• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Varför slutar det alltid med Rolex

Nackdelen med Rolex är alla ägg som köper den. Sunkiga säljare med några bra säljmånader på kontot.
Jag skulle nog säga att det många ser som största nackdelen med Rolex är den stora förekomsten av kopior. Men det problemet delar man ju med fler märken och som nån sa: Det är varken klockan eller ägarens fel.

Men jag utesluter inte att många ryggar för att köpa nåt av de mer kända märkena som Rolex eller Breitling helt enkelt för att man inser att de flesta kommer att tro att det är en kopia. Särskilt om man inte har ett högavlönat jobb tar nog många för givet att den är fejk. Sorgligt, men jag tror att det kan vara så för många.
 

Oniel

Panerai
Jag skulle nog säga att det många ser som största nackdelen med Rolex är den stora förekomsten av kopior. Men det problemet delar man ju med fler märken och som nån sa: Det är varken klockan eller ägarens fel.

Men jag utesluter inte att många ryggar för att köpa nåt av de mer kända märkena som Rolex eller Breitling helt enkelt för att man inser att de flesta kommer att tro att det är en kopia. Särskilt om man inte har ett högavlönat jobb tar nog många för givet att den är fejk. Sorgligt, men jag tror att det kan vara så för många.

Om folk vill tro att det är en falsk klocka så får dem gärna tro det för min del.
 
  • Like
Reactions: J&B

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
Jag blir tyvärr påverkad av vilka som bär klockan. Äger själv en Rolex (som jag faktiskt vann på en säljtävling)...
Det förvånar mig hur påverkbara många verkar vara (no offence). Dessutom är dårarna som köper rolex en verkligt liten klick. De allra flesta är vanligt folk som gillar en fin klocka.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jag skulle nog säga att det många ser som största nackdelen med Rolex är den stora förekomsten av kopior. Men det problemet delar man ju med fler märken och som nån sa: Det är varken klockan eller ägarens fel.

Men jag utesluter inte att många ryggar för att köpa nåt av de mer kända märkena som Rolex eller Breitling helt enkelt för att man inser att de flesta kommer att tro att det är en kopia. Särskilt om man inte har ett högavlönat jobb tar nog många för givet att den är fejk. Sorgligt, men jag tror att det kan vara så för många.
Blir man anklagad för att bära fakes så är det väl snarare umgängeskretsen och inte klockan det är fel på...
 
Blir man anklagad för att bära fakes så är det väl snarare umgängeskretsen och inte klockan det är fel på...
Kanske, men alla har inte lika lätt som vissa att komma in i "rätt" umgängeskretsar. Sen är det kanske inte så få som du kanske tror som tror att en knegare med Rolex måste vara fejk. Men mest tror jag ingen säger nåt utan tisslar bakom ryggen till andra. Många kanske inser det och mår illa av det? Vad vet jag? Det är bara funderingar. Att klockan och ägaren inte rår för det skrev jag väl själv, eller.....?

Men jag tror inte att en VD eller advokat behöver fundera i såna tankar.
 
Okej då förstår jag! Det som är så häftigt mer rolex är ju att "nyrika" till riktigt inbitna "klocknördar" gillar märker. Sen finns det ju många som ogillar det också och det får dem ju göra då!
Ja, det var ju inte så att jag försvarade tankegången. Jag bara befarar att vissa kan tänka så. Tyvärr ska man inte tro att alla tänker som en själv. Och att det inte är klockans och ägarens fel skrev jag, liksom att det är sorgligt.

Så jag håller med de som citerat mig. Men man ska ha klart för sig att alla människor inte är så starka i attityd som man borde vara.
 

Oniel

Panerai
Kan ju bara spekulera hur folk tänker men blir ju tråkigt och smått bajsnödigt om man hela tiden ska förhålla sig till vad alla andra tycker.
 
Kan ju bara spekulera hur folk tänker men blir ju tråkigt och smått bajsnödigt om man hela tiden ska förhålla sig till vad alla andra tycker.
Absolut. Men tyvärr är det ett faktum att många lever sina liv utifrån vad andra tycker. Jag har ingen vetenskaplig grund till mina spekulationer. De kommer bara ur vad jag hört vissa yngre drista. Som t ex "Det är ju ingen ide´att köpa en klocka som alla tror är en kopia. Bättre att köpa en guldkedja då". Tydligen tror man inte då att även guld kanske kan misstänkas vara fejk.

Men jag kanske överdriver mina farhågor, men poängen är att jag ändå tror att kopieflödet är ett större problem för tillverkarna än ryktena om ägarna. Självklart mest för att många föredrar att verkligen välja kopior.

Men nu lämnar jag detta.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Kanske, men alla har inte lika lätt som vissa att komma in i "rätt" umgängeskretsar. Sen är det kanske inte så få som du kanske tror som tror att en knegare med Rolex måste vara fejk. Men mest tror jag ingen säger nåt utan tisslar bakom ryggen till andra. Många kanske inser det och mår illa av det? Vad vet jag? Det är bara funderingar. Att klockan och ägaren inte rår för det skrev jag väl själv, eller.....?

Men jag tror inte att en VD eller advokat behöver fundera i såna tankar.
Bah, jag skiter fullständigt i vad folk tycker om mig och mina klockor, har inget hävdelsebehov varesig mot folk jag umgås med eller de jag inte känner. Vill man umgås med folk som uppskattar klockor så finns ju internet, i princip alla jag träffar IRL tycker jag är dum i huvudet som lägger mer än 1000kr på en klocka.
 
Bah, jag skiter fullständigt i vad folk tycker om mig och mina klockor, har inget hävdelsebehov varesig mot folk jag umgås med eller de jag inte känner. Vill man umgås med folk som uppskattar klockor så finns ju internet.
Som sagt: Jag håller med till 100%. Jag försvarar inte tänket. Bara befarar att det nog förekommer. Alla tänker inte och beter sig inte som vi tycker att man borde. Sen vet man ju inte om alla tycker att det är tillräckligt att visa wristshots på internet?
 
Vet inte hur unga du pratat om? Men absolut att det kan vara viktigare med yta för yngre! Hela den biten att man vill passa in mm spelar ju stor roll!
Typ 20 - 25 år. Men man ska ju inte överdriva betydelsen i det här. Fast det satte en del funderingar i huvudet på mig. Och jag ska inte sticka under stol med att jag själv var mycket ängsligare för vad andra tycker när jag var i samma ålder. Så i många fall växer det kanske bort?
 

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
Om ni inte bryr er för fem öre om folk tror att klockan är fejk, varför detta ofantliga hat mot kopior då? Kom inte dragandes med att det är olagligt osv. Är man så engagerad så borde det gälla fälgar till bilar, plus allt som handlas från fyndiq.se mm. :D
 

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
Klart om någon känner igen fabrikatet på klockan man bär, då vill man att de ska tro att det är en äkta?
 

Guillbert

Audemars
2-Faktor
Min reflektion var inte att den var mellanmjölk utan snarare en klassisk 911, på Stureplan gäller Ferrari eller Lambo. Rolex står för ett klassiskt ideal medans Hublot och AP står för flash. Skulle även vilja påstå att det är så långt från mellanmjölk att komma även på detta forum, mellanmjölk och V70 är den första Omega Bonden och Dacia är en SKX som tar dig fram dit du behöver på ett helt ok sätt.

Helt sant i mina ögon!
 
Topp