• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Varför slutar det alltid med Rolex

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
Det är tråkigt tycker jag att några av er verkligen gillar klockan men ogillar kontexten så pass att ni funderar på att flippa den... Hade önskat att man inte brytt sig så mycket om vad andra tycker utan mer kört sitt eget race. Gillar man en rolex Sub så kör man den utan att bry sig om annat.
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
I princip mina tankar med. Har haft en 114060 ett kort tag som jag flippade för att jag samma dag som jag köpte den började Sub's (fake såsom äkta) precis överallt. Jag skämdes på något sätt över att vara "en till Rolexbärare".
Jag älskar fortfarande klockan i sig - men jag har svårt att bära en klockmodell som är såpass vanlig/efterapad/misstrodd ("är den äkta eller?") osv. Säkert något jag behöver jobba med rent psykiskt, men jag kan inte låta bli att känna så.
Rolex är inte för alla. Är man lite osäker och rädd att någon ska tro att man bär en fake är det bättre att välja ett märke som vanligt folk inte känner till eller förstår sig på, tex Patek. Den kommer inte att ge dig någon uppmärksamhet annat än hos klocknördar och de kommer inte att fråga om den är fake :)
 

PCB

Audemars
sett ofta att rolex jämnförs med mellanmjölk och v70,mm,
kan meddela att för 95% av sveriges befolkning ,så är en klocka för runt 75K ,så långt från mellanmjölk man kan komma.
blir faktiskt lite förbannad över jämnförelsen,och spär nog på föraktet mot Rolex och framförallt dom som bär dom.

tror ingen hatar märket rolex på riktigt ,däremot kan deras ägare ibland skapa vissa frågetecken,,,
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
sett ofta att rolex jämnförs med mellanmjölk och v70,mm,
kan meddela att för 95% av sveriges befolkning ,så är en klocka för runt 75K ,så långt från mellanmjölk man kan komma.
blir faktiskt lite förbannad över jämnförelsen,och spär nog på föraktet mot Rolex och framförallt dom som bär dom.

tror ingen hatar märket rolex på riktigt ,däremot kan deras ägare ibland skapa vissa frågetecken,,,
Det handlar enbart om prioriteringar. Har man råd med en V70 så har man råd med en Rolex eller motsvarande dyr klocka.
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
sett ofta att rolex jämnförs med mellanmjölk och v70,mm,
kan meddela att för 95% av sveriges befolkning ,så är en klocka för runt 75K ,så långt från mellanmjölk man kan komma.
blir faktiskt lite förbannad över jämnförelsen,och spär nog på föraktet mot Rolex och framförallt dom som bär dom.

tror ingen hatar märket rolex på riktigt ,däremot kan deras ägare ibland skapa vissa frågetecken,,,
Jag brukar kalla mina 114060 för min mellanmjölksklocka, trist om jag upprört dig.... Men för att inte göra dig mer upprörd i framtiden kan jag förklara mig: Om man ser till de Rolex-klockor jag stött på i mitt liv senaste åren är stålsub och datejust extremt överrepresenterade. På samma sätt som om jag går in i matbutiker så brukar de ha störst lager av just mellanlager, eller om jag går in på seveneleven där de bara ofta har en sorts mjölk, mellanmjök.
 

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
Jag brukar kalla mina 114060 för min mellanmjölksklocka, trist om jag upprört dig.... Men för att inte göra dig mer upprörd i framtiden kan jag förklara mig: Om man ser till de Rolex-klockor jag stött på i mitt liv senaste åren är stålsub och datejust extremt överrepresenterade. På samma sätt som om jag går in i matbutiker så brukar de ha störst lager av just mellanlager, eller om jag går in på seveneleven där de bara ofta har en sorts mjölk, mellanmjök.
Där håller jag med till viss del. Rolex datejust och submariner är vanliga. Men jag kan förstå att folk inte tycker om jämförelsen med mjölk och v70.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Där håller jag med till viss del. Rolex datejust och submariner är vanliga. Men jag kan förstå att folk inte tycker om jämförelsen med mjölk och v70.
En stor del beror också på var man befinner sig. Utanför storatadsregionerna så blir trots allt Rolex-ration betydligt lägre.
 

Oniel

Panerai
Är inte speciellt förtjust i mellanmjölk eller Volvo V70 parallellerna, tycker att det låter fel och dem flesta har inte råd med en rolex även om man prioriterar, inte om man har barn framförallt.

Om vi snackar klockmärken som fått mycket skit är väl tag heuer ett av dessa!
 
  • Like
Reactions: PCB

J&B

Omega
Bland killarna som hänget på Stuteplan och är mellan 20-30 så är Rolex långt ifrån stekigt. Misstänker att det du redogör för är en något mindre stad?

Tänker som sagt inte på grabbarna kring Stureplan. Tycker det ungefär samma sak runt om i Sverige och bor för tillfället i London och är väl liknande här med. Min poäng är väl egentligen mest att det är vanligt märke bland personer även utanför entusiastforumen som därför kanske ser det som slutstationen för klockägande och är oförskämt nöjda. Inget fel i det men kan ibland känna mig obekväm med den uppmärksamhet som en Rolex kan tilldra sig.
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Tänker som sagt inte på grabbarna kring Stureplan. Tycker det ungefär samma sak runt om i Sverige och bor för tillfället i London och är väl liknande här med. Min poäng är väl egentligen mest att det är vanligt märke bland personer även utanför entusiastforumen som därför kanske ser det som slutstationen för klockägande och är oförskämt nöjda. Inget fel i det men kan ibland känna mig obekväm med den uppmärksamhet som en Rolex kan tilldra sig.

Som sagt ingen bryr sig om Rolex på Stureplan, där är yta som gäller och helst en AP eller Hublot i guld.
 

J&B

Omega
Det är tråkigt tycker jag att några av er verkligen gillar klockan men ogillar kontexten så pass att ni funderar på att flippa den... Hade önskat att man inte brytt sig så mycket om vad andra tycker utan mer kört sitt eget race. Gillar man en rolex Sub så kör man den utan att bry sig om annat.

Jag ser absolut din poäng fast handlar inte hela klockbranchen om varumärke och story telling? Personligen baserar jag mina klockköp till väldigt liten del på rationella argument, om jag gjorde det skulle jag köpt en billig och välbyggd quartzare för några tusen.
 

J&B

Omega
Som sagt ingen bryr sig om Rolex på Stureplan, där är yta som gäller och helst en AP eller Hublot i guld.

Fast för tredje gången så är jag helt ointresserad av vad folk på Stureplan har för klockor. Tror det handlar om associationer för väldigt många, en helguldsdaytona med baguetter må vara en populär klocka i vissa oljeländer men anses brackigt i Sverige av många. På samma sätt så antog du att jag jämförde med hur Rolex ses på i en småstad, en annan association som jag inte identifierar mig med.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Vad exakt är diskussionen? Att ha en Rolex är inte vidare speciellt. Man har klockan för sin egen skull och inte för andras. Självklart finns det alltid folk som tittar snett av olika anledningar men det händer inom allt som har med konsumption att göra. Vissa stör sig bara på saker.. Är det inte en Rolex så är det en ny bil eller barnens kläder eller resan till solen... Listan kan göras lång.
 

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
Jag ser absolut din poäng fast handlar inte hela klockbranchen om varumärke och story telling? Personligen baserar jag mina klockköp till väldigt liten del på rationella argument, om jag gjorde det skulle jag köpt en billig och välbyggd quartzare för några tusen.
För egen del ser jag det inte riktigt så. Jag bär min Rolex datejust 16200 för min egen skull. Jag gillar verkligen min klocka och bär den enbart för min egen skull. Jag kan titta på den och tycka den är grymt snygg. Sedan går det tio min och då kan jag återigen kolla klockan och tycka den är fantastisk. Dessutom vet jag att hjärtat i klockan (3135) är ett riktigt kompetent, förfinat och stryktåligt urverk. Det ger mig en inre tillfredsställelse. Som sagt för min egen skull. Det är väl därför jag envist håller kvar i min datejust (vilket inte är en särskilt hipp modell om man frågar en del förståsigpåare).
 
Senast ändrad:
Angående diskussionen om en Sub är mellanmjölk och V70. Man kanske ska skilja lite på vilka världar man diskuterar. På detta forum är den ju utan tvekan en V70. I världen utanför definitivt inte. Även om det kan vara så på Stureplan, så är Stureplan en mycket trång krets som inte är repressentativt för hela Sveriges befolkning.
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Angående diskussionen om en Sub är mellanmjölk och V70. Man kanske ska skilja lite på vilka världar man diskuterar. På detta forum är den ju utan tvekan en V70. I världen utanför definitivt inte. Även om det kan vara så på Stureplan, så är Stureplan en mycket trång krets som inte är repressentativt för hela Sveriges befolkning.

Min reflektion var inte att den var mellanmjölk utan snarare en klassisk 911, på Stureplan gäller Ferrari eller Lambo. Rolex står för ett klassiskt ideal medans Hublot och AP står för flash. Skulle även vilja påstå att det är så långt från mellanmjölk att komma även på detta forum, mellanmjölk och V70 är den första Omega Bonden och Dacia är en SKX som tar dig fram dit du behöver på ett helt ok sätt.
 

PCB

Audemars
Min reflektion var inte att den var mellanmjölk utan snarare en klassisk 911, på Stureplan gäller Ferrari eller Lambo. Rolex står för ett klassiskt ideal medans Hublot och AP står för flash. Skulle även vilja påstå att det är så långt från mellanmjölk att komma även på detta forum, mellanmjölk och V70 är den första Omega Bonden och Dacia är en SKX som tar dig fram dit du behöver på ett helt ok sätt.
Den liknelsen kändes faktiskt mer rättvisande.
 

Andy McB

Rolex
Kan tyvärr inte se kopplingen mellan Rolex och 911 då jag anser 911'an vara betydligt coolare än Rolex. Fast det är ju bara min åsikt...
Däremot ses 911 bland många som en statussymbol och likaså Rolex. Det vore kul om någon Rolexägare ärligt skulle svara på frågan varför Rolex: Jo för att i de kretsar jag rör mig och bland mina vänner så tillför det viss status att äga en Rolex.
Det svaret skulle iaf få lite respekt och kärlek från mig.
 
Min reflektion var inte att den var mellanmjölk utan snarare en klassisk 911, på Stureplan gäller Ferrari eller Lambo. Rolex står för ett klassiskt ideal medans Hublot och AP står för flash. Skulle även vilja påstå att det är så långt från mellanmjölk att komma även på detta forum, mellanmjölk och V70 är den första Omega Bonden och Dacia är en SKX som tar dig fram dit du behöver på ett helt ok sätt.
I stort vad jag menar. Poängen är att nivån på klockornas status varierar beroende på om man utgår från detta forum eller världen utanför. Sen vilken som verkligen är V70, Merca eller Dacia kan man diskutera hur mycket som helst. Det är inte viktigt. Poängen var att de som kallar Sub för V70 utgår från detta forum, som inte speglar världen utanför. Sen vet jag inte om det var du eller nån annan som tog upp V70-temat först. Jag tänkte inte på någon speciell utan gled bara in på Stureplan för att det också är en trång krets.
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Län tyvärr inte se kopplingen mellan Rolex och 911 då jag anser 911'an vara betydligt coolare än Rolex. Fast det är ju bara min åsikt...
Däremot ses 911 bland många som en statussymbol och likaså Rolex. Det vore kul om någon Rolexägare ärligt skulle svara på frågan varför Rolex: Jo för att i de kretsar jag rör mig och bland mina vänner så tillför det viss status att äga en Rolex.
Det svaret skulle iaf få lite respekt och kärlek från mig.
Jag kan skriva på att det i mina kretsar tillför status att bära Rolex. Inte nödvändigt, men det är ett stort plus.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Min reflektion var inte att den var mellanmjölk utan snarare en klassisk 911, på Stureplan gäller Ferrari eller Lambo. Rolex står för ett klassiskt ideal medans Hublot och AP står för flash. Skulle även vilja påstå att det är så långt från mellanmjölk att komma även på detta forum, mellanmjölk och V70 är den första Omega Bonden och Dacia är en SKX som tar dig fram dit du behöver på ett helt ok sätt.
Tycker du har lite elitisktisk bild av just stureplan, vimlar ju av DW och CK där...
 
Topp