• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Vi som försöker sluta/har slutat med alkohol eller andra beroenden och stöttar andra!

Dagen efter min hittills 12 år som nykterist stod ungefär vad jag skulle ha druckit under dessa 12 år på gatan.
Ingen ofantligt konsumtion men livet har helt klart blivit bättre utan dessa.
490A9998-01BC-40F2-8F89-5F113C8400C2.jpeg

Finns inget religiöst i AA eller några av dess systergemenskaper. Det vore kontraproduktivt. Säg att man skulle ha en judisk inriktning - då diskvalificerar man ju alla som identifierar sig med en annan religion eller ingen alls.

Det finns däremot andlighet och ”gud” nämns. Men du är helt fri att definiera din tro och den kan vara så monoteistisk, deistisk eller ateistisk du själv väljer. Hela bakgrunden till att AA har Gud ”såsom du själv uppfattar honom” kommer från en ateist (som dog 30+år nykter).

https://www.thefix.com/content/Jimmy-Burwell-AA-Higher-Power-God-12-Step8724

Men ärligt talat om andlighet skrämmer dig mer än ditt presumtiva missbruk vettefan om du har samma problem som jag. :D

Sen va jag iofs rätt illa ute också ska tilläggas.

Mvh Tjabo som gick ur Svenska kyrkan i nykterheten och är nykter via 12 steg.

jag trodde länge att jag var ateist, jag trodde också att frihet var att få dricka starköl.
så blev jag nykterist när jag kunde lägga av mig oket av skam och fördömanden som var nedärvt.
ett par år senare kom frälsningen och med den en stark insikt om att inte döma den som tvivlar.
däremot är jag benhård betr att arbetslivet skall vara om inte helt alkoholfritt så iallafall måttligt map mängd och tillgång.

Nere på dag noll igen, suck :dead:
Med tiden räknar du år och tro mig, då kommer du att få påminna dig om att du inte dricker. Vad som kommer att hända är att du med tiden omformar tillvaron kring dig medvetet eller omedvetet och till slut finns vara sig frestelser eller risker. Du kommer att få kraft till andra prioriteringar.
Det är på gott och ont så naturligt att jag inte dricker att jag av bara farten skulle kunna ta ett glas om tex en öl ställs på bordet framför mig men jag känner aldrig någon längtan, lockelse eller saknad.

Jag vet ärligt talat inte ens om jag vill sluta. Om det är så, eller att jag helt enkelt inte klarar det. Ingen aning

Kan du som jag försvara ditt drickande, dvs är det en gång var tredje vecka på en lördag med vänner när det är fest? Och du ser inte att det är ett stort problem egentligen. Och att du när du är bakfull och ångesten tar vid uppfattar det som ett problem?

Kan du som jag försvara ditt drickande, dvs är det en gång var tredje vecka på en lördag med vänner när det är fest? Och du ser inte att det är ett stort problem egentligen. Och att du när du är bakfull och ångesten tar vid uppfattar det som ett problem?
Jag förstår inte riktigt hur du menar.
Jag är alltid själv när jag dricker.

Jag förstår inte riktigt hur du menar.
Jag är alltid själv när jag dricker.

Om jag varit nykter en längre tid, och kompisar och så ska på fest och frågar om man vill följa med. Då försöker jag intala mig själv att det var länge sedan jag drack och kan behöva släppa loss, att jag egentligen inte har ett problem, att det är roligt med en fest och att "en" fylla inte skadar så mycket. Jag försvarar mitt drickande inför mig själv. Det var lite så jag tänkte om du fungerade.

Om jag varit nykter en längre tid, och kompisar och så ska på fest och frågar om man vill följa med. Då försöker jag intala mig själv att det var länge sedan jag drack och kan behöva släppa loss, att jag egentligen inte har ett problem, att det är roligt med en fest och att "en" fylla inte skadar så mycket. Jag försvarar mitt drickande inför mig själv. Det var lite så jag tänkte om du fungerade.
Jo något i den stilen är det.

Kräftskiva igår.
Drack 6 öl.
Spydde som en gris inatt. Hur är det ens möjligt? Förstår ingenting... 6 öl är vilken fredags kväll som helst förut.

Osäker. Varit bakfull hela dagen. Skumt som fan.
Hände samma sak med mig också på kräftskiva för någon vecka sedan, ska aldrig dricka större mängder och käka större mängder kräftor igen. Mådde skit och kunde inte äta förräns kl4 nästa dag. Kan ha varit den större mängden Breezer + vodka grogg samt värmeböljan också.

Jahapp, då har jag ändå kommit fram till, efter en hel del av förnekande, att alkoholen är för stökig för mig. Har dock inget problem med själv alkoholen, utan mer vad den väcker för annat sug i mig #colombia (så det är väl kanske det suget jag bör jobba med, men det suget finns knappt förens första klunken av alkohol går i mig). Så, ska försöka kämpa emot att dricka kommande veckor för att få lite ordning på saker och ting.

Bra kämpat alla som krigar mot sina laster (tumme upp-emoji, har ingen aning om hur man gör den från datorn)

Jahapp, då har jag ändå kommit fram till, efter en hel del av förnekande, att alkoholen är för stökig för mig. Har dock inget problem med själv alkoholen, utan mer vad den väcker för annat sug i mig #colombia (så det är väl kanske det suget jag bör jobba med, men det suget finns knappt förens första klunken av alkohol går i mig). Så, ska försöka kämpa emot att dricka kommande veckor för att få lite ordning på saker och ting.

Bra kämpat alla som krigar mot sina laster (tumme upp-emoji, har ingen aning om hur man gör den från datorn)
Önskar dig lycka till med att avstå drickandet.
Har en kompis med samma problem, han kan inte dricka sig berusad utan måste sluta innan.

• Like
Reactions: Beo
En allvarlig biverkning med avhållsamhet är att man vaknar pigg och fräsch på söndagar :)
CD62E511-C89C-4640-BAEE-BC78B69F43B4.jpeg
Ja.
Under alla år som jag drack som alla andra hade jag en ”bild” av att om jag en dag skulle ha en Ferrari så skulle jag vara nykterist för då skulle jag inte missa något tillfälle att köra den..
Nu efter drygt tolv år som nykterist har jag insett att det finns större vinster än så.
Den största vinsten är att jag vet att jag alltid måste ta hand om min egen skit(demonerna) och inte låta dom samlas på hög.
Villkoret för att klara av att detta är vetskapen att det är demoner och inte bakfylla, det går då inte att förneka demonerna. Även den lindrigaste bakfylla tar udden av den skärpa som krävs för att lyckas.

Tillbaka
Topp