till en AD och köpt den cash. Det är något jag skulle kunna leva med. Att gå in till en AD och köpa dyraste daytonan på avbetalning Tror jag dock inte är världens bästa idé. Jag antar att det helt enkelt beror lite på om du har andra skulder att betala av eller inte, en stabil inkomst eller inte, barn, hustru/man (alltså gemensam ekonomi) eller icke.

Edit: uträkningen var på 36 månaders avbetalning.
Lite som att jämföra äpplen och päron; du köper inte en klocka som kostar 55k, du köper en som kostar 44k. Alltså kan du inte räkna på listpris. Räkna på faktisk kostnad plus ränta. Då innebär det att du betalar 25% mer för klockan, inget annat.
 

Ola G

Cartier
Har aldrig gjort det och planerar inte att göra det.
OM drömklockan dyker upp och kontot är tomt så får man helt enkelt tömma spargrisen och i efter hand fylla på den igen:nailbiting:
Med vänlig hälsning
Ola G
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Ok, det var mer än vad jag kunde ana. Själv kan jag tycka att det skulle kännas fel att ge något till någon personen inte riktigt äger...ännu.
Men vadå, vid finansiering av vigselringar eller dylikt finns väl inget äganderättsförbehåll? Dvs ringen ägs till 100% av den som fått ringen. Att givaren har en kreditskuld är väl skitsamma i det sammanhanget.
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Men vadå, vid finansiering av vigselringar eller dylikt finns väl inget äganderättsförbehåll? Dvs ringen ägs till 100% av den som fått ringen. Att givaren har en kreditskuld är väl skitsamma i det sammanhanget.
Ja, ringen tillhör ju mottagaren tills de gift sig, då tillhör den båda om den inte skrivs som enskild egendom.

Jobbigt läge att köpa stora feta diamantringen till tjejen och sedan bli lämnad före bröllopet :wtf:
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Ja, ringen tillhör ju mottagaren tills de gift sig, då tillhör den båda om den inte skrivs som enskild egendom.

Jobbigt läge att köpa stora feta diamantringen till tjejen och sedan bli lämnad före bröllopet :wtf:
Jag tror inte primärt att syftet med köpet är att man vid ett senare skede ska bli delägare i värdet ;)
 

Chad

Rolex
Kommer aldrig låna till någonting såvida det inte handlar om hävstång till en investering. Lyxkonsumption som klockor och bil är retarderat att låna till.
 

Kapten M

Omega
2-Faktor
Tycker det är lite bajsnödiga resonemang ibland.
Finns ofta ställen där du tex kan få tex 12 månaders räntefri avbetalning vid köp. Ser inget som helst problem att köpa något så om jag känner att den luften finns i ekonomin. Jag kan ibland faktiskt FÖREDRA det även om jag kan casha, klumpsumman man har kvar kan göra bättre nytta på annat håll så länge :)

Så länge man inte sätter sig i en sits där man inte har råd att betala alla räkningar och med god marginal leva på resten så tycker jag det enbart handlar om prioriteringar. Med betoning på att man behöver ha den insikten, vilket långt ifrån alla har. Då bör man istället inte låna till något alls.

Det här med att man inte ska ha någon skuld, eller att man inte skulle vara fri med skuld. Det är nått äldre generationer har blivit itutatde :angel: :oldman:
Funkade kanske när lägenheter kostade 100 papp i storstäderna.
De som inte lyssnade på det resonemanget att man inte skulle låna till sitt boende tex, dom är nog rätt nöjda idag. De som fegade bor väl kvar i sin hyresrätt idag.. :D (inget fel med hyresrätt).
Lycka till med att vara skuldfri någonsin i dagens samhälle om du inte av någon anledning hunnit bli SVIN rik eller bor ute på byggden. :depressed:

Och NEJ räntorna kommer inte under tiden jag lever komma upp "20-30% som på 90-talet när jag köpte mitt hus". Dagens samhälle och ekonomi ser inte ut som det gjorde då. Skulle man VÄLJA (ja räntan är inget levande ting som styr sig själv) att höja räntan till sånna nivåer så skulle hela ekonomin kollapsa, skulle helt enkelt inte gå att genomföra.

Jag skulle låna mer om jag fick! pengar gör pengar! MVH/ Din personliga bankman. :pompus:
 
Topp