• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Vart tog GUL vägen?

Passar bra med denna på nationaldagen!
IMG_0280.jpeg
Absolut. Glad nationaldag. 🇸🇪
1000012548.jpg

Man blir onekligen lite nostalgisk när man snabbt bläddrar igenom tråden.
Mig veterligen har jag aldrig ägt någon - ens när det begav sig - men utesluter så klart inget.
Det finns ju så klart en anledning till att jag, i ny vuxen ålder, kan välja att se på He-Man när jag bläddrar Netflix.
Gul slår an på samma strängar.

Lite rolig kuriosa är att jag kom i kontakt med grundare/ägare av företaget i min nuvarande yrkesroll. Väldigt karismatisk och trevlig.
Intressant dock, att jag alltid uttalat märket som ”Gul”, medan han använder sig av en mer internationell touch - ”Gull”.

Man blir onekligen lite nostalgisk när man snabbt bläddrar igenom tråden.
Mig veterligen har jag aldrig ägt någon - ens när det begav sig - men utesluter så klart inget.
Det finns ju så klart en anledning till att jag, i ny vuxen ålder, kan välja att se på He-Man när jag bläddrar Netflix.
Gul slår an på samma strängar.

Lite rolig kuriosa är att jag kom i kontakt med grundare/ägare av företaget i min nuvarande yrkesroll. Väldigt karismatisk och trevlig.
Intressant dock, att jag alltid uttalat märket som ”Gul”, medan han använder sig av en mer internationell touch - ”Gull”.
Det är nog för att den skulle visst heta det först, loggan som är en Mås=Gull, men det var taget så då plockades ett L
bort, det är vad jag hört/läst nånstans, om det stämmer vet jag inte, men det låter inte omöjligt.

Min urmakare var tydligen försäljare av Gul i Stockholm när de slog igenom, han sa att de sålde drivis av klockor på 90:talet.
Han sa ochså ”Gull” när han pratade om klockorna. 🙂

Är ju en mås på loggan och märket har en surfkoppling som jag förstått det.
Går att läsa mer om historian på hemsidan.
Och vill man matcha dinkan kan man slå till på en våtdräkt 🙂👍

Kunde inte låta bli att klicka hem en för 54kr på tradera. Bra muggig men plockade isär o körde allt förutom urverket i ultraljudstvätten.

Ska bli spännande o se om den lever när den får batteri :)

Någon som har tips på hur jag får bezeln att bli trögare? Den snurrar nästan fritt även med den bockade halvcirkel fjädern

Och återigen, kan gul återgå till ana/digi verket igen!? Vill ha en ny-ny!

IMG_9736.jpeg

Kunde inte låta bli att klicka hem en för 54kr på tradera. Bra muggig men plockade isär o körde allt förutom urverket i ultraljudstvätten.

Ska bli spännande o se om den lever när den får batteri :)

Någon som har tips på hur jag får bezeln att bli trögare? Den snurrar nästan fritt även med den bockade halvcirkel fjädern

Och återigen, kan gul återgå till ana/digi verket igen!? Vill ha en ny-ny!

IMG_9736.jpeg
Det funkar ibland att justera bockningarna på fjädern för att få ett annat motstånd i ringen - men vågar inte uttala mig om hur det funkar på Gul.

Vi kanske får ta och göra ett litet upprop på KS och höra med Gul om det går att gruppköpa en KS-edition med ana-digi, blir det ett gäng intressenter så kanske de tycker att det är försvarbart att bonka ihop en (eller gräva fram något gammalt osålt mög längst bak på lagret)

Det funkar ibland att justera bockningarna på fjädern för att få ett annat motstånd i ringen - men vågar inte uttala mig om hur det funkar på Gul.

Vi kanske får ta och göra ett litet upprop på KS och höra med Gul om det går att gruppköpa en KS-edition med ana-digi, blir det ett gäng intressenter så kanske de tycker att det är försvarbart att bonka ihop en (eller gräva fram något gammalt osålt mög längst bak på lagret)
Får prova att bända lite på den. Innåt då. För utåt funkade inte.

Vem pallar göra en intresselista och skicka till GUL?
Jag har fasen inte tid

Satte i ett batteri i min. Hände inte ett skit. Tråkigt! Dock osäker på om det är exakt rätt batteri. Vet nån vad det ska heta?

Hej alla,

Gick precis igenom min klocksamling och massa minnen flög plötsligt genom skallen...

Men först, batteri: Se bifogad bild; SR927SW.
Tror det finns billigt på Biltema i tvåpack för 25 kr eller däromkring.

Iaf, min första klocka jag köpte i samband med att jag fick ett jobb, var en Gul. En i mässing med titanbakstycke och mörkrött kardborreband med läderdealjer.
30 år senare är denna klockan den jag tycker mest om!
Kostade mig nästan 800 kr ca 1997, inkl byte till armbandet på bild och val av modellen med titanbakstycket. När jag såg mässingskombon och det mörkröda armbandet slog hjärtat bakåt och hjärnan protesterade vilt över priset. Gissa vilken av dem som vann? :-D

Letade info om klockan, men hittar bara detta; https://gulwatches.com/butik-2/all-watches/classic-black-velcro-3/ .
Heter modellen Classic? En bit ner i texten på länken ovan står det Viper, men googlar man "Gul Viper" får man fram en analog klocka, inte denna ana-digi.
Nåt som vet mer om modellen annat än att den har ett juste Miyota-urverk?

Har två söner.
Den yngste fick en 28 mm Gul med döskallearmband för fem, sex år sen. Han har den alltid på! Nu när han närmar sig tolv år, börjar 28 mm bli väldigt litet på armen, läge att shoppa efter en större Gul, och det är jul snart...
Den äldste "tappade bort" sin svarta generiska analoga Casio, så han kommer att få Gulen i fjärde bilden, den med svart silikonarmband. Försvinner den också...o_O

Gul som märke har en speciell status hos mig, bland alla Seiko, Lemania, Tissot, Invictor mm.

Bilagor

• IMG_20241129_165157.jpg
    IMG_20241129_165157.jpg
    441.4 KB · Visningar: 6
  • IMG_20241129_164209.jpg
    IMG_20241129_164209.jpg
    517.6 KB · Visningar: 4
  • IMG_20241129_164848.jpg
    IMG_20241129_164848.jpg
    606.4 KB · Visningar: 4
  • IMG_20241129_165540.jpg
    IMG_20241129_165540.jpg
    563.4 KB · Visningar: 3
Hej igen alla Gul-fans!

Köpte nyligen ett parti klockor där bland annat den gula Gulen nedan på bilden ingick, tillsammans med några andra Gular.

Lyckades ställa tiden och datumet i cirkeln till höger.

Timangivelsen längst ner och veckodagen till vänster lyckas jag inte ställa.
Vet någon hur man ställer dessa två?

Känner bara två hack när jag drar ut kronan.
Längst ut (läge 2) är för huvudvisarna och den mitt i (1) är för datumet till höger.
Har testat att skruva åt båda hållen medan kronan varit i läge 1, men nada...

Vet inte vad modellen heter, så har ingen aning om vad jag ska söka efter på internätet.
Har någon av er en idé möjligen?

Tack!

IMG_20241206_132730.jpg

Hej igen alla Gul-fans!

Köpte nyligen ett parti klockor där bland annat den gula Gulen nedan på bilden ingick, tillsammans med några andra Gular.

Lyckades ställa tiden och datumet i cirkeln till höger.

Timangivelsen längst ner och veckodagen till vänster lyckas jag inte ställa.
Vet någon hur man ställer dessa två?

Känner bara två hack när jag drar ut kronan.
Längst ut (läge 2) är för huvudvisarna och den mitt i (1) är för datumet till höger.
Har testat att skruva åt båda hållen medan kronan varit i läge 1, men nada...

Vet inte vad modellen heter, så har ingen aning om vad jag ska söka efter på internätet.
Har någon av er en idé möjligen?

Tack!

IMG_20241206_132730.jpg

Om du i läge 2 flyttar fram tiden 1h, flyttar sig inte 24h-visaren en 1h framåt? På samma sätt om du flyttar tiden över midnatt så borde veckodagen flytta fram till nästa dag.

Hej alla,

Gick precis igenom min klocksamling och massa minnen flög plötsligt genom skallen...

Men först, batteri: Se bifogad bild; SR927SW.
Tror det finns billigt på Biltema i tvåpack för 25 kr eller däromkring.

Iaf, min första klocka jag köpte i samband med att jag fick ett jobb, var en Gul. En i mässing med titanbakstycke och mörkrött kardborreband med läderdealjer.
30 år senare är denna klockan den jag tycker mest om!
Kostade mig nästan 800 kr ca 1997, inkl byte till armbandet på bild och val av modellen med titanbakstycket. När jag såg mässingskombon och det mörkröda armbandet slog hjärtat bakåt och hjärnan protesterade vilt över priset. Gissa vilken av dem som vann? :-D

Letade info om klockan, men hittar bara detta; https://gulwatches.com/butik-2/all-watches/classic-black-velcro-3/ .
Heter modellen Classic? En bit ner i texten på länken ovan står det Viper, men googlar man "Gul Viper" får man fram en analog klocka, inte denna ana-digi.
Nåt som vet mer om modellen annat än att den har ett juste Miyota-urverk?

Har två söner.
Den yngste fick en 28 mm Gul med döskallearmband för fem, sex år sen. Han har den alltid på! Nu när han närmar sig tolv år, börjar 28 mm bli väldigt litet på armen, läge att shoppa efter en större Gul, och det är jul snart...
Den äldste "tappade bort" sin svarta generiska analoga Casio, så han kommer att få Gulen i fjärde bilden, den med svart silikonarmband. Försvinner den också...o_O

Gul som märke har en speciell status hos mig, bland alla Seiko, Lemania, Tissot, Invictor mm.
Coolt! Tack för bilder. Nu vet jag vilket batteri jag ska köpa till min mässingsgul 😀

Tillbaka
Topp