Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
När jag gör soppor brukar jag ofta göra den slät men lämnar en del av huvudkomponenterna på sidan för topping. Man får ut mer av ingrediensernas smaker men kan ändå göra något för presentation och variation i textur.Föredrar ni soppan slät eller med bitar?
Bra tänk! Brukar göra liknande!När jag gör soppor brukar jag ofta göra den slät men lämnar en del av huvudkomponenterna på sidan för topping. Man får ut mer av ingrediensernas smaker men kan ändå göra något för presentation och variation i textur.
Plockar du själv eller köper du tången?Bröd med blåstång! Svingott!
Igår fräste jag blåstång i smör och vitlök. Det blev så bra att jag glömde fota. Tänkte prova en vongole-inspirerad pasta med tång idag. Helt hooked. Att få smak av havet som vegetarian har inte alltid varit så lätt.
Plockar själv. Lite fundersam över vattenkvalitet osv men har velat testa länge så är villig att chansa. Försökte plocka en bit ut på udden.Plockar du själv eller köper du tången?
är det någon variant av spätzle?
Skulle skriva i inlägget men uppkopplingen la av.är det någon variant av spätzle?
Satan vad trevligt! Den ska jag testa här hemmaDagens middag var Pasta med rostad brysselkål, brynt smör och hemjord gremolata. Tyvärr inga bilder (ska skärpa mig).
Gremolata:
Ca 1/2 dl lika delar torkad persilja och torkad oregano. Färska örter är ALLTID bäst, men torkade funkar bra om man har framförhållning.
1dl hela (urkärnade) gröna oliver (ta de du tycker om, jag föredrar Cerignola). 1/2 dl vitvinsvinäger och 1msk olivolja. 2st finhackade vitlöksklyftor.
Låt de torkade örterna dra med vinäger i ca 1 timme innan oliver vitlök och olivolja tillsätts. Mixa med stavmixer till grynig konsistens.
*Gremolata kan göras långt i förväg och förvaras i kylskåpet för att användas vid behov. Jag brukar ha en liten burk som håller ca 1 månad i kylen.
Brysselkål:
ca 250g/2p .Halvera brysselkålen och lägg i en skål och vänd i olivolja. Sprid ut på bakplåtspapper på en ugnsplåt och salta med flingsalt. Bakas ca 15 min i 200.C eller tills önskad färg uppnås. Jag brukar aldrig baka längre än 15 min i ugnen men bränner eventuellt ytan med brännare då jag gillar lite krisp i kålen.
Brynt smör:
100g smör bryns enligt konstens regler.
Alltså, smör i kastrull, värme 7 av 9. Vispa med såsvisp tills hasselnötsdoften kommer (sila om du råkar gå för långt). Ta omedelbart av värmekällan och häll över pastan då den är avrunnen.
Pasta:
Fiocchi, Strozzapreti, Fusilli, Radiatori eller liknande. Man vill att smöret och gremolatan ska ha något att fästa i tillsammans med finriven parmesan. Spagetti är helt fel, och rörpasta blir för slukande tillsammans med brysselkålen. Möjligen kan Pappardini funka.
Blanda gremolata och brynt smör med den färdigkokta pastan, tillsätt bryssekålen och blanda runt. Servera med nyriven parmesan och rikligt med nymald svartpeppar
Vi tog en trevlig Barolo https://www.systembolaget.se/produkt/vin/barolo-cannubi-9284701/ som varmt rekommenderas till, men allt ifrån vatten till lingondricka lär funka
Hittade en bild att låna
Tack för inspirerande nystart på tråden! Trevlig Barolo till onsdagspastan…Dagens middag var Pasta med rostad brysselkål, brynt smör och hemjord gremolata. Tyvärr inga bilder (ska skärpa mig).
Gremolata:
Ca 1/2 dl lika delar torkad persilja och torkad oregano. Färska örter är ALLTID bäst, men torkade funkar bra om man har framförhållning.
1dl hela (urkärnade) gröna oliver (ta de du tycker om, jag föredrar Cerignola). 1/2 dl vitvinsvinäger och 1msk olivolja. 2st finhackade vitlöksklyftor.
Låt de torkade örterna dra med vinäger i ca 1 timme innan oliver vitlök och olivolja tillsätts. Mixa med stavmixer till grynig konsistens.
*Gremolata kan göras långt i förväg och förvaras i kylskåpet för att användas vid behov. Jag brukar ha en liten burk som håller ca 1 månad i kylen.
Brysselkål:
ca 250g/2p .Halvera brysselkålen och lägg i en skål och vänd i olivolja. Sprid ut på bakplåtspapper på en ugnsplåt och salta med flingsalt. Bakas ca 15 min i 200.C eller tills önskad färg uppnås. Jag brukar aldrig baka längre än 15 min i ugnen men bränner eventuellt ytan med brännare då jag gillar lite krisp i kålen.
Brynt smör:
100g smör bryns enligt konstens regler.
Alltså, smör i kastrull, värme 7 av 9. Vispa med såsvisp tills hasselnötsdoften kommer (sila om du råkar gå för långt). Ta omedelbart av värmekällan och häll över pastan då den är avrunnen.
Pasta:
Fiocchi, Strozzapreti, Fusilli, Radiatori eller liknande. Man vill att smöret och gremolatan ska ha något att fästa i tillsammans med finriven parmesan. Spagetti är helt fel, och rörpasta blir för slukande tillsammans med brysselkålen. Möjligen kan Pappardini funka.
Blanda gremolata och brynt smör med den färdigkokta pastan, tillsätt bryssekålen och blanda runt. Servera med nyriven parmesan och rikligt med nymald svartpeppar
Vi tog en trevlig Barolo https://www.systembolaget.se/produkt/vin/barolo-cannubi-9284701/ som varmt rekommenderas till, men allt ifrån vatten till lingondricka lär funka
Hittade en bild att låna
Den finns(fanns?) i Sickla som ”tillfälligt sortiment” och var riktigt bra. Dessutom helt redo att intas utan vidare lagring, bara att dra korken och njutaTack för inspirerande nystart på tråden! Trevlig Barolo till onsdagspastan…
Har redan kollat, de hade (till min förvåning) ett 40(!)-tal flaskor kvar. Det är mitt närmaste kvalitets-bolag också. Ska prova!Den finns(fanns?) i Sickla som ”tillfälligt sortiment” och var riktigt bra. Dessutom helt redo att intas utan vidare lagring, bara att dra korken och njuta
Ser grymt gott ut!Dagens middag var gnocchi med kantareller och spenat
Det börjar som det brukar…
Hemrullad gnocchi har jag sparad i frysen.
Fräs upp en panna kantareller med en lök.
Jag kryddar med salt/peppar direkt och tar sedan en rejäl nypa timjan och persilja då svampen nästan är klar.
Då svampen är klar har jag i ca 1msk rosépeppar och berberisbär.
Gnocchin ska kokas i saltat vatten.
Då den flyter upp går den direkt ner i svamppannan tillsammans med 1/2dl crème fraiche och 1dl finriven parmesan.
Rör runt tills osten är utblandad. Tillsätt grovt strimlad spenat och blanda runt.
Serveras med hyvlad parmesan med citron olja och svartpeppar.
Dagen till ära blev det en iskall Birra Moretti till maten
Tack . Jag önskar att man var bättre på att ta matbilder, sjukt svårtSer grymt gott ut!