• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Vi som försöker sluta/har slutat med alkohol eller andra beroenden och stöttar andra!

Jag vet ju att gruppsamtal hjälper, men är lite orolig att det religiösa förstör
Nu funderar jag på AA, men är väldigt skeptisk till gud. Därför undrar jag hur ni andra atiser har klarat AA?
De allra flesta som kliver in på ett AA möte i Sverige har ingen gudstro. Möjligtvis underlättar det om du inser att det i vilket fall som helst inte är du som är gud. Inom AA är en grund att det finns en makt eller kraft som är större än din egen och som kan hjälpa dig. Hur du väljer att uppfatta denna kraft/makt är högst personligt och brukar tendera att förändras över tid. Ett ganska enkelt sätt kan ju vara att se själva AA gruppen som den kraft som blir större än din egen. Tänk inte så mycket på det där det kommer lösa sig, tro mig. Förkasta inte det du ännu inte utforskat.

Senast ändrad:
Tyvärr en jobbdag, får se hur det går... Btw, då jag lär mig arabiska och tycker det är en vackert skriftspråk så var detta min första tatuering
20200628_003751.jpg

"Stay sober", sitter nu och tittar på den och känner mig värdelös...
Fin tatuering!jag tycker ingen här är värdelös!alla vill nå en förbättring och jobbar hårt med det och ibland skiter det sig men så tar ni nya tag efteråt och kanske får med sig nått av det med?!bra jobbat av er alla och häng i så hoppas vi det går väl!:)styrke:heart:

Nu funderar jag på AA, men är väldigt skeptisk till gud. Därför undrar jag hur ni andra ateister har klarat AA?
Jag har varit med AA-möten ej som beroende och upplevde det som ”jobbigt” att behöva stå där och säga nåt som enligt mig är grunden till mycket tok på denna jord.
Men minns vad pappa brukade säga, man kan inte välja hur man får hjälp alla gånger, ta den utsträckta handen och ställ dig upp. Gör det bästa av situationen.

Senast ändrad:
Jag vet ju att gruppsamtal hjälper, men är lite orolig att det religiösa förstör
Det enda som behövs är att du verkligen bestämt dej. Då menar jag verkligen. Enligt mej stor skillnad på att vilja sluta o bestämt sej för att sluta.
Jag själv har testat allt. Terapi, behandling, AA osv. Hjälpte kortvarigt då jag innerst inne inte accepterade att jag aldrig mer kunde dricka. Visst var nykter i 2 år som längst men hade ändå inte bestämt mej helhjärtat.
Nu när jag slutade efter en sedvanlig brakfylla så fick det fan i mej vara nog. Fanns inga som helst tvivel inom mej. Ingen AA eller något annat utan bara för att jag bestämt mej samt insett o accepterat att jag aldrig mer kommer kunna ta den där iskalla ölen (som leder till brakfylla).
Ps! Det religösa hjälper eller stjälper föga om man inte bestämt sej:)

Ikväll är det jag som får krypa till korset. Alkoholen, en broder, ens brödsförvant, ens fördärv @erow du förstår vad jag pratar...
Sorry för sent svar... Låter helt självklart (bästa kompisen att ta till, sprit och lite bra musik). Det vi dock behöver göra är att antingen ta kontakt med aa (detta ska jag göra efter samtal med @Margarinkungen ), bestämma oss på riktigt, eller låta suget förstöra oss...

Detta låter dystert och tråkigt (men hur jävla-roligt är livet nu?)

Mvh Emil

Sorry för sent svar... Låter helt självklart (bästa kompisen att ta till, sprit och lite bra musik). Det vi dock behöver göra är att antingen ta kontakt med aa (detta ska jag göra efter samtal med @Margarinkungen ), bestämma oss på riktigt, eller låta suget förstöra oss...

Mvh Emil
Det fixar du, en dag i sänder!

Mvh Emil
Tack :)
Fick du någon rätsida på dina funderingar om AA ?

Efter en extrem lördagsfylla som nästan slutade i skilsmässa tar jag paus en stund.
Älskar smaken av öl och jag har alltid haft svårt att behärska mig. När jag på humör så "taggar" jag till mig själv extremt till att dricka, och dricka och dricka ännu mer. Brukade hända hela tiden förr men har lyckats behärska det ned till cirka 2 gånger per år nu de senaste åren.
Varför just 2 gånger per år? Ja ni förstår själva, man kommer över tröskeln där all sunt förnuft tar slut och då är det kört.
När jag blir full så skiter jag i allt. Jag skiter fullkomligt i vad min fru säger till mig. Det har liksom ingen betydelse.

Är osäker på om jag vill bli nykterist, jag gillar att ta en bärs när jag grillar eller står i garaget och svetsar. Jag har ingenting emot att ta en 4-6 bärs en lördagskväll och bara njuta.
Problemet uppstår när jag kommer över tröskeln och bara fullkomligt skiter i allt.

Jaja en vit stund nu iallafall. Bra tillfälle att kanske gå ned lite i vikt med. Tur att jag har fått mig själv att tycka läsk är äckligt med :)

Finns inget religiöst i AA eller några av dess systergemenskaper. Det vore kontraproduktivt. Säg att man skulle ha en judisk inriktning - då diskvalificerar man ju alla som identifierar sig med en annan religion eller ingen alls.

Det finns däremot andlighet och ”gud” nämns. Men du är helt fri att definiera din tro och den kan vara så monoteistisk, deistisk eller ateistisk du själv väljer. Hela bakgrunden till att AA har Gud ”såsom du själv uppfattar honom” kommer från en ateist (som dog 30+år nykter).

https://www.thefix.com/content/Jimmy-Burwell-AA-Higher-Power-God-12-Step8724

Men ärligt talat om andlighet skrämmer dig mer än ditt presumtiva missbruk vettefan om du har samma problem som jag. :D

Sen va jag iofs rätt illa ute också ska tilläggas.

Mvh Tjabo som gick ur Svenska kyrkan i nykterheten och är nykter via 12 steg.

Efter en extrem lördagsfylla som nästan slutade i skilsmässa tar jag paus en stund.
Älskar smaken av öl och jag har alltid haft svårt att behärska mig. När jag på humör så "taggar" jag till mig själv extremt till att dricka, och dricka och dricka ännu mer. Brukade hända hela tiden förr men har lyckats behärska det ned till cirka 2 gånger per år nu de senaste åren.
Varför just 2 gånger per år? Ja ni förstår själva, man kommer över tröskeln där all sunt förnuft tar slut och då är det kört.
När jag blir full så skiter jag i allt. Jag skiter fullkomligt i vad min fru säger till mig. Det har liksom ingen betydelse.

Är osäker på om jag vill bli nykterist, jag gillar att ta en bärs när jag grillar eller står i garaget och svetsar. Jag har ingenting emot att ta en 4-6 bärs en lördagskväll och bara njuta.
Problemet uppstår när jag kommer över tröskeln och bara fullkomligt skiter i allt.

Jaja en vit stund nu iallafall. Bra tillfälle att kanske gå ned lite i vikt med. Tur att jag har fått mig själv att tycka läsk är äckligt med :)

Du är inte ensam, men tro mig. Det kommer ALDRIG fungera så länge du fortsätter dricka alkohol. Gränsen är så oerhört lätt att gå över.

• Like
Reactions: Beo
Längesen jag läste här (dåligt av mig)...

Ett stort grattis till alla som gjort framsteg!

Och till er som inte gjort framsteg (trumvirvel)...
Sorry, tänkte skriva något bra men glömt vad...

Tillbaka
Topp