• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vegetariska tråden!

Hirtius

Cartier
2-Faktor
Körde en kombination av googlade recept och eget påhitt till kvällens middag. Fräste upp några gula lökar, grovrivna morötter samt ett par grovhackade vitlöksklyftor. I med ett paket tärnad halloumi (tror det kan vara smartare att ha i den mot slutet så smälter den mindre).

Fyll därefter på med en generös skvätt äppelcidervinäger, tomatpuré och grönsaksbuljong. Släng därefter i krossade tomater, inlagd kapris och kikärter. Jag lät även en torkad chipotle gå med. Tog lite röksmak men inte så mycket som jag önskat. Peppra och låt puttra ett tag.
Servera med lämplig kolhydrat (jag körde grov bulgur).
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Körde en kombination av googlade recept och eget påhitt till kvällens middag. Fräste upp några gula lökar, grovrivna morötter samt ett par grovhackade vitlöksklyftor. I med ett paket tärnad halloumi (tror det kan vara smartare att ha i den mot slutet så smälter den mindre).

Fyll därefter på med en generös skvätt äppelcidervinäger, tomatpuré och grönsaksbuljong. Släng därefter i krossade tomater, inlagd kapris och kikärter. Jag lät även en torkad chipotle gå med. Tog lite röksmak men inte så mycket som jag önskat. Peppra och låt puttra ett tag.
Servera med lämplig kolhydrat (jag körde grov bulgur).
Jag brukar lägga chipotle i en skål och slå kokande vatten över så det täcker i ca 15 minuter först. Sen tar man upp den och finhackar, släpper mycket smak då :)
 

meo_swe

Audemars
Söndagslunch/middag
Ciabatta med avokado och fetaostkräm, picklad rödlök, oumph och en siracha/vitlökssås på. Helvete vad gott.
95149770-F24B-4B7A-BB05-453425064FD6.jpeg
 

TLalle

Omega
[Lakto] Bönchili toppad med jalapeno, koriander och turkisk yoghurt.
DD9C84A7-6A87-450A-9EEF-5703D235BEC5.jpeg

Koka upp vatten och låt ett gäng tomater sjuda i två min. Ta bort skalet och hacka i grova bitar. Fräs lök och vitlök med tomatpuré (färdigt när purén börjar fastna i grytan, men bränn fan inte löken). I med tomaterna. Kör på så i 10/15 min. I med vatten. Krydda rikligt med spiskummin, paprikapulver, cayennepeppar och färskmald svartpeppar. Addera vitlökspulver. Salt efter smak. Låt skiten puttra så länge du orkar, ju längre desto bättre.

Diska undan så att din respektive inte får mental härdsmälta när hon ser tillståndet köket nu är i för du har haft panik och inte bara tagit det chill och njutit av matlagningen.

Tröttnat på att vänta? I med grovhackad paprika, bönor (vilka du vill men jag gillar att blanda svarta med kidneybönor) och picklad jalapeno. Dra i lite av vinägern från burken också. Smaka av och krydda igen. Du har inte tillräckligt med spiskummin så ös i mer. Låt puttra typ 10 min.

Toppa med turkisk yoghurt (eller oatleys créme fraîches om du vill ha rätten helt vegetarisk), grovhackad koriander och fint skuren färsk jalapeno. Serveras med nachos.
 

Kreacon

Audemars
Svårt att inte bli hungrig när man skrollar igenom den här tråden!
Tänkte försöka mig på att göra egen kimchi. Gjorde surkål för ett par år sedan, blev Inge vidare men skam den som ger sig. Planerar att köpa ett syrningskärl till uppgiften. Någon som har nåt kärl att rekommendera? Någon som har ett bra recept att dela?

Vidare så är jag rätt nyfiken på asiatisk mat. Oklart vilken del av Asien jag tänker på men kanske Thailand, Vietnam, Japan. Vad brukar ni laga för rätter?
 

monoton

Omega
Svårt att inte bli hungrig när man skrollar igenom den här tråden!
Tänkte försöka mig på att göra egen kimchi. Gjorde surkål för ett par år sedan, blev Inge vidare men skam den som ger sig. Planerar att köpa ett syrningskärl till uppgiften. Någon som har nåt kärl att rekommendera? Någon som har ett bra recept att dela?

Vidare så är jag rätt nyfiken på asiatisk mat. Oklart vilken del av Asien jag tänker på men kanske Thailand, Vietnam, Japan. Vad brukar ni laga för rätter?
Ingen aning om hur genuint Koreanskt detta recept är men det är så fruktansvärt gott iaf, åt upp hela plåten själv sist 🤤
tyvärr inget Kimchirecept på laget heller insåg jag.

 

Scipio

Patek
2-Faktor
[Lakto] Bönchili toppad med jalapeno, koriander och turkisk yoghurt.
DD9C84A7-6A87-450A-9EEF-5703D235BEC5.jpeg

Koka upp vatten och låt ett gäng tomater sjuda i två min. Ta bort skalet och hacka i grova bitar. Fräs lök och vitlök med tomatpuré (färdigt när purén börjar fastna i grytan, men bränn fan inte löken). I med tomaterna. Kör på så i 10/15 min. I med vatten. Krydda rikligt med spiskummin, paprikapulver, cayennepeppar och färskmald svartpeppar. Addera vitlökspulver. Salt efter smak. Låt skiten puttra så länge du orkar, ju längre desto bättre.

Diska undan så att din respektive inte får mental härdsmälta när hon ser tillståndet köket nu är i för du har haft panik och inte bara tagit det chill och njutit av matlagningen.

Tröttnat på att vänta? I med grovhackad paprika, bönor (vilka du vill men jag gillar att blanda svarta med kidneybönor) och picklad jalapeno. Dra i lite av vinägern från burken också. Smaka av och krydda igen. Du har inte tillräckligt med spiskummin så ös i mer. Låt puttra typ 10 min.

Toppa med turkisk yoghurt (eller oatleys créme fraîches om du vill ha rätten helt vegetarisk), grovhackad koriander och fint skuren färsk jalapeno. Serveras med nachos.
En levande text. Skriv en kokbok. 🤗
 

monoton

Omega
Dämn det där ska provas. Verkar enkelt och svingott. Vinnande koncept. Gillar när råvaran får stå i centrum.
Gör det! Ska vara helt ärlig och säga att jag inte minns om det var exakt det receptet jag körde men det var det som jag fann i min receptsamling i anteckningarna. Återkoppla gärna om det blev bra 😅
 

Kreacon

Audemars
Gör det! Ska vara helt ärlig och säga att jag inte minns om det var exakt det receptet jag körde men det var det som jag fann i min receptsamling i anteckningarna. Återkoppla gärna om det blev bra 😅
Man tar vad man har! Återkopplar. Smsade min dotter receptet. Hennes återkoppling: ”Vi köööööööör”
 

monoton

Omega
Hemgjort är ju bäst när man vill ha det "speciellt".
Habanero och sötstark senap är bas. Ugnsrostad paprika,lök och tomat. Ättikslag och honung... Jag har ett recept men det är lååångt ;)
Jag gillar när det är lite sting, så jag brukar ha en Carolina reaper på 10 Habanero
Recept på den vore trevligt! Jag kokade sås på habanero när jag odlade det hemma, himla trevlig smak i just habaneron
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Recept på min beroendeframkallande "Snappanero´ sås" med D´Elidas som förebild.
8F9A7636-62D0-41BF-BB17-853BD7EBE082.jpeg

Ingredienser:
Färsk Habanero (90-100g) , Plommontomat (2st), Gul lök (1st), Vitlök (2st), Röd paprika (1st) eller 2st spetspaprikor
Graveleij stark söt senap (4msk)
Johnnys sötstark & grov senap (1msk)
1-2-3 lag. 12% Ättika (1msk), Socker (2msk), Vatten (3msk)* kokas
Honung (1msk), Äppelcidervinäger (4msk), Salt (rejäl nypa)**

Tillagning:
Dela den färska Habaneron i halvor och lägg i mixer.
Häll över 1-2-3 lagen medans den är varm*
Tillsätt resterande **
Sätt ugnen på 200°. Dela tomaterna, paprika och gul lök i halvor, olja in och lägg i ugnsform med skinnsidan uppåt.
Grilla i övre halvan av ugnen tills paprikan och tomaten får svärta (typ 10-15 minuter)
Ta ut och skinna paprikan och tomaten, ner i mixern tillsammans med gul löken och färsk vitlök.
Mixa slätt 1-3min
Tillsätt senapen och eventuellt mer (kokande) vatten om lösare konsistens önskas.
Mixa ytterligare 1min och tappa sedan upp på flaska i önskad storlek.

Beroende på storlek av Habaneron brukar 8-10st kunna vara ca 100g.
Jag brukar om jag har tillgång till någon riktigt het Habanero, typ Carolina Reaper eller Trinidad Scorpion, använda 1 frukt på 10 "vanliga".
1804C23C-8C3B-49E6-9C3A-D8753748D17C.jpeg

Jag har en Soyaflaska som bordsflaska medans 1l flaskan står i kylskåpsdörren. Då jag ger bort sås brukar jag använda såna små flaskor som finns på ICA (liknar den stora med korken fast "tabasco" size). Jag använder en 1,8l mixer.
En liten varning, var försiktig med att andas när du öppnar locket på mixern, chiliångor kliar bra i halsen även om man är van vid starka grejer
 

Kreacon

Audemars
Nu ska det bara blandas med finhackad ingefära, lök, vitlök och soja. Ner i en burk och fermenteras några veckor. Ska bli spännande att se om processen kommer igång!
22108FD7-3F1A-48B2-A8E5-6DD1C2587125.jpeg

Syrningen är igång och det bubblar i burkarna. Dessvärre var det inte alls så jag tänkt mig. För salt, för mycket vitlök och skulle skippat sojan.

I vredesmod köpte jag en burk kimchi från Tistelvind. Kanske är den ”förtyskad” men satan vad god den är. Smakar nog mer surkål med ingefära och chili än kimchi.
 
Recept på min beroendeframkallande "Snappanero´ sås" med D´Elidas som förebild.
8F9A7636-62D0-41BF-BB17-853BD7EBE082.jpeg

Ingredienser:
Färsk Habanero (90-100g) , Plommontomat (2st), Gul lök (1st), Vitlök (2st), Röd paprika (1st) eller 2st spetspaprikor
Graveleij stark söt senap (4msk)
Johnnys sötstark & grov senap (1msk)
1-2-3 lag. 12% Ättika (1msk), Socker (2msk), Vatten (3msk)* kokas
Honung (1msk), Äppelcidervinäger (4msk), Salt (rejäl nypa)**

Tillagning:
Dela den färska Habaneron i halvor och lägg i mixer.
Häll över 1-2-3 lagen medans den är varm*
Tillsätt resterande **
Sätt ugnen på 200°. Dela tomaterna, paprika och gul lök i halvor, olja in och lägg i ugnsform med skinnsidan uppåt.
Grilla i övre halvan av ugnen tills paprikan och tomaten får svärta (typ 10-15 minuter)
Ta ut och skinna paprikan och tomaten, ner i mixern tillsammans med gul löken och färsk vitlök.
Mixa slätt 1-3min
Tillsätt senapen och eventuellt mer (kokande) vatten om lösare konsistens önskas.
Mixa ytterligare 1min och tappa sedan upp på flaska i önskad storlek.

Beroende på storlek av Habaneron brukar 8-10st kunna vara ca 100g.
Jag brukar om jag har tillgång till någon riktigt het Habanero, typ Carolina Reaper eller Trinidad Scorpion, använda 1 frukt på 10 "vanliga".
1804C23C-8C3B-49E6-9C3A-D8753748D17C.jpeg

Jag har en Soyaflaska som bordsflaska medans 1l flaskan står i kylskåpsdörren. Då jag ger bort sås brukar jag använda såna små flaskor som finns på ICA (liknar den stora med korken fast "tabasco" size). Jag använder en 1,8l mixer.
En liten varning, var försiktig med att andas när du öppnar locket på mixern, chiliångor kliar bra i halsen även om man är van vid starka grejer
Jag gjorde precis denna goding och jag håller med om att den är beroendeframkallande. Riktigt bra! Just idag var jag ju tvungen att testa den så jag gjorde en burgardressing på den samt hade lite extra på burgaren med picklad rödlök och annat. Burgaren är en Beyond Meat och till detta serverades det Pringles.
86BBF451-4128-4EC8-8293-E710BFD5FD7A.jpeg
 
Topp