• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Varför slutar det alltid med Rolex

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
Hehe absolut, med reservation för att det är en owg lista som är genomförbar i nuläget (ganska lågt på klockkontot). I drömmarnas värld är den något annorlunda :)
Utan inbördes ordning:
1. DJ 116200 tuxedo
2. GMT pepsi/rootbeer
3. Omega SM300
4. Omega AT skyfall
5. Zenith el primero 36000 vhp
Bubblare:
Seiko smbg011
Snyggt! Kan ställa upp på flera av dem.
 
Det märkliga är att du hade aldrig sagt samma sak om jag haft en PP, AP, Constantin, Panna, omega mm mm på armen. Det påstående du nämner gäller märkligt nog bara Rolex. Dock har vi för många trådar där denna diskussion tar över från TS ämne så därför tycker jag att vi fokuserar på det istället. Spännande är dock att en Rolex kan man inte äga för att man är förtjust i klockan utan man har köpt den av andra orsaker...

Hade du köpt den utan Rolex på tavlan då?
Jag har hittills inte träffat på någon med andra argument för att köpa en Rolex än "det är en Rolex" och "den håller värdet bra", så jag har mina fördomar.
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Hehe absolut, med reservation för att det är en owg lista som är genomförbar i nuläget (ganska lågt på klockkontot). I drömmarnas värld är den något annorlunda :)
Utan inbördes ordning:
1. DJ 116200 tuxedo
2. GMT pepsi/rootbeer
3. Omega SM300
4. Omega AT skyfall
5. Zenith el primero 36000 vhp
Bubblare:
Seiko smbg011
Trevlig lista! Skulle kanske valt en annan tavla på 116200 och troligen bytt den mot 116234 men annars väldigt trevliga klockor.
 

Oniel

Panerai
Hade du köpt den utan Rolex på tavlan då?
Jag har hittills inte träffat på någon med andra argument för att köpa en Rolex än "det är en Rolex" och "den håller värdet bra", så jag har mina fördomar.

Så för att man tycker att en klocka är jävligt snygg och att det pirrar lite extra att ha den på sig räknas inte?
 

Zalath

Panerai
Hade du köpt den utan Rolex på tavlan då?
Jag har hittills inte träffat på någon med andra argument för att köpa en Rolex än "det är en Rolex" och "den håller värdet bra", så jag har mina fördomar.
Den håller. Det är ett stabilt urverk som är gjort för att användas. Går att serva lite överallt och är relativt billigt.
 
Så för att man tycker att en klocka är jävligt snygg och att det pirrar lite extra att ha den på sig räknas inte?

Klart man kan, man kan köpa en klocka för vilken anledning man vill.

Den håller. Det är ett stabilt urverk som är gjort för att användas. Går att serva lite överallt och är relativt billigt.

Grattis, du har nyss sålt en begagnad Subaru.
 

NickL

KS Explorers Club
2-Faktor
Hade länge siktet inställt på en SMP (växte upp med Brosnan som hjälte), men när jag sedan tänkte efter insåg jag att det, trots Bond, var av ekonomiska skäl och att det egentligen var Submarinern jag ville ha.

Förälskelsen med Rolex startade när jag var 12år och hälsade på min äldre syster i Zermatt, Schweiz. Den lilla alpbyn hade en helt magisk atmosfär och mitt i centrum låg en Rolexaffär där man stod länge och väl och beundrande de fantastiska (och ofantligt dyra) klockorna i skyltfönstret. Efter det var man fast, Rolex har sedan dess varit ett magiskt varumärke och trots att det finns betydligt dyrare och mer finessrika märken så är det Rolex som ligger varmast om hjärtat.
 

Margarinkungen

Viking Line
Friends Of KS
2-Faktor
Köpte en 114060 i lördags men vettefan om jag ska behålla den... Tveksam att den funkar med mina frökenhandleder. Så den här gången kanske det inte slutar med Rolex... ;)
Problemet är väl snarare att det inte slutar med Rolex, det börjar med Rolex. Efter att du haft sin Sub ett tag så kommer kanske du titta på andra märken än tidigare?
Stort grattis till sub, jag gillar också no date, det är så där som ska se ut...
 

Breitlingman

Cartier
IMG_2069.JPG
Alla kommer vi hem till Rolex till slut även om jag inte trodde det skulle hända mig som gammal Breitlingentusiast...Tyckte alltid att Rolex var sjukt tråkiga och för små...Köpte en Breitling Wings 1996 och var supernöjd med den i 19 år (med ett mindre avsteg till en Mont Blanc Automat chronograf för ca 5 år sedan med läderarmband som tjänar som dressur i mellanåt) tills den kändes som ett damur i storleken...skaffade sen en ny Breitling Superocean Heritage 42 mm och allt kändes bra i två år...tills klockfantasten vaknade i mig på riktigt och jag köpte då en ny Omega Seamaster Planet Ocean 42 mm med nya träboxen etc till julen 2016.

Allt kändes kanon under de första två veckorna tills jag upptäckte att det "inte hände" tillräckligt mycket när jag tittade på mitt fina nya ur. Inte tillräckligt med bling då allt mer eller mindre är borstat stål och det känns nästan som en Citizen eller Seiko av lägre klass i vissa avseenden avseende armbandets utseende. Helt klart ett fantastiskt fint urverk med fin finish etc men Omega är ju nummer två det går inte att komma ifrån. Det är bara att titta på andrahandsvärdet och rabattsatser etc. Kommer dock behålla den som sportur. Sen satte då satte Rolex-habegäret in och jag skaffade mig en Rolex ett par dagar in på 2017...(Har dock alltid betraktat Rolex som gubbklockor som hör ihop med Mercedes...Breitling=BMW, Omega=Audi och Rolex=Mercedes)...men det gick inte att stå emot och sannolikt så har forumet påverkat mig i den riktningen...

Jag har nu upptäck att jag har haft fel i alla år och är nu en superlycklig ägare till en ny Batman - GMT Master II. Rolex är inte nummer 1 av en slump. Fantastiska klockor i alla avseenden! Vilket detaljarbete! (Inga av mina klockor kommer dock säljas). Jag hoppas alla kommer få lite armbandstid men Rolexen går först i alla lägen! Älskar att delar av armbandet (CL) är polerade! Känns skönt att vara hemma i Rolexfamiljen efter att ha yrat runt i ca 20 år... :)
 
Senast ändrad:
Problemet är väl snarare att det inte slutar med Rolex, det börjar med Rolex. Efter att du haft sin Sub ett tag så kommer kanske du titta på andra märken än tidigare?
Stort grattis till sub, jag gillar också no date, det är så där som ska se ut...
Jo sen är det ju inte enda Rolexen jag har nu... ;)

Men tror att det blir till att köpa en 14060M istället
 

Oniel

Panerai
IMG_2069.JPG
Alla kommer vi hem till Rolex till slut även om jag inte trodde det skulle hända mig som gammal Breitlingentusiast...Tyckte alltid att Rolex var sjukt tråkiga och för små...Köpte en Breitling Wings 1996 och var supernöjd med den i 19 år (med ett mindre avsteg till en Mont Blanc Automat chronograf för ca 5 år sedan med läderarmband som tjänar som dressur i mellanåt) tills den kändes som ett damur i storleken...skaffade sen en ny Breitling Superocean Heritage 42 mm och allt kändes bra i två år...tills klockfantasten vaknade i mig på riktigt och jag köpte då en ny Omega Seamaster Planet Ocean 42 mm med nya träboxen etc till julen 2016.

Allt kändes kanon under de första två veckorna tills jag upptäckte att det "inte hände" tillräckligt mycket när jag tittade på mitt fina nya ur. Inte tillräckligt med bling då allt mer eller mindre är borstat stål och det känns nästan som en Citizen eller Seiko av lägre klass i vissa avseenden avseende armbandets utseende. Helt klart ett fantastiskt fint urverk med fin finish etc men Omega är ju nummer två det går inte att komma ifrån. Det är bara att titta på andrahandsvärdet och rabattsatser etc. Kommer dock behålla den som sportur. Sen satte då satte Rolex-habegäret in och jag skaffade mig en Rolex ett par dagar in på 2017...(Har dock alltid betraktat Rolex som gubbklockor som hör ihop med Mercedes...Breitling=BMW, Omega=Audi och Rolex=Mercedes)...men det gick inte att stå emot och sannolikt så har forumet påverkat mig i den riktningen...

Jag har nu upptäck att jag har haft fel i alla år och är nu en superlycklig ägare till en ny Batman - GMT Master II. Rolex är inte nummer 1 av en slump. Fantastiska klockor i alla avseenden! Vilket detaljarbete! (Inga av mina klockor kommer dock säljas). Jag hoppas alla kommer få lite armbandstid men Rolexen går först i alla lägen! Älskar att delar av armbandet (CL) är polerade! Känns skönt att vara hemma i Rolexfamiljen efter att ha yrat runt i ca 20 år... :)

Kul historia men det finns inget rätt och fel! Så länge man har en rolex är allt rätt och allt annat är fel ;) det sista är ironi så det inte uppstår förvirring!!
 

Broke

Omega
2-Faktor

  1. Hej på er
    Jag har haft mitt klockintresse i ca 1 år, tyckte Omega seamaster aqua terra med vit urtavla var fantastisk, dock ville jag känna mig för så det blev en Tissot T-Tempo med COSC väldigt snarlik tycker jag Jodå visst trodde jag att det skulle räcka med en klocka men ack så fel jag hade..
    image.jpg

    Så jag började fundera på om kanske en Omega speedmaster eller något ur som skulle vara mer dressad. Men naturligtvis har jag snöat in mig på Rolex Submariner 14060M alternativt 114060. Har ni andra också liknande resor?

    Vilken klockresa har ni gjort? och varför verkar det alltid sluta med Rolex?

    Patrick
För att svara på din fråga.
- Branding
 
Jag tänkte testa att börja min resa med en Rolex. Ingen förlängare på något vis, men efter att ha snöat in på Klocksnack under en längre period vill jag säkra att jag fastnar för detta intresset. Därför känns Rolex som en smart magnet in i träsket!:)
Varför vill du SÄKRA att Fastna för ett av de (troligen) dyraste intressen man kan ha? Iaf när vi pratar Rolex och "uppåt"?

Det låter, förlåt, men, korkat!?
- jag vill försäkra mig om att jag verkligen fastnar för det här som intresse, jag VILL verkligen ha ett intresse som inte är billigt, utan där en uppgradering av min egen samling inte orimligt kan gå loss på ett par, tre hundra K!

Hur tänker man när man VILL FÖRSÄKRA sig att exklusiva klockor SKA BLI ett framtida intresse?

Vill man ha en genuin anledning att kunna skryta? Eller har man för mycket pengar? Eller vad är det som gör att man vill försöka säkerställa att exklusiva klockor KOMMER ATT BLI ett intresse?
*nyfiken* :)
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Varför vill du SÄKRA att Fastna för ett av de (troligen) dyraste intressen man kan ha? Iaf när vi pratar Rolex och "uppåt"?

Det låter, förlåt, men, korkat!?
- jag vill försäkra mig om att jag verkligen fastnar för det här som intresse, jag VILL verkligen ha ett intresse som inte är billigt, utan där en uppgradering av min egen samling inte orimligt kan gå loss på ett par, tre hundra K!

Hur tänker man när man VILL FÖRSÄKRA sig att exklusiva klockor SKA BLI ett framtida intresse?

Vill man ha en genuin anledning att kunna skryta? Eller har man för mycket pengar? Eller vad är det som gör att man vill försöka säkerställa att exklusiva klockor KOMMER ATT BLI ett intresse?
*nyfiken* :)

Att kalla andra medlemmar korkade samt raljera över dennes tankar och tillvägagångssätt är lika arrogant och pissigt oavsett hur många smileys man strösslar med och man kommer enbart att framstå som dryg och oskön.

:);):cool::D:rolleyes::happyhappy::wideyed::)

Dessutom svar på en post från 2016. Fanns det inget mer aktuellt att svara på? Seriöst, vilket värdelöst inlägg.
 
Varför vill du SÄKRA att Fastna för ett av de (troligen) dyraste intressen man kan ha? Iaf när vi pratar Rolex och "uppåt"?

Det låter, förlåt, men, korkat!?
- jag vill försäkra mig om att jag verkligen fastnar för det här som intresse, jag VILL verkligen ha ett intresse som inte är billigt, utan där en uppgradering av min egen samling inte orimligt kan gå loss på ett par, tre hundra K!

Hur tänker man när man VILL FÖRSÄKRA sig att exklusiva klockor SKA BLI ett framtida intresse?

Vill man ha en genuin anledning att kunna skryta? Eller har man för mycket pengar? Eller vad är det som gör att man vill försöka säkerställa att exklusiva klockor KOMMER ATT BLI ett intresse?
*nyfiken* :)

Haft ett antal sportrollar och det har varit mitt billigaste intresse ever,,, Många tusen plus där...
 
Att kalla andra medlemmar korkade samt raljera över dennes tankar och tillvägagångssätt är lika arrogant och pissigt oavsett hur många smileys man strösslar med och man kommer enbart att framstå som dryg och oskön.

:);):cool::D:rolleyes::happyhappy::wideyed::)

Dessutom svar på en post från 2016. Fanns det inget mer aktuellt att svara på? Seriöst, vilket värdelöst inlägg.
Ja jah medger att det var osmidigt att använda uttrycket korkad. Men, jag ställde frågan helt seriöst, jag undrade hur människan som vill försäkra sig om att han eller hon verkligen BLIR FAST i ett snordyrt intresse tänker?

För MIG låter det lite som att "jag vill verkligen ha en kostsam hobby" - hur gammalt inlägget var tänkte jag inte på, men frågan är väl inte mindre relevant?

Du lever inte som du lär ser jag, upplevs som dryg och oskön..?
Men jaja du har rätt rill dina tankar om mig och åsikter men att galla mog arrogant och raljerande är fel. Jag ittrycker min fråga, så klart kag kan, just för att det inte ska missförstås för annat än att jah faktiskt undrar hur människan tänker.
Eller är du klocksnacks orakelel?
Självklart fanns det annat att svara på, men precis som du svarade på mitt inlägg utan att jag citerat dig, så fann du väl nåt intresse i inlägget som gjorde att du skrev?

Men jah är rätt oskän. Jag går även hårt in för att se ut som white trash.
Men nog med OT nu.

Det var klantigt att använda ordet korkad, men kag tycker ärligt att antingen så var det en jäkligt korkad inställning till varför man tänkt köpa sig en rolex, eller så var det "korkat" uttryckt. Men jag hade intw behövt svara på det, precis som vi inte behöver göra annat än att ryggdunka och gratulera för wn bättre stämning. Det blir dock rätt tråkiga diskussioner kannjag tro.

Mvh
 
Senast ändrad:
Haft ett antal sportrollar och det har varit mitt billigaste intresse ever,,, Många tusen plus där...
Visst. Men du kanske var intresserad av klockor när su köpte wn klocka för 50k eller mer första gången?
Eller köpte du wn rolwx för att du skulle SKAPA ETT INTRESSE och vara så säker på att du blev INTREDDERAD som möjligt. Att vara intresderad av klockor och att vara intresderad av att köpa sportrolwk för vinnings skull är väl ändå två skilda saker, man måste inte ha ett intresse för att köpa billigt och sälja dyrare? Det var just INTREDDET jag undrade varför man vill föraäkra sig om att man får, utan att redan ha ett. Det lät inte alls klart.
 
Rejäl bump :D
Den är bra, tänkte på Steven Tyler när jag såg den. Och ja, tydligen äger han en.
received_2465749850410494.jpeg
Ja den är lite glamrock i sitt utseende.
Men den är fan riktigt cool tkr jag, ingen 700k krs klocka. Men jag hade tagit den hör över alla nu existerande gulddaytonas. Skulle ta den över en Nautilus också. Och kag tror faktiskt att det är wn klocka jag skulle våga använda till vardags också, tex en reglaget aom nautilus skulle jag vara rätt att sätta de tio, 15 första resorna på, innan de blir så många att de står klockan att se "bra" ut igwn och inte bara en stor repa, om du förstår :p
Den här, den är lättroad såklart med polerat guld, men deg är så mkt som drar bort blickarna från de delar som kan få synliga repor :)
Kag fyller år snart så alla vet.
Kom ihåg den där KS andan, kag är ju skitshysst och ascool som ett flygplan! :)
 
Visst. Men du kanske var intresserad av klockor när su köpte wn klocka för 50k eller mer första gången?
Eller köpte du wn rolwx för att du skulle SKAPA ETT INTRESSE och vara så säker på att du blev INTREDDERAD som möjligt. Att vara intresderad av klockor och att vara intresderad av att köpa sportrolwk för vinnings skull är väl ändå två skilda saker, man måste inte ha ett intresse för att köpa billigt och sälja dyrare? Det var just INTREDDET jag undrade varför man vill föraäkra sig om att man får, utan att redan ha ett. Det lät inte alls klart.

Jag köper bara för att använda själv, när jag tröttnat säljer jag och köper nytt. Så enkelt är det.
 

Dreas89

Cartier
2-Faktor
Började med Rolex och har sedan gått runt - Seiko, King Seiko, GS, Omega, Tudor och kanske något mer märke.

Nu är det Rolex och Tudor i lådan. Förbannar mig själv varje gång jag är inne på K/S och märker att Tudor/Rolex är det som mitt öga fastnar lättast för...
 

Fredde75

Omega
Började med Omega och har sedan gått igenom ganska många modeller av Omega och Rolex men det lutar alltid med att det är Rolex man tittar på när man letar nytt.
 
Topp