• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

VARNING FÖR VÄLGJORDA TAG HEUER-KOPIOR

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Bjornvon

Omega
Fake-rollarna/Omega börjar komma in på marknaden som är extremt svåra att se med blotta ögat, de har väl tom börjat göra fake "1:1" för några tusen. Bara korten/check med urmakarna själva för att vara säker nuförtiden :mad:
 

ScubaKing

Audemars
Fake-rollarna/Omega börjar komma in på marknaden som är extremt svåra att se med blotta ögat, de har väl tom börjat göra fake "1:1" för några tusen. Bara korten/check med urmakarna själva för att vara säker nuförtiden :mad:

Korten/cert är förfalskade med bland annat Svenska AD`s namn på, finns en lång tråd om det redan.
 

D..S..

Panerai
Finns det nått sätt att ta reda på om ovanstående annons är äkta? Typ be dem skicka serienummer och spåra?
 

NRE

Vacheron
2-Faktor
Finns det nått sätt att ta reda på om ovanstående annons är äkta? Typ be dem skicka serienummer och spåra?
Eftersom man inte ser modellnumret på bilderna så blir det svårt utan fler bilder. Tänk också på att de kan skicka ett annat nummer än det rätta. Men du kan nog få loss en kvarts från svensk ad för typ 12. Och då slipper du strulet och oro. Värt det? Ja, om du frågar mig. Släpp denna. Lycka till.
 

D..S..

Panerai
Eftersom man inte ser modellnumret på bilderna så blir det svårt utan fler bilder. Tänk också på att de kan skicka ett annat nummer än det rätta. Men du kan nog få loss en kvarts från svensk ad för typ 12. Och då slipper du strulet och oro. Värt det? Ja, om du frågar mig. Släpp denna. Lycka till.
Tack för input!
 
  • Like
Reactions: NRE
Man ska komma ihåg att även cert numer förfalskas. Sett flertalet t.ex LV väskor som känns väldigt shady.

Har man inte cert och helst kvitto köper jag INTE.
För mig åtminstone är det högst märkligt att man inte sparar äkthetsbevis på väskor man köpt för 10-30k eller fullset på klockor från 10k. Undantagsvis vintage klockor och äldre mer sällsynta väskor.
 

Cyk Lop

Breitling
Så detta är vad TagHeur kan prestera för ett utpris av 27000 kr till kund ?

Ett sketet Sellita SW200-1 (ett enkelt 2824-2) som TagHeur själva ödmjukt benämner Calibre 5 !
En plastring i (för oss som läst tråden) kvalitetsplast (High end granulat ?).

Det finns liknande klockor i https://klocksnack.se/threads/stora-tråden-om-mikromärken-och-andra-affordables.60202/page-1329#post-3119707 för 1/10-del av priset.

Min slutsats :
När inte verkshöjden når högre än så här är det inte konstigt att vissa försöker skarva emellan.

TagHeur tar 24000 kr för att sätta sitt namn på en klocka och det är bara ett fåtal i denna tråden som noterar den girigheten !
Visst, den handlar om kopior. Men att klockbranschen själva lägger dimridåer och benämner enkla 2824 urverk som Calibre 5 och spelar fuskarna i händerna med produkter som ber om att bli kopierade är det tyst om.

För nästan 30000 kr kan man begära mer !
Jag håller inte riktigt med här.

För det första, Sellita och ETA är inte alls några "sketna" urverk utan snarare fantastiska, välbeprövade, robusta, pålitliga och uthålliga urverk som har otroligt liten gångavvikelse, ibland ingen alls.
Dessa två urverk kallas ju för "den schweiziska klockindustrins motorer".

För det andra är det inte alls ovanligt att dessa två urverk finns i dyra klockor. De finns faktiskt i mycket dyrare klockor som exempelvis IWC eller Cartier.

Det är heller inte ovanligt att enskilda klocktillverkare benämner urverken med egna namn. Tag Heuer kallar ETA 2824-2/Sellita SW200-1 för Calibre 5, IWC kallar Sellita SW300-1 för Calibre 35111, Cartier kallar ETA 2892-A2 för Calibre 49.

Alltså handlar det inte om några "dimridåer" utan om gammal praxis.
 

ScubaKing

Audemars
Jag håller inte riktigt med här.

För det första, Sellita och ETA är inte alls några "sketna" urverk utan snarare fantastiska, välbeprövade, robusta, pålitliga och uthålliga urverk som har otroligt liten gångavvikelse, ibland ingen alls.
Dessa två urverk kallas ju för "den schweiziska klockindustrins motorer".

För det andra är det inte alls ovanligt att dessa två urverk finns i dyra klockor. De finns faktiskt i mycket dyrare klockor som exempelvis IWC eller Cartier.

Det är heller inte ovanligt att enskilda klocktillverkare benämner urverken med egna namn. Tag Heuer kallar ETA 2824-2/Sellita SW200-1 för Calibre 5, IWC kallar Sellita SW300-1 för Calibre 35111, Cartier kallar ETA 2892-A2 för Calibre 49.

Alltså handlar det inte om några "dimridåer" utan om gammal praxis.

Två fel gör inte ett rätt....:shifty:
 

Ukjent

Rolex
2-Faktor
Jag håller inte riktigt med här.

För det första, Sellita och ETA är inte alls några "sketna" urverk utan snarare fantastiska, välbeprövade, robusta, pålitliga och uthålliga urverk som har otroligt liten gångavvikelse, ibland ingen alls.
Dessa två urverk kallas ju för "den schweiziska klockindustrins motorer".

För det andra är det inte alls ovanligt att dessa två urverk finns i dyra klockor. De finns faktiskt i mycket dyrare klockor som exempelvis IWC eller Cartier.

Det är heller inte ovanligt att enskilda klocktillverkare benämner urverken med egna namn. Tag Heuer kallar ETA 2824-2/Sellita SW200-1 för Calibre 5, IWC kallar Sellita SW300-1 för Calibre 35111, Cartier kallar ETA 2892-A2 för Calibre 49.

Alltså handlar det inte om några "dimridåer" utan om gammal praxis.

Två fel gör inte ett rätt....:shifty:
Det er også en ganske stor skillnad på ulike ETA/ Sellita verk. ETA 2824-2/Sellita SW200-1 er ikke direkt et high-end urverk og ikke noe jeg blir spesielt imponert over i en klokke til 30k. Oris har vel samme urverk i Aquis og det synes jeg var helt ok når de listet 15-16k. Nå som de tar 20+ begynner det å bli dyrt.

IWC bruker som jeg forstår det bare urverket som en bas og gjör en hel del med urverkene selv, det gjör etter det jeg vet ikke Tag Heuer og Oris. Rett meg gjerne om jeg har feil.
 

v0n

Patek
2-Faktor
Det er også en ganske stor skillnad på ulike ETA/ Sellita verk. ETA 2824-2/Sellita SW200-1 er ikke direkt et high-end urverk og ikke noe jeg blir spesielt imponert over i en klokke til 30k. Oris har vel samme urverk i Aquis og det synes jeg var helt ok når de listet 15-16k. Nå som de tar 20+ begynner det å bli dyrt.

IWC bruker som jeg forstår det bare urverket som en bas og gjör en hel del med urverkene selv, det gjör etter det jeg vet ikke Tag Heuer og Oris. Rett meg gjerne om jeg har feil.
Inget fel med något av urverken i sig men när det sitter i "fel" segment blir det bara konstigt som du säger.
ETA Elabore premium finns i klockor för 5k versus t.ex 20+ Tag Heuer med standard Sellita ETA-klon under huven?

Ett högst tacksamt offer för den onda kopieraren som jag ser det.
 

Kraal90

Cartier
2-Faktor
Beklagar verkligen historian och känner för er iblandade.

Blev väldigt nojjig då jag väntar på paket innehållande en klocka köpt via blocket med intyg från Kaplans.
Detta är dock en SMP300 från ca 2007 som använts, inte ny TH.
 

v0n

Patek
2-Faktor
Beklagar verkligen historian och känner för er iblandade.

Blev väldigt nojjig då jag väntar på paket innehållande en klocka köpt via blocket med intyg från Kaplans.
Detta är dock en SMP300 från ca 2007 som använts, inte ny TH.
Det är säkert lugnt men själv ser jag tre varningsflaggor bara i din lilla text, Blocket, Kaplans samt ett märke som är nerlusat med kopior.
Kan vara värt att kolla upp en extra gång för att få en god natts sömn.
 

Kraal90

Cartier
2-Faktor
...lite så ja.
Obs! Vill inte spä på nojan här, det är säkerligen lugnt som sagt 😊
Haha tack! 😆
Jag har 24 timmar på mig efter uthämtat paket (köpte via ”blocketpaketet”).
Ska försöka få klockan visiterad hos urmakare för säkerhets skull.
Har suttit hela dagen och jämfört bilder med klockor jag vet är äkta. Hittar inget att anmärka på men mitt öga är relativt otränat.
Det är en 2252.50 från ca 2007 det handlar om. Vet inte i vilken utsträckning denna modell fakeas, samt hur bra genomförandet är.
Lägger till bild på objektet:
037F3A2D-23F1-4284-86D6-2FB390E5905E.jpeg
 

v0n

Patek
2-Faktor
Haha tack! 😆
Jag har 24 timmar på mig efter uthämtat paket (köpte via ”blocketpaketet”).
Ska försöka få klockan visiterad hos urmakare för säkerhets skull.
Har suttit hela dagen och jämfört bilder med klockor jag vet är äkta. Hittar inget att anmärka på men mitt öga är relativt otränat.
Det är en 2252.50 från ca 2007 det handlar om. Vet inte i vilken utsträckning denna modell fakeas, samt hur bra genomförandet är.
Lägger till bild på objektet:
037F3A2D-23F1-4284-86D6-2FB390E5905E.jpeg
Låter fint, kan aldrig skada att vara lite försiktig ;)
Ser inga konstigheter på bilden heller men uppenbarligen missar ju tränade ögon också kopior till höger och vänster...t.o.m sådana personer som har det som levebröd.
Var priset rimligt satt om man får fråga?
 

Kraal90

Cartier
2-Faktor
Låter fint, kan aldrig skada att vara lite försiktig ;)
Ser inga konstigheter på bilden heller men uppenbarligen missar ju tränade ögon också kopior till höger och vänster...t.o.m sådana personer som har det som levebröd.
Var priset rimligt satt om man får fråga?
Jag har ju köpt säljaren och hon verkar vara reko. Finns för stort digitalt avtryck för att jag ska få dåliga vibbar om man säger så.
Jag trodde Kaplans var supersäkra så hade inga tvivel innan jag sig denna tråden idag. Nu blir det en nervös väntan😆
Priset var ok. Hon ville ha 16 och jag fick ner den till 15. Kommer med de extra länkbitarna samt box och själva värderingsintyget. Ska vara servad på Bo Berggrens för några år sedan så ska ringa dem och kolla upp detta oxå.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Topp